Tycka turist trist

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Tycka turist trist

Inläggav Matte » lör 22 aug 2015, 08:28

En studie som visar på resandets avigsidor, både på det privata och det samhälleliga planet.

http://www.ism.lu.se/article/oglamorosa ... ram-bilder

Den sociologiska aspekten är intressant. Något mer glamoriserat och statusfyllt än resande får man leta efter. När jag började läsa Gösslings artikel erinrade jag mig en tidigare studie, utförd på institutionen för turismvetenskap (Mittuniversitetet?) som skärskådade backpackerkulturen. Vad jag minns - tog bara del av ett par referat - visade den att de resande inhämtade mycket lite erfarenheter från de besökta länderna, umgick i huvudsak med andra backpackers, etc. "turister komma hit och titta på varann"!

Någon som känner igen studien och kan ge en referens?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Re: Tycka turist trist

Inläggav kipphebel3 » lör 22 aug 2015, 09:38

Nu är "backpackers" ett ganska brett begrepp. Eftersom jag tidvis varit sådan så måste jag opponera mig. Som backpacker är det väl ganska naturligt att man umgås med andra, man träffas på tåg etc. Men personligen har jag alltid läst på och försökt lära mig om resmålen.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Matte » lör 22 aug 2015, 14:35

När Eric Blair alias George Orwell gick på luffen mötte han självklart andra luffare. Han slogs av att nästan varenda individ inte räknade sig själv till "dom där luffarna" och berättade sin livshistoria och vad som tvingat ut honom på landsvägen. (Tror Ivar Lo gör en liknande reflektion i någon av sina böcker). Lite så är det med turister - och backpackers....

Efter lite nätsökning hittade jag referenser till en etnografisk studie av en dansk vid namn Sörensen. Hans studie kommenteras så här på ett backpackerforum.

Det centrala fenomenet för en förståelse av backpackerkulturen är betydelsen av status mellan backpackers. Status ges för svårigheter, erfarenhet, resande utanför cirkeln, rätt klädsel men framförallt skicklighet i att pruta och leva billigt. Motiv som ofta ges för att leva billigt är att man inte ska betala mer än lokalinvånarna fast det primära syftet egentligen är att inte betala mer än andra backpackers. En intressant konsekvens är det normala med att ljuga eller överdriva priser. Det är också ett fullt accepterat beteende inom rimliga gränser. På samma vis manipuleras det med andra aspekter som tidigare nämnts. Eftersom backpackers mer eller mindre alltid är på resande fot ställs kravet på att kontinuerligt kommunicera sin status vid varje givet tillfälle. Flyktiga möten skapar omedelbara hierarkier som ska tolkas som rangordnande processer och inte som rangordnande strukturer. Hierarkierna är inte bara flyktiga och obeständiga, som ändras med ämne och utbytespartner, utan är hierarkier som saknar bottenskikt eftersom statusen även bekräftar en gemensam identitet, ”vi backpackers” mot lokalinvånare och vanliga turister. Status i detta sammanhang fungerar alltså som ett socialt klister då utbytet syftar till ett gemensamt erkännande av normer och värden.

Den studie som jag först associerade till var dock en doktorsavhandling av Torun Elsrud, verksam vid Linneuniversitetet liksom Gössling. Hon fick sedan in en debattartikel i Aftonbladet. Läsvärd!

http://www.aftonbladet.se/debatt/article10473096.ab
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Picea » lör 22 aug 2015, 14:38

Men vad är en "backpacker"? En som packar i ryggsäck istället för rullväska? Hur påverkar det benägenheten att prata med lokalbefolkningen? Att kunna språket underlättar, men då blir det inte så många länder att skryta med. Det mest effektiva om man vill prata med lokalbefolkningen är att att åka på samma gruppresor som de gör, då får man chansen, oavsett vad man packar i.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Matte » lör 22 aug 2015, 14:45

Backpacking is a form of low-cost, independent international travel. It includes the use of a backpack that is easily carried for long distances or long periods of time; the use of public transport; inexpensive lodging such as youth hostels; often a longer duration of the trip when compared with conventional vacations; and often an interest in meeting locals as well as seeing sights
ur Wikipedia

Har således utvecklats till en subkultur värd att studera etnografiskt. Ungdomar, eller snarare yngre vuxna, kan som bekant spendera år på denna typ av resande. Professionella turister?

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Picea » lör 22 aug 2015, 15:00

Matte skrev:
Backpacking is a form of low-cost, independent international travel. It includes the use of a backpack that is easily carried for long distances or long periods of time; the use of public transport; inexpensive lodging such as youth hostels; often a longer duration of the trip when compared with conventional vacations; and often an interest in meeting locals as well as seeing sights
ur Wikipedia

Har således utvecklats till en subkultur värd att studera etnografiskt. Ungdomar, eller snarare yngre vuxna, kan som bekant spendera år på denna typ av resande. Professionella turister?

Jovisst, och de exklusivt invalda i backpacker-kretsen är ju de mest välbeställda som har råd att åka jorden runt i flera år. Vi vanliga medelinkomsttagare som släpar våra ryggsäckar på bussen mellan vandrarhemmen endast några veckor varje sommar göre oss icke besvär, eller hur?

Professionell är man när man tjänar pengar på något, gör de det på sin turism?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Matte » lör 22 aug 2015, 15:13

Picea skrev:Professionell är man när man tjänar pengar på något, gör de det på sin turism?
En liten klick bland dessa kan försörja sig genom att leverera texter och bilder till specialtidskrifter

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Picea » lör 22 aug 2015, 15:55

Matte skrev:En liten klick bland dessa kan försörja sig genom att leverera texter och bilder till specialtidskrifter

Precis, de flesta är inte "professionella".

Åter till Torun Elsruds artikel så är nog de flesta "backpackers" väldigt medvetna om detta själva, och utger sig inte alls för att vara ett bättre slags turister. De är helt och fullt medvetna om att lokalbefolkningen knappast tycker bättre om dem än om de turister som faktiskt betalar för sig. De försöker inte ens att komma undan så billigt som möjligt jämt, utan ger litet mer än vad de hade kunnat pruta sig till om det ändå är småpengar det rör sig om. Och de vet att det är miljövänligare att cykla runt jorden än att flyga runt den, men vem orkar det?

Det som ger status hos lokalbefolkningen är ju inte att betala så litet som möjligt utan att jobba där under ordnade former, som volontärer eller gästarbetare eller liknande. Och jag har faktiskt sett att det finns resebyråer som anordnar volontärresor. Hur populära är de i jämförelse med "backpacking"? Hur mycket status är det att åka på sådana i de kretsarna? Och hur mycket hjälper/skadar de världen?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav kipphebel3 » lör 22 aug 2015, 18:30

Jag tycker som du. Jag har svårt att se felet att åka klimatsmart. Att äta där lokalbefolkningen gör, inte för att det är billigt, utan för att mat är en del av kulturen. Att lära sig säga tack på lokalspråket eller ännu hellre flera fraser....

Men visst.. en gång i tiden snobbade jag på interrail i östeuropa med en t-skjorta med texten "jag är inte tysk" på tjeckiska, ungerska och bulgariska.

Skall dock läsa artikeln då jag har en bättre enhet att göra det på4
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Procentaren » sön 23 aug 2015, 07:55

Picea skrev:Det som ger status hos lokalbefolkningen är ju inte att betala så litet som möjligt utan att jobba där under ordnade former, som volontärer eller gästarbetare eller liknande. Och jag har faktiskt sett att det finns resebyråer som
anordnar volontärresor. Hur populära är de i jämförelse med "backpacking"? Hur mycket status är det att åka på sådana i de kretsarna? Och hur mycket hjälper/skadar de världen?

En bekant till mig har rest mycket med Rosa Bussarna http://www.rosabussarna.com/ i Afrika. Hans intryck av volontärarbetare är att lokalbefolkningen tycker mest att de är i vägen. Kommer man som främling för att arbeta, måste någon först lägga tid på att lära upp dig.
Det förekommer även att volontärer betalar dyrt för "finjobb". T.ex jobba i en djurpark och mata djurungar med nappflaska.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Matte » sön 23 aug 2015, 08:18

Picea skrev:Åter till Torun Elsruds artikel så är nog de flesta "backpackers" väldigt medvetna om detta själva, och utger sig inte alls för att vara ett bättre slags turister.
Jo, det gör dom absolut! Pröva att berätta om dina upplevelser från grisfesten på Gran Canaria och studera reaktionerna.

Naturligtvis, som alltid när det gäller sociologiska studier, handlar det om generaliseringar.

Elsrud skriver.
Säkerligen är det också många resenärer som kommer hem med färre fördomar och fler vänner än när de åkte. Men beträffande backpacking på ett strukturellt plan, alltså när vi betraktar individuella resenärer som fenomen, eller (stor) grupp, finns åtskilligt som förtjänar en mer kritisk uppmärksamhet.

Bristen på ifrågasättande av denna typ av resande är vad man kan förvänta sig i kulturer som när och strävar efter individualistiska ideal.
Att prestera vad ingen annan (eller så få som möjligt) kan eller gör, att agera äventyrligt och riskfyllt, är att bli synlig för sig själv och omvärlden. Länge har därför "globalt, individuellt resande" varit lyckligt befriat från kritiska blickar, i kontrast till vad många anser vara sämre resande, till charterturistens a-kulturella, obildade och osjälvständiga veckosejour på Mallorca.

Volontärarbete ligger på ett helt annat plan än turism.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Thomas P » sön 23 aug 2015, 08:47

Matte skrev:
Picea skrev:Professionell är man när man tjänar pengar på något, gör de det på sin turism?
En liten klick bland dessa kan försörja sig genom att leverera texter och bilder till specialtidskrifter

Det har blivit lättare på senare tid när man kan starta en blogg och få reklamintäkter om man lyckas få tillräckligt många intresserade. Fortfarande en liten klick dock, även om det också finns de som försörjer sig genom temporära jobb på restaurang, dykinstruktör etc.
Thomas P

Inläggav Picea » sön 23 aug 2015, 10:19

Procentaren skrev:Hans intryck av volontärarbetare är att lokalbefolkningen tycker mest att de är i vägen. Kommer man som främling för att arbeta, måste någon först lägga tid på att lära upp dig.
Det förekommer även att volontärer betalar dyrt för "finjobb". T.ex jobba i en djurpark och mata djurungar med nappflaska.

Det kanske beror på vad de gör? Jag har bekanta som har jobbat i skolor och på barnhem och de kände sig välkomna och fick ett helt annat bemötande av lokalbefokningen så fort de talade om det, men det är ju egentligen bara anekdoter. Vore intressant att veta vad som är vanligast.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Picea » sön 23 aug 2015, 10:36

Matte skrev:
Picea skrev:Åter till Torun Elsruds artikel så är nog de flesta "backpackers" väldigt medvetna om detta själva, och utger sig inte alls för att vara ett bättre slags turister.
Jo, det gör dom absolut! Pröva att berätta om dina upplevelser från grisfesten på Gran Canaria och studera reaktionerna.

Naturligtvis, som alltid när det gäller sociologiska studier, handlar det om generaliseringar.

Elsrud skriver.
/.../många anser vara sämre resande, till charterturistens a-kulturella, obildade och osjälvständiga veckosejour på Mallorca.

Det är väl många icke-backpackers som tycker så också? Som bokar flyg och billigt hotell själva när de åker till Mallorca en vecka, i lågsäsong förstås, så de slipper möta de förhatliga charterturisterna.

De flesta som berättar om grisfester brukar göra det med en stor dos av självironi och helt ärligt ha haft avsikten att bara testa hur det var. Liksom all inclusive och annat lågklassturistigt. Men tack för tipset, jag skall ta och leta upp en backpacker och berätta om den underbara "grekiska aftonen" vi var på på Kreta, det skulle vara riktigt kul att studera reaktionen!

Jag tror fortfarande att ju mer resvan man blir desto mer perspektiv får man på sitt eget och andras resande. Och backpackers borde ju vara rätt resvana. Men det beror kanske mer på allmän mognad än på resvana?

Matte skrev:Volontärarbete ligger på ett helt annat plan än turism.

Inte allt. Det finns volontärarbetesturism också, som procentaren nämner. Men det kanske är det vanliga volontärarbetet som ger poäng i den kategorin?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Matte » sön 23 aug 2015, 13:04

Picea skrev:./många anser vara sämre resande, till charterturistens a-kulturella, obildade och osjälvständiga veckosejour på Mallorca.

Det är väl många icke-backpackers som tycker så också? Som bokar flyg och billigt hotell själva när de åker till Mallorca en vecka, i lågsäsong förstås, så de slipper möta de förhatliga charterturisterna.
Absolut! Det jag förstår som en av huvudpoängerna i Gösslings artikel är att det finns en statushierarki bland resenärer i allmänhet. Nu avsåg ju Elsruds avhandling just backpackerkulturen och här förutsätter jag att hon följt gängse vetenskaplig metodik avseende definitioner, avgränsningar etc.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora