Fritt skolval utan förlorare

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Fritt skolval utan förlorare

Inläggav kipphebel3 » mån 01 sep 2014, 19:02

Var Sverige under större delen av enhetsskolans och grundskolans historia att likna vid Nordkorea?

Olika saker. Givna friheter är svåra att ta bort. Bättre se till att det bara finns bra skolor.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kaxiga Z » mån 01 sep 2014, 19:38

Matte skrev: Var tvånget att gå i den skola där man bor det råaste av övergrepp mot våra små?

För de elever (individer) som blev mobbade och trakasserade varje dag, utan att personalen såg till att det helt och hållet upphörde, var det ett rått övergrepp.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » mån 01 sep 2014, 19:45

För de elever (individer) som blev mobbade och trakasserade varje dag, utan att personalen såg till att det helt och hållet upphörde, var det ett rått övergrepp.

Där håller jag med, men även det att en förälder måste byta skola för sitt barn för att slippa mobbare är ett symptom. Det är förresten fel, att straffa den mobbade.

Hela denna diskussion om det fria skolvalet är som a arrangera om solstolarna på Titanic. Man måste se att problemen finns någon annanstans. I Finland finns inget fritt skolval och det hela är en icke-fråga.

Ser man till all alla skolor är bra, så kommer bara att fåtal att vilja byta.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Pär C » mån 01 sep 2014, 19:54

Matte skrev:Är det tekniskt omöjligt eller politiskt omöjligt?

Det är en omöjlighet på samma sätt som det är omöjlighet att återinföra statarsystemet eller återuppta tillverkningen av Trabanter. Det finns ingen marknad för det. Utvecklingen har gått framåt. De problem som skolan onekligen har kan inte lösas genom byråkratiska åtgärder.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Matte » mån 01 sep 2014, 19:57

kipphebel3 skrev:
Var Sverige under större delen av enhetsskolans och grundskolans historia att likna vid Nordkorea?

Olika saker. Givna friheter är svåra att ta bort. Bättre se till att det bara finns bra skolor.
Naturligtvis!
kaxiga Z skrev:För de elever (individer) som blev mobbade och trakasserade varje dag, utan att personalen såg till att det helt och hållet upphörde, var det ett rått övergrepp.
Självklart, men jag har svårt att se kopplingen här till det fria skolvalet och på vilket sätt det skulle vara en generell lösning på mobbningsproblem. Lundsbergarna!
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » mån 01 sep 2014, 20:00

Pär C skrev:
Matte skrev:Är det tekniskt omöjligt eller politiskt omöjligt?

Det är en omöjlighet på samma sätt som det är omöjlighet att återinföra statarsystemet eller återuppta tillverkningen av Trabanter. Det finns ingen marknad för det. Utvecklingen har gått framåt. De problem som skolan onekligen har kan inte lösas genom byråkratiska åtgärder.
Utvecklingen har väl i stora stycken gått bakåt, vilket forskarna kunnat konstatera. Jag förstår inte varför du kallar politiska beslut om den obligatoriska skolan byråkratiska.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Pär C » tis 02 sep 2014, 08:29

Matte skrev:Utvecklingen har väl i stora stycken gått bakåt, vilket forskarna kunnat konstatera. Jag förstår inte varför du kallar politiska beslut om den obligatoriska skolan byråkratiska.

Skolan har fått en successivt svårare uppgift att lösa idag. Bara en sådan sak som att förväntan att kunna ta en hel och mycket hetrogen årskull barn genom 12 års skolgång fanns inte tidigare. Det kan ju te sig tilltalande att ha nostalgisk syn att det var bättre förr, men det var andra och mindre utmaning då.

Anledning till att jag kallar det en byråkratisk åtgärd är för att det är det. Man intresserar sig adminstrativt tilltalande mätpunkter och vill "tweaka" dessa för att förenkla verksamhetens bedrivande. Med samma synsätt skulle säkert polisen vilja förlägga merparten av brottsligheten till kontorstid, och däckfabrikanter bara tillverka däck i en dimension.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Matte » tis 02 sep 2014, 08:43

Pär C skrev:Anledning till att jag kallar det en byråkratisk åtgärd är för att det är det. Man intresserar sig adminstrativt tilltalande mätpunkter och vill "tweaka" dessa för att förenkla verksamhetens bedrivande
Men faktum är ju att kommunaliseringen, det fria skolvalet och friskolorna har medfört mer byråkrati i meningen mer fokus på just administration, inte mindre. Och lärarnas autonomi kringskurits allt mer. Detta framgår vad jag kan se av forskningen. Ta bara rektorernas roll som exempel. Kvalifikationskrav handlar inte om pedagogiskt ledarskap utan om att hitta en byråkratisk räknenisse som visat sig kapabel att "hålla budget".

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav kipphebel3 » tis 02 sep 2014, 08:54

Men faktum är ju att kommunaliseringen

Dock är skolorna i Finland, Kommunala. Däremot förefaller det vara mera byråkrati i Sverige.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » tis 02 sep 2014, 09:07

Matte skrev:Men faktum är ju att kommunaliseringen, det fria skolvalet och friskolorna har medfört mer byråkrati i meningen mer fokus på just administration, inte mindre. Och lärarnas autonomi kringskurits allt mer. Detta framgår vad jag kan se av forskningen. Ta bara rektorernas roll som exempel. Kvalifikationskrav handlar inte om pedagogiskt ledarskap utan om att hitta en byråkratisk räknenisse som visat sig kapabel att "hålla budget".

Jo, så är det nog tyvärr i de kommunala skolorna. Lyckligtvis är inte alla skolor kommunala.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Pär C » tis 02 sep 2014, 09:37

Matte skrev:Men faktum är ju att kommunaliseringen, det fria skolvalet och friskolorna har medfört mer byråkrati i meningen mer fokus på just administration, inte mindre. Och lärarnas autonomi kringskurits allt mer. Detta framgår vad jag kan se av forskningen. Ta bara rektorernas roll som exempel. Kvalifikationskrav handlar inte om pedagogiskt ledarskap utan om att hitta en byråkratisk räknenisse som visat sig kapabel att "hålla budget".

Det var nyligen en debatt i media utifrån att någon hävdade att vänster och höger i en slags ohelig allians förändrad lärarrollen från att arbeta under frihet utifrån ett ämbetsmannaideal (t o m 60/70-talet) till att bli ett detaljstyrt 9 – 5 jobb. (Jag ger inte resonemanget riktig rättvisa, hittar inte debattartikeln nu). Den analysen tror jag att det ligger mycket i. Oavsett vilket så lär ju få ifrågasätta att administrationen ökat. Även den utvecklingen torde vara i praktiken irreversibel.

Det jag menar är dock något helt annat. Det finns inte något märkligt eller konstigt att föräldrar vill ha inflytande över vilken skola barnet går på. Tidigare gick inte det. Nu går det, och det är inte svårt att hitta exempel på när detta haft stor betydelse för barnet. Det kommer aldrig att gå att få någon acceptans och respekt för att ta bort den möjligheten igen. Hur fiffigt det än kan te sig på pappret.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav JemyM » tis 02 sep 2014, 09:47

Den stora frågan är väl inte om föräldrar skall kunna välja bort dåliga skolor utan varför skolor är dåliga. Jag kan inte se en fungerande samhällsutveckling ifall föregående har större fokus än den senare. En dålig skola är liksom inget som försvinner för att den väljs bort. I samhällskontext är den en del av att skapa nästa generation. Vilken nytta har vi av bra skolor om dåliga skolor drar ner hela samhället, röstar på idiotpartier och pumpar marknaden och kulturen med woo-woo? ? Det är ju lite som att förvara rena kläder i smutstvätten.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)
Användarvisningsbild
JemyM

Inläggav Matte » tis 02 sep 2014, 13:04

Håller med om detta, men vi kanske ska släppa den diskussionen som mer drar åt ren politik än samhällsvetenskap. Jag tror dock att vi kan konstatera att tillgänglig forskning visar att fritt skolval förstärker segregationen. Effekterna på kunskapsnivån generellt råder det dock oenighet om.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » tor 15 jan 2015, 10:20

Pär C skrev: Oavsett vilket så lär ju få ifrågasätta att administrationen ökat. Även den utvecklingen torde vara i praktiken irreversibel.
Vetenskapsradion Forum hade ett intressant inslag om administrationssamhället. Enligt de intervjuade forskarna är det bl a principerna för New Public Management som bidragit till att administrationen ökat inom offentliga verksamheter. En intressant aspekt som de tog upp är att även privatpersoners tid upptas alltmer av administration när hen i förhållande till det offentliga förvandlas till en kund som förväntas göra optimala val.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/48 ... ramid=1302

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Erland » fre 16 jan 2015, 10:48

Jag vill i detta sammanhang rekommendera Per Kornhalls utmärkta bok Barnexperimentet - Svensk skola i fritt fall, som jag just nu läser.

Jag tycker för övrigt att Per Kornhall borde utses till Årets folkbildare, för sina insatser för upplysning såväl inom skolans område som om ID/kreationism och religiös fundamentalism allmänt.
Användarvisningsbild
Erland

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora