Skuldkrisens orsaker

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Skuldkrisens orsaker

Inläggav djembelelle » ons 14 aug 2013, 15:38

Nils D skrev:
Det är ett inte obetydligt mått av pyramidspel över ekonomin, men så länge den absoluta majoriteten är optimister och litar på pengen, eller i alla fall agerar som om de litar på den, så rullar det vidare.

Men det kräver väl att i nån ände av lånekedjan måste lånen amorteras? När stora mängder av låntagarna inte kan betala av sina lån, leder inte det till kris? Speciellt som det lånats och handlats med dessa lån i flera led.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Anders » ons 14 aug 2013, 17:03

djembelelle skrev:
Nils D skrev:
Det är ett inte obetydligt mått av pyramidspel över ekonomin, men så länge den absoluta majoriteten är optimister och litar på pengen, eller i alla fall agerar som om de litar på den, så rullar det vidare.

Men det kräver väl att i nån ände av lånekedjan måste lånen amorteras? När stora mängder av låntagarna inte kan betala av sina lån, leder inte det till kris? Speciellt som det lånats och handlats med dessa lån i flera led.
Den uppfattning jag får är att lån till folk dom egentligen inte har råd, sk subprime marknaden, är det som är signifikant för många av de länder som idag har problem. Och folk som inte har råd kan inte betala räntan eller amorteringar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav konstantin » sön 15 sep 2013, 14:32

djembelelle skrev:Såg just ett program på SVT Play om skuldkrisens orsaker. Sverige visar sig vara det femte mest skuldsatta landet i Västvärlden före USA, med Holland på första plats. I Chicagoskolans teorier räknar man inte med banksektorns utlåningar och låntagarnas skulder i sina beräkningar. Ett par röster i programmet som går mot strömmen menar att finanssektorn bör halveras och skulder skrivas av. Då blir det lite oroande när en inflytelserik person säger: – Vi har alltjämt ett basläge där vi ska tillföra energi till svensk ekonomi. Det behövs en mer expansiv finanspolitik, sade Borg.
Vad säger ni efter att ha sett programmet?
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

hej djembelelle ,jag är mycket intresserad av att se filmen som är en kritik av Chicago skolan av ekonomi som jag har förstått är de för bl.a. att ta bort ädelmetall som valuta och öka penning mängden varje år. just nu kan jag inte hitta filmen.
konstantin

Inläggav konstantin » sön 15 sep 2013, 14:51

jag började kolla på filmen men jag gillade den inte för att den är gjort som en propaganda film som använder musik för att skapa känslor därför avslutade jag innan den var slut.
konstantin

Inläggav Stellasten » tor 25 okt 2018, 03:42

En fråga, alla har enorma skulder, men vem är det som vi har skulder till? Ibland har jag känslan av att det finns ett stort svart hål i mitten av världsekonomin där pengarna borde finnas. Finns det någon sida där någon förklarar vem som är vår gäldenär(om ett sådant djur nu ens finns)?

Tog bort länk till kreditinstitut. /micke.d
Stellasten

Inläggav micke.d » tor 25 okt 2018, 09:33

Stellasten skrev:Finns det någon sida där någon förklarar vem som är vår gäldenär(om ett sådant djur nu ens finns)?

Gäldenär = Den som lånat pengar
Borgenär = Den som lånat ut pengar
Borgensman = Den som är betalningsskyldig om gäldenären inte betalar.

Så jag tror att frågan är felställd. Du undrar nog egentligen över vem borgenären är.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Procentaren » tor 25 okt 2018, 10:12

Världsbanken är en stor utlånare. Som jag tolkar texten så kommer deras inlåning från riskkapitalbolag. Sen är en del av intäkterna rena gåvor.
Världsbanken är inte en bank i vanlig mening, utan snarare världens största biståndsorganisation. Den ägs av sina 188 medlemsländer och har som syfte att bidra till ekonomisk tillväxt och att minska fattigdomen i världen.

Världsbanken består främst av två delar. Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbanken, IBRD, ger lån med relativt låg ränta till medelinkomstländer med hjälp av pengar som Världsbanken lånar upp på den internationella kapitalmarknaden. Det andra delen, Internationella utvecklingsfonden, IDA, riktar sig mot de fattigaste länderna och använder sig av pengar som vissa industrialiserade länder donerat till en särskild IDA-fond. IDA kan antingen ge räntefria lån med lång amorteringstid eller rena gåvobidrag.

https://www.sida.se/Svenska/sa-arbetar-vi/Internationellt-samarbete-/Bistand-via-Varldsbanken/Varldsbanken-varldens-viktigaste-bank/
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Pär C » tor 25 okt 2018, 10:46

I hög grad lånar vi ut till oss själva. Vi sparar i fonder och pensionsavsättningar görs för vår räkning. För dessa penagr köps statsobligationer. Avkastningen från dessa återinvesteras, osv.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Thomas P » fre 26 okt 2018, 18:04

Stellasten skrev:En fråga, alla har enorma skulder, men vem är det som vi har skulder till? Ibland har jag känslan av att det finns ett stort svart hål i mitten av världsekonomin där pengarna borde finnas. Finns det någon sida där någon förklarar vem som är vår gäldenär(om ett sådant djur nu ens finns)?

The economist Gabriel Zucman came up with an ingenious way to estimate the wealth hidden in the offshore banking system.

In theory, if you add up the assets and liabilities reported by every global financial centre, the books should balance - but they don't. Each individual centre tends to report more liabilities than assets.

Zucman crunched the numbers and found that, globally, total liabilities were 8% higher than total assets. That suggests at least 8% of the world's wealth is illegally unreported. Other methods have come up with even higher estimates.

https://www.bbc.com/news/business-40442595
Thomas P

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora