Datorer i skolan och skolresultat

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Datorer i skolan och skolresultat

Inläggav Matte » fre 01 dec 2017, 13:15

Fick ögonen på denna artikel i GP där författaren dömde ut datorerna i skolan.

https://www.gp.se/ledare/isak-skogstad- ... -1.4369549

Argumenten tycker jag är bestickande. Som jag ser det finns det problem på två olika plan:

För inlärningen är det förödande att inte ha förvärvat förmågan att fokusera.

Resursmässigt förefaller datorerna ha blivit en gökunge som under långt tid ha inneburit felprioriteringar. Och detta har pågått under väldigt lång tid.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Re: Datorer i skolan och skolresultat

Inläggav Johannes » fre 01 dec 2017, 16:17

Den ganska enkla sanningen är nog att rätt använda är datorer klassrummen ett kraftfullt verktyg som hjälper inlärning hos eleverna, men fel använda gäller motsatsen. Det är ett intellektuellt haveri att påstå att skolan blir bättre bara man kastar ut datorerna. Frågan är många storleksordningar mer komplex än så.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav niklasz » fre 01 dec 2017, 18:41

Skolforskningsinstitutet har sammanställt forskning om digitala resurser i matematikundervisningen, vilket har bäring på den här frågan:

http://www.skolfi.se/forskningssammanst ... visningen/
niklasz

Inläggav MBY » fre 01 dec 2017, 19:37

Ja, Johannes har nog helt enkelt rätt. Jag kommer dock att tänka på något som möjligen är off-topic (matte är trådägare och moderatorerna bestämmer, så ni får avgöra) men som bör diskuteras.

Det offentliga bör inte premiera enskilda företag. När det kommer till fungibla varor spelar det ingen roll, men där man verkligen kan bör det undvikas. Skoldatorer bör köra idel open source vad operativsystem och all mjukvara beträffar. Liksom alla andra datorer i det offentliga. Undantag bör kunna göras, men måste motiveras. Det är en säkerhetsfråga, resursfråga, integritetsfråga och en moralisk fråga.

Ge ett barn en Mac-dator och hon blir sannolikt Apple-fanboy livet ut. Ge ett barn en Windows-PC och hon kommer vara trogen Windows-användare livet ut. Varför ska vi fostra barn att ty sig till Apple eller Microsoft? Det handlar ju också om själva datorundervisningen. Datorer är programmerbara, de är konfigurerbara, mjukvara kan delas och spridas, liksom konfigurationer och konst skapade på en dator. Detta fantastiska vill man motarbeta snarare än bejaka. Det har gått så långt och är så bisarrt att elever förutsätts använda samma system hemma. Skrivelser, labbrapporter, inlämningsuppgifter, etc, ska lämnas in i ett specifikt proprietärt format. Kör man inte office hemma så får man antingen "göra arbetet i skolan" eller "köpa/få en studentlicens". Woot? Det går inte att jämföra med hårdvara och fysiska ting hur snurrigt det är. Att lära sig office är inte att lära sig ordbehandling. Att lära sig photoshop är inte att lära sig digitalt skapande. Med öppen mjukvara är man betydligt mer agnostiskt till programmet samtidigt som det är mycket mindre problematiskt att lära sig det. Gimp, Libre office, PDF (förvisso stängt), GCC, LaTeX, etc fungerar på praktiskt taget alla datorer på denna planet, oavsett operativsystem, fungerar på förra årets modell och kommer kunna läsa in filformatet om 20, 30, 100, 10 000 år¹. Ja, ska man ö.h.t. öppna dokument man gjorde för 20 år sedan så måste man i stort sätt använda öppen mjukvara, för de program som dokumentet skapades för är döda för länge sedan och om ett företag slutar göra en produkt så är det slut där. Om Adobe bestämmer sig för att sluta supporta photoshop i morgon är det torsk för alla användare. Så icke med öppen mjukvara som inte kan dö på samma sätt (men givetvis sakta försvinna in i historien med tid så det räcker att konvertera, eller så får man helt enkelt kompilera gammal kod. Denna självklarhet förutsätter att man begår "brott" med stängda mjukvaror).

Det är svårt att hitta en jämförelse med en fysisk produkt, men det vore som att det offentliga gjorde det väldigt svårt att äga någon annan bil än en volvo. Eller nåt.

1) Förutsatt någon form av kontinuitet förstås, att inte alla världens datorer förstörs i en händelse och man börjar på helt ny kula, etc.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav niklasz » lör 02 dec 2017, 14:07

De nationella proven ska ju digitaliseras och skolverket måste säkerställa att man använder plattformar som är så utformade att produkter från olika leverantörer av mjukvara kan "jackas in" i plattformen. Dels får inte skolverket favorisera någon specifik leverantör, dels ska eleverna kunna använda den mjukvara de är vana vid från sin undervisning. Dessa aspekter spelar en stor roll i arbetet hos de institutioner som nu utvecklar nationella prov.
Skolverket är med andra ord "agnostiskt" vad gäller val av mjukvara, men det du skrev om MBY inkluderade väl enskilda skolor och där är det ju upp till varje skola eller huvudman att själv fatta beslut.
niklasz

Inläggav MBY » lör 02 dec 2017, 22:49

niklasz skrev:Skolverket är med andra ord "agnostiskt" vad gäller val av mjukvara, men det du skrev om MBY inkluderade väl enskilda skolor och där är det ju upp till varje skola eller huvudman att själv fatta beslut.
Ja, precis. Vilken nivå inom det offentliga som har ansvaret berörde jag inte. Däremot kan man väl säga att skolverket borde kunna reglera sådant, om inte annat genom läroplanen.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav niklasz » sön 03 dec 2017, 06:38

Ändringar i läroplanen tror jag måste göras av regeringen. Skolverket kan naturligtvis föreslå ändringar, men utan regeringsbeslut träder de nog inte i kraft.
niklasz

Inläggav Johannes » sön 03 dec 2017, 11:28

MBY skrev:Det offentliga bör inte premiera enskilda företag. När det kommer till fungibla varor spelar det ingen roll, men där man verkligen kan bör det undvikas. Skoldatorer bör köra idel open source vad operativsystem och all mjukvara beträffar. Liksom alla andra datorer i det offentliga. Undantag bör kunna göras, men måste motiveras. Det är en säkerhetsfråga, resursfråga, integritetsfråga och en moralisk fråga.

Min känsla (baserad på en nära anhörig som arbetar i skolan och barn i mellanstadieålder) är att dina argument snabbt håller på att bli obsoleta. Det går snabbt mot att man använder webapplikationer som är plattformsoberoende. I mina barns skola använder man iPads för vissa uppgifter och varje elev har en Chromebook. På den skolan använder man Google Classroom (som integrerar Googles motsvarighet till Office i molnet). Classroom och Google Docs/Sheets/Slides är så mycket mer effektivare att använda än någon kombination av open source att det inte är realistiskt att tro att open source någonsin kommer att kunna konkurrera.

En stor del av problemen med datorer i skolan har varit att allt strul med hårdvara, mjukvara, system och integration. Jag har hört skräckhistorier om hur hela lektioner har gått åt till att starta upp WIndowsdatorer, försöka logga in, kommunala skolnätverk som ligger nere, IT-administratörer som inte är tillgängliga eller inkompetenta etc. Det finns säkert mycket att vara kritisk mot när det gäller Google, men man kan köpa en Chromebook för under 2000 kr som har extremt tajt integration med mjukvaran, och en applikations- och systemlösning som ligger ljusår före hur det var med Windows/Office för några år sen. Nu ligger väl inte Microsoft på latsidan och de har motsvarande system med Office Online, men det har jag inte erfarenhet av. Såvitt jag vet finns det ingenting på open source som är i närheten.

Mina barn som jobbar med Google Docs/Sheets/Slides är knappt ens medvetna om vilka program de jobbar i. För dem är det bara generiska ordbehandlare/spreadsheets/presentationsprogram. Eftersom alla program av den typen numera tenderar att kunna läsa varandras format spelar det mindre roll om det är Google, Microsoft, Apple eller open source.

Argumentet att man inte kommer kunna läsa proprietära format i framtiden tror jag inte på. Det har jag hört i snart 30 år, men utvecklarna tar inte bort möjligheten att läsa gamla format i nya programversioner, och de vanligaste formaten (Office, Photoshop etc) är så vanliga att stöd för att läsa dem kommer finnas kvar i all framtid.

När det gäller hårdvaran går det inte att komma ifrån att olika märken har olika status. Alla barn vet att Apple är det högsta prestigemärket, och det spelar nog ingen roll hur skolan agerar.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav niklasz » sön 03 dec 2017, 14:58

Johannes skrev:Den ganska enkla sanningen är nog att rätt använda är datorer klassrummen ett kraftfullt verktyg som hjälper inlärning hos eleverna, men fel använda gäller motsatsen. Det är ett intellektuellt haveri att påstå att skolan blir bättre bara man kastar ut datorerna. Frågan är många storleksordningar mer komplex än så.

Ja, visst är det komplext. Men om man har en situation där resurser satsas på ett verktyg (datorer) som man inte har en bra pedagogisk idé med, så är det nog fullt möjligt att skolan blir bättre om man slutar lägga pengar på detta verktyg och i stället använder dem på annat.
niklasz

Inläggav MBY » mån 04 dec 2017, 05:59

Johannes skrev:Min känsla (baserad på en nära anhörig som arbetar i skolan och barn i mellanstadieålder) är att dina argument snabbt håller på att bli obsoleta. Det går snabbt mot att man använder webapplikationer som är plattformsoberoende. I mina barns skola använder man iPads för vissa uppgifter och varje elev har en Chromebook. På den skolan använder man Google Classroom (som integrerar Googles motsvarighet till Office i molnet). Classroom och Google Docs/Sheets/Slides är så mycket mer effektivare att använda än någon kombination av open source att det inte är realistiskt att tro att open source någonsin kommer att kunna konkurrera.
Eh, va? Hur gör det saken obsolet? Google docs är inte open source.

Vad har "konkurrera" med saken att göra? Om det offentliga bestämmer sig för X så är det klart att inte Y kan konkurrera. Men man kan bestämma sig för Y i stället och om Y är mer rimligt så är det X som får svårt att konkurrera.
Johannes skrev:En stor del av problemen med datorer i skolan har varit att allt strul med hårdvara, mjukvara, system och integration. Jag har hört skräckhistorier om hur hela lektioner har gått åt till att starta upp WIndowsdatorer, försöka logga in, kommunala skolnätverk som ligger nere, IT-administratörer som inte är tillgängliga eller inkompetenta etc. Det finns säkert mycket att vara kritisk mot när det gäller Google, men man kan köpa en Chromebook för under 2000 kr som har extremt tajt integration med mjukvaran, och en applikations- och systemlösning som ligger ljusår före hur det var med Windows/Office för några år sen. Nu ligger väl inte Microsoft på latsidan och de har motsvarande system med Office Online, men det har jag inte erfarenhet av. Såvitt jag vet finns det ingenting på open source som är i närheten.
"Google är billigare" är ett argument mot t.ex. Microsoft, inte mot vad jag säger. Jag säger att det offentliga bör - enligt LAG - använda open source och se till att inom datorundervisningen premiera open source. Klart att företag som google, Apple och MS kan ge "rock bottom deals" för skolor och universitet, så har det alltid varit och är liksom en del av problemet... Skolor ska fostra barn och lära upp studenter. Universitet har första, andra och "tredje" uppgiften och ska ha stor öppenhet. Stängda filformat är inte öppenhet.
Johannes skrev:Mina barn som jobbar med Google Docs/Sheets/Slides är knappt ens medvetna om vilka program de jobbar i. För dem är det bara generiska ordbehandlare/spreadsheets/presentationsprogram. Eftersom alla program av den typen numera tenderar att kunna läsa varandras format spelar det mindre roll om det är Google, Microsoft, Apple eller open source.
Vet inte riktigt vad du talar om. Datorer i skolan handlar om två saker, dels huvudtopic, datorns roll som arbetsverktyg helt frikopplat från datalogi, och datorundervisningen. Självklart kan och är elever e.dyl agnostiska till vilka program som används (molntjänster är också program, det vet jag att du förstår). Vad har det med krav på öppna format, öppen källkod och datorundervisningen att göra? Omedvetenheten blir nog varken mer eller mindre vare sig standarderna är öppna eller stängda, källkoden öppen eller stängd, etc. Förutom att man kanske bör undervisa just denna medvetenhet. Undvik program vars inre du inte får studera. Undvik program som har "licenser". Undvik protokoll och filformat som inte vem som helst kan implementera en avkodare för. Vi behöver inte lära eleverna alla färdigheter som krävs för att studera källkod eller implementera saker, det är inte poängen. Det är attityden till detta som är poängen och vad eleverna sedan har med sig genom livet.

Johannes skrev:Argumentet att man inte kommer kunna läsa proprietära format i framtiden tror jag inte på. Det har jag hört i snart 30 år, men utvecklarna tar inte bort möjligheten att läsa gamla format i nya programversioner, och de vanligaste formaten (Office, Photoshop etc) är så vanliga att stöd för att läsa dem kommer finnas kvar i all framtid.
Fint. Då kanske jag kan skicka dig några hundra MB med Harward-graphics-dokument, visicalc, thedraw, lotus symphony, bsv-filer och en hel drös med andra filer och format där du MÅSTE använda köpta, stängda och supportade program för att konvertera det *verbatim* till saker som renderar perfekt på min dator vars spec du inte får? Det kanske finns något generellt konverteringsprogram i shareware-format som installerar 17 plugins och kanske ett bonus-virus från något företag som kanske finns 1 år till? :D Jag får i samma exempel använda öppen mjukvara till detta. Det handlar inte heller enbart om filkonvertering, utan att produkter läggs ner tvingar användare (som fortfarande kan läsa sina filer) att börja på helt ny kula vad interfacet beträffar.

Historien talar mot dig. Flera program som varit "the shit" är komplett döda idag. Likaså hårdvaruplattformar. Räddningen då den ö.h.t. finns är i regel öppen mjukvara. Har formaten alltid varit öppet finns inte problemet. Kontinuiteten här är mycket större och själva poängen är att du själv kan stå för kontinuiteten, du rår över eget hus.

Men, detta är egentligen inte relevant. Elever bör undervisas i att använda öppna plattformar och format, i datorundervisningen. Med datorn som verktyg för annan undervisning så får man se till specifika exempel över vad som är rimligt.

Johannes skrev:När det gäller hårdvaran går det inte att komma ifrån att olika märken har olika status. Alla barn vet att Apple är det högsta prestigemärket, och det spelar nog ingen roll hur skolan agerar.
Hur menar du nu? Igen verkar du tro att jag menar att öppen mjukvara och öppna standarder "vinner" i en konkurrens- (eller vänskapskorruptions-)situation där Apple, Google eller MS kan erbjuda helhetslösningar med datorer och mjukvara smidigt, enkelt men med komplett inlåsning, s.k. lock-in. (som jag sa blir en del apple-fanboys och andra blir muttrande men alltid lojala windowsanvändare). Så fungerar det inte för andra ämnen.

Nej. Jag tycker inte skolan är en plats för detta, utan tvärt om. Skolan bör ju fostra nya generationer som föredrar självklarheter som att programkod är programdokumentation, att öppna plattformar är bra och varför de är bra. Dvs själva principerna. Då kommer inte stängd kod på gammaldags manér bli självklarheter i yrkeslivet heller. Jämför med hur elektronikföretag gör utvecklingsplattformar för sina chipset o.dyl och säljer dessa mycket billigt eller ger bort dem. Det gör att folk som leker hemma även "smittar" av sig inom sina yrken och väljer därför t.ex. AVR framför PIC, X framför Y, Apple framför MS, etc, etc, etc. Denna effekt könner givetvis företagen om och därför är de så kåta på att sälja till skolor. Eftersom öppen mjukvara borde vara norm (är norm, folk behandlar ändå stängd mjukvara som om den vore fri och begår därmed "brott") och det absolut inte finns några som helst rationella argument för stängd kod. Stängd kod förhåller sig till öppen ungefär som anekdoter förhåller sig till belägg. Hårdvara är en helt annan femma men med liknande principer. Stängd firmware är en styggelse och "non-disclosure" av APIer och protokoll likaså. Hårdvara är inte lika problematiskt då den inte låser dig utan är i regel universella turingmaskiner, för att spetsa till det. Det som sätter lås och bom för en del aktiviteter är mjukvara, inte hårdvara.

Om elever ska lära sig specifika mjukvaror, varför ska de lära sig stängda sådana? Det värsta är förstås när skolan "kräver" ett specifikt format, som inte är öppet. Helt orimligt. Öppna grejer funkar på stängda plattformar, men det omvända gäller inte. Kraven på filformat etc ska alltså handla om öppenhet.

Btw, molntjänster fungerar inte alls speciellt bra på alla plattformar. Google docs beter sig lite olika beroende på webbläsare och OS, Office 360 jäklas gärna med icke idel-MS-kombos av mjukvara/OS. Företag kan *betala* varandra för att saker ska fungera på deras plattformar, etc. Så kan vi naturligtvis inte ha det i den "immateriella" marknadsekonomin. Vad gör vi med en molntjänst, öppen eller stängd, när nätet går ner?

Men, framförallt: öppen mjukvara är i minoritet idag, både som molntjänst och som program. Det är något för skolan att ändra på genom att låta elever se öppen mjukvara som det normala. Att "alla kör google" är inte ett argument, det är problemet.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Johannes » mån 04 dec 2017, 08:39

MBY skrev:Vad har "konkurrera" med saken att göra? Om det offentliga bestämmer sig för X så är det klart att inte Y kan konkurrera. Men man kan bestämma sig för Y i stället och om Y är mer rimligt så är det X som får svårt att konkurrera.

Jag menar inte konkurrera i affärsmässig mening, utan i funktionalitet. Open source-lösningar uppfyller tyvärr inte grundkraven på den funktionalitet skolan behöver. Debatten om fördelarna med open source har förts i tjugo år men i slutändan landar det oftast i att det står mellan å ena sidan en högre princip (open source är moraliskt bättre) och å andra sidan att open source-lösningar ligger i efter i utvecklingen, har allmänt sämre funktionalitet och totalkostnaden blir mycket högre eftersom det krävs intensivt arbete av högt kvalificerad IT-personal för att underhålla systemen. Jag har jobbat med F&U först som doktorand och sedan i femton år i industrin med embeddedsystem och tvingas konstatera att tyvärr är open source oftast bättre lämpat som hobbyprojekt för entusiaster. Det uppfyller sällan kraven för professionell användning.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » mån 04 dec 2017, 08:53

MBY skrev:Vet inte riktigt vad du talar om. Datorer i skolan handlar om två saker, dels huvudtopic, datorns roll som arbetsverktyg helt frikopplat från datalogi, och datorundervisningen. Självklart kan och är elever e.dyl agnostiska till vilka program som används (molntjänster är också program, det vet jag att du förstår). Vad har det med krav på öppna format, öppen källkod och datorundervisningen att göra? Omedvetenheten blir nog varken mer eller mindre vare sig standarderna är öppna eller stängda, källkoden öppen eller stängd, etc. Förutom att man kanske bör undervisa just denna medvetenhet. Undvik program vars inre du inte får studera. Undvik program som har "licenser". Undvik protokoll och filformat som inte vem som helst kan implementera en avkodare för. Vi behöver inte lära eleverna alla färdigheter som krävs för att studera källkod eller implementera saker, det är inte poängen. Det är attityden till detta som är poängen och vad eleverna sedan har med sig genom livet.

Molntjänster har tre komponenter som är avgörande för funktionaliteten: mjukvara, hårdvara (serverhallar), och en serviceorganisation. De kan inte fungera om något av dessa saknas. Såvitt jag vet finns det ingen open source-molntjänst som skolan skulle kunna använda, eftersom det inte finns open source-hårdvara eller serviceorgansation. Man skulle kunna tänka sig att staten ordnade dessa för skolan, visst, men det sker inte idag. Den frågan rör sig på ett lite högre politiskt plan. Det är ju inte direkt någon trend i samhället att staten står för den typen av tjänster, tvärtom.

Jag håller helt enkelt inte med dig om att attityden som kommer med open source är viktig att pränta in hos elever, i alla fall inte till den kostnad det skulle medföra att ha krav på open source i skolan i form av sämre funktionalitet och högre ekonomisk kostnad. För mig är det en halvviktig fråga bland många andra som man kan undervisa om ändå.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » mån 04 dec 2017, 09:06

MBY skrev:Fint. Då kanske jag kan skicka dig några hundra MB med Harward-graphics-dokument, visicalc, thedraw, lotus symphony, bsv-filer och en hel drös med andra filer och format där du MÅSTE använda köpta, stängda och supportade program för att konvertera det *verbatim* till saker som renderar perfekt på min dator vars spec du inte får? Det kanske finns något generellt konverteringsprogram i shareware-format som installerar 17 plugins och kanske ett bonus-virus från något företag som kanske finns 1 år till? :D Jag får i samma exempel använda öppen mjukvara till detta. Det handlar inte heller enbart om filkonvertering, utan att produkter läggs ner tvingar användare (som fortfarande kan läsa sina filer) att börja på helt ny kula vad interfacet beträffar.

Historien talar mot dig. Flera program som varit "the shit" är komplett döda idag. Likaså hårdvaruplattformar. Räddningen då den ö.h.t. finns är i regel öppen mjukvara. Har formaten alltid varit öppet finns inte problemet. Kontinuiteten här är mycket större och själva poängen är att du själv kan stå för kontinuiteten, du rår över eget hus.

Fast nu är du bara tramsig. Det kommer aldrig (om inte apokalypsen kommer) bli svårt att läsa Office-filer, Photoshop-filer, pdf:er, jpeg-filer, eller andra format som är vitt spridda och blivit de-facto-standard.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Pär C » mån 04 dec 2017, 09:12

Open source är i grunden ”bara” en annan affärsmodell än proprietär kod, det är inte välgörenhet. Det låter i mina öron märkligt att skolan eller det offentliga i allmänhet skulle ha en principiell uppfattning att det ena är bättre än det andra. Däremot är det rimligt att hård- och mjukvara köps upp utifrån ”best bang for the buck” utifrån vad det är för uppgift som man vill ha löst. Jag misstänker att open source har svårt att ta sig fram där av just de skäl som Johannes är inne på – det skulle krävas större intern kompetens att ratta en open source lösning, vilket är både dyrt och sårbart.

En reflektion är annars att varje skola i kommunen tycks besluta själv, i alla fall i min kommun. En högstadieskola tillhandahåller ut PC-datorer, en annan Apple-datorer osv. En decentralisering som känns oväntad i en organisation där man bestämmer matsedel ett halvår i förväg gemensam för alla skolor i kommunen.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Johannes » mån 04 dec 2017, 09:22

MBY skrev:Btw, molntjänster fungerar inte alls speciellt bra på alla plattformar. Google docs beter sig lite olika beroende på webbläsare och OS, Office 360 jäklas gärna med icke idel-MS-kombos av mjukvara/OS. Företag kan *betala* varandra för att saker ska fungera på deras plattformar, etc. Så kan vi naturligtvis inte ha det i den "immateriella" marknadsekonomin. Vad gör vi med en molntjänst, öppen eller stängd, när nätet går ner?

Först och främst: oavsett vad du tycker är molntjänster i skolan här för att stanna och det kommer aldrig att gå tillbaka, för att det är så extremt mycket effektivare än att arbeta med än lokalt installerade applikationer i skolvärlden. Det är säkert möjligt att hitta någon plattform där G suite strular men utvecklingen går extremt snabbt, så det kan man nog se som barnsjukdomar i så fall. Det fungerar i alla fall häpnadsväckande smidigt på alla plattformar jag har testat (Apple, Windows, Chromebook).

Vad gör man om nätet går ner? Man gör något annat, precis som man gör om det blir strömavbrott.
Användarvisningsbild
Johannes

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora