Sverige inte varit i krig under de senaste 200 åren?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Sverige inte varit i krig under de senaste 200 åren?

Inläggav Johannes » fre 25 aug 2017, 22:53

Pär C skrev:Att vara i krig innebär i grunden att vara delaktig i en väpnad konflikt där landet självt är föremål för eller har territoriella anspråk.

micke.d skrev:
Erland skrev:Vad krävs då för att krigstillstånd skall råda?

Att Sverige förklarar krig mot XXX.

Båda dessa definitioner är problematiska. USA har inte stridit över territoriella anspråk för vare sig egen räkning eller riktade mot sig i flertalet krig landet har varit med i. Och det finns väldigt många exempel på krig där ingen part formellt förklarat krig mot den andra.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Anders G » fre 25 aug 2017, 23:03

Svensk trupp i Afghanistan var där på FN-mandat.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » fre 25 aug 2017, 23:03

PikeWake skrev:I Sverige har deltagande i FN-insats också alltid varit frivilligt, såvitt jag vet. Om Sverige, som nation, hade hamnat i ett krigsläge när vi fortfarande hade en värnpliktsarmé hade det däremot inte varit valfritt att delta.

Min poäng var den motsatta, att en enskild person inte kan dra ut i krig i landet Sveriges namn. Det är många svenskar som privat deltagit i olika krig, men under FN-flagg (och under ISAF i fallet Afganistan) är det bara svenska staten som kan skicka ut trupp. En FN-insats kan alltså ses som att det är landet Sverige som är deltagande i krig(sinsats), det är inte de enskilda soldaterna som väljer att dra ut i krig.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » fre 25 aug 2017, 23:04

Anders G skrev:Svensk trupp i Afghanistan var där på FN-mandat.

Men inte under FN-flagg, och det var inte en fredsbevarande operation.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Nemesis » lör 26 aug 2017, 00:31

Anders G skrev:Nemesis Jasså, det står på Wikipedia att Sverige är listat som deltagare i Vietnamkriget? Varför har ingen hört talas om det förut? Varför hörde vi inget om det medan kriget pågick? Kan det vara frågan om rent trams av den typ som skall rensas från wiki istället för att "diskuteras"?

Som borde framgått av min post så var jag förvånad över detta påstående. Det finns på engelska Wikipedia, och den artikeln är låst och går därför inte att ändra hursomhelst.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Nemesis » lör 26 aug 2017, 00:35

Johannes skrev:
Anders G skrev:Svensk trupp i Afghanistan var där på FN-mandat.

Men inte under FN-flagg, och det var inte en fredsbevarande operation.

Ursäkta min okunskap, men vad är skillnaden mellan att vara där under FN-flagg, och på FN-mandat?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Anders G » lör 26 aug 2017, 13:37

FN-uppdrag finns i olika smaker, liksom falukorv på längden, tvären eller helstekt. Det är lik förbannat falukorv.
FN har ingen organisation för att sköta krig. Det krävs staber, logistik, samövning. NATO har den infrastrukturen, och har bedrivit ett par uppdrag åt säkerhetsrådet.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » sön 27 aug 2017, 13:45

Om jag förstår det rätt så är det väl kapitel 15 i grundlagen som definierar detta med krig och krigsfara för Sveriges del.
http://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-ri ... krigsfara/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Dûrion Annûndil » tis 29 aug 2017, 21:02

Nemesis skrev:
Anders G skrev:Nemesis Jasså, det står på Wikipedia att Sverige är listat som deltagare i Vietnamkriget? Varför har ingen hört talas om det förut? Varför hörde vi inget om det medan kriget pågick? Kan det vara frågan om rent trams av den typ som skall rensas från wiki istället för att "diskuteras"?

Som borde framgått av min post så var jag förvånad över detta påstående. Det finns på engelska Wikipedia, och den artikeln är låst och går därför inte att ändra hursomhelst.
Wikipediaartikeln är ju lite vilseledande. Sverige listas som "Other support" under "Belligerents". Alltså "annat stöd". Och det hänvisas i noterna till att svenskarna "stödde FNL" under kriget och att Sverige skickat humanitära hjälpsändningar till FNL. Vilket väl är ett ganska löst underlag för att lista någon som deltagare. För då skulle Röda Korset och FN vara "deltagare" i en massa konflikter...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Pär C » ons 30 aug 2017, 08:38

Johannes skrev:USA har inte stridit över territoriella anspråk för vare sig egen räkning eller riktade mot sig i flertalet krig landet har varit med i.

Det är naturligtvis en utmaning hitta att hitta rätt fomulering och jag lyckades inte särskilt bra. Det synes mig dock naturligt att det finns en materiell skillnad som förtjänar en distinktion mellan t.ex. de otal krig som Sverige och Danmark utkämpat under århundranden (men nu slutat med) och de FN-stödda militära insatser som Sverige deltagit i under senare tid. USA:s första Gulfkrig, dess engagemang på Balkan och - med en mycket välvillig tolkning - det senaste Irak-kriget tillhör den senare kategorin, men inte så mycket annat.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Sensemaker » ons 30 aug 2017, 11:23

I sammanhanget vill jag påpeka att i motsats till vad som ibland påstås är Sverige inte världsrekordinnehavare i genren. Det är Japan som haft längst fred 1638 (Shimbaraupproret) till 1863 (Shimonosekisundet). Det är 225 år.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Johannes » ons 30 aug 2017, 13:02

Pär C skrev:Det är naturligtvis en utmaning hitta att hitta rätt fomulering och jag lyckades inte särskilt bra. Det synes mig dock naturligt att det finns en materiell skillnad som förtjänar en distinktion mellan t.ex. de otal krig som Sverige och Danmark utkämpat under århundranden (men nu slutat med) och de FN-stödda militära insatser som Sverige deltagit i under senare tid. USA:s första Gulfkrig, dess engagemang på Balkan och - med en mycket välvillig tolkning - det senaste Irak-kriget tillhör den senare kategorin, men inte så mycket annat.

Det håller jag med om. Samtidigt är det ingen som ifrågasätter att USA varit krigförande part i Irak, men det ifrågasätts att Sverige varit krigförande part i diverse FN-insatser. Det är inte helt logiskt.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » ons 30 aug 2017, 13:05

Dûrion Annûndil skrev:Sverige listas som "Other support" under "Belligerents".

Särskilt som innebörden av ordet "belligerent" är:

waging war; specifically : belonging to or recognized as a state at war and protected by and subject to the laws of war
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Jonas Duregård » ons 30 aug 2017, 14:03

micke.d skrev:
Erland skrev:Vad krävs då för att krigstillstånd skall råda?

Att Sverige förklarar krig mot XXX.
Betyder det att du helt räknar bort inbördeskrig i din föreslagna definition? I så fall finns det kanske länder som varit ännu "fredligare"?
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav micke.d » ons 30 aug 2017, 19:21

Johannes skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Sverige listas som "Other support" under "Belligerents".

Särskilt som innebörden av ordet "belligerent" är:

waging war; specifically : belonging to or recognized as a state at war and protected by and subject to the laws of war

Krigslagar rådde inte i Sverige då, vad jag kan minnas.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora