Religion på utdöende i Storbritannien

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Religion på utdöende i Storbritannien

Inläggav Nemesis » tis 19 sep 2017, 21:46

'Is religion dying out in Britain?'

53% av britterna identifierar sig som icke-religiösa. Bland de unga i landet är samma siffra 73%. Nu görs det mig veterligen inga motsvarande befolkningsundersökningar i Sverige som motsvarar British Social Attitudes, men jag gissar att siffrorna är liknande här, om inte vi har ännu större andel icke-religiösa.

Jag undrar vad den sociala förändringen som äger rum just nu i åtminstone västvärlden - att folk i stor utsträckning blir icke-religiösa - beror på. Den överväldigande majoriteten icke-troende har knappast satt sig in i diverse filosofiska argument, eller är speciellt vetenskapligt skolade. Och många som är icke-troende tror trots allt på diverse pseudovetenskaper.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Religion på utdöende i Storbritannien

Inläggav jak » tis 19 sep 2017, 21:54

Nemesis skrev:Jag undrar vad den sociala förändringen som äger rum just nu i åtminstone västvärlden - att folk i stor utsträckning blir icke-religiösa - beror på. Den överväldigande majoriteten icke-troende har knappast satt sig in i diverse filosofiska argument, eller är speciellt vetenskapligt skolade. Och många som är icke-troende tror trots allt på diverse pseudovetenskaper.
Kan det inte bero på brist på indoktrinering från föräldrar? Dvs inte så mycket att (den unga) personen har resonerat sig fram till att man inte är religiös, utan helt enkelt att det aldrig har varit på tapeten att man bör vara det?
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Kobo » ons 20 sep 2017, 11:57

Aktivt kristna var 10% här sist jag såg, fler röstade men var politiskt.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tor 21 sep 2017, 09:23

Det handlar nog om frånvaro av indoktrinering över huvud taget. De flesta unga exponeras inte för religion i dagens samhälle.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Thermal » tor 21 sep 2017, 18:38

Johannes skrev:Det handlar nog om frånvaro av indoktrinering över huvud taget. De flesta unga exponeras inte för religion i dagens samhälle.

Indoktrinering handlar om att bara en sida kommer till tals. Har skolundervisningen om religioner förändrats i Storbritannien?

En annan faktor är att de ”gamla” religionerna inte handlar om existentiella frågor i det moderna samhället – överbefolkning, klimatförändringar, miljöförstöring…

Vad har Jesus sagt om avgaser eller V8or?
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Pär C » fre 22 sep 2017, 10:38

Reellt sett tror jag att Storbritannien står svenska förhållanden nära, mer än vad kanske syns i enkätundersökningar. Det har ju gjorts ett ganska stort nummer där att Tony Blair var troende "på riktigt" som något potentiellt problemtiskt. De är en problemställning som man kan känna igen från Sverige. I USA var ju problemställning den motsatta - var Obama troende "egentligen".
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Nemesis » sön 01 okt 2017, 14:31

Thermal skrev:Indoktrinering handlar om att bara en sida kommer till tals. Har skolundervisningen om religioner förändrats i Storbritannien?

Jag vet inte exakt hur religionsundervisningen ser ut i landet. Men landets religiösa friskolesystem är inte mycket att hänga i granen. Som jag förstått det så är religiösa skolor sponsrade av staten, men de får samtidigt på religiös grund diskriminera vilka elever man tar in, med ett tak på 50%, dvs 50 av eleverna måste skolan acceptera oavsett religiös tillhörighet eller avsaknad därav. Den nya regeringen under Theresa May har velat ta bort detta tak helt, verkar oklart om det blir av.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Popper » lör 07 okt 2017, 15:14

Ateismen ökar i europa och usa och t o m i mellanvästern men jag tvivlar på att den ökar i mellanöstern som skulle må bra av ateism.
Popper

Inläggav Nemesis » sön 08 okt 2017, 23:34

Helt utdöd är ateismen inte i Mellanöstern: Atheists and Islam: No God, not even Allah

Facebook groups for atheists, mostly pseudonymous, exist in almost every Muslim country. Social media give non-believers more clout—but also make them more conspicuous, and therefore vulnerable. But the real blame lies with religious intolerance. In the 1950s and 1960s secularism and tolerance prevailed in many majority-Muslim countries; today religion pervades public and political life. Sami Zubaida, a scholar at London’s Birkbeck College, speaks of increasing polarisation, with “growing religiosity at one end of the spectrum and growing atheism and secularism at the other.”

The Arab upheavals and the growing number of open non-believers have sparked some debate. In Egypt, Bassem Youssef, a doctor-cum-comedian, has bravely called for discussion rather than hostility. Islam co-existed with pagans and atheists at the height of its power, he writes. Some of the finest medieval Arabic and Persian poets and grammarians were atheists (though several were also famously executed).

In a move hailed by campaigners, Kuwait’s emir in June blocked a bill to make apostasy a capital offence. Yet seeking secular laws or social tolerance ignores the root of the problem, says Ibn Warraq, the pseudonymous Indian-born author of “Leaving Islam”, a collection of essays by ex-believers, and other books. He lives in exile and has received death threats for campaigning on the behalf of apostates. The prevailing interpretation of Islam, he says, simply cannot tolerate Muslim unbelievers. Arguments for the death penalty are usually based on a Hadith, one of the sayings which, along with the Koran, form the basis of Islamic law: “The Prophet said: whoever discards his religion, kill him.”

Jag håller med om att Mellanöstern skulle må bra av mer ateism. Tyvärr är toleransen för ateism inte så stor på de flesta håll i regionen.
Nemesis

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora