Stereotypisering av män

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Stereotypisering av män

Inläggav nakkonox » fre 12 aug 2016, 18:04

Jag har alltid varit en stor motståndare till alla former av förenklade stereotyper, oavsett vad det rör sig om.
På sistone kan väl knappast någon ha missat debatten om hur vissa idioter till män ger sig på kvinnor på festivaler.
Debatten har dock kommit att handla om hur vissa män ondgör sig över ett uttalande som en viss ung tjej som sjunger
har gjort, och istället för att fokusera på hur man kan få dessa män att sluta begå övergrepp, har debatten istället kommit
att handla om att alla män är potentiella våldtäktsmän, och att tjejer och kvinnor har rätt att stereotypisera alla
män av detta skäl.

Jag kan se bortom detta, men det kan inte många i min omgivning. I synnerhet män utan perspektiv och nyanser - de
ser debatten som en ren provokation, vilket i mitt tycke gör den djupt kontraproduktiv.

Om ett problem finns, och man vill lösa det - varför faller då debattören för den simpla frestelsen att håna den som
hen vill vinna?
nakkonox

Re: Stereotypisering av män

Inläggav skeptiskelars » fre 12 aug 2016, 18:26

nakkonox Wrote:Jag har alltid varit en stor motståndare till alla former av förenklade stereotyper, oavsett vad det rör sig om.
På sistone kan väl knappast någon ha missat debatten om hur vissa idioter till män ger sig på kvinnor på festivaler.
Debatten har dock kommit att handla om hur vissa män ondgör sig över ett uttalande som en viss ung tjej som sjunger
har gjort, och istället för att fokusera på hur man kan få dessa män att sluta begå övergrepp, har debatten istället kommit
att handla om att alla män är potentiella våldtäktsmän, och att tjejer och kvinnor har rätt att stereotypisera alla
män av detta skäl.

Jag kan se bortom detta, men det kan inte många i min omgivning. I synnerhet män utan perspektiv och nyanser - de
ser debatten som en ren provokation, vilket i mitt tycke gör den djupt kontraproduktiv.

Om ett problem finns, och man vill lösa det - varför faller då debattören för den simpla frestelsen att håna den som
hen vill vinna?

Jag förstår inte riktigt frågan där på slutet. Vem är "debattören" ?
skeptiskelars

Inläggav nakkonox » fre 12 aug 2016, 18:58

Debattören kan vara flera. En tjej som precis postade "Kvinnor är bäst!" på FB och blev ifrågasatt av män. Hon plockade därefter bort deras kommentarer. Eller Aftonbladet och Expressen, där den senare haft anti-hat-kampanjer, men slår ett slag för Sara Larzons kampanj mot män, utan att själva inse att de hycklar mot sin egen agenda.
nakkonox

Inläggav Flabbergasted » sön 14 aug 2016, 19:22

nakkonox Wrote:Jag har alltid varit en stor motståndare till alla former av förenklade stereotyper, oavsett vad det rör sig om.
män av detta skäl.

hen vill vinna?
Kanske därför att för varje klokt inlägg om jämställdhet och feminism skrivet av en kvinna så får hon femtio hatbrev från snubbar av samma slag som de vänner du beskriver som direkt börjar prata om manshat och "män är också diskriminerade!". Att kvinnor då blir förbannade och tröttnar är föga förvånade.
Det finns dock en sak som jag tror är ännu mindre produktivt för jämställdheten än kvinnors ilska och hat mot patriarkatet och det är att säga till dessa kvinnor att "nu får ni allt lugna ner er lite, ni får inte vara så arga, det är kontraproduktivt för nu tänker vi inte lyssna på er."
Det är i princip ren victim blaming.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Sensemaker » mån 15 aug 2016, 11:01

Flabbergasted Wrote:Det finns dock en sak som jag tror är ännu mindre produktivt för jämställdheten än kvinnors ilska och hat mot patriarkatet och det är att säga till dessa kvinnor att "nu får ni allt lugna ner er lite, ni får inte vara så arga, det är kontraproduktivt för nu tänker vi inte lyssna på er."

Vad skall man göra då? Låtsas hålla med och låta dem fortsätta skada en god sak?

I Amnesty fick vi lära oss att man kan lufta sina personliga känslor och man kan försöka göra nytta. Det går dock nästan aldrig att kombinera.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Flabbergasted » mån 15 aug 2016, 16:31

Sensemaker Wrote:
Flabbergasted Wrote:Det finns dock en sak som jag tror är ännu mindre produktivt för jämställdheten än kvinnors ilska och hat mot patriarkatet och det är att säga till dessa kvinnor att "nu får ni allt lugna ner er lite, ni får inte vara så arga, det är kontraproduktivt för nu tänker vi inte lyssna på er."

Vad skall man göra då? Låtsas hålla med och låta dem fortsätta skada en god sak?

I Amnesty fick vi lära oss att man kan lufta sina personliga känslor och man kan försöka göra nytta. Det går dock nästan aldrig att kombinera.

Sensemaker
En bra början är att lyssna på dem och ge erkännande till deras ilska och frustration och sen jobba vidare på sitt eget sätt för att få män i sin omgivning att förstå vilka beteenden som är skadliga och hjälpa dem att bli av med de beteendena. Att fokusera på att tala om för kvinnor hur de ska bete sig och reagera på sexism och sunk i sin omgivning är inte konstruktivt.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Nils D » ons 17 aug 2016, 19:08

Definitionen av en stereotyp är att det är en förenklad och ganska rigid framställning av någon eller något. Sen är min tanke om stereotypen att den också är något av ett medelvärde, att den i det stora hela är tämligen representativ för det den är tänkt att representera.
Dock verkar det vara många som förknippar stereotypen med en extremversion av någonting, som i fallet med Anita Sarkeesian kritik av figurer i spelvärlden. Framställningarna av exempelvis kvinnor där är så extrema att de knappt har någon koppling till verkliga kvinnor, vilket får mig att tvivla på om de kan kallas stereotypa.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 18 aug 2016, 07:36

Nils D Wrote:Definitionen av en stereotyp är att det är en förenklad och ganska rigid framställning av någon eller något. Sen är min tanke om stereotypen att den också är något av ett medelvärde, att den i det stora hela är tämligen representativ för det den är tänkt att representera.
Nej, stereotypen är inte tämligen representativ, utan en viss "typ" har kommit att få vara representativ för allihopa. Det är inte så att en stor del av smålänningarna är snåla.

Nils D Wrote:Dock verkar det vara många som förknippar stereotypen med en extremversion av någonting, som i fallet med Anita Sarkeesian kritik av figurer i spelvärlden. Framställningarna av exempelvis kvinnor där är så extrema att de knappt har någon koppling till verkliga kvinnor, vilket får mig att tvivla på om de kan kallas stereotypa.
Det är just det att extremversionen av kvinnan är den förhärskande figuren - vilket gör den till en stereotyp istället för representativ.

Mvh - Dan
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Sensemaker » tor 18 aug 2016, 07:46

Mitt intryck är att det nuvarande bruket av ordet "stereotyp" ofta är liktydigt med "nidbild" eller "karikatyr" eller "kliché", exempelvis när man talar om framställning av stereotypa judar.

Faktum är att ifall du vill använda ordet på något annat sätt är det nog klokt att förtydliga vad du menar. Annars riskerar du missförstånd och kanske också att kränka någon.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Nils D » fre 19 aug 2016, 12:53

Dûrion Annûndil Wrote:
Nils D Wrote:Definitionen av en stereotyp är att det är en förenklad och ganska rigid framställning av någon eller något. Sen är min tanke om stereotypen att den också är något av ett medelvärde, att den i det stora hela är tämligen representativ för det den är tänkt att representera.
Nej, stereotypen är inte tämligen representativ, utan en viss "typ" har kommit att få vara representativ för allihopa. Det är inte så att en stor del av smålänningarna är snåla.

Jasså stereotypen kan inte vara representativ…? Nog för att den innebär en förenkling, men hur skulle den kunnat uppstå om det inte fanns någon substans i det den påstår? Stereotypen kanske inte alltid representerar ett medelvärde, men åtminstone ett särdrag, ett särdrag som tillräckligt många uppfattar, för annars förstår jag inte hur den skulle kunnat fastna och bli en mem.

Nils D Wrote:Dock verkar det vara många som förknippar stereotypen med en extremversion av någonting, som i fallet med Anita Sarkeesian kritik av figurer i spelvärlden. Framställningarna av exempelvis kvinnor där är så extrema att de knappt har någon koppling till verkliga kvinnor, vilket får mig att tvivla på om de kan kallas stereotypa.
Det är just det att extremversionen av kvinnan är den förhärskande figuren - vilket gör den till en stereotyp istället för representativ.

I och med att dessa kvinnliga spelfigurer är så likartade så blir de stereotypa, de blir representativa för hur sådana fantasifigurer brukar vara. Dock har de liten koppling till verklighetens kvinnor.
Sen är frågan i vilken grad de som spelar dessa spel får sin syn på verkliga kvinnor påverkad av att umgås med dessa fantasifigurer…?
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 22 aug 2016, 07:41

Nils D Wrote:
Dûrion Annûndil Wrote:Nej, stereotypen är inte tämligen representativ, utan en viss "typ" har kommit att få vara representativ för allihopa. Det är inte så att en stor del av smålänningarna är snåla.

Jasså stereotypen kan inte vara representativ…? Nog för att den innebär en förenkling, men hur skulle den kunnat uppstå om det inte fanns någon substans i det den påstår? Stereotypen kanske inte alltid representerar ett medelvärde, men åtminstone ett särdrag, ett särdrag som tillräckligt många uppfattar, för annars förstår jag inte hur den skulle kunnat fastna och bli en mem.
Sensemaker kanske uttryckte det tydligare: Det är en nidbild, karikatyr, kliché. Det har alltså inte med medelvärde att göra, eller att den skulle närma sig någonting representativt. Det är för att den INTE är det som det är en "stereotyp". Konnotationen är att det är en FALSK representation.

Nils D Wrote:I och med att dessa kvinnliga spelfigurer är så likartade så blir de stereotypa, de blir representativa för hur sådana fantasifigurer brukar vara.Dock har de liten koppling till verklighetens kvinnor.
Lite krångliga ordvändningar där... :smile2: Men man kan kanske säga att eftersom den här stereotypen förekommer så ofta så riskerar den bli representativ för sådana fantasifigurer. Inte för kvinnor, men för fantasifiguren.

Nils D Wrote:Sen är frågan i vilken grad de som spelar dessa spel får sin syn på verkliga kvinnor påverkad av att umgås med dessa fantasifigurer…?
Det beror kanske mest på i vilken grad de umgås med verkliga kvinnor...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Sören F » mån 22 aug 2016, 20:20

Jag tror det som Sara gjorde, som gjorde att många reagerade, var "över en kam"-misstaget - stereotypisering eller ej - tänker mig att de flesta inte drar så över en kam och att det är rätt lätt att märka det direkt när det görs, kom direkt att tänka på Margareta Winberg och Gudrun Schyman som också tydligt gjorde det.
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Anders G » mån 22 aug 2016, 20:34

Jag ser ett ord... i fjärran... mmm... mmmeee... jag vet! Metadebatt!
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Migi » fre 21 apr 2017, 21:55

Flabbergasted Wrote:
män av detta skäl.

hen vill vinna?
Kanske därför att för varje klokt inlägg om jämställdhet och feminism skrivet av en kvinna så får hon femtio hatbrev från snubbar av samma slag som de vänner du beskriver som direkt börjar prata om manshat och "män är också diskriminerade!". Att kvinnor då blir förbannade och tröttnar är föga förvånade.
Det finns dock en sak som jag tror är ännu mindre produktivt för jämställdheten än kvinnors ilska och hat mot patriarkatet och det är att säga till dessa kvinnor att "nu får ni allt lugna ner er lite, ni får inte vara så arga, det är kontraproduktivt för nu tänker vi inte lyssna på er."
Säkert jättebra inlägg. Men varför inte vara själv den förändring du vill vara?

Iakttagelse från lefvande lifvet: Hade en arbetskamrat som var för det där med jämställdhet. Visade det på ett intressant sätt. Om hon råkade vara ensam kvinna vid matbordet så påpekade hon det. På ett ytterst otrevligt sätt. Trodde hon var smart. Trodde att det inte räknades om hon höjde rösten med en oktav.

Priset tog hon ändå när en av mina manliga kollegor som kanske inte är så bra på att formulera sig sade att det var det var den första arbetsplats han varit på med så många kvinnor. "Tänkte du säga något dumt nu?" frågade hon med rösten höjd 1½ oktav. Vov. Så feministiskt. Så jämställt. Mycket jämställdhetskamp.

Jag å andra sidan har varit ensam man vid lunchbordet och inte gjort en grej av det. Önskar att de andra kvinnorna hade fått vara flugor på väggen och se henne förbilliga allt.

Kvinnor har fått femtielva puckar upplagda. Läs inte humaniora. Arbeta inte deltid i offentlig sektor. Rid inte ut i korståg. Fatta att systerskapet är ett tankespöke. Tro inte att du kan vara en duktiga Birgitta, utan fatta om att du är i mellandivisionen så skall du sälja in dig i mellandivisionen och hålla dig till den. Valet står inte mellan superkvinna och reabacken.

Detta är visst för enkelt. I stället lurar man kvinnorna att tro att vården kan lösa sina problem med deltidstjänster hux flux samt att gnälla på bolagsstyrelser är vettigt.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Flabbergasted » mån 24 apr 2017, 16:05

Migi Wrote:
Flabbergasted Wrote:
män av detta skäl.

hen vill vinna?
Säkert jättebra inlägg. Men varför inte vara själv den förändring du vill vara?

Iakttagelse från lefvande lifvet: Hade en arbetskamrat som var för det där med jämställdhet. Visade det på ett intressant sätt. Om hon råkade vara ensam kvinna vid matbordet så påpekade hon det. På ett ytterst otrevligt sätt. Trodde hon var smart. Trodde att det inte räknades om hon höjde rösten med en oktav.

Priset tog hon ändå när en av mina manliga kollegor som kanske inte är så bra på att formulera sig sade att det var det var den första arbetsplats han varit på med så många kvinnor. "Tänkte du säga något dumt nu?" frågade hon med rösten höjd 1½ oktav. Vov. Så feministiskt. Så jämställt. Mycket jämställdhetskamp.

Jag å andra sidan har varit ensam man vid lunchbordet och inte gjort en grej av det. Önskar att de andra kvinnorna hade fått vara flugor på väggen och se henne förbilliga allt.

Kvinnor har fått femtielva puckar upplagda. Läs inte humaniora. Arbeta inte deltid i offentlig sektor. Rid inte ut i korståg. Fatta att systerskapet är ett tankespöke. Tro inte att du kan vara en duktiga Birgitta, utan fatta om att du är i mellandivisionen så skall du sälja in dig i mellandivisionen och hålla dig till den. Valet står inte mellan superkvinna och reabacken.

Detta är visst för enkelt. I stället lurar man kvinnorna att tro att vården kan lösa sina problem med deltidstjänster hux flux samt att gnälla på bolagsstyrelser är vettigt.
Kort svar: för ibland orkar man inte.
Så för att du stött på en kvinna som betett sig otrevligt så sågar du all rätt till jämställdhet vid fotknölarna och hävdar ? Eller hur ska jag tolka dig?
Dina sista två stycken är oförståerliga. Jag föreslår att du pratar med fler kvinnor om deras upplevelser kring jämställdhet och hur bra män brukar vara på att lyssna och ge plats.
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora