Vilka flyger mest? (Viktigt för klimatet)

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vilka flyger mest? (Viktigt för klimatet)

Inläggav Erland » tor 22 dec 2016, 14:50

Det pratas ju ofta om vilket problem för klimatet flyget innebär, och då säger man att resan till Thailand ger lika mycket koldioxidutsläpp som... whatever... Men det slog mig att när man pratar om detta inriktar man sig just på turister som flyger till Thailand och andra långväga mål, man pratar aldrig om hur mycket utsläpp alla affärsmän och -kvinnor, politiker, forskare m.fl. som flyger å yrkets vägnar bidrar med. Spontant skulle jag gissa att denna grupp bidrar med betydligt mer än dem som flyger på sin fritid. Men jag vet inte. En snabb googling ger heller inga resultat. Är det någon som vet? Och vilket svaret än är, borde vi ändå inte ställa krav på minskat flygande å yrkets vägnar, för klimatets skull?
Användarvisningsbild
Erland

Re: Vilka flyger mest? (Viktigt för klimatet)

Inläggav kipphebel3 » tor 22 dec 2016, 15:06

Tycker dock det är en gradskillnad mellan att flyga för nöjets skull och som en del av arbetet.

se: What percentage of airline travel is for business vs. personal?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Anders G » tor 22 dec 2016, 15:37

Det viktiga är att andra flyger mindre. Jag flyger bara då det är nödvändigt.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav ttias » tor 22 dec 2016, 19:36

Krav ställs redan av oss medborgare på dem för minskat flygande. För till exempel myndigheter, vilket väl gäller flera forskare och politiker så finns resepolicy med olika miljömål, t ex att man ska jobba för resfria möten om möjligt. Här är stockholms universitets (första träffen när jag googlade): http://www.su.se/regelboken/bok-4/allm% ... t-1.159041
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav skogaliten » tor 22 dec 2016, 19:54

Jag tycker att det är en väldigt relevant och intressant fråga.

Synd att länken är både gammal och "inte svensk/Skandinavisk/europeisk".

Det vore mycket intressant att få reda på hur mycket det t.ex. flygs fram och tillbaka till Bryssel av olika politiker och andra "EU-intressenter" från Sverige och Finland.

Hur mycket flygs det egentligen "inrikes" också, och gör vi det för jobb ändamål, eller för nöje?

Och hur många av dessa inrikes flygresor, skulle egentligen kunna ersättas av tågresor?
skogaliten

Inläggav Erland » tor 22 dec 2016, 20:37

Tydligen bidrar flyget bara till 1,6 % av koldioxiutsläppen. Å andra sidan finns ingen helt dominerande utsläppskälla, utan det är "många bäckar små". Den enskilt största "bäcken" är tydligen avskogning. Något att tänka på...

https://static.skepticalscience.com/pic ... wchart.jpg

Och tydligen är det ungefär 50-50 mellan fritidsresande och resande i arbetet på flyget (lite beroende på hur man räknar "personal business"):

https://www.quora.com/What-percentage-o ... s-personal
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Kobo » tor 22 dec 2016, 21:24

Flyget har c:a 2% CO2 men 5-6% klimatpåverkan uppe i luften. Det kan man läsa från flygbranschen så man behöver inte leta på kolbolagens vilse-info.

Så alla som inte betalar klimatkompensation bör skämmas, för klimatet kan skena och utrota allt mänskligt liv.

Givetvis kan man dra ner på allt långt nöjesflyg först, vi har överlevt utan det men kan dö av det.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Erland » tor 22 dec 2016, 22:31

Kobo skrev:Givetvis kan man dra ner på allt långt nöjesflyg först, vi har överlevt utan det men kan dö av det.

Å andra sidan kommer vi att överleva utan många affärsresor också.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Erland » tor 22 dec 2016, 22:41

Kobo skrev:Flyget har c:a 2% CO2 men 5-6% klimatpåverkan uppe i luften.

Vad är det för skillnad? Är det andra växthusgaser än CO2 som planen släpper ut?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav BUffe » fre 23 dec 2016, 08:05

Erland skrev:
Kobo skrev:Flyget har c:a 2% CO2 men 5-6% klimatpåverkan uppe i luften.

Vad är det för skillnad? Är det andra växthusgaser än CO2 som planen släpper ut?

Det är nog mest koldioxid och vattenånga, men den stora poängen är väl att det är flygindustrin mer än någon annan bransch som är verksam ovanför några hundra meters höjd över marken. Än har ingen byggt en skorsten som når upp till 10000 meters höjd.
BUffe

Inläggav Johannes » fre 23 dec 2016, 09:34

Koldioxid spelar ingen roll på vilken höjd den släpps ut i atmosfären, men däremot vattenånga och NOx. Effekterna av vattenånga och NOx är osäkra, men IPCCs uppskattning är att flyget står för 3.5% av totala klimatpåverkan inkluderat dessa effekter.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » fre 23 dec 2016, 14:59

Johannes skrev:Koldioxid spelar ingen roll på vilken höjd den släpps ut i atmosfären, men däremot vattenånga och NOx. Effekterna av vattenånga och NOx är osäkra, men IPCCs uppskattning är att flyget står för 3.5% av totala klimatpåverkan inkluderat dessa effekter.

Det här är alltså sant
Det pågår en vetenskaplig debatt kring hur stor påverkan en flygresenär har på klimatet. Det diskuteras också om utsläpp på hög höjd verkligen har större påverkan på klimatet än utsläpp vid marken.

http://www.tui.se/om-tui/reko-resande/t ... pensation/
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav L. Mäkinen » lör 24 dec 2016, 19:35

Jag flyger extremt sällan privat, men nån resa per månad i tjänsten. Då kan det vara allt från Stockholm - Jönköping till Stockholm - Hong Kong. Mitt arbete är baserat på personliga kontakter och jag dövar miljösamvetet med att mycket av det jag gör är för att minska energibehov och effektivisera teknik.
Ibland försöker jag boka tåg, men eftersom jag inte bor på Stockholms central är restiden orimlig.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Erland » lör 24 dec 2016, 22:35

L. Mäkinen skrev:Ibland försöker jag boka tåg, men eftersom jag inte bor på Stockholms central är restiden orimlig.

Bor du på Arlanda då???
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav L. Mäkinen » sön 25 dec 2016, 22:08

Erland skrev:
L. Mäkinen skrev:Ibland försöker jag boka tåg, men eftersom jag inte bor på Stockholms central är restiden orimlig.

Bor du på Arlanda då???

Nä,men det är betydligt enklare att ta sig dit och parkera min elbil på en laddplats än vid centralen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora