Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vem mördade president John F Kennedy

Lee Harvey Oswald ensam
50
65%
Lee Harvey Oswald + konspiratörer
9
12%
Inrikes konspiratörer
5
6%
Utrikes konspiratörer
0
Inga röster
Annat alternativ
1
1%
Har ingen uppfattning
12
16%

Antal röster : 77

Re: Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Inläggav Vitnir » tor 21 dec 2017, 17:07

Det var ju Dallaspolisen som hade honom i sitt häkte och som inte tog FBIs varning på allvar.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Tryggve » tor 21 dec 2017, 17:11

Jag hade inte tänkt skriva mer, men.... :-)

Matte skrev: Det menar jag inte heller och jag tror inte heller att någon annan skulle hävda. .

Jaha.Ok. Jag tolkade dock detta:
Matte skrev:Svar ja! Främst av det skälet att jag som polis, tjänsteman, etc. skulle vara mer noggrann med att följa handboken i vetskap om att min yrkesutövning kommer att granskas hårdare av media och allmänhet än om fallet hade gällt en mördad Pettersson eller Lundström.

som att du menade att om man som polis/utredare har ögonen på sig genom massmedia så gör man troligen ett bättre jobb, eftersom man går "by the book". Men då förstår jag väl helt enkelt inte vad du menar.

Matte skrev:Visst, jag tillämpar en vad som i vetenskapsteorin kallas "good reason assay", som ligger på samma plan som att jag kan förklara varför någon springer på gatan på basis av att jag vet att bussen går om mindre än en minut. Om du tycker min förklaring är på något vis idiosynkratisk kanske du kan ge mig ett alternativ. :)

Tja, jag länkade ju till en avhandling som verkade titta lite på ämnet med hur utredare arbetar/resonerar. Den verkar inte stödja din hypotes om massmedial uppmärksamhet som en trolig faktor för att utredningarna blir bättre i och med att man då troligen gör saker "by the book" eftersom man har ögonen på sig från media och allmänhet.

Den verkar snarare tyda på att det är väldigt individuellt beroende på vilken utredare det är som har hand om fallet. Dvs att det snarare är beroende av vem/vilka det är som utreder fallet.
Men som sagt, jag kanske helt enkelt inte begriper vad du menar.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » tor 21 dec 2017, 19:14

som att du menade att om man som polis/utredare har ögonen på sig genom massmedia så gör man troligen ett bättre jobb, eftersom man går "by the book"
Förmodligen inte bättre jobb generellt, men om det gäller något som är medialt uppmärksammat så känner vederbörande till att uppenbara underlåtenhetssynder straffar sig; hur många nedlagda fall har återupptagits de senaste åren sedan riksmedia uppmärksammat dem? Om jag vänder på frågan;- hur snabbt skulle en utredning av en toppolitikers försvinnande läggas ned ("brott kan ej styrkas"), jämfört med en Medelsvenssons?

Grejen med fallet Quick var ju utgångspunkten att allmänheten och media utgick från att gm var identifierad.
Vitnir skrev:Det var ju Dallaspolisen som hade honom i sitt häkte och som inte tog FBIs varning på allvar.
Ja visst! Och kanske fanns det då någon juridisk hake som jag inte känner till som lade ansvaret på Dallaspolisen. Men jag har faktiskt förbannat svårt att tro att det skulle utgöra något hinder för säkerhetsorganen att agera kraftfullt i ett så potentiellt kritiskt läge för staten.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav manifesto » lör 23 dec 2017, 21:33

Tryggve skrev:
Matte skrev:För all del, om man förutsätter att USAs säkerhetstjänst var (är) en samling korkskallar till Kling och Klang kolleger som vilken liten mördarsekt som helst hade kunnat dribbla upp på läktaren.

Alltså en gripen presidentmördare avlivad av en ensam åskådare framför kamerorna i polishuset.. Jag undrar om jag köpt den storyn ens i en filmthriller.

Kanske inte Kling och Klang, men det behöver inte vara krångligare än vanlig inkompetens. Jag har länkat till följande exempel tidigare i tråden, men gör det igen:

År 2011 så avlossade en gentleman ett antal skott mot Vita Huset med ett semiautomatiskt vapen. Minst sju skott träffade, främst på andra våningen, och orsakade enligt länken skador för 97 000 dollar. Ska man tro länken så fanns det vittnen till denna skottlossning, bland annat en kvinna i en taxi som Twittrande om det.
https://en.wikipedia.org/wiki/2011_White_House_shooting

Secret Service agents initially rushed to respond. Snipers scanned the South Lawn, looking for an assailant. A supervisor then decided that the noises were backfires from a nearby construction site and told the agents, "No shots have been fired ... stand down", to the surprise of several officers.[5] According to Carol D. Leonnig, agents who thought the building had been fired upon "were largely ignored", with one reporting she had been afraid to doubt her superior's assertion. By the end of the night, it was confirmed that a shooting had occurred, although the Secret Service believed that gunfire was not aimed at the White House, but rather was the result of a gang fight nearby. A Secret Service dispatcher called emergency services and gave incorrect descriptions of both vehicles and suspects; police were told to look for two black men on Rock Creek Parkway.[2] It took four days for the Secret Service to realize that bullets had struck the White House.[2] The evidence was only noticed when a housekeeper discovered broken glass and pieces of cement on the Truman Balcony[5] around midday on November 15.[2]

Det tog alltså fyra dagar innan man upptäckte att skott hade träffat Vita Huset, och då var det inte Secret Service som upptäckte det, utan någon i personalen.

Så jag skulle vilja påstå att man kan inte på något sätt kan förutsätta att säkerhetsorganisationer vet vad de pysslar med. Speciellt om man går mer än 50 år tillbaka i tiden, då säkerhetstänkandet väl var rätt annorlunda mot idag.

Att det kanske sedan är mer lockande att se en konspiration bakom något än klantighet, inkompetens eller brist på förutseende har väl med den mänskliga psykologin att göra.
Det är ingen som påstår att inkompetens, slump och andra godartat mänskliga faktorer kan spela in i mordet på JFK och/eller Oswald. Det som jag och andra säger att man inte kan utgå ifrån att så är fallet i varje suspekt enskildhet. Det är därför som många, mig inkluderad, försöker att ta reda på så mycket som det bara går innan man fäller någon typ av omdöme i varje enskildhet.

Tolkar jag dig rätt om jag säger att du hävdar att (relativt) godartade faktorer kan ha varit skälet till hur Jack Ruby så till synes enkelt kom så nära Oswald att han med ett pistolskott kunde mörda honom i DPD’s källargarage?

Eller hävdar du att det mycket säkert verkligen var så?

:)
War is peace.
manifesto

Inläggav manifesto » lör 23 dec 2017, 21:37

Vitnir skrev:Jag misstänker att Åsgard är rätt blasé på konspirationstroende och tycker att frågor kan besvaras av att läsa intervjuer och hans böcker.
Ja, det verkar nästan som att han känner sig mer hotad av konspirationsteorier än faktiska konspirationer.

Och nej, att läsa hans böcker eller intervjuer av honom besvarar inga frågor. Tvärtom, frågorna ackumuleras i en rasande fart. Nästan exponentiellt.
War is peace.
manifesto

Inläggav manifesto » lör 23 dec 2017, 22:19

Matte skrev:Det finns dom som torgför teorin att Secret Service var inblandad i mordet utifrån en analys av livvakternas agerande under skjutningen. Där dom påstås ha agerat på tvärs mot instruktioner. Sådana (eventuella) misstag väger naturligtvis lätt som indicier. Det finns misstag och misstag. Fallet du hänvisar till kan vara exempel på viss inkompetens, men ingenting orimligt om man ser till beskrivningen. Prickskyttar som agerar, men det hela blåses av som falsklarm.
Secret Service som organisation var inte inblandad i mordet. Däremot så finns en del individer i den organisationen vars agerande i samband med mordet på JFK inte kan förklaras med inkompetens.

Däremot deltog Secret Service som organisation i mörkläggningen av mordet på JFK. Precis som samtliga andra organisationer inom den amerikanska staten, MSM, utbildningsväsende och samhällets övriga makteliter.

Man var rädda om sina privilegier. Rädda för ett kärnvapenkrig/inbördeskrig. Rädda för hur USA skulle framstå inför den övriga världen. Att landet var en bananrepublik med atombomber.

Underlåtenheten att säkra skydd och bevakningen av Oswald ligger på ett helt annat plan. "Handla! Uraktlåtenhet att fatta beslut ligger Dig mer till last än fel beslut" läste jag i en gammal lärobok under officersutbildningen under rubriken "Chefs ansvar". Ansvariga chefer i säkerhetstjänsten hade rimligen tid på sig efter gripandet att fatta beslut. För vem visste då om Oswald agerat ensam eller på uppdrag, om fler stod på en dödslista, eller om det var stämplingar till statskupp, etc.? Ett barn kunde förstå vikten av att se till att Oswald inte tystades.
Dels så var halva DPD’s poliskår medlemmar i Ku Klux Klan och betraktade mordet på ”the nigger lover” JFK som vilken annan ”nigger shooting in south Dallas” som helst och dels rörde sig Jack Ruby som barn i huset eftersom han var maffians go between i deras samarbete med en synnerligen korrupt poliskår. Han kände minst hälften vid namn och många poliser var stamkunder på hans nöjeshak, The Carousel Club, i centrala Dallas där de bjöds på fri sprit och kvinnor som tack för att de såg mellan fingrarna när Rubys överordnade inom maffian tjänade grova pengar på spel, knark, kvinnor och vapenhandel i staden.

Att det var Dallas gudfader, Joseph Civello, som var den förste att besöka Jack Ruby i häktet efter mordet på Oswald, säger en hel del.

Jack Ruby fick order från sin boss att tysta patsyn. Vad som skulle hända honom om han inte lydde order överlåter jag åt läsarens fantasi.

Nu är jag inte alls insatt i fallet. Kanske fick den här fadäsen följder inom Secret Service som jag inte känner till. Räfst och rättarting resulterande i huvuden som rullade bland cheferna.
Nej, inga fel begångna. Ingen kritik. Inga rullande huvuden. Tvärtom.

Tryggve skrev:Så jag skulle vilja påstå att man kan inte på något sätt kan förutsätta att säkerhetsorganisationer vet vad de pysslar med. Speciellt om man går mer än 50 år tillbaka i tiden, då säkerhetstänkandet väl var rätt annorlunda mot idag.
Som sagt du måste gå in i materialet och detaljstudera det med referens till annat material och se om du hittar tecken på anomalier som inte låter sig förklaras med ett svepande ”shit happens” eller ”folk klantar sig”. I fallet med Secret Service i samband med JFK’s i Dallas står den typen av mycket suspekt agerande som spön i backen.

Att Secret Service dessutom förstörde allt sitt arkiverade material från tiden 1962 - 1963 efter det att ARRB begärde in det för granskning och publicering enligt Kongressens JFK Records Act, är inte bara ett ett flagrant lagbrott, det är även ett mycket tydligt besked om att man som ansvarigt för JFK’s säkerhet vid besöket i Dallas 1963, hade långt ifrån något rent mjöl i påsen.

På vilket sätt annorlunda? Attentat mot politiker var väl inte okänt. När Kennedy sköts hade vad jag vet Frankrikes de Gaulle hunnit utsättas för ett tiotal mordförsök. Han påstås ha vägrat ransonera sin offentliga framträdanden. Omgiven av snabbskjutande livvakter.
De Gaulle förstod direkt vilka som låg bakom när han fick beskedet. Samma pack som låga bakom mordförsöken på honom.

CIA’s Clay Shaw, medlem i Permindex styrelse under dess tid i Italien, agerade bland annat kurir där han vid ett tillfälle lämnade över 200 000 CIA-dollar i samband med ett av OAS’s mordförsök på De Gaulle.

Och ja, det var samma Clay Shaw/Clay Bertrand som åtalades av New Orleans DA Jim Garrison för mordet på JFK.

Världen är liten i de bruna nätverken.
War is peace.
manifesto

Inläggav manifesto » tis 26 dec 2017, 19:43

För den som vill fördjupa sig i hur Secret Service agerade i samband med JFK’s besök i Dallas och därmed mordet på honom, rekommenderar jag gärna den här boken av Vincent Palamara:

Survivor's Guilt: The Secret Service and the Failure to Protect President Kennedy

”Painstakingly researched by an authority on the history of the Secret Service and based on primary, firsthand accounts from more than 80 former agents, White House aides, and family members, this is the definitive account of what went wrong with John F. Kennedy’s security detail on the day he was assassinated.”

Synnerligen väl dokumenterad och finns som e-bok: https://www.amazon.com/Survivors-Guilt- ... 448&sr=1-1

En viktig detalj saknas i den här utgåvan och det är att dåvarande borgmästaren i Dallas, Earl Cabell, inte bara var bror till den av JFK sparkade Assistent Director i CIA, General Charles P. Cabell (i.e. Bay of Pigs), han var även en aktiv informatör (asset) åt samma CIA vid tiden för besöket.

Med tanke på att han var personligt ansvarig för presidentens besök i staden och därmed även den lokala delen av planerandet av bl.a. parad-rutten och andra säkerhetsrelaterade arrangemang och att (delar av) CIA utgör en av de huvudmisstänkta bakom mordet, så är det förhållandet minst sagt intressant i varje bedömning av säkerhetsarrangemangen kring besöket.

Nya avhemligade dokument enligt JFK Records Act: https://whowhatwhy.org/2017/08/02/dalla ... cia-asset/
War is peace.
manifesto

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora