Tycka turist trist

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Tycka turist trist

Inläggav kipphebel3 » fre 28 aug 2015, 08:48

"Vi andra" anser inte backpackers utgöra en subkultur öht?

Nä, men jag uppfattar det så att jag och Picea tolkar det annorlunda. "Vad är en backpacker"
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Spiring » fre 28 aug 2015, 09:40

Zartax skrev:Man umgås inte mer med lokalbefolkningen än att man åker samma buss och äter på samma restaurant. [apropå backpackers såväl som turister i allmänhet - Spirings tillägg]

Å andra sidan vet jag inte om "man" umgås så mycket mer med lokalbefolkningen här hemma heller... varför skulle jag börja bete mig som en frikyrklig medlemsvärvare bara för att jag är utomlands?
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Johannes » fre 28 aug 2015, 09:46

Ett annat utmärkande drag för backpackers är att de oftast reser utan ett enda specifikt mål. Det är mer en grand tour på lågbudget. Vanliga svenssonresenärer, även om de reser billigt och ser ner på grisfestturisterna, har oftast ett avgränsat mål med resan. Weekend i Prag, skidåkning i Tatrabergen, cykelsemester i Marocko.

Sen är väl backpacking är främst ett ungdomsfenomen. Man serverar hamburgare ett halvår och reser jorden runt nästa halvår nånstans efter gymnasiet och innan man bildar familj. Enstaka kufar som fortsätter upp i medelåldern med dreadlocks och solblekt och lappad ryggsäck tillhör undantagen. Jag skulle tro att de flesta medelålders resenärer, även om de gärna bor på hostel (förutsatt att det har minst 4.5 på Tripadvisor förstås) och koketterar över det hemska med amerikanska turister som vallas runt i likadana neongula kepsar, gärna smyger in en och annan gourmetmiddag och unnar sig en natt på fyrstjärnigt hotell natten innan hemresan.

Kanske är det så att backpackers för sig själva delvis kompenserar sin brist på ekonomiska medel med den status det ger att klara sig själv och resa bortom massturismen? När jag tänker tillbaka på mina tågluffar undrar jag om det inte var lite så. Man såg med blandade känslor på dem som hade råd med riktiga hotell och organiserade aktiviteter. Man ville inte riktigt erkänna att det hade varit najs att hänga med och intalade sig att det är mycket mer genuint att sitta och skåla med hamnarbetarna på en sunkig bar i Marseille.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Matte » fre 28 aug 2015, 09:48

Det intressanta är inte vad EN backpacker är, utan studier här gäller kulturer, d.v.s. ett kollektivt fenomen och kulturer är alltid flytande i kanterna. Kulturer utmärks av gemensamma värderingar, vilka bl a ger förutsättningar för statushierarkier. Om du t ex tar Sörensen som jag refererade till så har du t ex
förståelse av backpackerkulturen är betydelsen av status mellan backpackers. Status ges för svårigheter, erfarenhet, resande utanför cirkeln, rätt klädsel men framförallt skicklighet i att pruta och leva billigt. Motiv som ofta ges för att leva billigt är att man inte ska betala mer än lokalinvånarna fast det primära syftet egentligen är att inte betala mer än andra backpackers
Finns det mer fruktbara utgångspunkter för att beskriva backpackerkulturen?

Mitt första inlägg handlade nu inte specifikt om backpackerkulturen utan om den forskare som mer generellt problematiserar resandet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » fre 28 aug 2015, 09:57

Johannes skrev:Sen är väl backpacking är främst ett ungdomsfenomen. Man serverar hamburgare ett halvår och reser jorden runt nästa halvår nånstans efter gymnasiet och innan man bildar familj. Enstaka kufar som fortsätter upp i medelåldern med dreadlocks och solblekt och lappad ryggsäck tillhör undantagen.
Den gruppen har också utforskats.

http://epubs.surrey.ac.uk/239163/1/Cohe ... %20ATR.pdf
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Spiring » fre 28 aug 2015, 09:59

Johannes skrev:Kanske är det så att backpackers för sig själva delvis kompenserar sin brist på ekonomiska medel med den status det ger att klara sig själv och resa bortom massturismen? När jag tänker tillbaka på mina tågluffar undrar jag om det inte var lite så. Man såg med blandade känslor på dem som hade råd med riktiga hotell och organiserade aktiviteter. Man ville inte riktigt erkänna att det hade varit najs att hänga med och intalade sig att det är mycket mer genuint att sitta och skåla med hamnarbetarna på en sunkig bar i Marseille.

[Anekdot]Under mina egna tågluffningar i slutet av 1980-talet stötte jag ibland på tågluffare som ansåg, eller i alla fall uttryckte, att det inte gick att köpa liggvagnsplats och kalla sig tågluffare med trovärdigheten i behåll. "Sov ni mjuuukt?" Man skulle liksom ligga hopkrupen i tågkorridoren, möjligen var det OK med liggunderlag. Verkligen ett sätt att bli tjenis med lokalbefolkningen. [/anekdot]
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Zartax » fre 28 aug 2015, 13:21

Spiring skrev:Å andra sidan vet jag inte om "man" umgås så mycket mer med lokalbefolkningen här hemma heller... varför skulle jag börja bete mig som en frikyrklig medlemsvärvare bara för att jag är utomlands?

Lever du ensam utan kontakt med andra människor? Inget jobb? Inga vänner? Inga aktiviteter? Jag förstår inte riktigt referensen till "frikyrklig medlemsvärvare" heller.

Min poäng är att resa och äta tillsammans med lokalbefolkningen (eller, e.g. i samma lokaler) inte är att se och uppleva landets kultur mer än andra turister som åker andra bussar och äter på finare restauranter. Man måste bo, jobba och leva med folk i landet för att verkligen uppleva och förstå. Backpackers har en illusion av att de inte är turister på samma sätt, vilket jag menar att de är.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav kipphebel3 » fre 28 aug 2015, 13:43

Backpackers har en illusion av att de inte är turister på samma sätt, vilket jag menar att de är.

Om man generaliserar då... Men uppriktigt. Säg att du far till en resort i landet X. Flyger dit, transferbuss, all inclusive, litet utflykter, transferbussm, flyg hem.

Jämfört med att ta tåget ned. Boka hotell själv, äta alla måltider på stan och/eller shoppa mat på marknaden, åka kollektivt etc.

Personligen skulle jag säga att man (även om man är turist) har en bättre chans att lära sig ngt om resmålet?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Zartax » fre 28 aug 2015, 14:17

kipphebel3 skrev:
Backpackers har en illusion av att de inte är turister på samma sätt, vilket jag menar att de är.

Om man generaliserar då... Men uppriktigt. Säg att du far till en resort i landet X. Flyger dit, transferbuss, all inclusive, litet utflykter, transferbussm, flyg hem.

Jämfört med att ta tåget ned. Boka hotell själv, äta alla måltider på stan och/eller shoppa mat på marknaden, åka kollektivt etc.

Personligen skulle jag säga att man (även om man är turist) har en bättre chans att lära sig ngt om resmålet?

Sure, jag brukar själv äta på lite mer lokala restauranter och shoppa på marknaden men jag har ingen tro att jag får någon direkt insikt om hur det faktiskt är att bo i landet och leva där eller att jag kommer väsentligt närmare lokalbefolkningen och deras upplevelser än gemene turisten. För det krävs erfarenhet och att göra vardagliga sysslor. Laga mat, tvätta, städa, jobba, lokala fritidsaktiviteter osv.
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Spiring » fre 28 aug 2015, 14:24

Zartax skrev:Jag förstår inte riktigt referensen till "frikyrklig medlemsvärvare" heller.

De gånger som främmande, trevliga, människor börjat prata med mig på mer eller mindre offentlig plats (exempelvis tunnelbanan) har det i nio fall av tio varit någon som vill värva mig till en bibelstudiecirkel eller liknande. (Den tionde gången är det nån som är på örat, fast den personen brukar inte vara så trevlig.)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav kipphebel3 » lör 29 aug 2015, 07:33

jag brukar själv äta på lite mer lokala restauranter och shoppa på marknaden men jag har ingen tro att jag får någon direkt insikt om hur det faktiskt är att bo i landet och leva där eller att jag kommer väsentligt närmare lokalbefolkningen och deras upplevelser än gemene turisten

Naturligtvis måste man bo en längre tid i ett land för att få sådan insikt, men man har ändå en chans att lära sig litet mera, eller hur? Om man nu vill.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Picea » lör 29 aug 2015, 20:20

Johannes skrev:Ett annat utmärkande drag för backpackers är att de oftast reser utan ett enda specifikt mål. Det är mer en grand tour på lågbudget. Vanliga svenssonresenärer, även om de reser billigt och ser ner på grisfestturisterna, har oftast ett avgränsat mål med resan. Weekend i Prag, skidåkning i Tatrabergen, cykelsemester i Marocko.

Kravet är ingen returbiljett alltså? Men jag tror ändå inte att man kan dela upp turister i två grupper: Backpackers och övriga/svenssonturister, utan det finns många fler grupper.

(De som ser ner på grisfestturisterna och de som kan glädjas även för dem som gör saker man själv inte vill göra är t.ex. två väldigt olika grupper...)

Jag blir sur när folk ser ner på mig för att jag är en sån som bor på all inclusive, men det suraste är att jag aldrig ens har bott på all inclusive utomlands. Hade jag varit skyldig hade det varit lättare att ta. Jag har mycket lättare att ta att folk ser ner på mig för att jag bor i tält på camping, för den synden är jag åtminstone skyldig till.

Matte skrev:Mitt första inlägg handlade nu inte specifikt om backpackerkulturen utan om den forskare som mer generellt problematiserar resandet.

Just det är intressant! Den forskare du hänvisar till tar upp andra statushierarkier, inom en helt annan grupp av resande, än de som kom upp om backpackers senare i tråden. Att resande innebär annat än att bara uppleva ett resmål, oavsett hur man reser, är väl den viktigaste poängen här.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Zartax » mån 31 aug 2015, 12:41

kipphebel3 skrev:Naturligtvis måste man bo en längre tid i ett land för att få sådan insikt, men man har ändå en chans att lära sig litet mera, eller hur? Om man nu vill.

Visst, men det känns inte som det är det som backpackers hävdar. Att de "lär sig lite mer". Utan snarare som att de inte är turister, att de ser det genuina landet, folket och kulturen och att de får uppleva hur landet är på riktigt. Jag vill mena att skillnaden mellan befolkningen i landet och backpackers, när det kommer till upplevelsen av kulturen och landet, är mycket, mycket större än skillnaden mellan backpackers och andra turister.
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Johannes » mån 31 aug 2015, 14:28

Zartax skrev:Visst, men det känns inte som det är det som backpackers hävdar. Att de "lär sig lite mer". Utan snarare som att de inte är turister, att de ser det genuina landet, folket och kulturen och att de får uppleva hur landet är på riktigt.

Hävdar de det? Jag tycker mig inte riktigt kunna utläsa det ur Elsruds artikel. Mitt intryck är att backpackers visst inser att de är turister, fast av en annan sort.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » mån 31 aug 2015, 14:41

Picea skrev:Men jag tror ändå inte att man kan dela upp turister i två grupper: Backpackers och övriga/svenssonturister, utan det finns många fler grupper.

1. Backpackers
2. Barnfamiljer på all inclusive
3. Unga karriärspar på långweekend
4. Medelålders akademiker med Kånken (lågbudget)
5. Temaresenärer (kan överlappa med 4)
6. Agriturister
7. Pensionerade 40-talister (kan överlappa lite var som helst men de reser inte direkt på lågbudget)
8. Förmögna
9. Äventyrsturister (finns en hel del undergrupper här)
10. Amerikanska pensionärer på rundresa
11. ...

Vem sa att det bara var två grupper?
Användarvisningsbild
Johannes

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora