Behöver vi en kulturkanon?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Behöver vi en kulturkanon?

Inläggav garozzo » tor 16 nov 2017, 17:07

Ebba Bush Thor blev utsatt för ett litet "attentat" i Aktuellt onsdag 15/11.
Hon framförde kravet att man skall införa en "kulturkanon", med böcker som skall vara obligatoriska i skolan.

Programledaren frågade henne då om hon kunde vilka som skrivit Gösta Berlings saga, Giftas och Gentlemän.
Bush Thor kunde inte någon av författarna, vilket hon förklarade med att hon inte läst någon av böckerna.
jag kunde alla tre författarna, men i likhet med henne har jag inte läst böckerna.
Vad tycker ni:
Behövs det en "kanon", och vilka böcker skall i så fall ingå?
garozzo

Re: Behöver vi en kulturkanon?

Inläggav Vidugavia » tor 16 nov 2017, 17:35

Tja. De nämnda "attentatet" är väl ett rätt starkt argument för varför starkare fokus på klassikerna kan vara en bra idé?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Anders G » tor 16 nov 2017, 18:35

Jag råkade ut för något sådant där på gymnasiet. En antologi i svensk litteraturkunskap. Snuttar ur böcker, där jag faktiskt redan läst många. Sen skulle man "diskutera", men bara med utgångspunkt från snuttarna. Svaren var givna, låsta på förhand. Inte ett dugg roligt för en yngling som var lite mallig över att ha verkligen läst böckerna.

Kultur och utbildning är bortkastat på ungdomar. Läsecirklar för vuxna verkar som en roligare variant för att skapa gemenskap kring litteratur.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Matte » tor 16 nov 2017, 19:03

garozzo skrev:Bush Thor kunde inte någon av författarna, vilket hon förklarade med att hon inte läst någon av böckerna.
.
En idiotisk förklaring som gör ont värre för Ebba - om hon nu verkligen sa så. Om jag visar mig inte känna till att Koranen är muslimernas heliga skrift är det knappast någon ursäkt att jag inte läst den. Historien OM de nämnda böckerna och deras författare utgör ju en viktig del av kulturarvet.

I sakfrågan är jag något kluven; det går säkert att fastställa någon typ av svensk kulturkanon. Men en politiskt beslutad sådan: - till vad ska den användas?
Anders G skrev: Snuttar ur böcker, där jag faktiskt redan läst många. Sen skulle man "diskutera", men bara med utgångspunkt från snuttarna. Svaren var givna, låsta på förhand. Inte ett dugg roligt för en yngling som var lite mallig över att ha verkligen läst böckerna.

Kultur och utbildning är bortkastat på ungdomar.
Jag har liknande erfarenheter, men kan inte se att det senare är en nödvändig slutsats.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav ttias » tor 16 nov 2017, 19:29

Jag ser inte värdet av en kanon. Det finns alltid fler böcker som borde hamna med som inte gör det än som tar plats av enkla skäl. Låt folk förkovra sig på egen hand. Nämnda antologier har i alla fall bara fått mig att undvika att läsa resten av ingående snuttar. Det har inte hindrat mig från att läsa vare sig nobelvinnare, klassiker eller skräplitteratur senare.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Anders G » tor 16 nov 2017, 21:14

Matte skrev:
Anders G skrev: ...Kultur och utbildning är bortkastat på ungdomar.
Jag har liknande erfarenheter, men kan inte se att det senare är en nödvändig slutsats.

Lite överdrivet, javisst, men med lite mognad inser man allt man inte vet.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » fre 17 nov 2017, 09:17

Även om jag också kunde svaret på frågorna EBT fick i TV och bara läst snuttar ur "Gösta..." och sett delar av TV-versionen av "Gentlemen och Gangsters" så funderar jag över relevansen av dessa böcker. Hur länge ska en klassiker finnas med bland de självskrivna litterära verken att känna till? Bör de inte falla i glömska likt andra kulturella yttringar?
Kommer inte en del av böckernas status från att samtiden hade ett gemensamt förhållande till dem?

För ett antal år sen visste de flesta svenskar vad som avsågs med "Han ville inte vara med på bild" eller "Hej till publiken" och det ligger väl inget nedsättande i det?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Matte » fre 17 nov 2017, 10:32

Här är du utan tvivel inne på en intressant fråga. Ett enkelt svar på din undran är att klassiker - och därmed kulturell kvalitet
definieras just som att verket har förmåga att fortleva och tilltala människor oberoende av tidsålder. Eller för den delen också oberoende av plats på jorden. Till det ska läggas att böckerna i fråga når verkshöjd i den meningen att de har påverkat människors föreställningar om den tid som avhandlats. Och då ska man ha klart för sig att den påverkan kan ha skett i flera led. En av tankarna med en kulturkanon är som jag förstått det att den bidrar till att skapa gemensamma referensramar över generations- och klassgränser.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav pwm » fre 17 nov 2017, 12:57

garozzo skrev:Programledaren frågade henne då om hon kunde vilka som skrivit Gösta Berlings saga, Giftas och Gentlemän.
Bush Thor kunde inte någon av författarna, vilket hon förklarade med att hon inte läst någon av böckerna.
jag kunde alla tre författarna, men i likhet med henne har jag inte läst böckerna.
EBT kanske inte förstår skillnaden mellan bildning och utbildning.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav MBY » tis 21 nov 2017, 00:21

Vad skulle hon göra? Underminera sin poäng genom att kunna författarnamnen?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Johannes » tis 21 nov 2017, 08:39

En kulturkanon för litteratur finns redan, det är i grova drag det som ligger i skolans kursplaner för litteraturhistoria. Frågan är om den ska upphöjas till någon form av lag. Jag ser inte riktigt poängen med det, varför ska skolans kursplan detaljbeslutas av politiker. Såvitt jag förstår är det ingen som kritiserat skolans kursplaner i litteraturhistoria för att vara ofullständiga?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav ttias » tis 21 nov 2017, 17:39

Varje gång jag hör ordet kultur laddar jag min kanon!
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Tony » tis 21 nov 2017, 19:07

Vad betyder kulturkanon då? Är det fråga om att tvinga skolelever att läsa alla böcker på en lista? Alla har ju olika smak och det är inte trevligt att bli tvingad att läsa något som inte passar en.

Vi skulle läsa Gösta Berlings saga i gymnasiet. Jag gav upp efter att ha läst en tredjedel.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Anders G » tis 21 nov 2017, 21:59

Det är ju så lärorikt att se de amerikanska seriestripparna där man tvingar ungdomar att läsa böcker. Varför kan inte vi tråka ut våra ungdomar på samma sätt, som i USA, denna kulturens högborg?
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » ons 22 nov 2017, 08:44

Tony skrev:Vad betyder kulturkanon då?

Wikipedia har väl en hyfsad definition:

...vissa verk som är särskilt framträdande och karakteristiska och som därmed kan utgöra en del av en kulturkanon över ett land, en tid eller en civilisation.

Efter debatten i Danmark har nog en kulturkanon ibland likställts med något som är lagstiftat, men så är det ju inte i allmänhet.
Användarvisningsbild
Johannes

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora