Varför stark misstro mot etablerade partier i västvärlden?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Varför stark misstro mot etablerade partier i västvärlden?

Inläggav Nemesis » mån 25 jul 2016, 20:03

Det är välkänt att det i västvärlden för närvarande råder en stark misstro mot etablerade politiker, partier, och media. Sverigedemokraternas framgångar är ett exempel på det, liksom Donald Trumps framgångar i USA. I Frankrike nästa år så kommer den slutgiltiga kampen om presidentposten med all sannolikhet att stå mellan Nicolas Sarkozy och Marine Le Pen. Och så vidare. Brexit kan också ses som exempel på detta. Det finns även starka EU-kritiska opinioner i Nederländerna och Frankrike, vilket kanske inte så ofta kommer fram i svenska medier.

Vad är det som orsakat detta starka missnöje med etablerade partier i västvärlden? Jag tycker att ett visst mått av misstro mot politiker, partier, och medier bara är nyttigt. Men det finns också en baksida där stark misstro fångas upp av tvivelaktiga rörelser.

Och vad ska man göra åt problemet?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Varför stark misstro mot etablerade partier i västvärlde

Inläggav Johme » tis 26 jul 2016, 09:58

Som du ju också skriver, så är problemet ju inte att det finns en kritisk hållning till etablerade politiker etc. Problemet uppstår väl när detta också medför ett misstroende mot alla erfarenheter som dessa etablerade personer och institutioner har samlat på sig. Erfarenhet medför ju ofta insikten att problemen är mer komplexa än vad som i förstone syns.

Komplexiteten kan innebära att medborgaren själv är en del av problemet och att uppoffringar och kanske en livsstilsförändring är nödvändig. De lätta lösningarnas politik, där någon annan har skulden eller någon annan ska betala, blir då lockande.
Johme

Inläggav Kobo » tis 26 jul 2016, 11:14

Tyvärr tycks det nog ha med PK och invandring att göra som inte minst Brexit visar.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Nemesis » ons 03 aug 2016, 20:56

Kan det vara så att EU:s problem undergräver trovärdigheten för de etablerade politikerna? Eller iaf bidrar till det?

När vi hade folkomröstning om EMU 2003 så var de flesta partier, såväl som stora delar av näringslivet, starkt för ett medlemskap. Svenska folket röstade emot deras rekommendation. Sverige gick inte under, och sett i backspegeln så var beslutet att inte gå med i EMU till och med ganska bra...
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Erland » ons 03 aug 2016, 23:58

Varför skulle inte folk misstro de etablerade partierna? Folk ser att politiker och överklass bara skor sig medan vanligt folk får det sämre eller i alla fall inte bättre. Då börjar folk söka alternativ, även osunda om det inte finns några sunda till hands...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav pwm » tor 04 aug 2016, 12:43

En fransk ekonomiprofessor, Jean Pisani-Ferry, skrev om detta i gårdagens DN. Artikeln publicerades på nätet dagen innan:
http://www.dn.se/ledare/kolumner/vi-beh ... er-kritik/
Pisani-Ferry menar dock att allmänhetens misstron är riktad mot experter och andra sakkunniga, men det spiller över på demokratiska institutioner och kan i en förlängning vara ett hot mot demokratin. På slutet av artikeln ger han förslag på åtgärder i tre punkter.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Nemesis » fre 12 aug 2016, 00:12

Erland skrev:Varför skulle inte folk misstro de etablerade partierna? Folk ser att politiker och överklass bara skor sig medan vanligt folk får det sämre eller i alla fall inte bättre. Då börjar folk söka alternativ, även osunda om det inte finns några sunda till hands...

Jag håller som sagt delvis med. Men problemet är som du säger att de alternativ som poppar fram inte är sunda.
Nemesis

Inläggav Nemesis » fre 12 aug 2016, 00:36

pwm skrev:En fransk ekonomiprofessor, Jean Pisani-Ferry, skrev om detta i gårdagens DN. Artikeln publicerades på nätet dagen innan:
http://www.dn.se/ledare/kolumner/vi-beh ... er-kritik/
Pisani-Ferry menar dock att allmänhetens misstron är riktad mot experter och andra sakkunniga, men det spiller över på demokratiska institutioner och kan i en förlängning vara ett hot mot demokratin. På slutet av artikeln ger han förslag på åtgärder i tre punkter.

Intressant, tack för tipset. Frågan är om de föreslagna åtgärderna kommer att genomföras.
Nemesis

Inläggav Mats Einarsson » mån 15 aug 2016, 09:44

Att förtroendet för politiska partier skulle vara på nedgång stämmer inte för Sveriges del. Sedan 1998 har andelen som säger sig ha "mycket stort" eller "ganska stort" förtroende för svenska politiker ökat vid varje val, från 31% 1998 till 59% 2010. 2014 minskade andelen något till 49%. Andelen som hade "ganska" eller "mycket litet" förtroende minskade från 68% 1998 till 39% 2010. 2014 ökade andelen till 49%. (Valundersökningen, Oscarsson/Holmberg Svenska väljare, Wolters Kluwer 2016). Det finns ingen samvariation med stödet för SD.

För övrigt finns det heller ingen samvariation mellan andelen väljare med rasistiska/xenofoba värderingar och stödet för SD.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941
Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inläggav tonyf » tis 16 aug 2016, 00:58

Som skrivs i posten oven, om man frågar varför C, så hävdar man implicit C. Vad är evidensläget för/emot C?

Också som i posten ovan, västvärlden är ganska stor. Du Nemesis menar förtroendet i genomsnitt i västvärlden för de etablerade partierna? Men vilka partier är etablerade? SD, Podemos, Femstjärnerörelsen, Lag och Rättvisa, Syriza, Fidez, även Jobbik, är väll numera definitivt att anse som "etablerade" partier? Exakt hur stor förtroende de har (i västvärlden?) vet jag ej, men helt försumbart verkar det tyvärr inte vara.

Brexit är ett komplicerat exempel som misstro mot de etablerade partierna. I England (England är det helt dominerande landet i Storbritannien (och även i Förenade Kungadömet Storbritannien och Nordirland, som var där EU-omröstningen hölls)) var det bara ett (av de tre, om vi räknar BIP som oetablerat) etablerade partierna som var tydligt och entydig för att stanna i EU, nämligen Liberaldemokraterna. I Tories var många framträdande representanter för utträde och i Labour visade t.o.m. partiordföranden själv genom aggressiv passivitet i kampanjen att han egentligen uppmanade folk att rösta för utträde trots att han fick ge en läpparnas pliktskyldiga stöd till stanna-i-EU-sidan. Till viss del, kanske, det kan sägas ha varit en protest mot "etablissemanget", men det kompliceras av många olika faktorer.

Men om vi för diskussions skull antager att det är som du säger. Misstroende är inte bra. Det som är bra är väl grundat förtroende. Om välgrundat förtroende inte föreligger som kan det bero på att
1) grundläggande värde skiljer sig för mycket mellan för många i folket och vad de etablerade partierna står för, och folket upptäcker detta och blir misstroende.
2) De etablerade partierna är tekniskt inkompetenta, och folket upptäcker detta och blir misstroende.
3) Vare sig 1 eller 2 föreligger sakligt sett, men folket missuppfattar de etablerade partierna och får felaktigt för sig att 1 eller 2 gäller och blir misstroende.
4) 1 eller 2 föreligger, men folket upptäcker inte de faktiska missanpassningarna mellan de etablerade partiernas värden och "sitt" eget eller den faktiska tekniska inkompetensen hos de etablerade partierna, men tror felaktigt att andra sådana värdemissanpassningar föreligger eller tror felaktigt att de etablerade partierna har andra betydande tekniska inkompentenser än de de faktiskt har, och blir misstroende.
5) De misstror bara för att misstro och blir misstroende utan anledning (ens anledning att de har missuppfattat).

Om vi antager motsatsen till OP (d.v.s. som (för Sverige) enligt Einarssons post att folket har förtroende för de etablerade partierna) så kan motsvarande uppdelningar göras. Förtroende såväl som misstroende kan vara välgrundat eller icke välgrundat, och för båda kan det vara välgrundat eller icke välgrundat om det kommer till rätt av förtroende eller misstroende (medan det måste vara icke välgrundat om det kommer fram till fel av förtroende eller misstroende).

Som vetenskapliga skeptiker så är ju vår ståndpunkt att "folk" bör ha förtroende för de etablerade partierna om och endast om evidensen pekar mer mot att man bör ha förtroende än att man bör inte ha förtroende. Men att packa upp det kan ofta bli svårt i praktiken då samhällsproblem ofta är alltför svåra för att vi skall förstå dem och värdefrågor är också ofta för svåra för att vi skall förstå dem (vi vet inte vilka [grundläggande] värden vi faktiskt har, och då samhällsproblem är för svåra för att vi ofta skall förstå dem så tenderar vi att blanda ihop vissa (egentligen) instrumentella mål med värden).

Det sagt tror jag ändå (min preliminär gissning) att vi idag inte bör ha så stort förtroende (kanske t.o.m. misstroende) för de etablerade partierna (i västvärlden, och eftersom vi är ett svenskt forum, speciellt i Sverige). Med som jag tycket det verkar som de nio etablerade partierna (om vi räknar riksdag och EU-parlament) samtliga väsentligen är populistpartier som inte gör analysen och handlar på den utan skjuter från höften med kortsiktiga förslag för att se aktiva ut för ögonblicket, och förmodligen inte ens anar att det är det de gör. Många exempel finns, och här blir mycket svårt att diskutera utan att behöva lägga alltför mycket tid för att göra denna diskussion utan att blanda in politik, men jag bör nog trots allt ta något viktigt stort exempel nu när jag stuckit ut hakan som jag gjort. Så ta svenska skolhaveriet som ett exempel (långt ifrån det enda, men ett av de allvarligaste (och också ett exempel på att förfallet bara fortsätter oberoende av vilka som vinner eller förlorar val)). Tyvärr kan det nog ligga något i det MatsEinarsson postar, att svenska folket har ett icke välgrundat förtroende för de etablerade partierna. Men det skall ställas mot två andra stora problem. Om det svenska folket hade haft misstroende mot de etablerade partierna så skulle det misstroendet kunnat varit ännu mera från felaktiga grunder än det nuvarande ickevälgrundade förtroendet. Och om framgångsrika alternativ till de etablerade partierna skulle dyka upp så skulle de nog kunna bli "ur askan i elden".

Lösningen om den finns alls, vet vi vilken den är. Och också att den är extremt svår att få att fungera. Uppfostran i goda värderingar och uppfostran och utbildning i kritiskt vetenskapligt skeptiskt tänkande.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Dûrion Annûndil » tis 16 aug 2016, 14:16

Mats Einarsson skrev:Att förtroendet för politiska partier skulle vara på nedgång stämmer inte för Sveriges del. Sedan 1998 har andelen som säger sig ha "mycket stort" eller "ganska stort" förtroende för svenska politiker ökat vid varje val, från 31% 1998 till 59% 2010.
Menar du förtroendet för politiker, eller förtroendet för partier? För jag har märkt att jag själv inte nödvändigtvis känner samma sak för partier, som för dess partiledare.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Matte » ons 17 aug 2016, 20:43

Trådskaparen har ju i stort rätt i sin observation. En indikator på förtroendet är naturligtvis medlemsbasen. I de flesta europeiska länder har partiernas medlemstal sjunkit under de senaste decennierna. I Sverige har nedgången varit särskilt drastisk enligt demokratiutredningen.

https://demokratiutredningen.files.word ... ersion.pdf

En nedgång med en faktor 10. Bör naturligtvis nyanseras något med hänsyn till avskaffandet av kollektivanslutningen till (s).
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 18 aug 2016, 07:25

Matte skrev:Trådskaparen har ju i stort rätt i sin observation. En indikator på förtroendet är naturligtvis medlemsbasen.
Indikerar sjunkande medlemsantal nödvändigtvis misstro? Kan det inte lika gärna indikera att man inte ser ett behov att vara medlem, likt man inte behöver vara medlem för att nyttja golfbanan?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Mats Einarsson » tor 18 aug 2016, 09:08

Dûrion Annûndil skrev:
Mats Einarsson skrev:Att förtroendet för politiska partier skulle vara på nedgång stämmer inte för Sveriges del. Sedan 1998 har andelen som säger sig ha "mycket stort" eller "ganska stort" förtroende för svenska politiker ökat vid varje val, från 31% 1998 till 59% 2010.
Menar du förtroendet för politiker, eller förtroendet för partier? För jag har märkt att jag själv inte nödvändigtvis känner samma sak för partier, som för dess partiledare.

Det blir liknande siffror och tendenser oavsett, har jag för mig. Hinner inte kolla upp källor, men det är ffa SOM-undersökningarna som har mätt förtroende.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941
Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inläggav Matte » tor 18 aug 2016, 21:21

Dûrion Annûndil skrev:
Matte skrev:Trådskaparen har ju i stort rätt i sin observation. En indikator på förtroendet är naturligtvis medlemsbasen.
Indikerar sjunkande medlemsantal nödvändigtvis misstro? Kan det inte lika gärna indikera att man inte ser ett behov att vara medlem, likt man inte behöver vara medlem för att nyttja golfbanan?
Att jag som medborgare kan ha lika stort inflytande på politiken om jag står utanför partiet? Då misstror jag ju partiet, eftersom det är det som ska utgöra min kanal till den politiska makten.

Medlemstappet innebär att partierna blir alltmer beroende av statligt och kommunalt stöd och därmed främjade från medborgarna. Partiarbetet reduceras, eller kanske upphöjs, till partitoppars mediala utspel som väljarna antas reagera på.
Mats Einarsson skrev:inner inte kolla upp källor, men det är ffa SOM-undersökningarna som har mätt förtroende
Jag har heller inte kollat alla källor, men det verkar som om det finns motstridiga resultat här.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora