Var Sverige under större delen av enhetsskolans och grundskolans historia att likna vid Nordkorea?
Olika saker. Givna friheter är svåra att ta bort. Bättre se till att det bara finns bra skolor.
av kipphebel3 » mån 01 sep 2014, 19:02
Var Sverige under större delen av enhetsskolans och grundskolans historia att likna vid Nordkorea?
av kaxiga Z » mån 01 sep 2014, 19:38
Matte skrev: Var tvånget att gå i den skola där man bor det råaste av övergrepp mot våra små?
av kipphebel3 » mån 01 sep 2014, 19:45
För de elever (individer) som blev mobbade och trakasserade varje dag, utan att personalen såg till att det helt och hållet upphörde, var det ett rått övergrepp.
av Pär C » mån 01 sep 2014, 19:54
Matte skrev:Är det tekniskt omöjligt eller politiskt omöjligt?
av Matte » mån 01 sep 2014, 19:57
Naturligtvis!kipphebel3 skrev:Var Sverige under större delen av enhetsskolans och grundskolans historia att likna vid Nordkorea?
Olika saker. Givna friheter är svåra att ta bort. Bättre se till att det bara finns bra skolor.
Självklart, men jag har svårt att se kopplingen här till det fria skolvalet och på vilket sätt det skulle vara en generell lösning på mobbningsproblem. Lundsbergarna!kaxiga Z skrev:För de elever (individer) som blev mobbade och trakasserade varje dag, utan att personalen såg till att det helt och hållet upphörde, var det ett rått övergrepp.
av Matte » mån 01 sep 2014, 20:00
Utvecklingen har väl i stora stycken gått bakåt, vilket forskarna kunnat konstatera. Jag förstår inte varför du kallar politiska beslut om den obligatoriska skolan byråkratiska.Pär C skrev:Matte skrev:Är det tekniskt omöjligt eller politiskt omöjligt?
Det är en omöjlighet på samma sätt som det är omöjlighet att återinföra statarsystemet eller återuppta tillverkningen av Trabanter. Det finns ingen marknad för det. Utvecklingen har gått framåt. De problem som skolan onekligen har kan inte lösas genom byråkratiska åtgärder.
av Pär C » tis 02 sep 2014, 08:29
Matte skrev:Utvecklingen har väl i stora stycken gått bakåt, vilket forskarna kunnat konstatera. Jag förstår inte varför du kallar politiska beslut om den obligatoriska skolan byråkratiska.
av Matte » tis 02 sep 2014, 08:43
Men faktum är ju att kommunaliseringen, det fria skolvalet och friskolorna har medfört mer byråkrati i meningen mer fokus på just administration, inte mindre. Och lärarnas autonomi kringskurits allt mer. Detta framgår vad jag kan se av forskningen. Ta bara rektorernas roll som exempel. Kvalifikationskrav handlar inte om pedagogiskt ledarskap utan om att hitta en byråkratisk räknenisse som visat sig kapabel att "hålla budget".Pär C skrev:Anledning till att jag kallar det en byråkratisk åtgärd är för att det är det. Man intresserar sig adminstrativt tilltalande mätpunkter och vill "tweaka" dessa för att förenkla verksamhetens bedrivande
av kipphebel3 » tis 02 sep 2014, 08:54
Men faktum är ju att kommunaliseringen
av micke.d » tis 02 sep 2014, 09:07
Matte skrev:Men faktum är ju att kommunaliseringen, det fria skolvalet och friskolorna har medfört mer byråkrati i meningen mer fokus på just administration, inte mindre. Och lärarnas autonomi kringskurits allt mer. Detta framgår vad jag kan se av forskningen. Ta bara rektorernas roll som exempel. Kvalifikationskrav handlar inte om pedagogiskt ledarskap utan om att hitta en byråkratisk räknenisse som visat sig kapabel att "hålla budget".
av Pär C » tis 02 sep 2014, 09:37
Matte skrev:Men faktum är ju att kommunaliseringen, det fria skolvalet och friskolorna har medfört mer byråkrati i meningen mer fokus på just administration, inte mindre. Och lärarnas autonomi kringskurits allt mer. Detta framgår vad jag kan se av forskningen. Ta bara rektorernas roll som exempel. Kvalifikationskrav handlar inte om pedagogiskt ledarskap utan om att hitta en byråkratisk räknenisse som visat sig kapabel att "hålla budget".
av JemyM » tis 02 sep 2014, 09:47
av Matte » tis 02 sep 2014, 13:04
av Matte » tor 15 jan 2015, 10:20
Vetenskapsradion Forum hade ett intressant inslag om administrationssamhället. Enligt de intervjuade forskarna är det bl a principerna för New Public Management som bidragit till att administrationen ökat inom offentliga verksamheter. En intressant aspekt som de tog upp är att även privatpersoners tid upptas alltmer av administration när hen i förhållande till det offentliga förvandlas till en kund som förväntas göra optimala val.Pär C skrev: Oavsett vilket så lär ju få ifrågasätta att administrationen ökat. Även den utvecklingen torde vara i praktiken irreversibel.
av Erland » fre 16 jan 2015, 10:48