Vem har makt egentligen

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vem har makt egentligen

Inläggav greisa » sön 14 feb 2016, 22:36

Vi lever alla i hierarkiska strukturer som vi normalt förstår, vi vet vem som är chef i firman där vi jobbar och vi förstår också att det finns en styrelse och ägare. Lite koll på närmiljön har nog de flesta, men på ett globalt plan blir bilden mycket suddigare. Alla företag och alla människor lever också i en sorts överenskommelse om pengar, vad de kan användas till och pengar är också en värdemätare för makt. Så långt tror jag att de flesta håller med mig, men när jag tar tanken ett steg till och föreställer mig någon som inte behöver pengar, utan någon som kan göra pengar helt lagligt, pengar som alla vi andra använder dagligen då får jag problem.

Denna någon eller några blir på något sätt utanför och över det system vi alla andra tar för självklart. Nu försöker jag inte skapa en konspirationstråd utan jag vill bara ha svar på en fråga, de som har makt att göra pengar lever de i samma hierarkiska system som vi andra eller har de ett eget?

Det var frågan och bara för att förekomma alla som vill ta upp det här med demokrati som svar så har jag tänkt på det också. Pengar, skapande och ägande av pengar är ingen fråga för demokratin, varken i Sverige eller utomlands. I Sverige har vi en oberoende Riksbank, det är bestämt sedan länge, och i USA har man tagit steget ännu längre där FED är privatägd.

Det som fick mig att börja fundera över den här frågan, som jag inte förstår eller har något svar på, var en diskussion på Facebook där någon undrade om hur korrumperad Putin var och om hur mycket pengar han stoppat undan, en ryska skrev då ”Vad ska Putin med pengar till, han har ju hela Ryssland”. Hon ansåg att Putin levde i en annan hierarki jämför med alla andra och att han inte behövde tänka på pengar. Själv har jag svårt att tro att så är fallet....

/Greger
Användarvisningsbild
greisa

Re: Vem har makt egentligen

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 15 feb 2016, 10:06

Jag tror inte någon kan vara oberoende av pengasystemet, även om det är de som kontrollerar utgivandet av pengar. Trycker "pengautgivaren" upp massor av pengar så blir det inflation. Vad som egentligen ger ekonomisk makt är väl kontrollen av de ting som generar värde (dvs pengar), exempelvis ägandet av företag och i Putins fall kontrollen över vem som får stora statliga kontrakt och hur relationen till rättsapparaten fortskrider...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Johannes » mån 15 feb 2016, 10:34

greisa skrev:i USA har man tagit steget ännu längre där FED är privatägd.

Det är väl en sanning med mycket stor modifikation. Ett kanske mer balanserat sätt att se det är att privata banker har ett slags medlemsskap i Fed.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav greisa » tis 16 feb 2016, 18:15

Johannes skrev: Det är väl en sanning med mycket stor modifikation. Ett kanske mer balanserat sätt att se det är att privata banker har ett slags medlemsskap i Fed.

Upplys mig om vad jag missförstått, Privata ägare äger privata banker som gemensamt äger FED, eller...

Sambandet mellan penningmängd och inflation var en fråga som jag ställde till killen på banken senast jag satt där. Aldrig har man gjort mer pengar jämfört med nu, aldrig har den totala penningmängden varit större och ”aldrig” har räntan varit lägre, ändå är problemet inte inflation utan precis motsatsen. En ung kille med utbildning från Handels tittade bara tomt på mig och svaret blev nått mummel i mycket låg röst :)

Jag förstår inte ekonomi och saknar ekonomisk utbildning, däremot har jag läst på lite av eget intresse. Problemet är kanske att mina frågor är för ”naiva” som den jag gjorde här. Pengar är en av de viktigaste uppfinningar människan gjort för många tusen år sedan, pengar är något som alla på nått sätt tror sig förstå och ändå är det så svårt att få svar på ”naiva” frågor :)

Att ”äga” rätten att göra pengar måste vara en av de mest mäktiga positioner en människa kan ha i samhället, om nu de som har den rätten fortfarande lever i samma system som alla andra eller om de på nått sätt står över systemet borde vara en giltig ”naiv” fråga.

/Greger
Användarvisningsbild
greisa

Inläggav Johannes » ons 17 feb 2016, 09:04

greisa skrev:Upplys mig om vad jag missförstått, Privata ägare äger privata banker som gemensamt äger FED, eller...

Läs t ex här http://www.federalreserve.gov/faqs/about_14986.htm

The Federal Reserve System fulfills its public mission as an independent entity within government. It is not "owned" by anyone and is not a private, profit-making institution.

och här http://www.businessinsider.com/who-actu ... 13-10?IR=T

Mindre än 2% av Feds överskott går till medlemsbankerna, resten går till statskassan.

greisa skrev:Sambandet mellan penningmängd och inflation var en fråga som jag ställde till killen på banken senast jag satt där. Aldrig har man gjort mer pengar jämfört med nu, aldrig har den totala penningmängden varit större och ”aldrig” har räntan varit lägre, ändå är problemet inte inflation utan precis motsatsen. En ung kille med utbildning från Handels tittade bara tomt på mig och svaret blev nått mummel i mycket låg röst :)

Jag är inte heller ekonom men misstänker att svaret ligger någonstans i linje med att penningmängden ska vara i balans med storleken på den reella ekonomin. Att penningmängden aldrig varit större än nu hänger väl ihop med att hela ekonomin aldrig varit större än nu. Att det blir inflation om man trycker ett överskott på pengar är väl ett väldigt välbelagt empiriskt faktum.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Pär C » ons 17 feb 2016, 09:59

Inte heller expert men det föreligger nog överlag en begreppsförvirring.

Till att börja med är ”pengar” som fenomen ganska dåligt förstått. Jag minns min föreläsare i nationalekonomi proklamera att han minsann inte kunde förklara vad pengar vad för något men att han inte var ledsen för det, för det kunde inte någon annan heller.

Staten/Riksbanken har monopol på att trycka ”pengar”, dvs. mynt och sedlar. Penningmängd är ett mycket vidare begrepp som förvisso inkluderar pengar men också – mycket förenklat – likvida tillgångar i finanssektorn. Staten kan påverka penningmängden genom att styra förutsättningarna för bankernas in – och utlåning.

Jag kan någorlunda enkelt öka penningmängden genom att sälja aktier eller en bil och sätta in köpeskillingen på ett vanligt bankkonto. Pengarna finns då likvida i den finansiella sektorn, penningmängden ökat och jag har i denna begreppsanvändning skapat pengar. Det är dock inte rimlig beskrivning och inte heller att jag äger rätten att göra pengar och i exemplet utnyttjat den rätten. Det mest en konsekvens av ett abstrakt begrepps definition. Och varken jag eller banken har rätt kopiera 100-lappar i färgkopiatorer.

Det är inte vettigt att försöka dra något växlar på begrepp som penningmängden.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Nils D » ons 17 feb 2016, 16:26

Pär C skrev:Till att börja med är ”pengar” som fenomen ganska dåligt förstått. Jag minns min föreläsare i nationalekonomi proklamera att han minsann inte kunde förklara vad pengar vad för något men att han inte var ledsen för det, för det kunde inte någon annan heller.

Jag uppfattar pengar som ett löfte.
En sedel är en försäkran om att den ska kunna lösas in i något annat, och det är något som vi alla litar på, vare sig vi vill det eller inte, för vi vet hur andra förhåller sig till dess utlovade värde. Men försvinner förtroendet för vad sedeln säger sig stå för så faller dess värde.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 18 feb 2016, 08:26

greisa skrev:Att ”äga” rätten att göra pengar måste vara en av de mest mäktiga positioner en människa kan ha i samhället, om nu de som har den rätten fortfarande lever i samma system som alla andra eller om de på nått sätt står över systemet borde vara en giltig ”naiv” fråga.
Vem är det då som "äger" riksbankens rätt att göra pengar?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Björn den blodige » mån 20 jun 2016, 20:15

greisa skrev:Sambandet mellan penningmängd och inflation var en fråga som jag ställde till killen på banken senast jag satt där. Aldrig har man gjort mer pengar jämfört med nu, aldrig har den totala penningmängden varit större och ”aldrig” har räntan varit lägre, ändå är problemet inte inflation utan precis motsatsen. En ung kille med utbildning från Handels tittade bara tomt på mig och svaret blev nått mummel i mycket låg röst :)

Jag är inte heller ekonom men misstänker att svaret ligger någonstans i linje med att penningmängden ska vara i balans med storleken på den reella ekonomin. Att penningmängden aldrig varit större än nu hänger väl ihop med att hela ekonomin aldrig varit större än nu. Att det blir inflation om man trycker ett överskott på pengar är väl ett väldigt välbelagt empiriskt faktum.[/quote]

De skulder som skapats har mestadels använts till att köpa bostäder, vilket gjorts att priserna trissats upp. Den inflation som skett ser
vi således i bostadspriserna, och sålänge man inte belånar fastigheterna och anväder till konsumtion i högre grad så stannar inflationen där.
Björn den blodige

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora