Tycka turist trist

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Tycka turist trist

Inläggav Zartax » mån 31 aug 2015, 15:42

Johannes skrev:Hävdar de det? Jag tycker mig inte riktigt kunna utläsa det ur Elsruds artikel. Mitt intryck är att backpackers visst inser att de är turister, fast av en annan sort.

Ok, det kanske var lite överdrivet. :) Men min poäng är densamma. Jag tycker inte den väsentliga skillnaden mellan backpackers och andra turister är hur nära man kommer det genuina landet, utan snarare budget och transportsätt (och subkultur då).
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Picea » mån 31 aug 2015, 20:51

Johannes skrev:Vem sa att det bara var två grupper?

Jag får ibland intrycket att vissa backpackers hävdar det.

Kan inte medelålders akademiker med Kånken vara backpackers, i synnerhet om de är på resande fot i tre månader?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Migi » ons 02 sep 2015, 10:18

Procentaren skrev:
Picea skrev:Det som ger status hos lokalbefolkningen är ju inte att betala så litet som möjligt utan att jobba där under ordnade former, som volontärer eller gästarbetare eller liknande. Och jag har faktiskt sett att det finns resebyråer som
anordnar volontärresor. Hur populära är de i jämförelse med "backpacking"? Hur mycket status är det att åka på sådana i de kretsarna? Och hur mycket hjälper/skadar de världen?

En bekant till mig har rest mycket med Rosa Bussarna http://www.rosabussarna.com/ i Afrika. Hans intryck av volontärarbetare är att lokalbefolkningen tycker mest att de är i vägen. Kommer man som främling för att arbeta, måste någon först lägga tid på att lära upp dig.
Det förekommer även att volontärer betalar dyrt för "finjobb". T.ex jobba i en djurpark och mata djurungar med nappflaska.
Det stämmer bra det att volontärarbetare mest är i vägen. Att bl.a. svenska läkare hjälpte till under ebolaepidemin är en annan sak, för där fanns det en fungerande struktur. Givetvis skulle afrikanerna ha kunnat klarat det på egen hand. Men de utländska läkarna var där för att ge det lilla extra de inte hade själva.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Picea » ons 02 sep 2015, 20:35

Migi skrev:Det stämmer bra det att volontärarbetare mest är i vägen. Att bl.a. svenska läkare hjälpte till under ebolaepidemin är en annan sak, för där fanns det en fungerande struktur. Givetvis skulle afrikanerna ha kunnat klarat det på egen hand. Men de utländska läkarna var där för att ge det lilla extra de inte hade själva.

Som sagt, det beror nog på vart man åker och vad man gör. Med volontärarbete syftade jag inte på dem som åker till katastrofområden, utan t.ex. lärare som har utbyte med skolor i andra länder, i regel i litet mer välbärgade områden relativt sett. Och exempelvis volontärer på kibbutzer i Israel kanske det ses ner på, men invånarna är samtidigt medvetna om att de inte skulle gå runt ekonomiskt om de inte hade volontärer som jobbade gratis.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Matte » tis 22 aug 2017, 07:30

SVT s K-märkta ord gjorde en kort men intressant exposé över turistbegreppets förändring över tid. På 60-talet fick ordet en något nedsättande klang.

https://www.oppetarkiv.se/video/1409802/k-markta-ord
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora