Varför är Human-Etisk Forbund så stora?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Varför är Human-Etisk Forbund så stora?

Inläggav Nemesis » tor 26 feb 2015, 00:23

Humanisterna har cirka 5000 medlemmar, deras norska systerorganisation Human-Etisk Forbund har drygt 80 000 medlemmar. Norge har cirka hälften av Sveriges befolkning och är kulturellt och värderingsmässigt lika oss på många sätt. Så hur kommer det sig att den norska organisationen har så pass många medlemmar jämfört med den svenska, unikt många för denna typ av organisation på en global skala? Finns det sociologisk forskning på sånt här?

Har läst att Norge ska vara religiösare än Sverige, men så stor skillnad kan det väl inte vara? Dessutom har jämförbara länder som är klart religiösare än både Sverige och Norge (t ex Italien, Tyskland, Irland, Grekland och Spanien) inte alls lika stora jämförbara organisationer.

Ska tillägga att jag inte vet hur man ser på Human-Etisk Forbund i det norska samhället i stort, liksom ifall deras religionskritik är som Dawkins, Harris osv, eller om man har en mildare framtoning.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Varför är Human-Etisk Forbund så stora?

Inläggav skeptiskelars » tor 26 feb 2015, 10:55

Det finns i grunden två skäl till att HEF i Norge är större än i Sverige.

A:
Norge är betydligt mera "religiöst" än Sverige och HEF fyller därför en mycket starkare funktion som kristendomsmotståndare än Humanisterna i Sverige.
Jag har för mig att HEF grundades som en följd av den sk "helvetesdebatten" -en uppslitande kyrkostrid på 50-talet
Jag kan ge många exempel på att Norge är mer religiöst, men hinner inte just nu, eftersom jag vill källbelägga exemplen.
B:
HEF är likställt med religiösa samfund avs offentlig finansiering.
Norska statskyrkan har inte finansierats genom kyrkoskatt, som i Sverige, utan genom offentliga bidrag.
Norge har ett system där sk "Livssynssamfunn" (t ex HEF) likställs med "Trossamfunn" (t ex Den norske kirke)
Sedan ett antal år (jag TROR sedan 50-talet) så har staten tagit på sig att ge lika tillskott till såväl livssynssamfunn som trossamfunn. HEF har därför en helt annan ekonomi än Humanisterna.

HEF:s framtoning är "mildare" än Humanisternas. Det är min egen subjektiva uppfattning.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » tor 26 feb 2015, 12:27

Lite mera om att Norge är mera "religiöst" än Sverige.

Källor:
http://www.ssb.no/kultur-og-fritid/stat ... 06#content
http://www.svenskakyrkan.se/statistik

Siffror avseende 2013
Andel döpta av antal födda:
Norge: 62 %
Sverige: 48,5 %

Kyrkligt konfirmerade av alla 15-åringar:
Norge 63,6 %
Sverige: 30,1 %

Kyrkliga vigslar i % av alla vigslar:
Norge 35,11
Sverige 33,9
(Norska kyrkostatistiken anger bara antalet 8221 st., ikke andel. Jag har räknat mig fram till %-satsen mha totalantalet vigslar från den här källan: http://www.ssb.no/befolkning/statistikk ... 2015-02-19)

Totalt antal gudstjänstbesök på söndagshögmässa:
(Sveriges befolkning är ungefär dubbelt så stor som Norges)
Norge 4723224
Sverige 4320546

Norge har också en helgdagsfrislag (ingen mottorgräsklippning eller vedhuggning på söndagar alltså)
http://no.wikipedia.org/wiki/Helligdagsfredloven

Mera om statligt tillskott til livssynssamfunn (på nynorsk):
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-06-12-64

Norska skolan hade fram till 1997 förkunnande kristendomsundervisning som skolämne, dock med fritagsrätt för barn till icke-troende föräldrar.
1997 ersattes det med "Kristendoms- religions- och livssynskunskap", där kristendomsdelen kritiserades för att vara förkunnande. Mera om dette på WP:
http://no.wikipedia.org/wiki/Kristendom ... nskunnskap

Subjektiva meningar:
-De norrmän jag har pratat med om det här säger att fritagsrätten i praktiken aldrig utnyttjades, dels pga att man ville ha betyg i ämnet och dels för att inte "sticka ut" och bli mobbad.

-När jag var ute för att köpa lägenhet i Oslo för c:a 10 år sedan så tog jag del av ett 30-tal bostadsrättsföreningars ordningsregler. Två av reglerna som alltid återkom var förbud mot användning av tvättstuga på söndagar och förbud mot att hänga ut kläder på balkongen på söndagar.

-Nåde den villaägare som hänger tvätt utomhus på en söndag !

-Den nya blå-blå regeringen vill införa söndagsöppet i butikerna, vilket fn bara är tillåtet i butiker som är mindre än 100 m2. Hitills publicerade opinionsundersökningar pekar på ett djupt folkligt motstånd mot söndagsöppet. Googla på "søndagsåpent" om du vill ta del av debatten, eller läs här:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 40497.html

.......så visst sjutton har HEF mera att slåss mot än vad Humanisterna har.....:-)
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » tor 26 feb 2015, 22:31

Wow, tack för en utförlig redogörelse! :)

Norge framstår som ett relativt konservativt och traditionsbundet land, iaf jämfört med Sverige. Kan man gissa att samboförhållanden är mindre vanliga i Norge än i Sverige (i t ex USA är de som jag förstår det väldigt sällsynta, man bor tillsammans om man har gift sig)?

Jag som nästan alltid tvättar på söndagar... :/

Inom deras organisation så verkar samma konflikt som inom Humanisterna återfinnas, frågan om huruvida man ska vara ett livsåskådningsförbund eller ett sekularistförbund och (mer av) religionskritiskt förbund. Se t ex detta, låt vara att en del bottnar i om man ska kalla sig human-etiker eller humanister (har svårt att förstå varför det ses som en viktig fråga). Hur ser ställningarna ut där? Om de bygger stora delar av sin verksamhet med de pengar de får från norska staten på samma sätt som religiösa samfund får så borde "livsåskådningsfalangen" vara väldigt stark.

Har hört att man i Norge visserligen kan välja att inte vara med i något religiöst samfund eller livsåskådningsorganisation, men att man ändå betalar en kyrkoskatt (som nämnda organisationer får i bidrag) oavsett detta. Stämmer det?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav skeptiskelars » fre 27 feb 2015, 11:54

Jag har uppfattningen att "livsåskådningsmomentet" inom HEF är starkare än inom Humanisterna och att "religionskritikmomentet" är starkare i Humanisterna än i HEF. Det baserar jag endast på hur organisationerna uppträder i media eftersom jag inte är medlem i någon av dem och inte heller följer deras hemsidor särskilt noggrant.
Om min uppfattning stämmer så kan ju följande förklaringar vara tänkbara:
-HEF måste trycka hårdare på livsåskådningsmomentet för att inte bli ifrågasatt som livssynssamfunn och i förlängningen riskera sina stasbidrag.
-Om nu Norge är "mera religiöst" än Sverige så finns det förmodligen också ett större behov för de som inte vill vara kvar i Norska Kyrkan eller frikyrkorna. T ex så tror jag att HEF har en avsevärt mera utbredd ceremoniverksamhet än Humanisterna som t ex "Humanistisk navnefest", "Humanistisk konfirmasjon", "Humanistisk vigsel" och "Humanistisk gravferd".

Man betalar ingen individuell "kyrkoskatt" i Norge, utan staten skjuter till medel till tros-och livssynssamfunn från kassakistan i förhållande till samfundens medlemsantal. Om man lämnar ett samfund så ger det alltså inget utslag på en privatekonomi i form av utebliven kyrkoskatt, det ger bara utslag i form av lägre statsbidrag till samfundet. Här finns det alltså incitament för samfunden att fuska med medlemslistorna. För sisådär en 10-15 år sedan ertappades Norska Kyrkan med fingrarna i syltburken när det framgick att de inte rapporterat in utträden till det statliga register som håller reda på vem som är medlem i vilket samfund.

De senaste åren har Norge haft en stor arbetskraftsinvandring från Polen, vilket fått även katolska kyrkan att stoppa fingrarna i syltburken. Det blev tom omtalat i DN. (Ordet "landshövdingen" i artikeln är en felöversättning. "Länsstyrelsen skall det vara)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/buddhi ... r-i-norge/
http://www.dagen.no/Nyheter/medlemsjuks ... ing-173517

(Jag har för mig att även katolska kyrkan i Sverige försökte fuska för några år sedan, men åkte dit så det visslade, eftersom svenskar ju ser sin kyrkoskatt på slutskattsedeln)
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » fre 27 feb 2015, 12:07

Jag glömde att återkomma till den egentliga frågan:
"Varför är Human-Etisk Forbund så stora?"

Vi kan nog sluta oss till att Norge är "mera religiöst" än Sverige, så det ger två motstridiga alternativ:
-HEF är stora därför att det finns ett större behov av religionsmotstånd än i Sverige.
-HEF är stora därför att de religiösa norrmännen som inte är kristna har större behov än de sekulariserade svenskarna för ritualer och filosoferande kring livets mening.

Så kan vi ju inte utesluta att statsbidragen till HEF ger incitament till mera aktiv medlemsvärvning också.
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » fre 06 mar 2015, 22:06

Tack återigen för utförlig information om det religiösa livet i vårt grannland. :)

Norge tycks onekligen mer religiöst än Sverige, även om landet vid en global jämförelse inte verkar särskilt djupt religiöst.

En fråga är, om HEF betonar livsåskådning mer än religionskritik, hur kan då dess medlemsantal understödjas av att landet i stort är relativt religiöst?

Sen kan man också fråga sig hur många HEF:are som är övertygade humanister/human-etiker, kontra allmänt sekulära personer som främst vill ha alternativa ceremonier. I Norge liksom på andra platser i Europa tycks ett viktigt dragplåster för humanistgruppernas vara icke-religiösa ceremonier.
Nemesis

Inläggav Nemesis » sön 29 mar 2015, 13:13

skeptiskelars skrev:Jag glömde att återkomma till den egentliga frågan:
"Varför är Human-Etisk Forbund så stora?"

Vi kan nog sluta oss till att Norge är "mera religiöst" än Sverige, så det ger två motstridiga alternativ:
-HEF är stora därför att det finns ett större behov av religionsmotstånd än i Sverige.
-HEF är stora därför att de religiösa norrmännen som inte är kristna har större behov än de sekulariserade svenskarna för ritualer och filosoferande kring livets mening.

Så kan vi ju inte utesluta att statsbidragen till HEF ger incitament till mera aktiv medlemsvärvning också.

Det tycks som danska religionsvetare (och HEF själva) ger dig rätt, iaf på första punkten: Norske humanister giver danske ateister baghjul

Et stort og synligt forbund og heftige debatter er imidlertid ikke alene om at få mange ikke-religiøse nordmænd til at organisere sig. Selve tonen i det norske religiøse landskab giver grobund for det, mener religionssociolog ved Københavns Universitet, Morten Warmind.

– I Norge er den religiøse situation klarere og skarpere formuleret, man kan altså ikke være vagt religiøs i samme grad som i Danmark, fremhæver han og nævner større modstand blandt norske præster mod abort og kvindelige præster som eksempler. Desuden oplever Morten Warmind, at den norske religiøsitet også i højere grad gennemsyrer andre sammenhænge, blandt andet har det overrasket ham, hvor stor en rolle religionen spiller alle steder – for eksempel på hospitaler. Han forklarer det med, at landet er meget præget af religiøse vækkelser.

Religionshistoriker ved Københavns Universitet, Mikael Rothstein, er enig.

– Det er lidt sådan, at tryk avler modtryk, og jo større rolle religionen spiller i hverdagslivet, i det politiske, i skolen, jo mere kan man føle behov for at manifestere en vis modstand, hvis man mener noget andet.

De danska organisationerna Ateistisk Selskab och Humanistisk Debat är ännu mindre än de svenska Humanisterna, med blott 350 medlemmar totalt. Medlemmarna i de båda organisationerna tycks följa det som råder i den anglosaxiska världen, där de som organiserar sig som humanister har en högre medelålder än de som organiserar sig som ateister.
Nemesis

Inläggav Nemesis » mån 19 okt 2015, 22:55

Efter att ha läst en del Facebookinlägg av HEF, och även uttalanden från deras ledare och vad som skrivs i deras egna tidningar, så tycks motståndet mot statskyrkan i Norge vara den stora stridsfrågan (dvs man vill ha separation mellan kyrka och stat). Det är den frågan de använder för att locka potentiella medlemmar. Undrar hur medlemsantalet skulle påverkas om den norska kyrkan skildes från staten, liksom skedde i Sverige.
Nemesis

Inläggav Etnavs » lör 23 jan 2016, 20:26

Nemesis skrev:Efter att ha läst en del Facebookinlägg av HEF, och även uttalanden från deras ledare och vad som skrivs i deras egna tidningar, så tycks motståndet mot statskyrkan i Norge vara den stora stridsfrågan (dvs man vill ha separation mellan kyrka och stat). Det är den frågan de använder för att locka potentiella medlemmar. Undrar hur medlemsantalet skulle påverkas om den norska kyrkan skildes från staten, liksom skedde i Sverige.

Svenska Kyrkan och staten är inte skilda, det är bara ändrade relationer.
Etnavs

Inläggav Etnavs » lör 23 jan 2016, 20:28

Jag är medlem i Humanisterna, och var väldigt aktiv fram till härom året. Mitt intryck är helt klart att HEF ägnar sig mer åt ceremonier, men mindre åt religionskritik. Å andra sidan så är de mycket större än de svenska Humanisterna, så de har större möjlighet att ha ceremoniverksamhet. De svenska Humanisterna vill ha ceremoniverksamhet, men har begränsade resurser. Dock ska påpekas att det inom Humanisterna förs en diskussion om detta med ceremonier, det finns de som vill att Humanisterna inte ska hålla på med ceremonier alls. Kan gå in på en annan gång att beskriva hur den diskussionen förs och vilka motiv som anges.

De tre skäl jag främst har hört (har själv inte forskat så mycket om norska HEF) som förklaring till att de är så stora är;
Att de har verkat länge (sedan tidigt 50-tal).
Att man i Norge tydligen måste ange på sin deklaration till vilket samfund (som tydligen HEF räknas som) som man vill att ens kyrkoskatt ska gå till om man inte vill att den ska gå till kyrkan. Jag vet inte om de har statsbidrag.
Samt att Norge är mer religiöst än Sverige.

Humanisterna i Sverige hette Human-Etiska Förbundet fram till augusti 1999. Ett motiv till namnbytet var att det internationella förbundet efterfrågade mer enhetlighet i begreppet, lustigt nog heter det internationella förbundet IHEU (International Humanist and Ethical Union). Human-Etik sågs också som ett mera otympligt begrepp. Vad jag förstått så har namnfrågan förts inom norska HEF också, men inte lika mycket.
Etnavs

Inläggav tonyf » sön 24 jan 2016, 01:19

Etnavs skrev:Å andra sidan så är de mycket större än de svenska Humanisterna, så de har större möjlighet att ha ceremoniverksamhet. De svenska Humanisterna vill ha ceremoniverksamhet, men har begränsade resurser. Dock ska påpekas att det inom Humanisterna förs en diskussion om detta med ceremonier, det finns de som vill att Humanisterna inte ska hålla på med ceremonier alls. Kan gå in på en annan gång att beskriva hur den diskussionen förs och vilka motiv som anges.
HEF lär ha startats som föreningen för borgerlig konfirmation. Om det är korrekt så är det ju inte så underligt (tror jag???) att ceremonierna är en så viktig del av HEF. I HEF lär också nationalism vara en fullständigt självklart inslag i humanismen (liksom i Tyskland och många andra länder där man som en självklarhet lär framhålla 'om detta vackra land' och så i Jugendwiehe) till skillnad från svenska förbundet Humanisterna som tyvärr verkar vara ganska infiltrerat av vänsterpolitiskt tänkande (tämligen liberalt/kulturradikalt (inte för att det inte faktiskt finns problem med Jugendwiehe heller, även om det inte alls är kommunistiskt så kan man heller inte bortse från de problematiska kopplingarna till kommunism/D"D"R)). I svenska Hum så finns en (tror jag) kulturradikal (misstaget att ta kulturradikalism för humanism) kritik mot ceremonier/traditioner/mänsklig gemenskap etc. Detta misstag är ganska starkt i svenska Hum, men inte så starkt att ceremonierna är direkt akut hotade. I Norge så lär man ju som sagt vara lagligt tvingad att betala samfundsskatt till någon (någon på tråden som vet ännu mer?), så om man inte är religiös så kan man ju ta HEF för att slippa betala till norska folkekirken eller annat religiöst samfund. Så skälig misstanke finns ju att mycket av HEF's siffror är luft. Och också ett sätt av norska staten att oskadligöra HEF; ungefär som svenska socialdemokraterna oskadliggjorde Svenska kyrkan på nittonhundrafemtiotalet; göd dem med statsbidrag så att de ägnar sig åt att söka bidrag istället för åt något subversivt. Verkar också fungera så att HEF mest ägnar sig åt att vara en ren intresseförening åt sina egna (sina redan egna) istället för att vara en aggressiv humanistförening som tar den humanistiska missionsbefallningen på allvar. Situationerna för humanismen i både Sverige och Norge är bedrövliga, men på tämligen olika sätt.

Så min gissning varför HEF är så stora:
* de står på en stark tradition från borgerlig konfirmation inom ramen för en väletablerad nationalistisk tradition
* man måste lagenligt betala (eller, åtminstone(?) var det så) till någon, så om man inte är religiös; varför inte till HEF?

Men det stora problemet med HEF blir ju att det för mycket blir bara en intresseförening för sina _redan_ egna medlemmar. Och det stora problemet med Hum blir att (förutom det låga medlemstalet som gör det litet irrelevant redan från början) dess alltför stora betonande av sekularicisism¤ (och misstanke om att inte lyckas hålla fingrarna utanför den politiska syltburken, och alltför svaga betonande av en aggressiv vetenskaplig skepticism, etc.).

ADDED
¤ Att verka för sekularism är ju korrekt en mycket viktig uppgift (också i meningen sekulär stat) för humanismen. Problemet uppstår då detta överbetonas över gränsen till "sekularicism" i meningen, nästan bara, ett krav på sekulär stat o.d., med för liten emfas på den bredare kulturkampen för ett humanistiskt samhälle (och också på bekostnad av interna "klubb för humanister"-aspekten (Nemesis tvådimensionella modell är alltför förenklad för att vara ens approximativt korrekt, både allmänsamhällelig kulturkamp och intern utveckling är viktiga här)).
Senast redigerad av tonyf sön 24 jan 2016, 02:17, redigerad totalt 1 gång.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav tonyf » sön 24 jan 2016, 01:54

skeptiskelars skrev:Man betalar ingen individuell "kyrkoskatt" i Norge, utan staten skjuter till medel till tros-och livssynssamfunn från kassakistan i förhållande till samfundens medlemsantal. Om man lämnar ett samfund så ger det alltså inget utslag på en privatekonomi i form av utebliven kyrkoskatt, det ger bara utslag i form av lägre statsbidrag till samfundet. Här finns det alltså incitament för samfunden att fuska med medlemslistorna. För sisådär en 10-15 år sedan ertappades Norska Kyrkan med fingrarna i syltburken när det framgick att de inte rapporterat in utträden till det statliga register som håller reda på vem som är medlem i vilket samfund.

ursäkta, jag missade denna mycket viktiga information (försökte men misslyckades tydligen med att läsa hela tråden). Vet du om det alltid varit så, och om inte hur länge? Det mest relevanta här är ju (förmodligen), hur var det då ungefär de nuvarande medlemstalen etablerades.

Men. Trots allt är det ju av betydelse för hur "ens" pengar används. Oavsett om det kallas samfundsskatt eller bara skatt, man betalar skatten -- och sedan går [en del av, om det är "bara skatt"] dessa pengar man betalar till någon. Någon religiös eller någon ickereligiös. Även med detta system så blir det ju "som om" man var tvungen att betala samfundsskatt till _någon_.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Etnavs » sön 24 jan 2016, 17:35

tonyf
Jag känner inte alls igen att svenska Humanisterna skulle vara infiltrerat av mycket ”vänsterpolitiskt tänkande”. HEF i Norge vet jag inte lika mycket om, men att de skulle vara nationalistiska känns inte bekant alls. Jag har inte heller någon bild av att det skulle vara nationalism bland de svenska Humanisterna, varken i förbundets program, verksamhet eller att medlemmarna är nationalistiska.

Humanisterna och deras systerorganisationer i olika länder har ingen tydlig profil på en traditionell höger-vänster-skala. Men om det är åt något håll det lutar så är det snarare så att det är lite vänster, men att de svenska Humanisterna är lite mer höger än andra humanister. Detta har en internationellt verksam svensk humanist sagt till mig.

Det har gjorts två stora undersökningar (detta decennium) bland Humanisternas medlemmar. Där har det bl.a. frågats om partisympatier. Jag har dem inte tillgängliga just nu. Men det jag minns är inte att det var någon tydlig kantring åt höger eller vänster, tror att FP (numera L) och S var de klart två största partierna, SD och KD var nästan obefintliga.
Etnavs

Inläggav tonyf » mån 25 jan 2016, 00:46

Jag talade inte om partipolitik (vilka skalor som är traditionella vet jag ej, men det som ses som något mer högerinriktat i Hum är alltså liberalism, som jag här alltså räknar som vänster (åtminstone i sina mer starkt kulturradikala versioner)). Jag talade mer om förankring i kulturer/gemenskaper versus mer militantindividualistisk hållning. Båda finns (och ännu fler som inte ens tänker på det) i både HEF och Hum och andra. Exakt hur tyngdpunkterna ligger vet jag inte så väldigt mycket om, mitt resonemang är något spekulativt. Men faktum är dock (eller åtminstone är det faktum att jag hört och läst reportage om HEF som innehåller det, även om jag inte kommer ihåg exakt referens) att HEF till (ganska) stor del bygger på en starkt förankrad konfirmationstradition (verksamhet på ganska många ställen (enligt uppgift) i lokala grupper förankrade i lokalsamhällena). Så icke med Hum, där den typen av verksamhet lever ett mer tillbakadraget liv som inte så utgör grund i förbundet (och med svag lokal förankring). Det finns också en i och för sig inte så stor men dock högprofilerad grupp av medlemmar i Hum som är direkt principiellt emot av ideologiska skäl. De flesta är inte involverade alls och till stor del (förmodligen, gissar jag) ganska indifferenta.

Hum är inte bara inte nationalistiskt, utan också (i praktik och tilltal, om än ej i officiellt program) antinationalistiskt. HEF är kanske svagare nationalistiskt än sitt värdsamhälle (vet ej detaljerna) men då dess värdsamhälle är så mycket mer nationalistiskt (eller, öppet så i alla fall (svensk nationalism är ju litet svår och undanglidande ibland, där svensknationalism kan ta sig uttryck i (uttalad, om än kanske ej äkta) antinationalism)) så är det ju bara naturligt att HEF är mer nationalistiskt än Hum (eller mer öppet så). Det märks (enligt uppgift), t.ex., i hur den borgerliga konfirmationen bedrivs. (Uppgifter som kanske kan konfirmeras eller dementeras eller vidareutvecklas av någon med inre insyn, men jag för fram dem här för diskussion eftersom det åtminstone kan vara, en del av, förklaringen till skillnaderna mellan HEF och Hum.)
tonyf

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora