Kan Sverige försörja sig självt med livsmedel?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Kan Sverige försörja sig självt med livsmedel?

Inläggav aruru08 » mån 28 jan 2013, 23:23

Jag har inte läst övriga kommentarer men har ett par saker som jag vill säga.

För så där 15 år sedan var Finland nästan självförsörjande av livsmedel och den sydligaste delen av Finland ligger på ungefär samma breddgrad som Stockholm.

Under drygt 20 år tog jag fram cirka 1/3 av allt som vi åt i min familj på 400 m2 plus ett antal m2 för potatisen. Vi var då sex personer i hushållet. Till saken hör att vi då var vegetarianer och jag köpte mejeriprodukter, baljväxter och spannmål. Nu är jag vegan och mejeriprodukterna är borta utan att ersättas av något annat utom att jag ersatt smör med oljor av skilda slag. Allt spannmål var odlat i närheten.

Mina 400 m2 skötte jag helt för hand med grep och andra handverktyg. Gödsel fick jag från en som har hästar men man kan komma långt med kompost och gröngödsling. Jag sådde in en del kvävefixerande baljväxter mellan raderna av kål plus att jag planterade krävande grönsaker där jag året innan haft ärter och bönor. För att gödsla jorden kan man också täcka odlingarna med gräs efter att plantorna växt till sig lite och morötterna m fl rotfrukter har gallrats.

Varje år satte jag ut cirka 1100 plantor som jag själv dragit upp till detta kom grönsaker som man sår på plats. På hösten hade jag bortåt 1 m3 i olika frysar och jordkällaren rätt full med potatis och rotfrukter. Det mest värmekrävande som jag hade på friland var majs.

Gissa var mina odlingar står att finna? Jo, på 61 grader nordlig bredd i inlandet, dvs 30 mil norr om Mälardalen, men rätt högt över omgivningen. Frostfritt var det då från början av juni till mitten av augusti. Nu är det frostfritt till början av september och i bästa fall ett par veckor till.

Det är min övertygelse att den största skörden får man om varje familj odlar för sitt behov. Man kan då sköta om varje planta och ha grönsaker vars rötter går rakt ner som morot i rader som det bara är 30 cm mellan. Majs och fänkål planterades varannan rad majs och varannan rad fänkål för att spara plats.

Sverige kan vara självförsörjande av livsmedel med få undantag. Idag finns stora arealer som ingen använder men som där ägaren slår av gräset för att behålla det öppna landskapet och får bidrag för den gärningen.
aruru08

Inläggav JackBlack » tis 29 jan 2013, 10:34

aruru08 skrev:Jag har inte läst övriga kommentarer men har ett par saker som jag vill säga.

För så där 15 år sedan var Finland nästan självförsörjande av livsmedel och den sydligaste delen av Finland ligger på ungefär samma breddgrad som Stockholm.

Under drygt 20 år tog jag fram cirka 1/3 av allt som vi åt i min familj på 400 m2 plus ett antal m2 för potatisen. Vi var då sex personer i hushållet. Till saken hör att vi då var vegetarianer och jag köpte mejeriprodukter, baljväxter och spannmål. Nu är jag vegan och mejeriprodukterna är borta utan att ersättas av något annat utom att jag ersatt smör med oljor av skilda slag. Allt spannmål var odlat i närheten.

Mina 400 m2 skötte jag helt för hand med grep och andra handverktyg. Gödsel fick jag från en som har hästar men man kan komma långt med kompost och gröngödsling. Jag sådde in en del kvävefixerande baljväxter mellan raderna av kål plus att jag planterade krävande grönsaker där jag året innan haft ärter och bönor. För att gödsla jorden kan man också täcka odlingarna med gräs efter att plantorna växt till sig lite och morötterna m fl rotfrukter har gallrats.

Varje år satte jag ut cirka 1100 plantor som jag själv dragit upp till detta kom grönsaker som man sår på plats. På hösten hade jag bortåt 1 m3 i olika frysar och jordkällaren rätt full med potatis och rotfrukter. Det mest värmekrävande som jag hade på friland var majs.

Gissa var mina odlingar står att finna? Jo, på 61 grader nordlig bredd i inlandet, dvs 30 mil norr om Mälardalen, men rätt högt över omgivningen. Frostfritt var det då från början av juni till mitten av augusti. Nu är det frostfritt till början av september och i bästa fall ett par veckor till.

Det är min övertygelse att den största skörden får man om varje familj odlar för sitt behov. Man kan då sköta om varje planta och ha grönsaker vars rötter går rakt ner som morot i rader som det bara är 30 cm mellan. Majs och fänkål planterades varannan rad majs och varannan rad fänkål för att spara plats.

Sverige kan vara självförsörjande av livsmedel med få undantag. Idag finns stora arealer som ingen använder men som där ägaren slår av gräset för att behålla det öppna landskapet och får bidrag för den gärningen.

Nu hävdar jag inte att du har fel på något sätt, däremot har SLU på sin testgård utanför Uppsala behövt odlat upp 800 kvm mark i klimatzon tre för att kunna försörja en individ genom vegetarisk kost. Då är inte brutna näringskretslopp och dåliga skördar inräknat. En äldre rapport hävdar följande:

Vegan - vegeterian - allätare? skrev: För en blandkost i vårt räkneexempel blir den areal som behöver utnyttjas ca 2 300 kvadratmeter åker och ca 800 kvadratmeter naturbetesmark per år, för den laktovegetariska kosten ca 1 500 resp. 100 och för vegankosten ca 1 000. En genomsnittskost, beräknad på konsumtionen i Sverige skulle hamna på ca 2 500 kvadratmeter åker och 600 betesmark.

De gödselmetoder du beskriver är ju inte långsiktigt hållbara eftersom de inte sluter näringskretsloppen men visst fungerar de i ett kortare perspektiv.

Hur vida Sverige kan vara självförsörjande på livsmedel beror på vilken kost och resiliens vi vill ha. Köttproduktion är mer resilient eftersom djuren kan äta betydligt fler grödor än vad vi kan äta. De stora areal du talar om är ofta inte lämpliga för livsmedelsodling.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav aruru08 » tis 29 jan 2013, 11:51

Förvisso kan kor, får och än mer getter hitta mat på ställen som det inte går att odla spannmål och grönsaker men vintern är lång och då måste man ha hö i ladorna. Redan i augusti är tillväxten så dålig att stödmatning många gånger behövs med av hö. Att ta fram mat via djur tar mycket större arealer än vad det behövs för att ta fram maten direkt som vegetabiler. Näringsinnehållet i den mat som kor hittar på ängar och i skogen är mycket lägre än det är i det kraftfoder som behövs för att få de stora volymer mjölk som dagens mjölkkor ger. Dessutom får man inte ut någon gödsel från djur som går på icke odlingsbar mark och betar. Det blir inte mycket gödsel från betande djur över huvud taget mer än just där hagarna är. För att få gödsel måste korna vara inomhus och måste hö i olika former till.

De arealer som det betalas ut bidrag till för att hålla ett öppet landskap är förstklassig åkermark.

I den tredjedel av vår mat som jag skrev om i ett tidigare inlägg ingick bär som vi plockade i skogen men näringsmässigt är det rätt litet. Svamp har inget näringsvärde utan ska ses som en krydda.

Det som är svårt att odla annat än i de sydligaste delarna av Sverige är bönor som måste till i en vegankost men det behövs inte så mycket bönor.

De siffror i ovanstående inlägg om hur stor areal som behövs för att klara en laktovegetarisk kost förr en person verkar skrattretande små. Djurhållning kräver också betydligt mer än mat. Jag tänker på djurstall, strö, vatten samt traktor eller häst plus redskap för att använda jorden.
aruru08

Inläggav JackBlack » tis 29 jan 2013, 14:42

aruru08 skrev:Förvisso kan kor, får och än mer getter hitta mat på ställen som det inte går att odla spannmål och grönsaker men vintern är lång och då måste man ha hö i ladorna. Redan i augusti är tillväxten så dålig att stödmatning många gånger behövs med av hö. Att ta fram mat via djur tar mycket större arealer än vad det behövs för att ta fram maten direkt som vegetabiler. Näringsinnehållet i den mat som kor hittar på ängar och i skogen är mycket lägre än det är i det kraftfoder som behövs för att få de stora volymer mjölk som dagens mjölkkor ger. Dessutom får man inte ut någon gödsel från djur som går på icke odlingsbar mark och betar. Det blir inte mycket gödsel från betande djur över huvud taget mer än just där hagarna är. För att få gödsel måste korna vara inomhus och måste hö i olika former till.

De arealer som det betalas ut bidrag till för att hålla ett öppet landskap är förstklassig åkermark.

I den tredjedel av vår mat som jag skrev om i ett tidigare inlägg ingick bär som vi plockade i skogen men näringsmässigt är det rätt litet. Svamp har inget näringsvärde utan ska ses som en krydda.

Det som är svårt att odla annat än i de sydligaste delarna av Sverige är bönor som måste till i en vegankost men det behövs inte så mycket bönor.

De siffror i ovanstående inlägg om hur stor areal som behövs för att klara en laktovegetarisk kost förr en person verkar skrattretande små. Djurhållning kräver också betydligt mer än mat. Jag tänker på djurstall, strö, vatten samt traktor eller häst plus redskap för att använda jorden.

Vad är problemet med att ha hö i ladorna? :) Det är ju bara att ha vallodlingar. Och varför skulle man behöva stödmatning i Augusti? Har man areal så är det bara att nyttja dem.

Tittar man på Norrland som tar upp halva Sveriges yta så är jordarna oftast näringsfattiga moränjordar vilket i kombination med odlingszonerna gör att det är mycket som är olämpligt att odla och man behöver kultivera många saker. Däremot kräver vallar inget underhåll och vallväxter klarar väldigt dåliga förhållanden. Det här innebär att djuruppfödning blir betydligt mer lämpligt än att odla livsmedelsgrödor.

Visst, det kräver större arealer och näringsinnehållet är lägre i betet än i kraftfoder. Men redan idag så är det många mjölkkor som lever på detta sätt. Den ekologiska mjölken produceras så och det blir ungefär hälften så mycket mjölk per ko. Samtidigt bidrar detta bete till många positiva effekter för jordarna, den biologiska mångfalden, mm.

Det går att få rätt mycket gödsel även under dessa förhållanden, det vet jag av egen erfarenhet. En vän arbetar nämligen med ekologisk mjölkproduktion och där håller de på att bygga en biogasanläggning som ska nyttja gödslet.

De bidrag som betalas ut kanske i första hand går till södra Sverige. I Norrland finns det ingen förstaklassig åkermark att tala om.

Angående arealen för laktovegetarisk kost så får du nog presentera en mer saklig kritik om man ska ta den på allvar ;)

I övrigt så undrar jag: Vad har du som källa för vitamin B12?
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav fråntaiga » tis 29 jan 2013, 18:03

Kanske kommer jag ihåg fel men jag har för mig att man kan få ut ca 10 ton potatis/ha i norra norrbotten, och tre ggr det längst nere i södern...
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav aruru08 » tis 29 jan 2013, 19:18

De områden om jag har erfarenhet från ligger i Svealand med åtskilliga mil till Norrland med gott om bra jordar för odling. Även i Norrland finns goda odligngsjordar, t ex runt Storsjön.

För att få bra resultat av sin odling måste man välja rätt sorter. Ett problem med att kunna bli självförsörjande på livsmedel i Sverige är att få den odlingsbara marken att räcka till. Därför måste man minimera hur stora arealer som går åt till djurmat. För att få hö i ladorna krävs stora arealer som annars skulle kunna användas för odling av mat till människor. Samma gäller för bete för djur. Tillväxten är liten redan i augusti så det räcker inte med stora arealer. Djuren måste ju få tillräckligt med mat. Vall sköter sig inte själv utan måste sås om med några års mellanrum. Växelbruk är något som bönder praktiserat. När det varit vall två, tre år plöjer man upp åkern och sår spannmål för att ta till vara det kväve som en del växter binder i jorden. Sedan sår man vall igen.

Bete bidrar helt visst till viss del den biologiska mångfalden men bete utarmar också eftersom vissa örter och små djur inte tål bete. Vi hade sandödlor på vår sommarstugetomt ända tills marken användes till bete för några getter och får. Då försvann denna rödlistade ödla. Hade vi anat det hade vi dragit stängslet lite annorlunda.

Potatis ger rimligen betydligt mer än 1 kg per m2 i Norrland. På 1 m2 kan man sätta betydligt mer än en potatis. Man sätter väl ändå minst fyra potatisar per m2. Jag brukar sätta cirka 6 potatisar/ m2 och får 5-10 potatisar av god storlek per sättpotatis. Men man måste välja sorter som hinner utvecklas på två månader. Tar man ut två skördar per år i södra Sverige?

Jag tar mig en och annan tablett med vitamin B12 men frågan om Sverige skulle kunna vara självförsörjande på livsmedel innebär ju inte att jordbruket måste ge vitamintabletter.
aruru08

Inläggav JackBlack » tis 29 jan 2013, 20:31

aruru08 skrev:De områden om jag har erfarenhet från ligger i Svealand med åtskilliga mil till Norrland med gott om bra jordar för odling. Även i Norrland finns goda odligngsjordar, t ex runt Storsjön.

För att få bra resultat av sin odling måste man välja rätt sorter. Ett problem med att kunna bli självförsörjande på livsmedel i Sverige är att få den odlingsbara marken att räcka till. Därför måste man minimera hur stora arealer som går åt till djurmat. För att få hö i ladorna krävs stora arealer som annars skulle kunna användas för odling av mat till människor. Samma gäller för bete för djur. Tillväxten är liten redan i augusti så det räcker inte med stora arealer. Djuren måste ju få tillräckligt med mat. Vall sköter sig inte själv utan måste sås om med några års mellanrum. Växelbruk är något som bönder praktiserat. När det varit vall två, tre år plöjer man upp åkern och sår spannmål för att ta till vara det kväve som en del växter binder i jorden. Sedan sår man vall igen.

Bete bidrar helt visst till viss del den biologiska mångfalden men bete utarmar också eftersom vissa örter och små djur inte tål bete. Vi hade sandödlor på vår sommarstugetomt ända tills marken användes till bete för några getter och får. Då försvann denna rödlistade ödla. Hade vi anat det hade vi dragit stängslet lite annorlunda.

Potatis ger rimligen betydligt mer än 1 kg per m2 i Norrland. På 1 m2 kan man sätta betydligt mer än en potatis. Man sätter väl ändå minst fyra potatisar per m2. Jag brukar sätta cirka 6 potatisar/ m2 och får 5-10 potatisar av god storlek per sättpotatis. Men man måste välja sorter som hinner utvecklas på två månader. Tar man ut två skördar per år i södra Sverige?

Jag tar mig en och annan tablett med vitamin B12 men frågan om Sverige skulle kunna vara självförsörjande på livsmedel innebär ju inte att jordbruket måste ge vitamintabletter.

Visst finns det en del bra jordar i Norrland men i det stora hela så är det dåligt. En annan viktig aspekt du glömmer bort är just de dåliga åren. Vegetabilier är betydligt mer känsliga för torka, kyla, etc än vad vallväxter är. Det betyder att djuruppfödning är mer pålitlig i Norrland. Du kan ju fundera på varför Norrland har mycket stora betesmarker men väldigt lite åkrar.

Min fråga om vitamin B12 var mest av nyfikenhetens skull :smile2:
JackBlack

Inläggav aruru08 » tis 29 jan 2013, 21:44

Naturligtvis finns det mer goda jordar i södra halvan av Sverige än den norra. Odlingssäsongen är också längre söderut än i norr men man ska inte glömma att det växer otroligt snabbt när dagarna är långa.

Betesmarker i norr? Menar du att det finns renar?

Olika vegetabilier är olika känsliga för väder och vind. Allt vad bönor heter är mycket frostömma medan ärter tål att bli slickade av frosten. Både bönor och ärter är känsliga för torka och bönor tycker inte om för mycket regn heller. Rotfrukter tål både det ena och det andra för de har ju rötterna djupt ner i marken. De tål också några kallgrader bra, t o m att 1 cm i marken har frusit.

Kål är en pålitlig kompis i grönsakslandet. Den har stora rötter och tycker väl om rätt mycket fukt i marken men klarar torka rätt bra. Kål tål också frost. Grönkål ska helst vara frostnupen innan skörd. Men man får välja sorter med kort utvecklingstid om man bor norr om Mälardalen.

Lök är inte så kinkig. Purjolök tål frost bra.

Spannmål måste mogna innan den kan skördas och är därför beroende av varma och torra sensomrar vilket är en bristvara i hela landet. Men jag har aldrig odlat spannmål själv. En geografilärare, som jag hade för nu många år sedan, sade att bönderna brukade säga, att man ska be gud om regn före midsommar för efter midsommar kommer det av sig självt. Jag brukar dock köpa lokalt odlat vete och råg.

Trots att årsmedeltemperaturen har stigit har det blivit svårare att odla sina grönsaker för vårarna har blivit kallare. Visserligen kommer frosten en månad senare nu, mitten av september, än för 30 år sedan men det är till föga nytta eftersom tillväxten är nära noll i september och då det dessutom blivit fuktigare kan en del växter nästan ruttna.

Mer fukt har också gjort det svårare att odla potatis utan kemikalier. Det blir bladmögel som förstör både tillväxten och själva potatisarna.

Man får ta till knep som att använda odlingsväv både för att lura frosten och för att få upp marktemperaturen så att det går att så frön lite tidigare. En hel del pyssel är det att odla för hand på 400 - 600 m2 men känslan att ha frys och jordkällare fulla med god mat på hösten kompenserar mer än väl. Själv tycker jag dessutom om att testa gränser på vad som är möjligt att odla hos mig i en god zon 5.
aruru08

Inläggav ulltand » ons 30 jan 2013, 10:36

take skrev:Den där har jag redan sågat nånstans, var kan det vara? Leta leta....
I dag i Corren får projektet, men inte idén med växthus i storstäder i sig, kritik i en artikel undertecknad av bland annat Nils Hillerbrand, Gruppledare Miljöpartiet de gröna i Linköping och Gunilla Wetterling, Vice ordförande bygg- och miljönämnden (MP).

Corren skrev:Det mest beklagliga i detta projekt är att man äventyrar en i grunden god vision. Växthus i storstäder är en i grunden bra idé. Den skulle kunna bli till verklig nytta om utformningen av växthusen gjordes rätt. Småskaliga, växthus, som placeras på takytor och andra lediga utrymmen kan bli billiga. Lokal kompostering kan ge växtnäring nästan gratis. Ny teknik, i form av fördragbara jalusier, automatiserad bevattning och optimerad fuktreglering kan ge ytterligare förbättringar. Forskning och teknisk utveckling kan frambringa goda lösningar även för oss i Linköping och i Sverige. Men till Plantagons orealistiska projekt måste vi säga ”Nej tack”.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav take » ons 30 jan 2013, 13:49

ulltand skrev:
take skrev:Den där har jag redan sågat nånstans, var kan det vara? Leta leta....
I dag i Corren får projektet, men inte idén med växthus i storstäder i sig, kritik i en artikel undertecknad av bland annat Nils Hillerbrand, Gruppledare Miljöpartiet de gröna i Linköping och Gunilla Wetterling, Vice ordförande bygg- och miljönämnden (MP).

Corren skrev:Det mest beklagliga i detta projekt är att man äventyrar en i grunden god vision. Växthus i storstäder är en i grunden bra idé. Den skulle kunna bli till verklig nytta om utformningen av växthusen gjordes rätt. Småskaliga, växthus, som placeras på takytor och andra lediga utrymmen kan bli billiga. Lokal kompostering kan ge växtnäring nästan gratis. Ny teknik, i form av fördragbara jalusier, automatiserad bevattning och optimerad fuktreglering kan ge ytterligare förbättringar. Forskning och teknisk utveckling kan frambringa goda lösningar även för oss i Linköping och i Sverige. Men till Plantagons orealistiska projekt måste vi säga ”Nej tack”.

Ja, jag var med och diskuterade fram den.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav ulltand » tor 19 jun 2014, 09:05

take skrev:Ja, jag var med och diskuterade fram den.
Corren skrev:Ja till Plantagons växthus

LINKÖPING Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden godkände på onsdagen byggplanerna för Plantagons 60 meter höga växthus i Linköping.
Förutom Miljöpartiet, som motsatt sig planerna från början, var det en enig nämnd som antog detaljplanen och om ingen överklagar vinner beslutet laga kraft om cirka en månad. Därefter är det upp till Plantagon om det ska byggas.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ja-till-plantagons-vaxthus-7078160.aspx

Är ett överklagande på gång, Take?

Vad jag förstår finns ingen ekonomisk risk för kommunen, och det värsta som kan hända är att företaget gör en felsatsning och vi får ett hus som måste byggas om.
Och så att man bygger arbetsplatser som det saknas kollektivtrafik till.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav take » mån 22 sep 2014, 00:34

Nej
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav micke.d » mån 22 sep 2014, 01:03

aruru08 skrev:Betesmarker i norr? Menar du att det finns renar?
Mina far- och morföräldrar var bönder i Lappland. Det som funkade där var djurhållning (kor, getter, svin, etc), potatis och fiske.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav fråntaiga » mån 22 sep 2014, 07:34

Har noterat att thailändarna som flyttat upp till tornedalen verkligen utvecklat grönsaksodlingen här, verkar vara olika kålsorter och diverse annat nytt för dessa breddgrader.
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav ulltand » sön 14 maj 2017, 12:34

ulltand skrev:Plantagons växthus blir landmärke vid E4
Det senaste om Plantagon i P4 Östergötland.
Fem år har gått sedan första spadtaget till jätteväxthuset Plantagon i Linköping. Och i år skulle bygget ha påbörjats. Det sa bolagets vd Owe Pettersson i höstas. Men än har inget hänt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6693545
Användarvisningsbild
ulltand

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora