Varför är VoF så stora jämfört med andra skeptikergrupper?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Varför är VoF så stora jämfört med andra skeptikergrupper?

Inläggav Nemesis » fre 01 apr 2016, 21:19

För att göra en tråd liknande denna, fast om VoF. :)

Martin Rundkvist skrev för ett antal år sen en bloggpost om att VoF förmodligen var världens största nationella skeptikerorganisation per capita. VoF är större per capita än någon amerikansk skeptikerorganisation (som vi dessutom kan anta har en signifikant andel icke-amerikanska medlemmar). VoF är också större (i absoluta tal, inte enbart per capita) än de tyska och italienska nationella skeptikerorganisationerna, trots att dessa länders befolkningar är mångdubbelt större än Sveriges. Har även kollat länder med mindre befolkningar (Norge och Nya Zeeland), och VoF är större per capita än skeptikerorganisationerna i dessa länder.

Så vad kan VoF:s relativa framgång bero på? Är VoF väldigt bra på att marknadsföra sig, eller är skeptiska organisationer i andra länder väldigt dåliga på att marknadsföra sig? Är den svenska befolkningen mer skeptiskt sinnad än andra länders befolkningar? Eller beror det på något helt annat?
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Re: Varför är VoF så stora jämfört med andra skeptikergruppe

Inläggav ulltand » sön 03 apr 2016, 07:31

Nemesis skrev:Eller beror det på något helt annat?
Vi är så vansinnigt trevliga och har mysiga skeptikerträffar.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Sören F » sön 17 apr 2016, 06:29

Övergripande, för att Sverige är lite avant garde inom livs- och världsåskådning och att man där dessutom kanske vill något inom forskningskommunikation/journalistik, som är ett stort och viktigt område. Det var nog därför jag i alla fall själv tidigt noterade och kände till CSICOP, och därmed om än mest på håll också VoF.
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Nemesis » tis 26 apr 2016, 21:11

ulltand skrev:
Vi är så vansinnigt trevliga och har mysiga skeptikerträffar.

Ligger säkert något i det.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav Nemesis » tis 26 apr 2016, 21:12

Sören F skrev:

Övergripande, för att Sverige är lite avant garde inom livs- och världsåskådning och att man där dessutom kanske vill något inom forskningskommunikation/journalistik, som är ett stort och viktigt område. Det var nog därför jag i alla fall själv tidigt noterade och kände till CSICOP, och därmed om än mest på håll också VoF.

Så svenskar är kanske potentiellt sett mer exponerade för skepticism?
Nemesis

Inläggav Sören F » tis 26 apr 2016, 21:24

Nemesis skrev:
Sören F skrev:

Jo.

Det borde rentav undersökas - eller ha undersökts?

Sören F skrev:och att man där dessutom kanske vill

och att man i VoF dessutom kanske vill - syftade jag där, vilket nog inte tydligt framgick insåg jag senare..
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Nemesis » fre 06 maj 2016, 19:37

Sören F skrev:
Nemesis skrev:
Sören F skrev:Övergripande, för att Sverige är lite avant garde inom livs- och världsåskådning och att man där dessutom kanske vill något inom forskningskommunikation/journalistik, som är ett stort och viktigt område. Det var nog därför jag i alla fall själv tidigt noterade och kände till CSICOP, och därmed om än mest på håll också VoF.

Jo.

Det borde rentav undersökas - eller ha undersökts?

Fast de andra nordiska länderna borde väl vara lika exponerade? Och i de länderna är skeptikerorganisationerna betydligt svagare.
Nemesis

Re: Sv: Varför är VoF så stora jämfört med andra skeptikergr

Inläggav devadatta » lör 07 maj 2016, 00:51

I Norge fungerar Human-Etiskt Förbund delvis som en skeptikerorganisation, och i den rollen är de mycket framgångsrikare än både VoF och Skepsis som är vår norsksa motsvarighet. Troligtvis är de me framgångsrika än svenska Humanisterna som man bör jämföra med. Men tänk på att skeptikerrörelsen är större än bara en förening.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav matsw » lör 07 maj 2016, 07:14

Men är det sant? Vad har ni för medlemmar egentligen?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Re: Sv: Varför är VoF så stora jämfört med andra skeptikergr

Inläggav Nemesis » lör 07 maj 2016, 19:48

devadatta skrev:I Norge fungerar Human-Etiskt Förbund delvis som en skeptikerorganisation, och i den rollen är de mycket framgångsrikare än både VoF och Skepsis som är vår norsksa motsvarighet. Troligtvis är de me framgångsrika än svenska Humanisterna som man bör jämföra med. Men tänk på att skeptikerrörelsen är större än bara en förening.

Vad har HEF för skeptiska aktiviteter? Jag vet att de hade en skeptisk kampanj för flera år sedan, kallad Ingen liker å bli lurt (mycket bra sida), vilket fick en del mindre skeptiskt sinnade medlemmar att lämna organisationen. Får annars intrycket att HEF:s främsta kamp är arbetet för att avveckla statskyrkan, men det kan ju vara fel.

Att HEF är en mer framgångsrik organisation än Humanisterna är för mig uppenbart. HEF växer kontinuerligt i storlek från redan höga nivåer. Humanisterna har de senaste åren gått tillbaka något, för att sedan växa lite igen, men befinner sig på en nivå som är mycket lägre än HEF. Men så är HEF och Humanisterna rätt så olika organisationer.
Nemesis

Inläggav Vitnir » lör 07 maj 2016, 22:44

Om Vof är stora jämfört med andra skeptikergrupper tycker jag synd om de andra skeptikergrupperna. Det är inte så mycket som "kom och lär av oss" som "hur kan vi vara bäst i klassen".
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Nemesis » sön 08 maj 2016, 16:01

Vitnir skrev:Om Vof är stora jämfört med andra skeptikergrupper tycker jag synd om de andra skeptikergrupperna. Det är inte så mycket som "kom och lär av oss" som "hur kan vi vara bäst i klassen".

Jag håller med om detta. VoF är en i Sverige väldigt liten organisation, samtidigt som man tydligen är störst per capita i världen bland jämförbara organisationer.

Men samtidigt så verkar det ändå ligga något i att Sverige är mer exponerat. På senaste avsnittet av SGU så diskuterar de i början lite statistik kring vilka länder där podcasten laddas ner. USA var det största landet, med 55% av nerladdningarna. Sedan kom de andra engelsktalande länderna. Knappast förvånande (fast de verkade själva lite förvånade över att USA inte hade högre andel än vad det har). Det icke-engelsktalande land med flest nerladdningar var Sverige. Känns lite förvånande att Sverige har fler nerladdningar än folkrika europeiska länder som Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien.
Nemesis

Inläggav micke.d » sön 08 maj 2016, 22:05

Folk i de länderna är generellt mindre hågade på engelska.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Jonas Duregård » mån 09 maj 2016, 06:12

En tänkbar bidragande orsak: Sverige har en stark tradition av föreningsliv, och Svenskar en större benägenhet än andra att söka medlemskap i en eller flera föreningar.

Det betyder att alla föreningar i Sverige har en något bättre grundförutsättningar än motsvarande föreningar i många andra länder.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Sören F » mån 09 maj 2016, 18:07

I Danmark finns dels humanistisksamfund.dk motsv Humanisterna och så lilla skeptica.dk motsv VoF/Skeptikerrörelsen - ingen av dem särskilt känd. Nej, jag lutar åt att både Danmark och Norge med sina kyrkliga profiler, men också annat, skiljer sig från Sverige, med Norges HEF bara anmärkningsvärt unikt och stort jf. Danmark, samtidigt som svenska VoF är anmärkningsvärt som något som drar till sig forskningsintresserade, vilket inte motsvaras av något i vare sig Norge eller Danmark.
Användarvisningsbild
Sören F

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora