Varför är Human-Etisk Forbund så stora?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Varför är Human-Etisk Forbund så stora?

Inläggav Nemesis » mån 25 jan 2016, 20:45

Jag får också intrycket av att ceremonierna är centrala för HEF:s relativa framgång. Det säger en av deras tidigare ordförande i en gammal intervju:

In some places you also need marriage and coming of age ceremonies – depending on local culture and traditions. These ceremonies must have a structure and a content that is recognizable for participants, without strange and sectarian elements. The Humanist success in Norway is mainly due to this strategy, but we should be honest enough to admit that the majority of those who join us are first and foremost “ordinary” secular people, not able to defend a Humanist position in a theoretical or academic discussion.

Jag vet inte om HEF är speciellt nationalistiska, men deras medlemmar har en klar politisk övervikt till vänster jämfört med den norska befolkningen som helhet. Tydligen har det legat som förslag att de skulle ha motstånd mot EU och NATO i sitt program (dessa förslag antogs dock inte).

VoF:s norska systerorganisation Skepsis tycks vara betydligt starkare sammankopplad med HEF än vad VoF är med Humanisterna. Det verkar som att många medlemmar i Skepsis (inklusive styrelsen) har ett förflutet inom HEF. I VoF:s styrelse är det väl knappast någon som har ett förflutet inom Humanisterna? Det finns iofs ett visst överlapp i medlemmar, men jag har inga siffror på hur stort det är.

Att även motstånd mot religion är centralt för många HEF:are verkar också vara fallet. Detta trots att deras religionskritik enligt mitt tycke iaf är rätt tam.

Mange melder seg inn i HEF fordi man er motstander av statsreligion. Mange blir medlemmer fordi man ønsker å konfirmere seg, men ikke vil ha kontakt med den lokale homohateren i prestekjole. Mange blir medlemmer fordi de ikke kjenner til noe annet alternativ. Hvorvidt de er humanister kommer imidlertid i annen rekke.

La det ikke være noen tvil om at det ikke er noen som direkte hevder at humanisme er det motsatte av kristendom, humanister tror på mennesket, på likestilling, på menneskerettigheter, og meg bekjent er ikke kirken uenig. Likevel, dersom vi graver litt dypere vil det være åpenbart at i praksis fungerer humanismen for mange som et skyggebilde av kristendommen. Spør en humanist om å anbefale en bok, og han vil gjerne trekke frem en antireligiøs bok. Spør hun hvorfor hun er humanister, og begrunnelsen vil ofte være at hun ikke tror på Gud. Spør en humanist hva han tror på, han vil gjerne svare hva han ikke tror.

Human-Etisk Forbund vinner medlemmer på kjedelige eller fordomsfulle prester, på politikere som trumfe gjennom kristensjåvinistiske fag, på rektorer som forsøker å ta med alle elevene på skolen i kirken. Det vil likevel ikke si at dette representerer et kjernepunkt i humanismen. Dette representerer kanskje en av utfordringene til humanetikken, skal man velge å fokusere på det som utvikler livssynet eller det som trekker medlemmer?

Humanetikken er det eneste livssynet hvor mange av medlemmene i praksis definerer sitt livssyn negativt, og dette er det mest kritikkverdige med humanetikere den dag i dag. Det motsatte av lys er mørke, men det motsatte av mørke er ikke lys, men antimørke. Litt for mange humanister bygger sitt livssyn som en antitese til religionen.

Just att den sekulära humanismen ofta tycks definieras utifrån vad den inte är (religion, gudstro), är något som gör att jag har svårt för den. Sturmark har korrekt påpekat att judendom och islam inte definieras av sin icke-tro på att Jesus var Guds son. Jag har inget behov av ordet "humanist" som en eufemism för min icke-tro, det räcker gott med "ateist" eller "icke-religiös".
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Nemesis » ons 27 jan 2016, 20:35

Sen så är nog inte medlemsantalet riktigt lika mycket luft som tonyf antar. Även fast HEF får statliga subventioner så har de ändå en medlemsavgift.

Skulle ändå vara intressant att se hur medlemsantalet skulle påverkas om kyrkan skildes från staten i Norge.

Som jämförelse så har Danmark en statskyrka, som jag förstår det på samma sätt som Sverige tidigare hade. Dvs man sparar pengar på att gå ur. Den danska humanistorganisationen är av försumbar storlek. Deras renodlade ateistiska organisation är något större (om jag minns rätt iaf), men också den liten.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav skeptiskelars » lör 05 mar 2016, 13:15

Med lite statistik i ett tidigare inlägg i tråden försökte jag visa att norrmän är "mera religiösa" än svenskar.
viewtopic.php?f=37&t=22150&hilit=human+etisk#p704751

Enligt en artikel i Dagbladet ser det ut som om det bara blir värre och värre.
http://www.dagbladet.no/2016/03/05/nyhe ... /43329908/
Dagbladet skrev:Andelen unge som definerer seg som personlig kristen har økt fra omtrent 10 prosent i 1985 til 30 prosent i 2013, viser Ipsos-rapporten «Slik er Ungdommen».

(Artikelns länk till den omnämnda Ipsosrapporten funkar tyvärr inte)
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » sön 06 mar 2016, 16:01

skeptiskelars skrev:Med lite statistik i ett tidigare inlägg i tråden försökte jag visa att norrmän är "mera religiösa" än svenskar.

Enligt en artikel i Dagbladet ser det ut som om det bara blir värre och värre.
http://www.dagbladet.no/2016/03/05/nyhe ... /43329908/
Dagbladet skrev:Andelen unge som definerer seg som personlig kristen har økt fra omtrent 10 prosent i 1985 til 30 prosent i 2013, viser Ipsos-rapporten «Slik er Ungdommen».

(Artikelns länk till den omnämnda Ipsosrapporten funkar tyvärr inte)

Jag som hade fått intrycket att världen, och då framför allt unga, blir mindre troende. Norge verkar gå i motsatt riktning, åtminstone delvis. En artikel från 2015 säger detta: Atheists equal believers in Norway for first time

I en dansk kristen tidning så skrev de en artikel om HEF 2006. Även HEF själva verkar anse att Norges religiositet ligger bakom HEF:s storlek (de jämför med situationen i Sverige):

Men er der ikke en dobbelthed i, at det er den kristne stat, der er jeres eksistensbegrundelse, og det er den, der betaler for, at I kan drive jeres virksomhed? I Sverige, hvor den organiserede humanisme tæller mindre end et par tusinde, har man jo langt hen ad vejen skilt kirke og stat.

– Ja, det er måske en dobbelthed, men det viser på den ene side, at der stadig er sager at arbejde med for os, og på den anden side, at Human-Etisk Forbund er så stort, at sagerne faktisk sættes på dagsordenen og ikke bare glemmes, svarer Kristin Mile og tilføjer, at svenske ikke-religiøse måske ikke har haft behov for at organisere sig, fordi den religiøse debat er mindre skarp i Sverige.

(Måske = Kanske)
Nemesis

Inläggav Nemesis » ons 13 apr 2016, 20:07

Nemesis

Inläggav Nemesis » sön 17 apr 2016, 19:50

Does8888 skrev:
Nemesis skrev:Humanisterna har cirka 5000 medlemmar, deras norska systerorganisation Human-Etisk Forbund har drygt 80 000 medlemmar. Norge har cirka hälften av Sveriges befolkning och är kulturellt och värderingsmässigt lika oss på många sätt. Så hur kommer det sig att den norska organisationen har så pass många medlemmar jämfört med den svenska, unikt många för denna typ av organisation på en global skala? Finns det sociologisk forskning på sånt här?Har läst att Norge ska vara religiösare än Sverige, men så stor skillnad kan det väl inte vara? Dessutom har jämförbara länder som är klart religiösare än både Sverige och Norge (t ex Italien, Tyskland, Irland, Grekland och Spanien) inte alls lika stora jämförbara organisationer.Ska tillägga att jag inte vet hur man ser på Human-Etisk Forbund i det norska samhället i stort, liksom ifall deras religionskritik är som Dawkins, Harris osv, eller om man har en mildare framtoning.

Min åsikt är att HEF är lite mjukare än Humanisterna men är kanske inte så svart på vitt.

Att de är mjukare än Humanisterna stämmer. HEF är t ex inte emot religiösa friskolor. De framstår i mina ögon rentav som religionernas försvarare i många fall, utom just att de vill få bort statskyrkan.

Här kritiserar deras ungdomsförbund de som ger religion skulden för terroristattackerna i Bryssel för knappt en månad sedan: Humanister, ikke gi bønn skylden for Brussel!

Här kritiserar en ledande person inom HEF Dawkins och Hitchens för att de inte ger ateism del av skulden för kommunistiska folkmord och terrorregimer: Dawkins nå igjen

Både Dawkins og Hitchens foretar grep for å bortdefinere ateismens mørke sider som ikke er menn av deres intelligens verdig. For eksempel blir den ateistiske kommunismen, som har inspirert flere av de verste folkemordene og terrorregimene i historien, hos Dawkins og Hitchens til et slags religionssubstitutt som ikke teller i ateismens disfavør.

Helt absurt argument om du frågar mig.
Nemesis

Inläggav Patricia » ons 14 sep 2016, 13:06

skeptiskelars skrev:Med lite statistik i ett tidigare inlägg i tråden försökte jag visa att norrmän är "mera religiösa" än svenskar.

Hur fungerar det med kyrkoskatt i Norge? Här i Sverige ligger den ju på runt 1%, http://arbetsgivaravgift.nu/kyrkoskatt/, varav 0,22% är begravningsavgift som man aldrig kommer ifrån. Det finns väl någon sorts korrelation mellan "att vara religiös" och att vara det om man behöver betala för sig.
Patricia

Inläggav Nemesis » sön 25 sep 2016, 20:49

Patricia skrev:

Hur fungerar det med kyrkoskatt i Norge? Här i Sverige ligger den ju på runt 1%, http://arbetsgivaravgift.nu/kyrkoskatt/, varav 0,22% är begravningsavgift som man aldrig kommer ifrån. Det finns väl någon sorts korrelation mellan "att vara religiös" och att vara det om man behöver betala för sig.

Som jag förstår det så betalar man kyrkoskatt i Norge även om man inte är med i "folkekirken". Man tjänar alltså inte ekonomiskt på att lämna den. Trots detta så är 13% av norrmännen inte med i något religiös samfund (HEF här inräknade som ett "samfund").

Notera att det inte är gratis att vara medlem i HEF. HEF får bidrag från norska staten för varje medlem, men tar utöver det också en medlemsavgift. Så jag gissar att de som är medlemmar är det av egen aktiv vilja och inte av slentrian (till skillnad från medlemskap i diverse statskyrkor).
Nemesis

Inläggav Nemesis » lör 26 nov 2016, 12:51

Läste nånstans att HEF i år vuxit med 5000 medlemmar, dvs motsvarande ett Humanisterna eller knappt två VoF. Känns nästan absurt.
Nemesis

Inläggav Migi » lör 26 nov 2016, 18:16

En sak slog mig, angående alternativ till kyrkliga ceremonier. I Adam Ruins Everything så säger han att vigslar förr i tiden (iaf i USA där de inte haft statskyrka) var informella tillställningar:

https://www.youtube.com/watch?v=O5BeLinyfpg

Dvs det var ett sätt att visa att ett förhållande var seriöst för den närmsta gruppen. Kan inte bebisuppvisningar (med eller utan en namngivningsceremoni, ehuru utan något dop) vara en slags återgång till det? Att det är någon slags gammal sak där "klanen" inte staten är det primära.

En nygammal sak skulle ju kunna vara att ett par gifter sig borgerligt på lunchrasten och senare har någon slags middag för sina släktingar. Bättre middag än vanligt, men definitivt inte vad vi skulle kalla för bröllopp.

Bara mina fem cent.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Nemesis » tor 07 sep 2017, 22:11

Staffan Gunnarson ser stor potential för Humanisterna: "Reclaim Humanisterna"

Men om nu HEF:s storlek åtminstone delvis beror på den norska "folkekirkens" starka ställning, så borde det inte vara möjligt för svenska Humanisterna att bli lika stora, eller? Iaf väldigt svårt, eller? Detta pga att Sverige kommit längre med att separera religion och stat, och (får jag intryck av iaf) att Svenska kyrkan inte är lika konservativ som sin norska motsvarighet.
Nemesis

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora