Stora skillnader i amerikanska opinionsundersökningar

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Stora skillnader i amerikanska opinionsundersökningar

Inläggav Erland » sön 23 okt 2016, 16:52

Det kommer nya opinionsundersökningar varje dag om presidentvalet i USA.

http://www.realclearpolitics.com/epolls ... president/

Som synes är ger olika opinionsundersökningar mycket olika resultat. Idag (söndag 23/10) ger ABC News Tracking Clinton en ledning på 12 % före Trump, medan IBD/TIPP Tracking ger Trump en ledning på 1-2 % (lite olika beroende på om de oberoende kandidaterna Johnson och Stein räknas med eller inte).
Jag har svårt att förstå hur det kan bli så stora skillnader, när man i båda fallen har förfarit på liknande sätt, med telefonintervjuer på både mobiler och fasta telefoner. IBD/TIPP säger sig ha gett de mest korrekta resultaten vid tidigare presidentval, vilket är om det stämmer är ytterst oroande för alla oss som för allt i världen inte ha Trump som president.

Av de övriga tenderar LA Times/USC Tracking och Rasmussen Reports ge högre siffror för Trump än de övriga.

Men sen skillnad på 13-14 %, hur är det möjligt???
Användarvisningsbild
Erland

Re: Stora skillnader i amerikanska opinionsundersökningar

Inläggav jak » sön 23 okt 2016, 18:07

Margin of error verkar anges till en 3-4%enheter vid en snabb titt på de två undersökningar du nämnde.

Problem som jag har sett diskuterats är att många med mobiltelefon (och kanske framförallt yngre?) inte svarar på ett samtal från ett nummer som är okänt, eller som kanske automatiskt identifieras som ett telemarketing-samtal, och det ger delvis en snedvridning av resultaten.
Användarvisningsbild
jak

Inläggav jak » mån 24 okt 2016, 17:50

Äh, det handlade inte alls om urval av deltagare eller felaktiga metodiker.

Det är helt enkelt fejk: ;)

http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/trum ... sokningar/

DN skrev:Donald Trump anklagar nu Demokraterna för att fabricera opinionsundersökningar, i vilka den republikanske presidentkandidaten får allt svagare stöd bland USA:s väljare. Han menar att Demokraternas syfte är att få potentiella Trumpväljare att ge upp och stanna hemma på valdagen.
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Erland » tor 27 okt 2016, 14:37

De senaste dagarna har Clintons ledning minskat till 6-7 % i ABC:s mätningar, och det tror jag är mer realistiskt. I övriga mätningar har det inte skett några större förändringar.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Erland » tor 03 nov 2016, 22:06

Emailaffären, efter kanske Wikileaks uppgifter om välgörenhetsfonden,av allt att döma, har gjort att Trump knappat in rejält och i en del mätningar gått om rejält. Men jag tycker mig se att detta kulminerat och Clinton är på väg uppåt och Trump nedåt igen...

http://www.realclearpolitics.com/epolls ... president/
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Vitnir » fre 04 nov 2016, 16:55

Det enda man med säkerhet kan säga är att det är svårt att tro att allt verkligen är över om fem dagar. Det känns som en oändlig mardröm.
Med det sagt verkar Clinton ha en betryggande ledning i elektorsröster.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Thomas P » lör 05 nov 2016, 17:43

En extra finess är att det finns en vakans i högsta domstolen så om någon aspekt av valet hamnar där riskerar det bli oavgjort. (John McCain utlovade f.ö. att om Clinton vinner kommer republikanerna i kongressen inte släppa igenom vilken kandidat hon än väljer).
Thomas P

Inläggav Pär C » mån 07 nov 2016, 15:38

Jag hörde någon spekulation häromsistone, tror det var i Real Time med Bill Maher, kring att Trump skulle få lägre siffror i valet än i opinionsundersökningar därför att väljarnas mod skulle svika. Det tror jag också - fast tvärtom. Att modet sviker att rösta på en demokrat och KVINNA, när allt kommer omkring så är det tryggt med en man och republikan, då vet man ju i a f vad man får.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Johannes » tis 08 nov 2016, 12:20

Thomas P skrev:(John McCain utlovade f.ö. att om Clinton vinner kommer republikanerna i kongressen inte släppa igenom vilken kandidat hon än väljer).

Å andra sidan spelar republikanerna lite högt här, eftersom de kan förlora majoriteten i senaten efter valet. I så fall kommer Clinton kunna driva genom vem hon vill. Obama hade ju föreslagit en (moderat) konservativ kandidat vilket senaten blockerade. Nu riskerar de att få någon de gillar ännu mindre.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kicki » tis 08 nov 2016, 12:41

En bra fråga så här i elfte timmen är ju hur mycket siffrorna har samband med FBI:s uttalanden...... och vad FBI:s chef ville uppnå med att starta 2 olika undersökningar av Clinton i kritiskt skede vad det gäller röster. Det kan ju vara så att opinionsmätningarna stämmer trots att de uppvisar stor differens, helt beroende på vilka som har hört vad och hur man tolkat det man hört.
Kicki

Inläggav Johannes » tis 08 nov 2016, 12:45

En opinionsundersökning stämmer trivialt för de som är tillfrågade. Men poängen med en opinionsundersökning är att den ska spegla opinionen hos hela väljarkåren. Gör den inte det tillräckligt bra så så "stämmer" den inte.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Vitnir » ons 09 nov 2016, 09:13

Tja jag måste erkänna att jag överaskad och inte på ett bra sätt.
Edit: Och nu får vi tyvärr tillfälle att se om det finns något presidentlikt under skitstöveln som alla kan se.
Senast redigerad av Vitnir ons 09 nov 2016, 09:58, redigerad totalt 1 gång.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Pär C » ons 09 nov 2016, 09:57

Som pessimist har jag den fördelen att jag slipper bli negativt överraskad. Jag tror att alla försökt till prognoser nu om hur Trump kommer styra kommer att vara lika fruktlösa som progonserna om hur nominering och valet skulle gå visat sig vara.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Kobo » ons 09 nov 2016, 19:46

Man missade nu då Trumps anhängare inte är de mest begåvade som kan svara rätt.

Hillary vann med 180.000 röster, +0,2% totalt och skulle gjort det här men inte enligt Elektorer.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Vitnir » tor 10 nov 2016, 18:06

Att avfärda de som röstar på högerpopulister som obildade eller ointelligenta är en återvändsgränd.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora