Varför stark misstro mot etablerade partier i västvärlden?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Varför stark misstro mot etablerade partier i västvärlde

Inläggav Thomas P » fre 19 aug 2016, 18:20

Matte skrev:Att jag som medborgare kan ha lika stort inflytande på politiken om jag står utanför partiet? Då misstror jag ju partiet, eftersom det är det som ska utgöra min kanal till den politiska makten.

Att inte vara med kan också bero på att man tvärtom har förtroende för partiets nuvarande åsikter och därför inte känner något behov av att vara med och ändra, eller, mer troligt, att man inte anser sig ha tid eller ork. Annat föreningsliv har som jag förstått det sett motsvarande medlemstapp. Själv gick jag föralldel ur för att jag var kraftigt missnöjd med mitt partis ändrade politik, så jag kanske inte skall säga för mycket :wink:

Medlemstappet innebär att partierna blir alltmer beroende av statligt och kommunalt stöd och därmed främjade från medborgarna. Partiarbetet reduceras, eller kanske upphöjs, till partitoppars mediala utspel som väljarna antas reagera på.

Utan tvivel är det ett samhällsproblem att partierna blir alltmer organisationer för en liten grupp proffs. Dels för att partierna fjärmas från folket, men också för att folket fjärmas från insikt om hur det går till i politik och de kompromisser som behövs.
Thomas P

Inläggav kipphebel3 » lör 20 aug 2016, 16:04

men också för att folket fjärmas från insikt om hur det går till i politik och de kompromisser som behövs.

Amen!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 22 aug 2016, 07:22

Thomas P skrev:
Matte skrev:Att jag som medborgare kan ha lika stort inflytande på politiken om jag står utanför partiet? Då misstror jag ju partiet, eftersom det är det som ska utgöra min kanal till den politiska makten.

Att inte vara med kan också bero på att man tvärtom har förtroende för partiets nuvarande åsikter och därför inte känner något behov av att vara med och ändra, eller, mer troligt, att man inte anser sig ha tid eller ork.
This.
Politiskt engagemang tenderar väl att öka när många upplever det som att samhället måste förändras, medan det minskar när många känner att det fungerar - varför lågt partideltagande lika gärna kan tolkas som att många har tillit till att politikerna "tar hand om saken" utan att de själva behöver anstränga sig.

Thomas P skrev:
Matte skrev:Medlemstappet innebär att partierna blir alltmer beroende av statligt och kommunalt stöd och därmed främjade från medborgarna. Partiarbetet reduceras, eller kanske upphöjs, till partitoppars mediala utspel som väljarna antas reagera på.

Utan tvivel är det ett samhällsproblem att partierna blir alltmer organisationer för en liten grupp proffs. Dels för att partierna fjärmas från folket, men också för att folket fjärmas från insikt om hur det går till i politik och de kompromisser som behövs.
Ja, men det blir nog svårt att vrida tillbaka klockan. Partierna, och olika politiska instanser som kommunstyrelser och dylikt är numera etablerade yrkesposter som bemannas med personer som ser det som ett stadigvarande jobb - en karriär. Den politiska faran ligger väl då i att de kanske främst ser till att bevara sitt jobb, än ser till att främja nån slags ideologisk vision.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Matte » tis 23 aug 2016, 13:29

Dûrion Annûndil skrev:Politiskt engagemang tenderar väl att öka när många upplever det som att samhället måste förändras, medan det minskar när många känner att det fungerar - varför lågt partideltagande lika gärna kan tolkas som att många har tillit till att politikerna "tar hand om saken" utan att de själva behöver anstränga sig.
Det förefaller vara en tämligen långsökt förklaring. I så fall borde den drastiskt minskade partianslutningen ha samvarierat med ökat förtroende för politikerna.

Men det är generellt svårt att avläsa trenderna här, eftersom många mätningar tycks motsäga varandra, vilket många statsvetare tvingats konstatera
"Man kan inte undgå att bli betänksam när man ser alla dessa negativa resultat och svaga
samband. Det politiska misstroendet verkar leva sitt eget liv. Det korrelerar inte alls med en
mängd tänkbara faktorer. Och sambandet mellan graden av misstroende och valdeltagande eller
andra former av politisk aktivitet är dessutom ofta obetydligt. Den misstro som opinionsmätningarna
registrerar i sina undersökningar tycks varken ha några orsaker eller några
konsekvenser."
(Holmberg 1981:174).
"Studies contradict each other as conceptual and measurement problems abound.
Sometimes political trust is clearly related to social status and sometimes not. Often it
is correlated with feelings of political efficacy, but not always. In most instances it is
strongly related to measures of trust in other people, but again, not always. At least
some of this confusion is due to the fact that the reported research has taken place in
different settings." (Aberbach & Walker 1972:228)

Statsvetaren Ylva Norén citerar dessa i sin avhandling från 2005 där hon reder ut begreppet politiskt förtroende.

http://swepub.kb.se/bib/swepub:oai:serv ... ?tab2=subj

Dûrion Annûndil skrev:Ja, men det blir nog svårt att vrida tillbaka klockan. Partierna, och olika politiska instanser som kommunstyrelser och dylikt är numera etablerade yrkesposter som bemannas med personer som ser det som ett stadigvarande jobb - en karriär
I och för sig är det ingen naturlag att partierna måste drivas av enbart yrkespolitiker. Man ska skilja mellan tjänstemän i förvaltningen och de förtroendevalda. För mig förefaller det som att professionaliseringen av politiken har urholkat kompetensen. Topside i politiken befolkas av personer som varken har akademiska meriter eller gedigen förankring i yrkeslivet. Hur många verkligt sakkunniga ministrar har vi haft de senaste 20 åren? En person som verkligen kan sitt område? Försvaret? Bostadsekonomin? Utbildningen? etc.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Dotoar » tis 23 aug 2016, 21:32

Misstron är inte ett problem - det som orsakar misstron är det däremot, dvs. de etablerade partiernas misslyckanden med de påstådda uppdragen och den medföljande insikten hos gemene man att man inte har möjlighet att påverka hur samhället fungerar i stort. De tveksamma politiska strömningarna (läs: främlingsfientliga, vilket är det jag antar är det underförstådda hos trådskaparen) är ett å ena sidan beklagligt men å andra sidan fullt förståeligt resultat av de etablerade partiernas förda politik.
Dotoar

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora