Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur etc?

Inläggav Erland » tor 03 nov 2016, 21:43

Ibland hör man talas om anglosaxisk filosofi eller litteratur (kan finnas fler områden, men det är de jag kommer på). Med det menas endast att filosofin, litteraturen etc. är engelskspråkig, dvs. upphovsmannen/kvinnan skriver på engelska, och i regel finns det en tradition av liknande filosofi, litteratur etc. som den kan sägas ingå i. Vad man vill säga med termen är att upphovsmannen/kvinnan kan vara brittisk, amerikansk, kanske australiensisk etc. och man önskar gruppera ihop dessa, och ofta handlar det om att skilja ut denna filosofi, litteratur etc. från kontinental filosofi, litteratur, etc.- i regel tysk- eller franskspråkig.

Vad jag inte förstår är varför man använder termen "anglosaxisk", när det naturliga borde vara "engelskspråkig". Ordet "anglosaxare", som avser folkgruppen, har knappast används om levande människor sedan medeltiden.

Så, varför säger/skriver man "anglosaxisk" och inte "engelskspråkig"?
Användarvisningsbild
Erland

Re: Varför pratar man om "anglosaxisk" filosofi, litteratur

Inläggav Anders G » tor 03 nov 2016, 22:14

Anglosaxare är skilda från den tyska kultursfären. Från den franska. Anglosaxare tänker olika mot ryssar. Det har inget med språk att göra.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Erland » tor 03 nov 2016, 22:29

Anders G skrev:Anglosaxare är skilda från den tyska kultursfären. Från den franska. Anglosaxare tänker olika mot ryssar. Det har inget med språk att göra.

Men vad är en anglosaxare? Som jag skrev har ordet som beteckning på ett folk inte använts om levande människor sedan medeltiden...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav micke.d » fre 04 nov 2016, 01:48

"Engelskspråkig" skulle ju beskriva även en hel del kontinentala.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tobbe J » fre 04 nov 2016, 03:41

Det är för att det även är en etnisk/kulturell markör. Andra engelskspråkiga grupper såsom irländare, indier och afrikaner göre sig icke besvär.
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav Anders G » fre 04 nov 2016, 09:49

Erland skrev:
Anders G skrev:Anglosaxare är skilda från den tyska kultursfären. Från den franska. Anglosaxare tänker olika mot ryssar. Det har inget med språk att göra.

Men vad är en anglosaxare? Som jag skrev har ordet som beteckning på ett folk inte använts om levande människor sedan medeltiden...

Det används NU, om den anglosaxiska kultursfären.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Erland » fre 04 nov 2016, 12:09

Anders G skrev:
Erland skrev:

Det används NU, om den anglosaxiska kultursfären.

och det är det jag tycker ett konstigt, för man säger ju inte om en person (som jag hört iaf) att hen är en anglosaxare.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders G » fre 04 nov 2016, 13:00

Jo, det gör man. Du har alltså ett problem med ett vardagligt begrepp som gått dig förbi.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Erland » fre 04 nov 2016, 14:36

Anders G skrev:Jo, det gör man. Du har alltså ett problem med ett vardagligt begrepp som gått dig förbi.

Kan du ge exempel på en nutida person som kallats anglosaxare?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders G » fre 04 nov 2016, 18:02

De flesta författare i den anglosaxiska kultursfären kallas anglosaxiska författare. Vad pysslar du med på internet?
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Erland » fre 04 nov 2016, 18:22

Anders G skrev:De flesta författare i den anglosaxiska kultursfären kallas anglosaxiska författare. Vad pysslar du med på internet?

Jag kanske ser djupare än du. Jag har aldrig hört t.ex. Agatha Christie eller J.K. Rowling eller Dan Brown kallas anglosaxare. I den mån någon kallas "anglosaxisk författare" är det, såvitt jag förstår, enbart för att markera att hen tillhör en viss litterär tradition. Du hör aldrig någon säga t.ex: "Jag träffade en trevlig anglosaxare igår".
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Nemesis » fre 04 nov 2016, 21:48

Även om anglosaxare ursprungligen var en grupp germanska stammar så används begreppet idag om allt möjligt engelskspråkigt. Inget att haka upp sig över. :)
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Erland » lör 05 nov 2016, 14:21

Det bästa svaret har vi fått i en motsvarande tråd på Skalman: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... 38#p752538

Termen, i denna användning, tycks härstamma från 1800-talet och vara påverkad av Brittisk imperialism och nationalism, med ett ökat intresse för gamla folkslag. Tyskarna pratade om germaner, och anglosaxarna var ju också germaner, men man kan ha velat ha specifikt engelska germaner...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Matte » lör 05 nov 2016, 19:14

Jag kopplar det främst till idéhistorien, främst 1600 och 1700-talets filosofiska systembyggare. Den empiristiska traditionen företräddes av Locke (engelsman) Berkeley (irländare) och Hume (skotte), medan den rationalistiska var kontinental; Descartes (fransman), Leibniz (tysk) och Spinoza (holländare). Filosofierna skilde sig åt både till formen och innehållet. Arvet från dessa lever kvar fortfarande såvitt jag vet. Jag har aldrig pluggat filosofi,men jag är säker på att många vetenskapsteoretiker gör den beskrivningen. Exempelvis Gerhard Radnitzky i avhandlingen Contemporary Schools of Metascience. Förmodligen har det sedan kommit att få överspridningseffekter på andra områden som sociologi, företagsekonomi, litteratur, etc.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Devonian » mån 13 feb 2017, 21:44

Hej ny medlem här från England ....

Jag har just läst denna intressanta fråga om innebörden av ord anglosaxiska och varför det inte används idag. Eftersom jag tro det var första gången när ordet "England" dök upp i historien.

Generellt sett, jag tror att många av oss känner att när ordet anglosaxiska dök upp slutligen används för att beskriva denna period var det ögonblick då vårt kulturarv och identitet föddes och vi blev den inhemska engelska som "Angle-land" blev så småningom England . Nostalgia kanske ?

Hoppas det här hjälper.... :smile2:

https://www.history.org.uk/resource/3860
Devonian

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora