Antalet mord halverat sedan 90-talet

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Antalet mord halverat sedan 90-talet

Inläggav Procentaren » sön 14 dec 2014, 09:35

Intressant artikel om våldsbrottsligheten i Sverige och världen. Den minskar.
Jag måste erkänna att jag trodde det var tvärtom.
Våldsbrottsligheten minskar i Sverige och i hela västvärlden. Trenden är tydlig och har pågått en längre tid. Inte minst i Stockholms city där en ny undersökning visar att antalet offer för gatuvåld som hamnar på sjukhus har minskat med 30 procent på fem år.
http://www.dn.se/goda-nyheter/antalet-mord-halverat-sedan-90-talet/
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Antalet mord halverat sedan 90-talet

Inläggav kaxiga Z » sön 14 dec 2014, 10:19

Anledningen till att man tror att våldet och morden ökar, är dels löpsedlar om enskilda händelser. Tidningar får svårare och svårare att klara sig, rubrikerna tvingas då att bli mer och mer spektakulärt formulerade.
Och så har nog många i bakhuvudet hela tiden att i och med att invandrarandelen ökat, så måste väl även våldsbrottsantalet öka.
Det är nog bara statistik som kan stävja det man redan har bestämt sig för.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Thomas P » sön 14 dec 2014, 10:27

Dåligt minne har nog en hel del med saken att göra också. Man kommer inte ihåg mord som inträffade för 20 år sedan så man tänker att de inte var så många.
Thomas P

Inläggav garozzo » sön 14 dec 2014, 12:15

Och så har nog många i bakhuvudet hela tiden att i och med att invandrarandelen ökat, så måste väl även våldsbrottsantalet öka.

Gatuvåldet är ju nära knutet till alkoholkonsumtionen.
Då kanske man kan vinkla det som att minskningen är ett resultat av den sk islamiseringen, gatorna håller på att fyllas av nyktra muslimer.
Man får ju inte låta sina åsikter påverkas av sådana futiliteter som fakta.
garozzo

Inläggav Nils D » mån 15 dec 2014, 16:09

Jag tror att vi har en rätt konstant beredskap, nästan ett behov av, att känna vaksamhet och förfasa oss, som inte är speciellt beroende av faktiska yttre faktorer. Man tager vad man haver.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav Tryggve » mån 15 dec 2014, 16:51

Det är rätt intressant det där. Jag lånande för rätt många år sedan en bok om dödsstraffets historia i Sverige. Författarna menade att det framgick rätt klart från rättegångar att man redan på 1700-talet hade det väldigt klart för sig att alkoholkonsumtion var en viktig faktor när det gällde våldsbrott.

Peter England skriver följande om firandet av segern vid Svensksund.
http://www.peterenglund.com/textarkiv/s ... sksund.htm

Samma dag celebrerades också det skedda i Stockholm, något som enligt en brevskrivare skedde "med gudstjänst, kanonskott, skrik, fylleri, fyrverkeri och slagsmål. Folket i sin oskyldiga glädje kastade en polisbetjänt i sjön och några andra människor blev illa stuckna med knivar".
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » mån 15 dec 2014, 17:21

Jag minns en historia, kan ha varit från "The visual display of quantitative information" om hur antalet våldsbrott i en stad i USA halverades. Under samma tid ökade tidningarnas beskrivning av dessa brott med 600%
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Anders » tor 18 dec 2014, 12:00

Att antalet mord har minskat beror, och här har jag bara mitt minne från någon artikel eller radio intervju att hänvisa till (lite skakigt), på att sjukvården har utvecklats så att betydligt fler kan räddas till livet idag jämfört med ett par årtionden sedan. Jag tror det var i samma artikel/radioprogram som läkare bestämt hävdade att han tyckte att våldet hade blivit grövre än tidigare.

Det finns lite information från BRÅ i ämnet:

Sammanfattningsvis framstår alltså nivåerna av fullbordat dödligt ungdomsvåld de senaste tjugo åren som tämligen opåverkade av eventuellt förbättrad vård. Därmed inte sagt att idén om att akutsjukvårdens förbättringar kan påverka det dödliga våldet helt saknar bärighet. Hade även gatuvåld av äldre ungdomar och vuxna tagits med i analyserna är det möjligt att resultaten blivit annorlunda.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Radikalrealist » tor 18 dec 2014, 12:57

Procentaren skrev:Den minskar.

kaxiga Z skrev:Det är nog bara statistik som kan stävja det man redan har bestämt sig för.

Thomas P skrev:Dåligt minne har nog en hel del med saken att göra också.

garozzo skrev:Man får ju inte låta sina åsikter påverkas av sådana futiliteter som fakta.

Innan vi försöker komma på förklaringsmodeller bör vi nog säkerställa att det finns något att förklara. DN återger inte vad rapporten faktiskt säger, och rapporten i sig är bitvis kraftigt missvisande. Det blir ju ofta så när folk som inte behärskar statistik försöker förklara för annat folk som inte intresserar sig för statistik.

Artikeln innehåller så mycket sakfel, feltolkade data och missvisande grafer att man får intrycket av att det rör sig om ett specialarbete för högstadiet.

- Att använda antalet dödade av våld (mord/dråp/vållande) som mätverktyg för våld i allmänhet är missvisande då läkekonsten gått framåt både vad gäller diagnostik och behandling. Fler överlever helt enkelt.

- Att använda Södersjukhuset som måttstock på hur många som söker för misshandelsrelaterat trauma är galet då man 2006 organiserade om så att all tung trauma skickades raka spåret till KS. (Se dippen i grafen runt 2006).

- Rapporten man hänvisar till visar på att antalet anmälda misshandelsfall ökat. Inte minskat.

- Man lyfter ett av inbördeskrig traumatiserat Kroatien som ett exempel på att våld generellt blivit ovanligare i europa..

Enligt BRÅ har grovt våld ökat sedan 1950.

Brott mot liv och hälsa
2010: 93 030
2000: 61 788
1990: 43 152
1980: 26 563
1970: 19 881
1960: 9 823
1950: 8 441

Misshandel inkl. grov
2010: 87 854
2000: 58 846
1990: 40 690
1980: 24 668
1970: 18 349
1960: 8 684
1950: 7 382

Mord/Dråp
2010: 329
2000: 175
1990: 121
1980: 135
1970: 100
1960: 73
1950: 66

Det är nog bara statistik som kan stävja det man redan har bestämt sig för...
Radikalrealist

Inläggav FudoMyoo » tor 18 dec 2014, 13:56

Lite oklart exakt vilken statistik hos BRÅ som radikalrealist hänvisar till eftersom de redovisar flera olika dataset, men här finns i alla fall lite belysande grafer: https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/ar ... erson.html
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Radikalrealist » tor 18 dec 2014, 16:31

FudoMyoo skrev:Lite oklart exakt vilken statistik hos BRÅ som radikalrealist hänvisar till eftersom de redovisar flera olika dataset, men här finns i alla fall lite belysande grafer: https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/ar ... erson.html

Datasetet från 1950-2010 tog jag fram förra året i november, kort efter att DN publicerat artikeln i OP. Nu kan jag inte hitta valmöjligheten att gå tillbaka till 1950, utan bara till 1975. Tydligt är dock att våld med dödlig utgång har sjunkit sedan 1990, och är nu på nivåer strax under 1975. Men det totala antalet misshandels och våldsbrott per capita har stigit kraftigt sen 1950. Hur mycket av detta som sen beror på ökad benägenhet att anmäla säger BRÅ inte mycket om.
Radikalrealist

Inläggav Tryggve » tor 18 dec 2014, 16:40

Intressant vore att se data längre tillbaka i tiden. I boken om dödsstraffets historia så hade man gjort försök att titta på antalet mord i landet under gånga tider, och man fick ju inte bilden av att det var speciellt fredligt förr. Dock så hade man väl mest data från städer, och inte så mycket från landsbygden.

Om det nu är en stadig ökning sedan 1950-talet så vore det ju intressant att se hur det såg ut innan dess.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav pwm » tor 18 dec 2014, 18:26

Radikalrealist skrev:Men det totala antalet misshandels och våldsbrott per capita har stigit kraftigt sen 1950. Hur mycket av detta som sen beror på ökad benägenhet att anmäla säger BRÅ inte mycket om.
Siffrorna du angav var inte per capita. Inte heller framgick om det var antalet anmälningar eller antalet konstaterade brott.

Inte heller förstår jag var år 1950 kommer ifrån. TS talar om utvecklingen de senaste 5 åren.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Vidugavia » tor 18 dec 2014, 23:43

Växlande anmälningsgrad och föränderliga brottskategorier gör det väldigt vanskligt att jämföra saker som misshandelsfrekvens över tid. Visserligen rätt anekdotiskt men ur från min egen yrkesmässiga horisont så verkar det rätt tydligt att ett blodigt slagsmål mellan elever, som på min högstadietid kunde passera efter ett allvarligt samtal med rektor, föräldrar och klassföreståndare, idag i mycket större utsträckning leder till avstängningar och polisanmälan.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav TomasT » fre 19 dec 2014, 01:31

Radikalrealist skrev:Datasetet från 1950-2010 tog jag fram förra året i november, kort efter att DN publicerat artikeln i OP. Nu kan jag inte hitta valmöjligheten att gå tillbaka till 1950, utan bara till 1975. Tydligt är dock att våld med dödlig utgång har sjunkit sedan 1990, och är nu på nivåer strax under 1975. Men det totala antalet misshandels och våldsbrott per capita har stigit kraftigt sen 1950. Hur mycket av detta som sen beror på ökad benägenhet att anmäla säger BRÅ inte mycket om.

Om nu verkligt fysiskt våld irl inte leder till dödlig utgång i samma grad som tidigare kan man då dra slutsatsen att det mer är riktat med avsikt att inte döda och/eller har det bara flyttat in på internet istället med karaktärsmord som följd?

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora