Romer och Rumänien

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Romer och Rumänien

Inläggav Erland » tis 01 okt 2013, 12:34

Ordet "rom" anses komma från ordet "dom" som betyder människa. Men jag undrar om det verkligen är så. Ordet "rom" och speciellt språknamnet "romani" har ju en stor ljudlikhet med "Romania" som är namnet på Rumänien på rumänska och många andra språk. Och Rumänien är det land där det finns flest romer (som ofta lever där under svåra förhållanden). Så jag undrar om det helt enkelt inte kan vara så att orden "rom" egentligen betyder "rumän", att romerna någon gång förknippats med landet där många av dem bor.
Användarvisningsbild
Erland

Re: Romer och Rumänien

Inläggav kipphebel3 » tis 01 okt 2013, 12:49

Tydligen har andra haft samma tankar förut
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Sv: Romer och Rumänien

Inläggav amandaduregard » tis 01 okt 2013, 16:53

Det finns ju ganska mycket att läsa på Wikipedia annars. T.ex. att folkgruppen har sitt ursprung i Indien och att romani tillhör den indoariska språkgruppen och att det i Indien finns ord besläktade med det romska ordet för rom (roma). Det står också att romerna funnits i Europa sedan 1000-talet och att Rumänien bildades 1877.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav kaxiga Z » tis 01 okt 2013, 16:59

Förledet 'rom' i Romania/Rumänien ska komma från att språket/folket är romerskt, latinskt alltså. Rom. Släkt med spanska, italienska, franska.

'rom' i 'romani' kommer, som ni skriver, från annat håll. ('människa' enligt SAOB) http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/217/240.html
Romani är alltså inget latinskt språk.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Etnavs » sön 06 okt 2013, 14:51

Även om Rumänien som stat bildades under andra halvan av 1800-talet så lär det ju ha varit så att de som bodde där talade rumänska (det vi idag kallar rumänska iafall) i någon form även innan statens bildande. Jag har också hört att det ska ha att göra med ”Rom” och att språket är släkt med andra romanska språk.

Att romer (det som förut i Sverige kallades ”zigenare”) heter som de gör och att det råkar likna just orden för Rumänien, rumäner och rumänska är väl bara en slump. Det finns så många folkslag och språk i världen att det borde vara rätt många fall där det är likartade namn. Men det är ju en lite lustig tillfällighet just med romer och Rumänien, då det bor så många romer i just Rumänien, har själv tänkt på det.
Etnavs

Inläggav kipphebel3 » sön 06 okt 2013, 18:50

Jag har också hört att det ska ha att göra med ”Rom” och att språket är släkt med andra romanska språk.

Det stämmer. Rumänska är inte (som många verkar tro) ett slaviskt språk, utan ett latinskt språk, närmast besläktat med Italienskan.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav VeVeN » mån 07 okt 2013, 21:52

I Schweiz talas i kantonen Graubünden förutom tyska och italienska det språk som på svenska kallas rätromanska, men som lokalt kallas "romansch". Det är också ett romanskt språk. Känns litet som nån slags konstig italienska.

Enligt leghenden är talarna ättlingar till förrymda romerska legionärer.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Johannes » tis 08 okt 2013, 12:39

VeVeN skrev:Enligt leghenden är talarna ättlingar till förrymda romerska legionärer.

Verkar vara halvsant enligt wikipedia. Språket härstammar från de romerska bosättarna i området, men inte nödvändigtvis förrymda sådana.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Valdeut » tor 20 feb 2014, 00:51

Hypotesen kan verka väldigt rimlig vid första anblicken, inte bara på grund av ljudlikheten utan också på grund av att det finns flera analoga bildningar. Engelskans gypsy och spanskans gitano kommer av att romer (felaktigt) troddes komma från Egypten. Franskans Bohémien (och därav vårt bohem) kommer av att många romer nått Västeuropa via Böhmen. Skillnaden är dock att dessa termer är vad utomstående kallat romerna, medan romer är vad de (åtminstone på vissa håll) kallat sig själva. Detta är en avgörande skillnad, det är en sak att utomstående förknippar romer med Rumänien (eller Böhmen eller Egypten), men jag tror inte att de själva någonsin gjort det.

Rumänien är förövrigt inte det land där det bor flest romer. Det bor (enligt Wikipedia) fler i USA, Brasilien och Spanien (i den ordningen). Det är inte heller det land där romer utgör den största andelen av befolkningen, det är (åter enligt Wikipedia) Bulgarien.
Valdeut

Inläggav peewee » tor 20 feb 2014, 08:24

kipphebel3 skrev:Det stämmer. Rumänska är inte (som många verkar tro) ett slaviskt språk, utan ett latinskt språk, närmast besläktat med Italienskan.

På den gamla goda tiden hette området Dacien, och om jag inte minns alldeles fel utsattes det för det sista romerska erövringskriget. Dacier blev andraklassmedborgare, romare koloniserade den nya provinsen, latin, ("romerska") blev det nya myndighetsspråket, och på den vägen är det.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav peewee » tor 20 feb 2014, 08:25

Valdeut skrev:Engelskans gypsy och spanskans gitano kommer av att romer (felaktigt) troddes komma från Egypten.

Då antar jag att gitano -> zigano -> zigenare?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav peewee » tor 20 feb 2014, 08:27

VeVeN skrev:Enligt leghenden är talarna ättlingar till förrymda romerska legionärer.

Hmmm. Var inte Schweiz en del av det romerska imperiet? Varför/hur skulle då legionärer fly just dit?
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Valdeut » tor 20 feb 2014, 13:26

peewee skrev:Då antar jag att gitano -> zigano -> zigenare?
Nej, zigernare har faktiskt ett annat ursprung. Ordet kommer från början av medeltidsgrekiska Ἀθίγγανος (Athínganos), senare Ἀτσίγγανος (Atsínganos) eller bara Τσίγγανος (Tsínganos). Detta antas betyda ’orörbar’, bildat med privativt alfa från verbet θιγγάνω (thingánō) ’vidröra’. Benämningen Ἀθίγγανος användes från början inte om romer utan om en eller ett par små kristna sekter i Frygien på 800-talet. Jag tror namnet kommer av deras ovilja att vidröra andra människor (inte tvärtom alltså), om man erbjöd dem mat bad de att man ställde ner den på marken först, enligt en samtida beskrivning. Sannolikt hade οἱ Ἀθίγγανοι ingen koppling till romerna och de fanns nog inte kvar efter 800-talet. Men av någon anledning kom termen därefter att kopplas ihop med romerna just.
Valdeut

Inläggav peewee » tor 20 feb 2014, 13:39

Intressant. Tack för det, Valdeut - och välkommen till forumet.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Valdeut » tor 20 feb 2014, 13:44

peewee skrev:välkommen till forumet.
Tackar!

peewee skrev:På den gamla goda tiden hette området Dacien, och om jag inte minns alldeles fel utsattes det för det sista romerska erövringskriget. Dacier blev andraklassmedborgare, romare koloniserade den nya provinsen, latin, ("romerska") blev det nya myndighetsspråket, och på den vägen är det.
Det stämmer. Språket kallas fortfarande ibland för dakorumänska, för att skilja det från andra östromanska språk. Förutom dako-rumänska brukar man tala om tre andra östromanska språk: arumänska (som talas på spridda håll på Balkan, t.ex. i Grekland, Bulgarien, Serbien m.m.), megleno-rumänska (spridda talare i Grekland, Makedonien, Rumänien och Turkiet) och istro-rumänska (som givetvis talas i Itrien).

Termen Dacia kunde tydligen också användas på medeltiden för Danmark eller för Skandinavien överlag. Oklart vad det kommer av.

kipphebel3 skrev:Det stämmer. Rumänska är inte (som många verkar tro) ett slaviskt språk, utan ett latinskt språk, närmast besläktat med Italienskan.
Egentligen är det väl övriga östromanska språk som rumänskan är närmast släkt med. Men om vi talar lite större språk som många känner till så är rumänskan antagligen lite närmare italienskan än vad den är franskan. Både (standard)italienskan och de östromanska språken ligger sydöst om La Spezia–Rimini-linjen vilket bland annat innebär att de bildar pluralis med vokalväxling (ursprungligen från latinets nominativ pluralis) snarare än med –s (ursprungligen från latinets ackusativ pluralis).
Valdeut

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora