Stereotypisering av män

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Stereotypisering av män

Inläggav Migi » sön 07 maj 2017, 08:18

Flabbergasted skrev:Kort svar: för ibland orkar man inte.
Ja, men nu fick vi det långa svaret som svarade på varför.
Flabbergasted skrev:Så för att du stött på en kvinna som betett sig otrevligt så sågar du all rätt till jämställdhet vid fotknölarna och hävdar ? Eller hur ska jag tolka dig?
Jag kanske har stött på 99 liknande exempel, men hon var den mest minnesvärda. Och om att stå ut med bullshit som hennes är ett sine qua non för jämställdhet så åberopar jag min rätt att inte samarbeta samt rätten att sprida dålig stämning genom att påpeka att det inte är speciellt många kvinnor i farliga yrken såsom montering och demontering av byggnadsställningar.

Jag kan också tillägga att en av de mest verbala på jobbet är en kvinna. Hon brukar ha relevanta saker att säga. Det är även så att vi har två män till som inte heller har talets gåva.

Flabbergasted skrev:Dina sista två stycken är oförståerliga.
Visst, jag är inte mannen som börjar dagen med fyra morgontidningar. Men jag tycker ändå ha hyfsad koll på vad som händer.

Migi skrev:Kvinnor har fått femtielva puckar upplagda. Läs inte humaniora. Arbeta inte deltid i offentlig sektor. Rid inte ut i korståg. Fatta att systerskapet är ett tankespöke. Tro inte att du kan vara en duktiga Birgitta, utan fatta om att du är i mellandivisionen så skall du sälja in dig i mellandivisionen och hålla dig till den. Valet står inte mellan superkvinna och reabacken.

Detta är visst för enkelt. I stället lurar man kvinnorna att tro att vården kan lösa sina problem med deltidstjänster hux flux samt att gnälla på bolagsstyrelser är vettigt.
Med detta menade jag att kvinnor gång på gång gör samma misstag och att det alltid är någon annan som skall lösa deras problem. T.ex. nyligen så uppmärksammades kvinnors stressiga situation. Och givetvis är det männen som skall lösa det. Ge mig ett enda exempel. Bara ett enda exempel på någon i den städade delen av offentligheten som sagt att ett mansproblem bör lösas av kvinnorna som kollektiv.

Jag medger att deltiden i vården var ett skumt exempel. Men det är så att för vårdsektorn är deltidstjänsterna ett fundamentalt problem. De har samma problem i USA. Och skulle amrisarna komma på en lösning så skulle det förmodligen bara ta några dagar innan vi implementerar den. På detta följer att det inte är ett jämställdhetsproblem, utan ett administrativt problem.

Flabbergasted skrev:Jag föreslår att du pratar med fler kvinnor om deras upplevelser kring jämställdhet och hur bra män brukar vara på att lyssna och ge plats.
Varför det? Vad är jag anklagad för? Och om jag skulle göra det, vad kan det leda till annat än att jag gör mig sårbarare? Sorry, det är bara känsliga alfahannar med moderiktiga skägg och som bänkar minst 100 som kan komma undan med det.

Och det är inte så att jag inte bekräftar bruttornas kvinnlighet. Det är så att på jobbet har vi viktigare saker för oss att diskutera.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Flabbergasted » sön 07 maj 2017, 19:39

Migi skrev:
Flabbergasted skrev:Dina sista två stycken är oförståerliga.

Kvinnor har fått femtielva puckar upplagda. Läs inte humaniora. Arbeta inte deltid i offentlig sektor. Rid inte ut i korståg. Fatta att systerskapet är ett tankespöke. Tro inte att du kan vara en duktiga Birgitta, utan fatta om att du är i mellandivisionen så skall du sälja in dig i mellandivisionen och hålla dig till den. Valet står inte mellan superkvinna och reabacken.

Migi skrev:Med detta menade jag att kvinnor gång på gång gör samma misstag och att det alltid är någon annan som skall lösa deras problem. T.ex. nyligen så uppmärksammades kvinnors stressiga situation. Och givetvis är det männen som skall lösa det. Ge mig ett enda exempel. Bara ett enda exempel på någon i den städade delen av offentligheten som sagt att ett mansproblem bör lösas av kvinnorna som kollektiv.

Jag är ledsen, jag förstår fortfarande inte vad du försökte säga första gången och jag förstår inte hur det du säger nu är en förklaring av det. Kan du ge ett exempel på en situation där kvinnor gör samma misstag gång på gång och alla kvinnor konsekvent vill att männen ska lösa det?

Migi skrev:
Flabbergasted skrev:Jag föreslår att du pratar med fler kvinnor om deras upplevelser kring jämställdhet och hur bra män brukar vara på att lyssna och ge plats.
Varför det? Vad är jag anklagad för? Och om jag skulle göra det, vad kan det leda till annat än att jag gör mig sårbarare? Sorry, det är bara känsliga alfahannar med moderiktiga skägg och som bänkar minst 100 som kan komma undan med det.

Du är inte anklagad för något, jag gav dig ett tips som jag tror du skulle ha nytta av och lära dig något av. Men istället så drar du till med en nedlåtande drapa om skägg och bänkpressprestationer...?
Det får mig att tro att den springande punkten är att du inte _vill_ lära dig något nytt, för då riskerar du att behöva ifrågasätta och kanske - hemska tanke! - ge upp dina privilegier.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 12 maj 2017, 10:49

Migi skrev:Vad är jag anklagad för? Och om jag skulle göra det, vad kan det leda till annat än att jag gör mig sårbarare?
Vad jag som man inte förstår är varför du känner dig anklagad eller sårbar inför jämställdhetsfrågor? Det handlar ju om rättvisa för alla, inte att man ska byta vem som blir förfördelad...
Och vad spelar det för roll om vissa kvinnor agerar som du beskriver på arbetsplatsen? Får man inte vara grumpen över att man blivit orättvist behandlad i evigheter? Visst, det kan ju skapa en tryckt stämning om någon sitter och klagar hela tiden eller anklagar omgivningen, men det är ibland är det ju fullt förståeligt och berättigat.

Det verkar vara en trend just nu att priviligierade grupper tenderar att besvara kritik av privilegiet med att vägra lyssna på kritikerna pga att de "framför kritiken på fel sätt".
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora