Skuldkrisens orsaker

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Skuldkrisens orsaker

Inläggav djembelelle » tor 08 aug 2013, 13:31

Såg just ett program på SVT Play om skuldkrisens orsaker. Sverige visar sig vara det femte mest skuldsatta landet i Västvärlden före USA, med Holland på första plats. I Chicagoskolans teorier räknar man inte med banksektorns utlåningar och låntagarnas skulder i sina beräkningar. Ett par röster i programmet som går mot strömmen menar att finanssektorn bör halveras och skulder skrivas av. Då blir det lite oroande när en inflytelserik person säger: – Vi har alltjämt ett basläge där vi ska tillföra energi till svensk ekonomi. Det behövs en mer expansiv finanspolitik, sade Borg.
Vad säger ni efter att ha sett programmet?
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld
Användarvisningsbild
djembelelle

Re: Skuldkrisens orsaker

Inläggav rehn » tor 08 aug 2013, 15:17

Och vad säger ni efter ha sett:
http://www.svtplay.se/video/1031746/lonesankarna

Jag är benägen att dra slutsattsen att nationalekonomi som den bedrivs, är närmast att betrakta som pseudovetenskap.
Användarvisningsbild
rehn

Inläggav djembelelle » tor 08 aug 2013, 15:24

Kan du inte starta en egen tråd med det temat, om det inte redan finns?
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 09 aug 2013, 10:09

På torsdagen visades även dokumentären Inside Job, som skyller finanskrisen på finansinstitutens infiltration av makten.

http://www.svt.se/dox/inside-job-1

Lånebubblor som leder till finanskris verkar varit ett återkommande fenomen sedan 1929. Den reglering som infördes efter detta arbetade sedan finansinstituten för att neutralisera under 1980-talet, vilket ledde till finanskrisen under 90-talet. De lyckades dock undvika återreglering tack vare att nationalekonomerna på lärosätena var delägare eller finansierade av firmorna, finansrådgivarna togs från firmornas egna led och arbetade för egen vinning, kreditvärderingsinstituten fick betalt för sina värderingar, och den statliga regleringen avskaffades med lagändring och uppmaningar från högre ort att inte gunga båten när allt gick så bra.

Kontentan av programmet verkar alltså vara att skuldkrisen beror på finansinstituten, och statsmaktens ovilja att reglera lånetaket för dessa.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Anders » fre 09 aug 2013, 12:37

Dûrion Annûndil skrev:Kontentan av programmet verkar alltså vara att skuldkrisen beror på finansinstituten, och statsmaktens ovilja att reglera lånetaket för dessa.
Om man drar denna teori bara lite längre så borde staten också reglerar saker som mobiltelefoner. Om elektroniktillverkarna tillverkar för många telefoner så går dom ju dåligt, alltså måste staten i sin oändliga vishet reglerar också antalet mobiletelefoner, makaroner, toapapper, och allt så tillverkas av privata företag. För vi kan ju inte låta företag bestämma hur mycket de ska tillverka!

Banker är också företag, skillnaden från andra företag är att de är mycket mer reglerade.

Hmm, kan det vara regleringarna som gör att bankerna går väldigt dåligt ibland. Kan det vara så att regleringarna själva förstärker förlusterna bankföretagen har i lågkonjunktur och och vinsterna i högkonjunktur.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav djembelelle » fre 09 aug 2013, 12:47

Kan vara svårt att veta hur vinklade såna här reportage är. Men i det program jag länkar till menar ett par röster att när man räknar och gör prognoser räknar man banker som smörjmedel i ekonomin, men att de lån och skulder som finns där tar ut varandra och därför inte behöver tas med i beräkningarna, och att det är det som är det stora misstaget. Kan det verkligen vara så att ekonomer på högsta nivå gör så grundläggande misstag?
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 09 aug 2013, 19:02

Anders skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Kontentan av programmet verkar alltså vara att skuldkrisen beror på finansinstituten, och statsmaktens ovilja att reglera lånetaket för dessa.
Om man drar denna teori bara lite längre så borde staten också reglerar saker som mobiltelefoner. Om elektroniktillverkarna tillverkar för många telefoner så går dom ju dåligt, alltså måste staten i sin oändliga vishet reglerar också antalet mobiletelefoner, makaroner, toapapper, och allt så tillverkas av privata företag. För vi kan ju inte låta företag bestämma hur mycket de ska tillverka!

Banker är också företag, skillnaden från andra företag är att de är mycket mer reglerade.

Hmm, kan det vara regleringarna som gör att bankerna går väldigt dåligt ibland. Kan det vara så att regleringarna själva förstärker förlusterna bankföretagen har i lågkonjunktur och och vinsterna i högkonjunktur.
En beskrivning av filmens argument finns på wikipediasidan. Att det inte finns några likheter med att reglera tillverkningsindustrins produktion kan du läsa om där.
I korthet skiljer det sig väl i det att bankerna tidigare hade regler om att de inte fick låna ut mer pengar än de hade täckning för, eller något sorts tak på hur mycket man fick gå över. Investerningsbankers spekulationsvilja dämpades också av det att de pengar man hade att spekulera med naturligtvis var delägarnas egna pengar.
Jag vet inte hur derivatinstrument fungerar, men det verkar som att bankerna lånade ut pengar till folk utan täckning, för pengar de lånat av låneinstitut mot framtida vinst som säkerhet, med löften till ständigt nya investerare om att alla har trygg kreditvärdighet. Det beskrivs i filmen som i grunden ett pyramidspel.
När sedan den ekonomiska krisen kom, kunde bankerna inte få igen sina utlånade pengar, eller betala sina egna lån, för de pengarna existerade helt enkelt inte.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Anders » lör 10 aug 2013, 07:31

Dûrion Annûndil skrev:
Anders skrev:

En beskrivning av filmens argument finns på wikipediasidan. Att det inte finns några likheter med att reglera tillverkningsindustrins produktion kan du läsa om där.
I korthet skiljer det sig väl i det att bankerna tidigare hade regler om att de inte fick låna ut mer pengar än de hade täckning för, eller något sorts tak på hur mycket man fick gå över. Investerningsbankers spekulationsvilja dämpades också av det att de pengar man hade att spekulera med naturligtvis var delägarnas egna pengar.
Jag vet inte hur derivatinstrument fungerar, men det verkar som att bankerna lånade ut pengar till folk utan täckning, för pengar de lånat av låneinstitut mot framtida vinst som säkerhet, med löften till ständigt nya investerare om att alla har trygg kreditvärdighet. Det beskrivs i filmen som i grunden ett pyramidspel.
När sedan den ekonomiska krisen kom, kunde bankerna inte få igen sina utlånade pengar, eller betala sina egna lån, för de pengarna existerade helt enkelt inte.

Derivate har inget med pyramidspel att göra. Läs på här och på svenska här. Visst är riskerna stora med handlarna försäkrar sig också. Med stora risker kommer stora vinster. Räknar man fel så går det illa.

Att det är ett pyramidspel låter mer som ganska oseriös kritik. Att reglera derivat, som är ett sätt för banken att tjäna pengar, är som att reglera vilken typ av mjöl tillverkaren av makaroner får använda. Det finns inga principiella skillnader.

Problemet är väl att en del banker har fått ett carte blanc från staten att göra vilka riskfyllda affärer som helst. Staten kommer alltid finnas där och ta fallet. Det är dyrt för skattebetalarna och orättvist mot banker som inte gör riskfyllda affärer. Staten borde göra det klart att den inte kommer finnas där nästa gång. Problemet är att krediterna försvinner då, vilket leder till höga räntor och dina barn kommer inte kunna låna till sin första lägenhet, alternativt du kommer inte kunna sälja din lägenhet då priserna störtdyker.

Jag ska försöka se Inside Job nu, återkommer...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » lör 10 aug 2013, 10:33

Nu har jag sett Inside Job. Några kommentarer (Dessa kan vara korrekt men det är absolut inte säkert, jag är amatör på området):

- De regleringar som finns måste följas och de institutioner som finns för att säkerställa att detta görs måste göra sitt jobb. Det verkar som det inte har gjorts.
- Akademiker som konsultar åt företag måste ange detta och inkomster av dessa tjänster.
- Kreditvärderingsinstituten borde göra sitt jobb, inte bara ha "åsikter".

Jag skulle gärna vilja tjäna 10-tals miljoner dollar på att göra i princip ingenting, det verkar kul. Men jag skulle inte passa in bland de som verkar har gjort detta. Droger och prostituerade är inte min bit av kaka.

Det största problem är inte de finansiella instrumenten, utan att kreditvärderingsinstitutens överdrivet positiva värderingar av just de finansiella instrumenten. Idiotiska uttalanden av Bush att alla kan bo i stora och dyra hus hjälpte inte heller till. Problemet med detta var att man införde (av)regleringar som gjorde det möjligt.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav djembelelle » lör 10 aug 2013, 12:02

Tråden tar visst sina egna vägar... :smile2: Istället för den film jag länkade till som jag ville ha kommentarer till, övergick det till att handla om Inside Job. Den har jag inte sett, men av kommentarerna att döma handlar det om regleringar och styrningar.
Ingen här har kommenterat det jag tycker verkar märkligt i den ekonomiska debatten och som tas upp i SVT-filmen. Att den roll som bankerna har inte räknas med i prognoser av nationalekonomer (även Nobelpristagare), Riksbanken, regering etc, därför att en viss rådande vetenskaplig konsensus tycks råda, där var och en värnar om den teori som karriären byggts på.
Kommentarer på detta?
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Dûrion Annûndil » lör 10 aug 2013, 14:50

Anders skrev:Nu har jag sett Inside Job. Några kommentarer (Dessa kan vara korrekt men det är absolut inte säkert, jag är amatör på området):
Jag håller med dina kommentarer, men vill förtydliga vad filmen sade om vissa punkter. :smile2:

Anders skrev:- De regleringar som finns måste följas och de institutioner som finns för att säkerställa att detta görs måste göra sitt jobb. Det verkar som det inte har gjorts.
Avregleringen gör det naturligtvis svårt att gripa in när det inte finns några begränsningar annat än "självreglering", och att regeringsmedlemmar själva är insyltade i de företag som skall kontrolleras och griper in och uppmanar kontrollanterna att inte titta närmare på affärerna hjälper inte.

Anders skrev:- Akademiker som konsultar åt företag måste ange detta och inkomster av dessa tjänster.
Det finns tydligen inga regler för detta.

Anders skrev:- Kreditvärderingsinstituten borde göra sitt jobb, inte bara ha "åsikter".
Att de bara gav "åsikter" var deras försvar inför kongressförhören, men i praktiken gjorde de sina expertutlåtanden i utbyte mot att de fick betalt av de de skulle värdera.

Anders skrev:Det största problem är inte de finansiella instrumenten, utan att kreditvärderingsinstitutens överdrivet positiva värderingar av just de finansiella instrumenten.
Om kreditvärderingsinstituten korrumperas av finansinstituten får jag nog säga att stor skuld ligger hos de som korrumperar.

Anders skrev:Problemet med detta var att man införde (av)regleringar som gjorde det möjligt.
Regleringarna fanns från 1930-talet till 1980-talet, och de fungerade.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Merko » lör 10 aug 2013, 15:56

Det går alldeles utmärkt att krympa finanssektorn genom avregleringar, det behövs inga förbud. För det första kan man dra in bankgarantin för organisationer som sysslar med överdrivet risktagande (även känt som Glass-Steagall). För det andra kan man vägra institutioner som inte är samhällsnyttiga att göra affärer med riksbanken. För det tredje kan man låta domstolar och polis vägra att genomdriva avtal för exotiska finansiella instrument vilka strider mot allmänintresset (pactum turpe).

Det här rör sig inte om några frifräsande entreprenörer som skapar saker på egen hand. De är intimt invävda i staten och eftersom de själva inte skapar något av värde så är de helt beroende av detta.
Användarvisningsbild
Merko

Inläggav Anders » lör 10 aug 2013, 16:26

Förvånande nog håller jag med de båda ovan inläggen. Nepotism, korruption, och inkompetens är inte vad som menas med en fri marknad.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav djembelelle » lör 10 aug 2013, 18:26

:cry: Snyft...ger väl upp ....
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Anders » lör 10 aug 2013, 22:30

djembelelle skrev::cry: Snyft...ger väl upp ....

Det är lungt, jag ska se och kommentera din film också.
Användarvisningsbild
Anders

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora