Antalet mord halverat sedan 90-talet

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Antalet mord halverat sedan 90-talet

Inläggav Radikalrealist » fre 19 dec 2014, 16:52

pwm skrev:
Radikalrealist skrev:Men det totala antalet misshandels och våldsbrott per capita har stigit kraftigt sen 1950. Hur mycket av detta som sen beror på ökad benägenhet att anmäla säger BRÅ inte mycket om.
Siffrorna du angav var inte per capita. Inte heller framgick om det var antalet anmälningar eller antalet konstaterade brott.

Inte heller förstår jag var år 1950 kommer ifrån. TS talar om utvecklingen de senaste 5 åren.

i) Observant. Men det förtar inte det faktum att antalet brott/100.000 invånare har stigit sedan 50-talet.
ii) Antal anmälningar.
iii) Ett citat i OP handlade om att de senaste 5 åren vad gäller sjukhusvistelser som följd av våld. Denna siffra var totalt nonsens då tung trauma omdirigerats från SöS (som undersökningen baserade sina slutsatser på) till KS. Artikelns namn var "Halverat antal mord sen 90-talet).

Jämför:

A: Klimatet har inte alls blivit varmare. Det blir kallare.
B: Jodå, det blir varmare om man ser trend och på längre sikt.
C: Vaddå längre sikt, det har blivit kallare de senaste fem åren!

Din inställning (C) tillför inte mycket, eller vad säger du själv?
Radikalrealist

Inläggav Vidugavia » fre 19 dec 2014, 17:09

Radikalrealist skrev:iii) Ett citat i OP handlade om att de senaste 5 åren vad gäller sjukhusvistelser som följd av våld. Denna siffra var totalt nonsens då tung trauma omdirigerats från SöS (som undersökningen baserade sina slutsatser på) till KS. Artikelns namn var "Halverat antal mord sen 90-talet).

Har du en källa som styrker detta?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Tryggve » fre 19 dec 2014, 17:27

Tja, den här artikeln menar väl att brottsligheten generellt sjunker, i alla fall i västvärlden/rika länder.
http://www.economist.com/news/leaders/2 ... ention-not

Angående inbrott.
http://www.economist.com/news/briefing/ ... d-economic

Det verkar också som om dessa artiklar menar att även våldsbrottsligheten går ned. Men det stämmer då inte. Eller?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav pwm » lör 20 dec 2014, 21:55

Radikalrealist skrev:...

Nej, att titta på utvecklingen under en 5-årsperiod ger nog inte så mycket. Jag förespråkade inte heller att så skulle göras, utan påpekade att det vad vad som togs upp i trådstarten.

Nu när du påpekat det tänker jag inte längre fråga efter "varför just 1950". :smile2:
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav stefan_radstrom » sön 21 dec 2014, 12:37

Det är väl främst Steven Pinker som argumenterar för en historisk nedgång av våldet rent generellt, både på kort och lång sikt.

Kritiken av hans slutsatser verkar inte vara alltför omfattande, men verkar gå ut på att han använder antalet mord per capita i stället för det totala antalet mord, att han som såsom varande ateist sätter alltför stor tilltro till att vetenskapen kan skapa en fredligare värld och inte ger religionen tillräcklig credit, att Pinker antar att nästan all våldsminskning började med Upplysningen och att allt dessförinnan var ett medeltida mörker, att han inte förstått den mänskliga naturen, att hans analys främst är inriktad på data från västvärlden, att han inte visat våra förhistoriska förfäder var så mycket mer våldsamma än vad vi är idag, etc.
Cogito, ergo punkt.
Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inläggav Anders » sön 21 dec 2014, 13:54

stefan_radstrom skrev:Kritiken av hans slutsatser verkar inte vara alltför omfattande, men verkar gå ut på att han använder antalet mord per capita i stället för det totala antalet mord...
Är det fel att räkna antalet morde per capita? Varför är det fel? Är det lika fel att räkna antel cancerfall per capita? Det torde vara trivialt att det absolut mest korrekt är att räkna per capita i båda fallen. Eller så har du bara skrivt fel, och det kan ju vem som helst göra.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav stefan_radstrom » sön 21 dec 2014, 15:55

Anders skrev:
stefan_radstrom skrev:Kritiken av hans slutsatser verkar inte vara alltför omfattande, men verkar gå ut på att han använder antalet mord per capita i stället för det totala antalet mord...
Är det fel att räkna antalet morde per capita? Varför är det fel? Är det lika fel att räkna antel cancerfall per capita? Det torde vara trivialt att det absolut mest korrekt är att räkna per capita i båda fallen. Eller så har du bara skrivt fel, och det kan ju vem som helst göra.

Jag säger inte att det är fel att räkna mord per capita, jag säger att det är en (svag) kritik som riktats mot Pinkers slutsatser - vilken står i Wikipedia-artikeln. Själva analysen som Pinker gjort verkar i mina ögon mycket gedigen och trovärdig, men jag har själv inga sakkunskaper i ämnet, utan är enbart en intresserad amatör.
Cogito, ergo punkt.
Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inläggav Radikalrealist » sön 21 dec 2014, 19:15

Vidugavia skrev:
Radikalrealist skrev:iii) Ett citat i OP handlade om att de senaste 5 åren vad gäller sjukhusvistelser som följd av våld. Denna siffra var totalt nonsens då tung trauma omdirigerats från SöS (som undersökningen baserade sina slutsatser på) till KS. Artikelns namn var "Halverat antal mord sen 90-talet).

Kan tyvärr inte hitta källan till detta påstående, så jag får helt sonika be er bortse från argumentet i sin helhet.
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » sön 21 dec 2014, 19:22

pwm skrev:
Radikalrealist skrev:...

Nej, att titta på utvecklingen under en 5-årsperiod ger nog inte så mycket. Jag förespråkade inte heller att så skulle göras, utan påpekade att det vad vad som togs upp i trådstarten.

Nu när du påpekat det tänker jag inte längre fråga efter "varför just 1950". :smile2:

Ok, agree. I likhet med klimatet tror jag att våldsanvändningen haft stora fluktuationer. Dels mellan epoker, men ffa mellan olika länder. Min avsikt var mer att belysa det faktum att när en i vardagligt samspråk talar om att Sverige blivit mer våldsamt, så utgår många från sin egen livstid och räknar eventuellt in en eller två generationer bakåt. I detta perspektiv pekar mycket på att det blivit värre ( men möjligen att vi sett ett trendbrott det senaste decenniet.
Radikalrealist

Inläggav Procentaren » fre 02 jan 2015, 16:30

Artikel i DN om färre mord i London.
Scotland Yards statistik över mord 2014, då ingår även dråp och vållande till annans död, visar att polisens arbete mot gängrelaterat våld verkar ge resultat.
– Det handlar om att få bort vapen från gatorna, där underrättelsearbetet riktar in sig på gängen, som blir stoppade och genomsökta, säger Mick Duthie, chef för mordroteln till The Times.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/farre-mord-i-london/
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Tam » ons 28 jan 2015, 20:36

Jag rekommenderar Hans von Hofers bok "Brott och straff" (finns i fulltext på diva och google scholar). Det är nog den mest heltäckande publikation som finns gällande brottsstatistik i Sverige. Där återfinns både statistik och förklaringar på ett mycket pedagogiskt vis.

Kortfattat; Ja våldsbrotten har ökat sedan mellankrigstiden. (Dock upplevde vi då en all time low, vilket gör det lite statistiskt snedvridet att starta där.)

Ja, vi ser en nedåtgående trend gällande våldsbrott de senaste 20 åren.

Är man nyfiken på förklaringsmodeller skulle jag vilja hänvisa till Elias civiliseringsprocesser primärt. Jag har för mig att von Hofer är väldigt inne på den. Det är också en relativt okritiserad teori.
Tam

Inläggav Procentaren » lör 14 maj 2016, 19:34

Artikel och en film i DN om världsläget.
Antal dödsoffer i krig har ökat, men från en låg nivå.
Antalet mord minskar. Undantaget södra Afrika och delar av Latinamerika.
Antalet demokratier ökar (och diktaturer minskar).
Antalet extremt fattiga minskar.
Ekonomisk jämlikhet ökar mellan länder, men blir sämre inom länder.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fem-berattelser-om-varlden-som-kan-dampa-oro/

Årets SOM-undersökning från Göteborgs universitet visar att oron för läget i vår omvärld tilltagit, inte minst på grund av krigen i Syrien och Ukraina.

Mätningar från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap visar att andelen som känner oro för den politiska situationen i världen är den högsta sedan 1980-talet. Mer än hälften av de tillfrågade tror att situationen kommer att bli ännu otryggare om 10 år. För tio år sedan var den andelen 15 procent.

Samtidigt visar Gapminders undersökningar att nästan 80 procent av svenskarna tror att medellivslängden i världen är betydligt lägre än den är, att 90 procent underskattar andelen vaccinerade barn och att 77 procent tror helt fel om hur den extrema fattigdomen har utvecklats.

Har du koll? I klippet här ovan får du världsläget på två minuter, i fem olika berättelser.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Tobbe J » tor 19 maj 2016, 06:18

Radikalrealist skrev:
Vidugavia skrev:

Kan tyvärr inte hitta källan till detta påstående, så jag får helt sonika be er bortse från argumentet i sin helhet.

Gammal tråd, men påståendet styrks här, bland annat på sid 13 och sid 18:
http://www.vardgivarguiden.se/global/01 ... trauma.pdf
Användarvisningsbild
Tobbe J

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora