Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vem mördade president John F Kennedy

Lee Harvey Oswald ensam
50
65%
Lee Harvey Oswald + konspiratörer
9
12%
Inrikes konspiratörer
5
6%
Utrikes konspiratörer
0
Inga röster
Annat alternativ
1
1%
Har ingen uppfattning
12
16%

Antal röster : 77

Re: Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Inläggav Matte » tis 19 dec 2017, 13:45

Tryggve skrev:Just när det gäller Oswald har jag ingen koll, jag menar mest att själva resonemanget "detta är ju så inkompetent att det inte enbart kan vara inkompetens" inte är något som man kan förutsätta, eftersom historien är full av exempel just på inkompetens så stor att man inte riktigt tror att den är sann.
Tittar man på presidenter i USA så var ju Reagan ytterst nära att stryka med, och Ford var nära att bli skjuten två gånger, med bara 17 dagars mellanrum. Varför lärde man sig inte något där? Misstänkt?
Jag kollade de exempel du tog upp lite närmare. Viss inkompetens vid skjutningarna, javisst! Men lägg märke till att man agerade, men gjorde en del misstag som vid närmare påseende inte är så uppseendeväckande.

Men ett flagrant icke-agerande är något annat eftersom det ger grund för misstankar. För att ta ett annat exempel: mordet på Bernadotte. Omedelbart lades skulden på judiska terrorister och även Israels ledare Ben-Gurion fördömde dådet i skarpa ordalag.
En besvärande omständighet var att israelerna var ansvariga för hans säkerhet och det var väl känt att Bernadotte mordhotats flera gånger, men man underlät att sätta in en eskort. Bara klantighet? Nej, i dag vet vi att den tidens konspirationsteoretiker hade goda skäl för sina misstankar. Bernadotte var illa sedd hos israelerna. Kennedy var bevisligen mycket kontroversiell bland underrättelseorganen och hade långtgående planer på att rensa upp i garderoberna.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » tis 19 dec 2017, 14:55

Matte skrev:Jag kollade de exempel du tog upp lite närmare. Viss inkompetens vid skjutningarna, javisst! Men lägg märke till att man agerade, men gjorde en del misstag som vid närmare påseende inte är så uppseendeväckande.

Men ett flagrant icke-agerande är något annat eftersom det ger grund för misstankar. För att ta ett annat exempel: mordet på Bernadotte. Omedelbart lades skulden på judiska terrorister och även Israels ledare Ben-Gurion fördömde dådet i skarpa ordalag.
En besvärande omständighet var att israelerna var ansvariga för hans säkerhet och det var väl känt att Bernadotte mordhotats flera gånger, men man underlät att sätta in en eskort. Bara klantighet? Nej, i dag vet vi att den tidens konspirationsteoretiker hade goda skäl för sina misstankar. Bernadotte var illa sedd hos israelerna. Kennedy var bevisligen mycket kontroversiell bland underrättelseorganen och hade långtgående planer på att rensa upp i garderoberna.

När det gäller Bernadotte så trodde man väl dock från svenska regeringens sida i princip direkt att han hade blivit mördad av folk som agerade åt/på uppdrag av den israeliska regeringen? Jag vet inte riktigt om jag tycker att det är helt rättvisande att jämföra omständigheterna med mordet på Kennedy. Men det är ju bara min åsikt, för all del.

I övrigt så vill jag väl upprepa att det nog alltid går att hitta något som man kan få till misstänkt eller tecken på en konspiration om man bara letar tillräckligt, det är väl just det som är "anomaly hunting"?

https://conspiracypsychology.com/2012/1 ... th-on-sgu/

Mitt eget intryck är att presidenten i USA rätt ofta ses som "kontroversiell" bland i alla fall några personer inom något regeringsorgan. De flesta överlever trots det. Även om det verkar funnits attentatsplaner mot de flesta i modern tid.

Det var väl t ex ett gäng soldater i USA som planerade att mörda Obama. Bland rätt många attentatsplaner mot honom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Assassina ... in_US_Army

Trump har väl retat rätt mycket folk inom administrationen, inom både FBI, CIA och Secret Service. Han lär ha gjort rätt många förbannade, och många ser honom nog som en stor säkerhetsrisk. Eller rentav under inflytande av utländsk makt, med detta kring ryska kontakter. Vi får väl se om han överlever...
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » tis 19 dec 2017, 20:14

Visst är det så att det alltid går att hitta motiv hos intressen så där i efterhand när en makthavare mördats. Vad historien visat är dock att särskilt farligt är det att vara på kant med militära och underrättelsekretsar.
"anomaly hunting"?
är något annat. Det handlar om att hitta suspekta omständigheter, motsägande uppgifter, etc. i samband med mordet och mordutredning, sådant som alltid går att hitta. Min poäng här är att det inte är vettigt att blanda myggor och kameler. Motsägande tidsangivelser, en bakfull livvakt, etc. är anomalier som kanske inte ger skäl för misstanke. Men htt helt strunta i skydd och bevakning av en misstänkt mördare ligger för mig på samma nivå som att skita i att eskortera en mordhotad diplomat.

När det gäller Bernadotte så trodde man väl dock från svenska regeringens sida i princip direkt att han hade blivit mördad av folk som agerade åt/på uppdrag av den israeliska regeringen?
Nej, alls inte. Det tog faktiskt decennier innan detta stod klart.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » tis 19 dec 2017, 23:15

Matte skrev:Visst är det så att det alltid går att hitta motiv hos intressen så där i efterhand när en makthavare mördats. Vad historien visat är dock att särskilt farligt är det att vara på kant med militära och underrättelsekretsar.

Tja, det beror väl på vad du menar med att "komma på kant med". De flesta ledare i väst i alla fall retar väl både militär och underrättelsekretsar genom att (enligt dem) inte ge dem tillräckligt med pengar eller ta hot på allvar. De sparkar väl folk ibland också.

Vi får väl som sagt se med Trump. Han lär väl enligt detta resonemang ovan ligga mer pyrt till än Kenendy egentligen, för han har väl "kommit på kant" med både FBI och CIA. Fast han ger ju militären mer pengar. Det kanske räcker för att skydda honom ett tag. :-)

Matte skrev:
"anomaly hunting"?
är något annat. Det handlar om att hitta suspekta omständigheter, motsägande uppgifter, etc. i samband med mordet och mordutredning, sådant som alltid går att hitta. Min poäng här är att det inte är vettigt att blanda myggor och kameler. Motsägande tidsangivelser, en bakfull livvakt, etc. är anomalier som kanske inte ger skäl för misstanke. Men htt helt strunta i skydd och bevakning av en misstänkt mördare ligger för mig på samma nivå som att skita i att eskortera en mordhotad diplomat.

Jag för min del tycker nog att detta låter precis som just anomaly huntig, men då har vi väl olika sätt att se på det.
Matte skrev:Nej, alls inte. Det tog faktiskt decennier innan detta stod klart.

Fast nu skrev jag väl just"trodde", och inte något om att det stod klart? Misstänkte hade nog varit ett bättre ordval. Jag baserar det på att Wikiartiklen om mordet verkar hävda att man från svensk sida trodde/ansåg att israeliska agenter låg bakom mer eller mindre från början.
(Om detta då stämmer, jag är inte specialinsatt om just det mordet. )
https://en.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte
The Swedish government believed that Bernadotte had been assassinated by Israeli government agents.[55] They publicly attacked the inadequacy of the Israeli investigation, and campaigned unsuccessfully to delay Israel's admission to the United Nations.[56] In 1950, Sweden recognized Israel, but relations remained frosty despite Israeli attempts to mollify Sweden, such as through the planting of a Bernadotte Forest by the Jewish National Fund in Israel.[57] At a ceremony in Tel Aviv in May 1995, attended by the Swedish deputy prime minister, Israeli Foreign Minister and Labor Party member Shimon Peres issued a "condemnation of terror, thanks for the rescue of the Jews and regret that Bernadotte was murdered in a terrorist way," adding that "We hope this ceremony will help in healing the wound."[58]
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » ons 20 dec 2017, 09:29

"På kant med" i Kennedys fall innebar bl a att han sade sig ha blivit förd bakom ljuset av sin egen underrättelsetjänst (inför Grisbuktsinvasionen) och därför sparkade CIA-chefen Dulles och två av dennes nära medarbetare. Men det ansåg han tydligen inte vara tillräckligt. New York Times rapporterade ett par år efter mordet om hur Kennedy talat om för en nära medarbetare att han vill "splittra CIA i tusen bitar och sprida dem för vinden".

Wikiartikeln om Bernadotte är vilseledande, vilket jag har tagit upp i en annan tråd:

viewtopic.php?f=37&t=19333&hilit=Bernadotte&start=30

Men bortsett från det förstår jag inte logiken bakom ditt avvisande av jämförelsen. Det som kunde ge skälig grund för misstankar mot israelerna var just en flagrant underlåtenhet, precis som i fallet Oswald.

Motsägande tidsangivelser, en bakfull livvakt, etc. är anomalier som kanske inte ger skäl för misstanke. Men htt helt strunta i skydd och bevakning av en misstänkt mördare ligger för mig på samma nivå som att skita i att eskortera en mordhotad diplomat.

Jag för min del tycker nog att detta låter precis som just anomaly huntig
Ja det är det, men tycker du att alla anomalier väger lika tungt?

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » ons 20 dec 2017, 18:24

Matte skrev:"På kant med" i Kennedys fall innebar bl a att han sade sig ha blivit förd bakom ljuset av sin egen underrättelsetjänst (inför Grisbuktsinvasionen) och därför sparkade CIA-chefen Dulles och två av dennes nära medarbetare. Men det ansåg han tydligen inte vara tillräckligt. New York Times rapporterade ett par år efter mordet om hur Kennedy talat om för en nära medarbetare att han vill "splittra CIA i tusen bitar och sprida dem för vinden".

Som sagt, Trump är nog minst lika illa ute i så fall. Här anklagas han väl av en fd spionchef mer eller mindre för att vara tillsatt av ryssarna. (lite hårddraget).
http://observer.com/2017/12/james-clapp ... lin-asset/

Matte skrev:Wikiartikeln om Bernadotte är vilseledande, vilket jag har tagit upp i en annan tråd:

viewtopic.php?f=37&t=19333&hilit=Bernadotte&start=30

Det tycks dock råda delade meningar om det om man läser tråden, men ok.

Matte skrev:Men bortsett från det förstår jag inte logiken bakom ditt avvisande av jämförelsen

Min främsta invändning från början i just den här diskussionen var väl, om jag minns rätt, främst att man väl inte riktigt kan resonera som du gjorde när det gäller ren inkompetens, eftersom det bevisligen sker en väldigt massa missar. Och fortsätter att ske än idag. Du verkar både hålla med men ändå inte, beroende på vilken typ av missar det är. Där hänger jag å min sida inte riktigt med, och får nog säga att det helt enkelt verkar som vi är oense i den frågan.

Gott så.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » tor 21 dec 2017, 10:57

Jag tror inte riktigt att du utgår från att man alltid ska ge polis och underrättelsetjänst "benefit of the doubt"", men frågan jag vill ställa till dig är i grunden väldigt enkel: väger alla missar lika tungt när det gäller skäl för misstanke?

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » tor 21 dec 2017, 12:03

Matte skrev:Jag tror inte riktigt att du utgår från att man alltid ska ge polis och underrättelsetjänst "benefit of the doubt"", men frågan jag vill ställa till dig är i grunden väldigt enkel: väger alla missar lika tungt när det gäller skäl för misstanke?

Ska man ha en förutsättningslös utredning så ja, skulle jag säga. Sedan får man väl följa upp saker i utredningen efter hand, genom den kartläggning som man väl brukar göra vid en mordutredning.

Jag vill ställa en motfråga: om Spekerödsfallet i stället hade varit en politiker på ministernivå som försvunnit, och sedan hittats mördad, hade du då blivit misstänksam över de missar man gjort vid undersökningen av bostaden?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » tor 21 dec 2017, 12:47

Svar ja! Främst av det skälet att jag som polis, tjänsteman, etc. skulle vara mer noggrann med att följa handboken i vetskap om att min yrkesutövning kommer att granskas hårdare av media och allmänhet än om fallet hade gällt en mördad Pettersson eller Lundström.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » tor 21 dec 2017, 13:47

Matte skrev:Svar ja! Främst av det skälet att jag som polis, tjänsteman, etc. skulle vara mer noggrann med att följa handboken i vetskap om att min yrkesutövning kommer att granskas hårdare av media och allmänhet än om fallet hade gällt en mördad Pettersson eller Lundström.

Ok. Tack för svaret. Du antar då att man gör ett bättre jobb, eller i alla fall går mer "by the book". ju mer uppmärksamhet ett fall får, eftersom det är så du själv skulle jobba. Då förstår jag hur du resonerar i alla fall. Jag ställer mig skeptisk till att det verkligen är så i praktiken, men har väl svårt att bevisa något. Man kan väl lika gärna anta att ju viktigare ett mordoffer är desto mer press har utredarna att leverera.

EDIT: Min första tanke gick till fallet Quick, där känns det verkligen inte som man var mer benägen att följa handboken p g a uppmärksamheten som man fick i media. Snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 21 dec 2017, 14:49

En googling på sökningen "media attention quality of criminal investigation" ledde som första träff till denna avhandling som verkar avhandla vad som utmärker en "bra utredare". Jag har inte sett att det står något om hur mediauppmärkamhet påverkar, men ska se om det tas upp.

https://gupea.ub.gu.se/retrieve/197331/ ... ations.pdf

Slutsatsen verkar vara att det är värdigt individuellt hur en utredare drar sina slutsatser. Och att erfarenhet inte hjälper mot bias.
Taken together, this thesis suggests that investigative judgments are highly susceptible to the individual
characteristics and biases of the detective. The results indicate that detective expertise might act
as a viable safeguard against biased decision making, but length of experience alone does not
predict sound judgments or decisions in critical stages of criminal investigations. Education and
training is a solid foundation for the making of an expert detective. Nevertheless all participants’
researched across the two experiments were biased towards crime and guilt assumptive
hypotheses. Hence, true abductive reasoning (i.e. to identify all competing explanations) and the
presumption of innocence is hard to operationalise even for expert detectives with extensive
training.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 21 dec 2017, 15:14

En skumning av texten verkar ge mig intrycket att mycket medieuppmärksamhet av ett fall snarare innebär mer press på utredarna, och att det inte leder till bättre polisarbete. Men det är min tolkning av det hela. Detta från sid 52 i avhandlingen.

We also found that experienced detectives in both England and Norway seemed
quite aware of many of the risk factors and obstacles working against optimal
decision making during major criminal investigations. 10 individual factors
(e.g., experience, education, expertise) and 14 situational factors (e.g.,
information availability, time-pressure, media-attention) were reported as related to the likelihood
of unconscious and potentially negative shifts in
homicide detectives’ mind-sets.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » tor 21 dec 2017, 15:23

Tryggve skrev:
Matte skrev:Svar ja! Främst av det skälet att jag som polis, tjänsteman, etc. skulle vara mer noggrann med att följa handboken i vetskap om att min yrkesutövning kommer att granskas hårdare av media och allmänhet än om fallet hade gällt en mördad Pettersson eller Lundström.

Ok. Tack för svaret. Du antar då att man gör ett bättre jobb, eller i alla fall går mer "by the book". ju mer uppmärksamhet ett fall får, eftersom det är så du själv skulle jobba. Då förstår jag hur du resonerar i alla fall. Jag ställer mig skeptisk till att det verkligen är så i praktiken, men har väl svårt att bevisa något. Man kan väl lika gärna anta att ju viktigare ett mordoffer är desto mer press har utredarna att leverera.

EDIT: Min första tanke gick till fallet Quick, där känns det verkligen inte som man var mer benägen att följa handboken p g a uppmärksamheten som man fick i media. Snarare tvärtom.
Quickdebaclet kan psykologiskt främst skyllas grupptänkande. Till det adderades frånvaron av kritisk granskning av medierna, men det var nog mindre väsentligt. En seriemördare var gefundenes fressen för reportrarna och inte tusan visade sig några kriminalreportrar på styva linan. Den ende som journalist som mig veterligen skrev vettigt från någon rättegång var Dan Larsson.

Jag menar inte att ökad uppmärksamhet nödvändigtvis förbättrar prestationen, utan jag försöker peka på de specifika effekterna. Ett politikermord ökar pressen på mig som utredare att "leverera" en lösning och då tänker jag rimligen att även om jag inte löser fallet ska i alla fall ingen kunna beslå mig med att ha varit försumlig eller att ha avvikit från SOP. Detta eftersom mitt agerande då säkert kommer att synas i sömmarna.

Vad då om press och stress? Javisst gör man fler fel under stress, men stressforskning har visat att alla typer av fel inte är lika sannolika. Man agerar t ex snabbare på bekostnad av precisionen. Däremot kan man inte förvänta sig några allvarligare effekter på färdighetsbaserat (väl inlärt) eller regelbaserat (om x gör y) agerande.

Att en säkerhetstjänst inte säkrar bevakningen av en gripen presidentmördare är en monumental blunder. Kanske finns utrett hur det kunde hända, men jag har då inte lyckats hitta något.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » tor 21 dec 2017, 15:58

Matte skrev:[Quickdebaclet kan psykologiskt främst skyllas grupptänkande. Till det adderades frånvaron av kritisk granskning av medierna, men det var nog mindre väsentligt. En seriemördare var gefundenes fressen för reportrarna och inte tusan visade sig några kriminalreportrar på styva linan. Den ende som journalist som mig veterligen skrev vettigt från någon rättegång var Dan Larsson.

Jag menar inte att ökad uppmärksamhet nödvändigtvis förbättrar prestationen, utan jag försöker peka på de specifika effekterna. Ett politikermord ökar pressen på mig som utredare att "leverera" en lösning och då tänker jag rimligen att även om jag inte löser fallet ska i alla fall ingen kunna beslå mig med att ha varit försumlig eller att ha avvikit från SOP. Detta eftersom mitt agerande då säkert kommer att synas i sömmarna.

Vad då om press och stress? Javisst gör man fler fel under stress, men stressforskning har visat att alla typer av fel inte är lika sannolika. Man agerar t ex snabbare på bekostnad av precisionen. Däremot kan man inte förvänta sig några allvarligare effekter på färdighetsbaserat (väl inlärt) eller regelbaserat (om x gör y) agerande.

Förvisso ligger det väl mycket bakom Quick-fallet, men det är väl ändå ett rätt gott exempel på att stor uppmärksamhet i media inte i sig innebär en garanti för gott polisarbete/utredningsarbete?

Sedan förstår jag som sagt att du anser att eftersom du själv inte skulle vilja bli anklagad för försumlighet i viktiga fall så anser du att det är rimligt andra resonerar likadant. Och det är väl bra om de som jobbar som utredare resonerar så, men frågan är om det är på det viset. Jag tror inte att man kan utgå från hur man själv fungerar och mena att det är logiskt att andra agerar likadant. :-)

Det jag har hittat i forskningsväg verkar ju tyda på att uppmärksamhet i media snarare leder till ökad risk för negativ påverkan på polisutredningar än en garanti för att de blir bättre, men jag har inte grävt så djupt förstås.

Matte skrev:Att en säkerhetstjänst inte säkrar bevakningen av en gripen presidentmördare är en monumental blunder. Kanske finns utrett hur det kunde hända, men jag har då inte lyckats hitta något.

Det kanske beror på att du verkar anse att misstag inte är troliga förklaringar när det gäller uppmärksammade fall. Frågan är om det är ett rimligt antagande.

Och då är jag tillbaka ungefär där jag kom in i diskussionen, väl. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » tor 21 dec 2017, 16:31

Tryggve skrev:Förvisso ligger det väl mycket bakom Quick-fallet, men det är väl ändå ett rätt gott exempel på att stor uppmärksamhet i media inte i sig innebär en garanti för gott polisarbete/utredningsarbete?
Det menar jag inte heller och jag tror inte heller att någon annan skulle hävda.
Tryggve skrev:Sedan förstår jag som sagt att du anser att eftersom du själv inte skulle vilja bli anklagad för försumlighet i viktiga fall så anser du att det är rimligt andra resonerar likadant. Och det är väl bra om de som jobbar som utredare resonerar så, men frågan är om det är på det viset. Jag tror inte att man kan utgå från hur man själv fungerar och mena att det är logiskt att andra agerar likadant.
Visst, jag tillämpar en vad som i vetenskapsteorin kallas "good reason assay", som ligger på samma plan som att jag kan förklara varför någon springer på gatan på basis av att jag vet att bussen går om mindre än en minut. Om du tycker min förklaring är på något vis idiosynkratisk kanske du kan ge mig ett alternativ. :)

Det kanske beror på att du verkar anse att misstag inte är troliga förklaringar när det gäller uppmärksammade fall.
Men det anser jag ju inte generellt. Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att jag t ex nämnde livvakternas felaktiga agerande - inte alls orimliga. Har du själv någon hypotes om varför Secret service inte säkrade bevakningen av Oswald?

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora