Sverige inte varit i krig under de senaste 200 åren?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Sverige inte varit i krig under de senaste 200 åren?

Inläggav Tryggve » lör 09 sep 2017, 14:21

Dûrion Annûndil skrev:
Tryggve skrev:Som sagt, är det inte så att detta med om Sverige är i krig regleras juridiskt enligt den länk som jag lade in tidigare? Att det råder krigstillstånd, eller krigsfara?
Jag kan inte se att huruvida krig eller krigstillstånd råder, eller inte, faktiskt definieras/regleras där. Utan bara vad som skall ske om Sverige konstaterats befinna sig i krig eller krigstillstånd. Så det verkar förutsättas att det inte kommer råda något tvivel i den frågan när så är fallet.
1 § Kommer riket i krig eller krigsfara ska regeringen eller talmannen...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152

Det har du rätt i förstås, men frågan är vad som i så fall ska avgöra om landet är i krig om det ska handla om något annat än att man från officiellt håll förklarar att landet är i krig. Det verkar vara svårt att hitta, eller komma överens, om något tydligt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 09 sep 2017, 14:29

Försök hålla tråden till ämnet, och undvik politik. Huruvida Sveriges regering skulle sätta denna lagstiftning i kraft eller ej är väl dessutom OT.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 11 sep 2017, 20:09

Tryggve skrev:Det har du rätt i förstås, men frågan är vad som i så fall ska avgöra om landet är i krig om det ska handla om något annat än att man från officiellt håll förklarar att landet är i krig. Det verkar vara svårt att hitta, eller komma överens, om något tydligt.
Jag kan tänka mig att problemet stammar i att det numera spelar roll i straffrättsligt hänseende för individer. Krigsbrott var inte på tapeten när lagarna om hur och vem som förklarar krig skrevs, och det fanns inte heller någon instans som beivrade sådant. Huruvida krig rådde var bara en diplomatisk fråga.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora