ttias skrev:Är det; drömma sig bort och verklighetsflykt? Jag tolkar och anser själv att fantasy handlar om verkligheten som vi faktiskt lever i, och i väldigt många fall är en kritik av, och fullständigt avhängig vår värld. Har jag fel?
Jag håller mer med din tolkning.
Ordet "
verklighetsflykt" är väl problematiskt, för det antyder att läsandet är en flykt från den svåra verkligheten till en mer fluffigt gullig och enklare fantasi. Fantasy beskylls för att lida av "Det var bättre förr", och Science Fiction av "Det blir bättre i framtiden".
Men så tycker jag inte det är. Visst inleds mycket dålig fantasy med beskrivningar av en idyllisk tillvaro, men sen förstörs idyllen. Det är ju det som är storyn. Vad det handlar om är precis som alla annan litteratur och film: Det finns en protagonist och en antagonist. Lockelsen är att protagonisten här har möjlighet att påverka utgången, lösa problemen i världen. Och problemen i världen brukar ha en konkret orsak: antagonisten. Så är det inte i verkligheten.
Samma sak med de populära deckarhistorierna. Den undersökande protagonisten löser mordgåtan. Vem som är mördaren
vet vi. Så är det inte i verkligheten.
Visst tillkommer det fantastiska sceneriet, och äventyret, i Fantasy och SF, men utan storyns mönster tror jag inte folk skulle läsa sådant.