Kongressen glöms bort vid amerikanska presidentval

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Kongressen glöms bort vid amerikanska presidentval

Inläggav Johannes » ons 15 jun 2016, 11:58

Det är mitt intryck, men jag har inte sett några siffror på hur mycket som läggs på lokala/delstatliga kampanjer vs nationella. Men det är logiskt att det läggs mer på delstatsnivå givet hur valsystemet ser ut.

Men det är inte riktigt samma sak som att de inte kopplas samman med nationella frågor. Vi pratar fortfarande val till den federala församlingen. Givetvis handlar politiken mycket om federala frågor, men det är upp till kandidaterna att framföra detta.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav micke.d » tor 16 jun 2016, 00:03

Sen så inbillar jag mig att kandidater inte kan inordna sig alltför mycket under ett parti om de ska ha möjlighet att bli valda. De behöver bli uppfattade som representanter för sitt valdistrikt mer än som representanter för ett parti.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Migi » lör 10 sep 2016, 20:18

skogaliten skrev:*Ironiskt*

...Därför att Den Amerikanska Konstitutionen och Valsystemet inte är möjligt att förändra...

Det som var hypermodernt och mycket progressivt på 1700-talet är numera ett slags omodern helig ko, som måste bevaras till varje pris, hur omodernt den än har blivit...
Varför skulle det vara dåligt? Det har i stort sett varit samma land sedan starten. Jämför med alla tramsiga franska, för att inte tala om italienska republiker man haft sedan kriget.

Det största problemet jag ser är att man har det anglosaxiska "vinnaren tar allt", vilket skapar tvåpartisystem. Tag bort det så kommer det att bli mer européiskt av sig självt. En annan sak man borde ändra på är att man måste registrera sig för att rösta. Om federationen kan ha koll på dig nog för att kunna inkalla dig till militären, då bör de även kunna skicka ett röstkort.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav skogaliten » sön 11 sep 2016, 00:07

Migi skrev:
skogaliten skrev:*Ironiskt*

...Därför att Den Amerikanska Konstitutionen och Valsystemet inte är möjligt att förändra...

Det som var hypermodernt och mycket progressivt på 1700-talet är numera ett slags omodern helig ko, som måste bevaras till varje pris, hur omodernt den än har blivit...
Varför skulle det vara dåligt? Det har i stort sett varit samma land sedan starten. Jämför med alla tramsiga franska, för att inte tala om italienska republiker man haft sedan kriget.

Det största problemet jag ser är att man har det anglosaxiska "vinnaren tar allt", vilket skapar tvåpartisystem. Tag bort det så kommer det att bli mer européiskt av sig självt. En annan sak man borde ändra på är att man måste registrera sig för att rösta. Om federationen kan ha koll på dig nog för att kunna inkalla dig till militären, då bör de även kunna skicka ett röstkort.

Javisst, det är väl bra förslag. Och efter mycket diskuterande, så skulle säkert sådana förändringar genomföras i de flesta demokratiska länder.

När jag bodde i USA, så förstod jag så småningom att det tyvärr verkar omöjligt att genomföra sådana grundläggande förändringar som du tar upp.

Man kan införa olika sorts lull-lull som en överbyggnad på systemet, t.ex. användning av dator för att lägga en röst, men att genomföra en genomgripande reform, som t.ex. att övergå till majoritetsval istället för det system man har idag,verkar vara fullständigt omöjligt. Precis lika omöjligt som att förändra andra grundläggande drag i konstitutionen.

De flesta av dagens västerländska demokratier har genomfört stora reformer av såväl valsystem som grundlagar, och på så sätt utvecklat sin demokrati.

Ett av de rätt intressanta, konservativa (inte politisk ideologi i det här fallet) dragen i USA är att Den Amerikanska Konstitution är som en helig relik, som ska vördas, och därför inte får tafsas på. Skapelsen från 1700-talet var nämligen perfekt och genialisk, och något bättre kan omöjlig göras.
skogaliten

Inläggav Erland » sön 11 sep 2016, 01:18

Fast principen "vinnaren tar allt" står inte i konstitutionen. Som jag förstått det är det staterna själva som bestämmer detta. Alla stater utom två tillämpar den principen.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav staffan.backen » ons 14 sep 2016, 18:05

Jag antar att Erland i sin ursprungliga fråga syftar på svensk medias bevakning av det amerikanska presidentvalet.

Det enkla svaret är nog tyvärr "Det blir för komplicerat". Ofta så förenklas dessutom det hela till att handla om "flest röster", trots att de använder elektorssystem (inte helt idiotiskt, bara 1824, 1876, 1888 och 2000 har de skiljt sig åt i presidentvalet). Det finns faktiskt ett förslag, "national popular vote interstate compact" som är ett lurigt system för att de-facto byta till flest röster istället utan tillägg till konstitutionen (nya tillägg är praktiskt omöjligt).

jag gled iväg. Så jag fortsätter. I USA så handlar politik extremt mycket om symbolfrågor - (tänk "vård, skola, omsorg" på steroider). Presidenten tillskrivs mycket mer makt än han faktiskt har, och fokus hamnar väldigt mycket på presidentvalet (trots att representantshuset och senaten precis som du sade egentligen är viktigare). Men, och det är en viktig detalj, lokalt så spelar det bara roll om resultatet kan skifta (swing state eller swing district).

Jag bor i Colorado som historiskt har varit en swing state. I år ser det dock ut som om demokraterna kommer att vinna tydligt, så de satsar inte speciellt mycket på reklam här. (Har ingen TV, så har inga anekdotiska bevis därifrån). Men - vanligtvis brukar det vara fullt med skyltar på gräsmattorna, bilar fullklottrade med stickers etc. Väldigt lite i år. Jag bor dessutom i ett distrikt (Boulder), som alltid röstar på demokrater till representantshuset, så jag ser ingen aktivitet där heller (för nyfikenhets skull så kollade jag upp websidorna för republikanernas kandidater i mitt distrikt - en hade ingen, och den andra hade en 12åring kunnat göra bättre).

Som politiknörd så är det lätt att bli indragen i väldigt intrikata resonemang om varför folk röstar som de gör, men de allra flesta Amerikaner bryr sig ganska lite om politik. Ungefär 225 Miljoner kommer ha rätt att rösta (rätt ålder, inte grova brottslingar, registrerat sig) i valet 2016. Ungefär 125 Miljoner kommer att göra det. I primärvalen så röstade 13.3 på trump (15 emot) och 16.9 på Clinton (13.2 emot).

En tråkigare sida av representantshuset är att de nästan aldrig får något gjort. Det brukade fungera så att lagförslag fick saker påklistrade för att gå igenom, "rösta på mitt förslag om pengar till Zika så får ditt distrikt en bro", men det har ändrats till "jag klistrade på ett förslag om gratis aborter för alla till ditt förslag om pengar till Zika, så nu kommer det aldrig gå igenom" (inte verkliga exempel). Det förklarar en del av varför de har så extremt låga popularitetssiffror (bara 11% tycker att kongressen gör ett bra jobb), men inte varför representanterna är så populära i sina distrikt trots att de inte gör något vettigt i Washington.

Jag spår att Clinton vinner överlägset (typ 6%), att demokraterna återtar senaten men missar representantshuset knappt, och att valdeltagandet blir historiskt lågt. Inte speciellt vetenskapligt, men kanske folkbildande?

-Staffan
staffan.backen

Inläggav Migi » ons 14 sep 2016, 21:51

Erland skrev:Fast principen "vinnaren tar allt" står inte i konstitutionen. Som jag förstått det är det staterna själva som bestämmer detta. Alla stater utom två tillämpar den principen.
Ok, men det borde nog gå att ändra ändå.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav BUffe » tor 15 sep 2016, 07:07

staffan.backen skrev:Det enkla svaret är nog tyvärr "Det blir för komplicerat". Ofta så förenklas dessutom det hela till att handla om "flest röster", trots att de använder elektorssystem (inte helt idiotiskt, bara 1824, 1876, 1888 och 2000 har de skiljt sig åt i presidentvalet). Det finns faktiskt ett förslag, "national popular vote interstate compact" som är ett lurigt system för att de-facto byta till flest röster istället utan tillägg till konstitutionen (nya tillägg är praktiskt omöjligt).

Ähum. Om du använder siffror från hela USA:s historia för att visa på samstämmigheten mellan elektors- och populärvalen, kan du nog inte samtidigt säga att det är praktiskt omöjligt att göra tillägg till konstitutionen eftersom det skett ett antal gånger under samma period och senast 1992. Just sayin'.

Vad gäller frågan om varför svenska media fokuserar på just presidentvalet tror jag, som flera tidigare postare, att det främst beror på att man i USA har personval till parlamentet.

De stora partierna går inte som i Sverige ut med valkampanjer som går ut på att man ska rösta för att partiet ska få majoritet i någon av kamrarna, utan man kampanjar, och röstar, lokalt per distrikt/stat. De individuella valen är både för små, för många och för lokala för att rapporteras i Sverige, och några nationella parlamentskampanjer förs inte. Det är därför bara presidentvalet som angår alla i hela landet, så USA:s riksmedia fokuserar på det, och det är därifrån svenska media hämtar sina uppgifter.

En annan orsak tror jag står att finna i det faktum att politisk journalistik generellt fokuserar mycket mer på regeringar än på parlament. Regeringar är mindre, återigen, och de beslut de fattar har mer omedelbara konsekvenser, vilket passar bättre som nyheter även om det är parlament som genomför stora samhällsförändringar.

Slutligen är det framför allt presidenten (och utrikesministern, som presidenten utser) som styr USA:s utrikespolitik. Kongressen förklarar krig och ratificerar internationella överenskommelser, men i övrigt har man fullt upp med inrikesfrågor. Så kongressens sammansättning är inte lika intressant för oss svenskar.
BUffe

Inläggav staffan.backen » tor 15 sep 2016, 21:24

BUffe skrev:Ähum. Om du använder siffror från hela USA:s historia för att visa på samstämmigheten mellan elektors- och populärvalen, kan du nog inte samtidigt säga att det är praktiskt omöjligt att göra tillägg till konstitutionen eftersom det skett ett antal gånger under samma period och senast 1992. Just sayin'.

Det kan jag visst. :)
Anledningen till att det blivit mer eller mindre omöjligt att få igenom tillägg till konstitutionen (kräver supermajoritet i kongressen och 75% av staterna, lycka till med det när de inte ens kan skaffa lite pengar för ett zika vaccin), har ingenting att göra med elektor- vs. populärvalen. Eller menar du att metoden att välja president (hur staterna väljer att göra, eller antal elektorsröster osv.) har ändrats så pass att de tidigare utfallen är fullkomligt irrelevanta (ingen koll på det, och hittade inget på en gång)?

Givetvis så är 2000 (när det var skillnad) mer relevant för dagens situation än 1900 (när det inte var det).

Tillägg 27, som godkändes 1992, introducerades 1789 (inte fel årtal). Tillägget innan det, som fastställde den högsta åldern för att få rösta till 18år 1971 (verkar inte vara förbjudet att ha en lägre ålder?) - tog bara 3 månader. Extrapolerar man ett första gradens polynom däremellan så tyder det på att efter år 1994 så blir det praktiskt omöjligt (eftersom det då hade behövts introducerats innan USA bildades). VSV :)

Bra poäng med att svenska medier hämtar sin information från amerikansk riksmedia, där presidentvalet får avgjort mest täckning. Det blir aldrig en vidare representativ rapportering när man alltid plockar de största händelserna att vidarerapportera. Svält, elände och Donald Drumpf blir det som det informeras om. Uppfattningen man får om världen av att följa nyheter leder till en misär som är proportionell mot befolkningsmängden, inte proportionell mot någon slags medel- eller medianvärde. Det är ett problem.
staffan.backen

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora