Tycka turist trist

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Tycka turist trist

Inläggav Picea » sön 23 aug 2015, 19:27

Matte skrev:
Picea skrev:./många anser vara sämre resande, till charterturistens a-kulturella, obildade och osjälvständiga veckosejour på Mallorca.

Det är väl många icke-backpackers som tycker så också? Som bokar flyg och billigt hotell själva när de åker till Mallorca en vecka, i lågsäsong förstås, så de slipper möta de förhatliga charterturisterna.
Absolut! Det jag förstår som en av huvudpoängerna i Gösslings artikel är att det finns en statushierarki bland resenärer i allmänhet. Nu avsåg ju Elsruds avhandling just backpackerkulturen och här förutsätter jag att hon följt gängse vetenskaplig metodik avseende definitioner, avgränsningar etc.

Men hur definierar hon då gruppen "backpackers"? Om fenomenet definieras som billigt, långvarigt resande etc., vad krävs i så fall för att tillhöra gruppen? Är man en backpacker endast under själva resan, eller tillhör man gruppen permanent om man gör ett visst antal resor eller är ute ett visst antal dagar per år? Många är säkert både backpackers och charterturister, vid olika tillfällen, eller under samma resa också. Finns det definitioner om hur stor del av resan som skall vara backpackning om personen skall räknas som backpacker?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Picea » sön 23 aug 2015, 19:31

Matte skrev:
Picea skrev:./många anser vara sämre resande, till charterturistens a-kulturella, obildade och osjälvständiga veckosejour på Mallorca.

Det är väl många icke-backpackers som tycker så också? Som bokar flyg och billigt hotell själva när de åker till Mallorca en vecka, i lågsäsong förstås, så de slipper möta de förhatliga charterturisterna.
Absolut! Det jag förstår som en av huvudpoängerna i Gösslings artikel är att det finns en statushierarki bland resenärer i allmänhet. Nu avsåg ju Elsruds avhandling just backpackerkulturen och här förutsätter jag att hon följt gängse vetenskaplig metodik avseende definitioner, avgränsningar etc.

Gössling verkar ju ta upp helt andra statushierarkier än de som finns i backpackerkulturen. Intressant om det finns olika resandesubkulturer med egna hierarker! Det borde ju finnas bland charterturister också i så fall! Campare? (Min subkultur?)
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Johannes » mån 24 aug 2015, 07:57

Picea skrev:Men hur definierar hon då gruppen "backpackers"? Om fenomenet definieras som billigt, långvarigt resande etc., vad krävs i så fall för att tillhöra gruppen? Är man en backpacker endast under själva resan, eller tillhör man gruppen permanent om man gör ett visst antal resor eller är ute ett visst antal dagar per år? Många är säkert både backpackers och charterturister, vid olika tillfällen, eller under samma resa också. Finns det definitioner om hur stor del av resan som skall vara backpackning om personen skall räknas som backpacker?

Jag tycker inte begreppet backpacker är så svårförståeligt. Backpackers är del av en subkultur där det ger status att ha mycket erfarenhet av att resa förhållandevis billigt och i möjligaste mån utanför den infrastruktur som betjänar massturismen. Backpackers emellan tror jag inte man talar högt om eventuella charterresor man smugit in mellan tremånadersstinten i Mellanamerika och Sydostasien.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Zartax » mån 24 aug 2015, 08:58

kipphebel3 skrev:Nu är "backpackers" ett ganska brett begrepp. Eftersom jag tidvis varit sådan så måste jag opponera mig. Som backpacker är det väl ganska naturligt att man umgås med andra, man träffas på tåg etc. Men personligen har jag alltid läst på och försökt lära mig om resmålen.

Vilket väl inte är samma sak som att skaffa sig erfarenheter från målen? Läsa och lära sig kan man göra hemma.

För min del stämmer det med mina fördomar om backpacking. Det är inte så stor skillnad från vanligt resande utom pris och längd. Man umgås inte mer med lokalbefolkningen än att man åker samma buss och äter på samma restaurant. Däremot vill man nog gärna se sig som närmare lokalbefolkningen än vanliga turister.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Picea » mån 24 aug 2015, 16:12

Johannes skrev:Jag tycker inte begreppet backpacker är så svårförståeligt. Backpackers är del av en subkultur där det ger status att ha mycket erfarenhet av att resa förhållandevis billigt och i möjligaste mån utanför den infrastruktur som betjänar massturismen. Backpackers emellan tror jag inte man talar högt om eventuella charterresor man smugit in mellan tremånadersstinten i Mellanamerika och Sydostasien.

Nej, begreppet är begripligt, men jag har svårt att se att det är någon avgränsad grupp. Jag tycker den där inställningen verkar råda allmänt åtminstone i min bekantskapskrets, oavsett hur mycket folk verkligen reser.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Johannes » tis 25 aug 2015, 07:25

Picea skrev:Nej, begreppet är begripligt, men jag har svårt att se att det är någon avgränsad grupp. Jag tycker den där inställningen verkar råda allmänt åtminstone i min bekantskapskrets, oavsett hur mycket folk verkligen reser.

Jag vet ju inget om din bekantskapskrets, men i begreppet subkultur ligger ju något man starkt identifierar sig med och nästan innebär en livsstil. Jag tror inte de flesta identifierar sig starkt med att göra långresor med knaper ekonomi. Sen finns det givetvis ett spektrum. Flertalet backpackers når inte upp till den högsta nirvanan som i "The Beach" där målet är att vara den första turisten någonsin att besöka en plats, typ.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav kipphebel3 » tis 25 aug 2015, 08:01

Det kommer väl alltid att finnas de som värderar saker olika., Typ ser ned på de som dricker snabbkaffe eller cocaCola till maten... Naturligtvis finns det även inom resande.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Picea » tor 27 aug 2015, 23:20

Johannes skrev:Jag vet ju inget om din bekantskapskrets, men i begreppet subkultur ligger ju något man starkt identifierar sig med och nästan innebär en livsstil. Jag tror inte de flesta identifierar sig starkt med att göra långresor med knaper ekonomi. Sen finns det givetvis ett spektrum. Flertalet backpackers når inte upp till den högsta nirvanan som i "The Beach" där målet är att vara den första turisten någonsin att besöka en plats, typ.

Jo, det måste ju menas de som gör det till en livsstil, som väljer bort familj och knappt har en egen bostad, inget riktigt liv hemma, förutom att jobba dygnet runt och tjäna pengar till nästa resa, för att resa jorden runt varv på varv större delen av året under många år. Kriterierna "ger status att ha mycket erfarenhet av att resa förhållandevis billigt och i möjligaste mån utanför den infrastruktur som betjänar massturismen" räcker inte till för att beskriva den gruppen, för de gäller i betydligt större kretsar än så.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Johannes » fre 28 aug 2015, 06:56

Picea skrev:Kriterierna "ger status att ha mycket erfarenhet av att resa förhållandevis billigt och i möjligaste mån utanför den infrastruktur som betjänar massturismen" räcker inte till för att beskriva den gruppen, för de gäller i betydligt större kretsar än så.

Det var därför jag la till kriteriet "subkultur" också.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav kipphebel3 » fre 28 aug 2015, 07:13

Så, för att sammanfatta: Vi andra har en liten annan definition av "backpackers" än Matte :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Picea » fre 28 aug 2015, 07:15

Johannes skrev:
Picea skrev:Kriterierna "ger status att ha mycket erfarenhet av att resa förhållandevis billigt och i möjligaste mån utanför den infrastruktur som betjänar massturismen" räcker inte till för att beskriva den gruppen, för de gäller i betydligt större kretsar än så.

Ja, det gjorde du, och att det är en livsstil. Men det citerade kan inte vara definitionen. Det skulle ju vara en cirkeldefinition, eftersom själva forskningsresultatet verkar vara att detta ger status inom gruppen.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Picea » fre 28 aug 2015, 07:42

kipphebel3 skrev:Så, för att sammanfatta: Vi andra har en liten annan definition av "backpackers" än Matte :)

Att det är hur mycket och på vilket sätt man reser som borde vara definitionen, snarare än vilken inställning man har till sitt och andras resande, menar du? Det vore som sagt intressant att veta vad den diskuterade forskaren använder sig av för definition också.

Vad är det för fel på tyskar förresten? Förutom att de badar nakna på allmänna badplatser.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Zartax » fre 28 aug 2015, 07:43

Picea skrev:
Johannes skrev:

Ja, det gjorde du, och att det är en livsstil. Men det citerade kan inte vara definitionen. Det skulle ju vara en cirkeldefinition, eftersom själva forskningsresultatet verkar vara att detta ger status inom gruppen.

Definitionen är väl "resa förhållandevis billigt och i möjligaste mån utanför den infrastruktur som betjänar massturismen" och inom gruppen är det status att tillhöra gruppen, speciellt ju mer hardcore man är.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Picea » fre 28 aug 2015, 07:52

Zartax skrev:Definitionen är väl "resa förhållandevis billigt och i möjligaste mån utanför den infrastruktur som betjänar massturismen" och inom gruppen är det status att tillhöra gruppen, speciellt ju mer hardcore man är.

Fast så reser jag ofta och jag är definitivt ingen backpacker. De är ute betydligt mer och på längre resor än jag. Dessutom uppfattar jag dem som singlar och ensamresenärer.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Matte » fre 28 aug 2015, 08:17

kipphebel3 skrev:Så, för att sammanfatta: Vi andra har en liten annan definition av "backpackers" än Matte :)
Hur då?
"Vi andra" anser inte backpackers utgöra en subkultur öht?
Johannes skrev: Flertalet backpackers når inte upp till den högsta nirvanan som i "The Beach" där målet är att vara den första turisten någonsin att besöka en plats, typ.
Som den refererade forskaren skrev så existerar det ingen absolut bottennivå i statushierarkin, så länge man avgränsar sig mot massturisten.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora