Vilka konsekvenser får Brexit på sikt?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vilka konsekvenser får Brexit på sikt?

Inläggav Nemesis » mån 06 jun 2016, 18:34

Den 23 juni håller britterna som bekant folkomröstning om ifall man ska stanna kvar i EU. Marknaderna börjar oroa sig då det folkliga stödet för Brexit ser ut att växa.

Om Brexit blir verklighet så kan man anta att världens börser faller och att den brittiska ekonomin kommer att omgärdas av osäkerhet tills dess att landet har förhandlat fram ett nytt avtal med EU. Men detta är på kort sikt. Vad blir konsekvenserna på lite längre sikt? Kommer London att förlora sin position som finanscentrum? Eller kommer man trots allt lyckas behålla den? Är det sannolikt att Skottland kommer att hålla en ny självständighetsomröstning, vilket det skotska nationalistpartiet sagt kommer ske ifall Storbritannien lämnar EU?

Den som nog skulle bli allra gladast av Brexit är mannen i Kreml, dvs Putin. Vad kan han tänkas göra konkret om Brexit blir utfallet i folkomröstningen?

Vet inte om man kan dra någon slutsats av detta, men jag har noterat att bland brittiska skeptiker, humanister, etc, så är stödet massivt för att Storbritannien ska vara kvar som EU-medlem.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Vilka konsekvenser får Brexit på sikt?

Inläggav skeptiskelars » mån 06 jun 2016, 19:27

Londons finanskretsar kommer att utökas med figurer som pr idag uteslutande tumlar runt i Schweiz.
skeptiskelars

Inläggav micke.d » mån 06 jun 2016, 21:25

Brexit skulle innebära att Storbritannien tar ännu ett steg mot minskad makt och inflytande i världen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » mån 06 jun 2016, 21:45

micke.d skrev:Brexit skulle innebära att Storbritannien tar ännu ett steg mot minskad makt och inflytande i världen.

Det står skrivet i stjärnorna tror jag.....vad gäller (politisk antar jag att du menade) makt och inflytande i världen alltså.
Det enda jag är säker på är att UK vid ett brexit inte längre är bundna av div EU-avtal och med största sannolikhet kommer detta att utnytjas av folk som hanterar pengar som det är knepigt och knöligt att hantera inom EU-regelverken.
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » tor 16 jun 2016, 22:25

Då det just nu ser ut som att britterna faktiskt röstar för att lämna EU så får vi se detta inom en inte alltför avlägsen framtid. Då Sverige och Danmark ofta har en liknande syn som Storbritannien inom EU så är det såklart negativt för oss. Även om krav på folkomröstning om vårt EU-medlemskap säkert kommer resas så sitter nog en sån omröstning väldigt långt inne som det ser ut just nu.

Med en troligt förestående Brexit, och som möjlig konsekvens utav detta skotsk självständighet från Storbritannien, och möjligen Donald Trump som amerikansk president så har vi minst sagt potentiellt händelserika år framför oss.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Migi » lör 10 sep 2016, 13:14

micke.d skrev:Brexit skulle innebära att Storbritannien tar ännu ett steg mot minskad makt och inflytande i världen.
Kom att tänka på Enoch Powell som ville bli vicekung i Indien. I Februari 1947 var det över. Han vandrade runt på Londons gator en natt och drog den logiska slutsatsen att om Indien är borta så är Imperiet borta och alltså skall Storbritannien inte leka imperium.

Detta motsäger dock inte ett medlemsskap i EU utan att ständigt böla om undantag. Men det man har gjort tills nu är att försöka äta kakorna och ha dem kvar. Och det gick ju bara så länge. Cameron kan ju alltid trösta sig med att innan han sådde fröna till Storbritanniens upplösning så fick han iaf igenom ett femtielfte undantag för sitt land. I detta fall inte så många flyktingar 2015, typ.

För Storbritannien har mestadels gått ut i två sorters krig. Det första är att skydda koloniala intressen. Det andra är att förhindra att en hegemon etablerar sig på kontinenten. Och nu så kan de inte sabotera inifrån längre.

Ett argument för att de stannar kvar var att de kan "hjälpa" Sverige, att man har liknande syn i olika sakfrågor. Men då glömmer man att de inte var att betrakta som riktiga parter, utan några som alltid ville ha specifika undantag, inga generella förändringar. (Allt annat olika är det lite som jobbskatteavdrag kontra skattesänkningar.)

Sedan så har vi ju de bedrövliga tyskkunskaperna i Sverige. Det är pinsamt att London var och är Sveriges port till utlandet. Det är pinsamt att det finns visionärer som dillar om att det skall läsas mer mandarin i skolan när vi har det andra största språket i Europa rätt utanför våran förstukvist.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Nemesis » lör 10 sep 2016, 15:05

Migi skrev:Ett argument för att de stannar kvar var att de kan "hjälpa" Sverige, att man har liknande syn i olika sakfrågor. Men då glömmer man att de inte var att betrakta som riktiga parter, utan några som alltid ville ha specifika undantag, inga generella förändringar. (Allt annat olika är det lite som jobbskatteavdrag kontra skattesänkningar.)

Jag tror inte att britterna skulle motsätta sig att EU minskade ner sina åtaganden generellt. Men kan man inte få gehör för detta i unionen som helhet så är det logiskt att för egen del försöka få undantag.

Sen så är det knappast så att britterna är ensamma och EU-skepsis. I både Frankrike och Nederländerna så är missnöjet med EU mycket utbrett.

Det sorgliga i hela den här historien och den lögnaktiga Brexitkampanjen är att det finns massor med EU att kritisera, som nu blir svårare pga de associationer det ger.T ex den idiotiska flyttcirkusen mellan Bryssel och Strasbourg, eller att EU vill kvotera en bestämd andel europeiskt innehåll på Netflix och hos Amazon. Eller förbudet mot snus. Eller jordbrukssubventionerna. Och så vidare...

Migi skrev:Sedan så har vi ju de bedrövliga tyskkunskaperna i Sverige. Det är pinsamt att London var och är Sveriges port till utlandet. Det är pinsamt att det finns visionärer som dillar om att det skall läsas mer mandarin i skolan när vi har det andra största språket i Europa rätt utanför våran förstukvist.

Trodde tyska var Europas största språk. Vilket är det annars? Ryska? Många i Ryssland tillhör olika minoriteter som inte har ryska som modersmål.

Sen förstår jag inte varför det skulle vara "pinsamt" att världsstaden London är Sveriges "port" (vad det nu innebär) till utlandet. Sverige har framför allt sedan tiden efter andra världskriget varit starkt påverkat av brittisk och amerikansk kultur, vilket märks i allt från svensk fotboll (som jag inte följer, lika lite som jag följer annan sport) till att analytisk filosofi, snarare än kontinental filosofi, dominerar på svenska universitet (kontinental filosofi dominerar nere på kontinenten, därav namnet). Då jag gillar dessa länder så har jag inga problem med det. :)
Nemesis

Inläggav Migi » lör 10 sep 2016, 20:07

Nemesis skrev:
Migi skrev:Ett argument för att de stannar kvar var att de kan "hjälpa" Sverige, att man har liknande syn i olika sakfrågor. Men då glömmer man att de inte var att betrakta som riktiga parter, utan några som alltid ville ha specifika undantag, inga generella förändringar. (Allt annat olika är det lite som jobbskatteavdrag kontra skattesänkningar.)

Jag tror inte att britterna skulle motsätta sig att EU minskade ner sina åtaganden generellt. Men kan man inte få gehör för detta i unionen som helhet så är det logiskt att för egen del försöka få undantag.
Olika saker. Storbritannien har aldrig fört riktiga förhandlingar. De har alltid kört först försöka driva sin linje och när den inte går igenom, be om undantag och omförhandla. Cameron satsade på att det skulle bli ett knappt ja för att stanna kvar och så skulle han omförhandla.

Nemesis skrev:Sen så är det knappast så att britterna är ensamma och EU-skepsis. I både Frankrike och Nederländerna så är missnöjet med EU mycket utbrett.

Det sorgliga i hela den här historien och den lögnaktiga Brexitkampanjen är att det finns massor med EU att kritisera, som nu blir svårare pga de associationer det ger.T ex den idiotiska flyttcirkusen mellan Bryssel och Strasbourg, eller att EU vill kvotera en bestämd andel europeiskt innehåll på Netflix och hos Amazon. Eller förbudet mot snus. Eller jordbrukssubventionerna. Och så vidare...
Inte alls. Britternas förhållning är rent antieuropéiska sentiment. Samma sak med alla andra som säger att de är "skeptiska" och "kritiska" till ditten och datten med EU. Underförstått: Bara vi smorda ser problem, men vi tänker inte hjälpa någon.

Nemesis skrev:
Migi skrev:Sedan så har vi ju de bedrövliga tyskkunskaperna i Sverige. Det är pinsamt att London var och är Sveriges port till utlandet. Det är pinsamt att det finns visionärer som dillar om att det skall läsas mer mandarin i skolan när vi har det andra största språket i Europa rätt utanför våran förstukvist.

Trodde tyska var Europas största språk. Vilket är det annars? Ryska? Många i Ryssland tillhör olika minoriteter som inte har ryska som modersmål.
Beror på hur man räknar, om det endast är de som har det som förstaspråk eller de som "bara" kan göra sig förstådda på det.

Nemesis skrev:Sen förstår jag inte varför det skulle vara "pinsamt" att världsstaden London är Sveriges "port" (vad det nu innebär) till utlandet. Sverige har framför allt sedan tiden efter andra världskriget varit starkt påverkat av brittisk och amerikansk kultur, vilket märks i allt från svensk fotboll (som jag inte följer, lika lite som jag följer annan sport) till att analytisk filosofi, snarare än kontinental filosofi, dominerar på svenska universitet (kontinental filosofi dominerar nere på kontinenten, därav namnet). Då jag gillar dessa länder så har jag inga problem med det. :)
För att engelsmännen helt enkelt var dåliga vinnare. Fransmännen var inte förtjusta i tyskarna efter kriget. Men de har ansträngt sig hårt för att förbrödra sig. Vad jag har förstått så måste du ha GPS för att kunna lista ut var den fransk-tyska gränsen går.

Detta har inte engelsmännen gjort. De har rullat vidare på gamla meriter och aldrig slutat med sina vidriga "german jokes". Men nu när Storbritannien går ut så ser jag det som en justering av de politiska aktiekurserna. Jag menar att idag ser man kontinenten bäst från Skåne eller Skottland, inte Southampton.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Thermal » tor 06 okt 2016, 21:57

EnyAAh skrev:Vilka konsekvenser det får kan vara svårt att säga... En kan vara att fler lämnar eller tror ni att fler kommer vilja lämna?

I många EU-länder finns högröstade minoriteter som också vill lämna unionen. För statsbärande politiker i dessa länder vore det självmord om Brexit skulle innebära en bättre ekonomisk och social utveckling.

De kommer att göra allt för att alla avtal som måste ingås ger mer nackdelar än fördelar.

Mitt tips är att Brexit kommer att gå samma öde tillmötes som folkomröstningen om högertrafik, 1955, och avvecklingen av kärnkraft 1980.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Kobo » fre 07 okt 2016, 15:49

Thermal skrev:
EnyAAh skrev:Vilka konsekvenser det får kan vara svårt att säga... En kan vara att fler lämnar eller tror ni att fler kommer vilja lämna?

I många EU-länder finns högröstade minoriteter som också vill lämna unionen. För statsbärande politiker i dessa länder vore det självmord om Brexit skulle innebära en bättre ekonomisk och social utveckling.

De kommer att göra allt för att alla avtal som måste ingås ger mer nackdelar än fördelar.

Mitt tips är att Brexit kommer att gå samma öde tillmötes som folkomröstningen om högertrafik, 1955, och avvecklingen av kärnkraft 1980.

Precis vad jag förutspått för annars får dom en massa krångel i onödan. De verkar lika korkade som de som hyllar Trump och en del här i SD.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tis 11 okt 2016, 11:49

En insikt från när jag bodde i England var det är som två olika länder: London och resten av England. London är hyfsat framåt, innovativt, drivet och världstillvänt. Resten av England är stockkonservativt, misstänksamt mot omvärlden och tror att man är en stormakt eftersom man vann andra världskriget.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Pär C » tis 11 okt 2016, 19:14

Långsiktigt är det säkert inget problem för UK att stå utanför EU. Det går säkert att skapa sig en nisch i en mer och mer global ekonomi och göra det till en fördel just att stå utanför. Det öppnar t ex för att göra sig attraktiv genom låg skatt eller mindre reglerad finansmarknad medan EU harmoniserar. Vägen dit lär vara mödosam dock. Omvänt är det en fantastisk möjlighet för EU att bli av med sin gnälligaste medlem.

Det är samtidigt svårt att frigöra sig från intrycket att idén om utträdet inte var helt genomtänkt. Norge-modellen diskuteras som ett seriöst (om än mindre troligt) alternativ. Det upplägget är dock som om vi i Sverige skulle överväga att genomföra en avveckling av kärnkraften genom att köpa och flytta hit uttjänta kärnkraftverk från Östeuropa. Det ligger i själva nejet att det inte är alternativ och inte något som behöver övervägas. Vad som är dåligt med EU är ännu sämre med Norge-modellen.

Theresa May tycks driva linjen att UK kan begära utträde utan parlamentets godkännande. Det tror jag inte går. Min spaning är att May kommer i sista stund vara "tvingad" att vända sig parlamentet som kommer säga nej till det konkreta upplägget. Problemet är det är inte positivt beslut att vara kvar med fortsatta frågetecken som följd.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Migi » tis 11 okt 2016, 22:33

Finns det en kvalificerad uppskattning om minimi-maximitiden för utträdet?
Johannes skrev:En insikt från när jag bodde i England var det är som två olika länder: London och resten av England. London är hyfsat framåt, innovativt, drivet och världstillvänt. Resten av England är stockkonservativt, misstänksamt mot omvärlden och tror att man är en stormakt eftersom man vann andra världskriget.
Nja, att inte förlora är inte samma sak som att vinna. Stalin vann WW2. USA fick något bättre position. Alla andra var mer eller mindre förlorare. Inklusive Brittiska imperiet. I synnerhet Brittiska imperiet.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Johannes » ons 12 okt 2016, 10:21

Migi skrev:Nja, att inte förlora är inte samma sak som att vinna. Stalin vann WW2. USA fick något bättre position. Alla andra var mer eller mindre förlorare. Inklusive Brittiska imperiet. I synnerhet Brittiska imperiet.

Om du frågar någon på puben så vann England kriget. Vi svenskar har svårt att förstå hur stor del av den nationalistiska självkänslan som fortfarande ligger i Englands (självupplevda) insats i andra världskriget. Det ligger fortfarande som ett filter över stora delar av samhället, tillsammans med nostalgiska ekon av imperietiden.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » ons 12 okt 2016, 10:31

Pär C skrev:Det är samtidigt svårt att frigöra sig från intrycket att idén om utträdet inte var helt genomtänkt. Norge-modellen diskuteras som ett seriöst (om än mindre troligt) alternativ. Det upplägget är dock som om vi i Sverige skulle överväga att genomföra en avveckling av kärnkraften genom att köpa och flytta hit uttjänta kärnkraftverk från Östeuropa. Det ligger i själva nejet att det inte är alternativ och inte något som behöver övervägas. Vad som är dåligt med EU är ännu sämre med Norge-modellen.

Fast det kan finnas poänger med Norge-modellen genom att båda läger kan bli någorlunda nöjda. Stannasidan får i praktiken vara kvar på de flesta viktiga punkter. Brexitsidan kan peka på att UK inte längre är med i EU och deras anhängare förstår ändå inte innebörden av ett avtal enligt Norge-modellen. Man sopar så att säga de politiska motsättningarna under en matta av tjänstemannabyråkrati och låtsas som ingenting.

Men May verkar ju vara rätt tydlig med att det inte blir en lösning av Norge-modell så det är väl ändå osannolikt.
Användarvisningsbild
Johannes

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora