China's economic growth slows to three-year low

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

China's economic growth slows to three-year low

Inläggav NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 00:53

http://www.mercurynews.com/business/ci_ ... e-year-low

Det är en intressant värld vi lever i. Vänstermänniskor kommer se vad händer när folk inser att "Hela havet stormar"-spelet hos jordens resursers blir alltmer frenetiskt mot ändan. Högermänniskor och libertarianer kommer bli frustrerade över att deras fesaga realiserades inte ... nu är en bra tid att vara apolitisk.

Före frågor om "hur vet du att orsaken (eller hellre: en orsak) är resurser?" Jag är inte säker men det verkar troligt. Bl.a.:

http://www.postcarbon.org/article/33586 ... ive-growth

Resurser är kanske inte en orsak den här gången. Men saken om resurser blir slutligen tillräcklig, om inte nödvändig för att göra slut på Kinas tillväxt.

Kina är världens största bubbla.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Re: China's economic growth slows to three-year low

Inläggav Anders » sön 15 jul 2012, 12:21

Det var någon som nyligen liknade Kinas tillväxt vid Sovjets och Östeuropas tillväxt mellan 1950 och 1970. I slutet av 60-talet, början av 70-talet var den kommunistiska levnadsstandarden nästan en par med den västliga. Sedan om kraschen. Det har nu gått mer än 20 år sedan ca 1980 då Kinas "mirakel" började.

Artikeln, som jag inte kommer ihåg var jag läste, sade också att likt Östeuropa så kommer Kinas tillväxt inte heller fortsätta annat än om politiska liberaliseringar göras. Det gjordes inte i tid i Östeuropa, vilket ledde till kommunismens fall 1989/1990.

Östeuropas levnadsstandard 1970 var mycket bättre än den kinesiska är idag.

Det finns orsak att kanske se över sina Kinabaserade/beroende investeringar.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Re: China's economic growth slows to three-year low

Inläggav NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 18:15

Anders skrev:Artikeln, som jag inte kommer ihåg var jag läste, sade också att likt Östeuropa så kommer Kinas tillväxt inte heller fortsätta annat än om politiska liberaliseringar göras.

Liberaliseringar skulle skapa kol, vatten och odlingsbart land som inte finns just nu.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora