Datorer i skolan och skolresultat

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Datorer i skolan och skolresultat

Inläggav Johannes » tis 12 dec 2017, 16:41

Tryggve skrev:Jo, och exemplet med Linux. Det kanske är ont om Linuxexperter, men systemet har väl funnits och använts ett rätt bra tag nu? 20+ år? Så ett par generationer experter borde man ju ha hunnit få fram.

Linux används väldigt brett inom industri och för specialtillämpningar. Linux är numera ofta(st?) förstahandsval om man har en dator som ska styra någon form av maskin eller apparat. Men det har aldrig slagit igenom för konsument- och kontorsdatorer. Finns många experter, men de jobbar med saker som inbyggda system, industriell styrning, fordon, medicinteknik, forskning etc. Mer pengar där än i skolan...

Sen är ju faktiskt både Android och Chrome OS Linuxbaserade.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » tis 12 dec 2017, 16:58

Johannes skrev:Sen är ju faktiskt både Android och Chrome OS Linuxbaserade.

Där har du ju en viktig poäng, förstås.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav harald » tor 14 dec 2017, 02:52

Jag blir lite förvånad när jag läser den här tråden. Open source är ju ganska dominerande nu för tiden. I mobilen, på servern, i browsern, i molnet (ja, där används kanske inte tekniken alltid på det sättet som många fri mjukvaruförespråkare hade önskat, men i alla fall...).
Att open source skulle kräva mer och dyrare IT-support tycker jag låter som ett mycket gammalt, och redan då felaktigt argument. Var supporten billigare och enklare på den tiden microsoft dominerade?

Tryggve skrev:Jag kanske har missat något, men på vilket sätt skulle open-source vara en garanti för att man oproblematiskt skulle kunna gå tillbaka och läsa 20-30 år gamla filer? Man tillämpar väl nya saker där med? Eller är det alltid samma teknik nu och för evigt? Det löser väl inte heller problemet med gammal hårdvara, som Johannes har nämnt.

Odokumenterade filformat kan ibland kartläggas genom att läsa källkoden till programmet som en gång skapat filen. Att bara analysera själva datafilen är oftast inte tillräckligt för att få kunskap om filformatet i sin helhet.
Sedan kan också programvaruprojekt som övergivits av sina ursprungliga utvecklare tas över av någon annan på ett betydligt enklare sätt, ifall källkoden finns tillgänglig och licensen tillåter en fork.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Anders G » tor 14 dec 2017, 08:23

Den här diskussionen har ju inget med datorer i skolan och skolresultat att göra.

Går det att moderera isär till en tekniktråd och en pedagogikdiskussion?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » tor 14 dec 2017, 12:20

harald skrev:Jag blir lite förvånad när jag läser den här tråden. Open source är ju ganska dominerande nu för tiden. I mobilen, på servern, i browsern, i molnet (ja, där används kanske inte tekniken alltid på det sättet som många fri mjukvaruförespråkare hade önskat, men i alla fall...).

Nja, open source-komponenter är vanligt förekommande, men de flesta kompletta tjänster och system bygger inte på open source fullt ut. Android är t ex i praktiken en blandning av open source och låst kod.

harald skrev:Att open source skulle kräva mer och dyrare IT-support tycker jag låter som ett mycket gammalt, och redan då felaktigt argument. Var supporten billigare och enklare på den tiden microsoft dominerade?

Det är nog snarare ett gammalt argument som blivit sant. Ett skol-IT-system med enbart open source skulle kräva mycket support och sannolikt kännas ganska gammaldags.

Microsoft dominerar förresten fortfarande för desktop/laptop:

Windows 89.01%
Mac OS 7.92%
Linux 2.31%
Unknown 0.41%
Chrome OS0.32%
BSD 0.02%
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav micke.d » tor 14 dec 2017, 14:45

I mina barns skolor hanterar de läxor och inlämningsuppgifter med Google Classroom.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tor 14 dec 2017, 15:55

micke.d skrev:I mina barns skolor hanterar de läxor och inlämningsuppgifter med Google Classroom.
... vilket fungerar rätt smidigt. Ett problem vi upptäckt är dock att vi föräldrar har sämre koll på läget eftersom vi inte kommer åt uppgifter och sådant på ett naturligt sätt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav revve » fre 15 dec 2017, 10:24

Anders G skrev:Den här diskussionen har ju inget med datorer i skolan och skolresultat att göra.

Går det att moderera isär till en tekniktråd och en pedagogikdiskussion?

Jag håller med fullständigt.
Det finns massor av intressanta saker att diskutera.
Vilken typ av datoranvändning förbättrar skolresultatet och finns det verkligen evidens för detta?
Kan en fördel med datorer vara att de till viss del kan kompensera för dåliga lärare?
Kan datorer hjälpa till att öka motivationen hos lågpresterande men begåvade elever?
Hjälper datorerna verkligen svaga elever eller blir de ytterligare ifrånåkta?
revve

Inläggav tonyf » tor 21 dec 2017, 00:04

Som sagt, diskussionen har litet spårat ur. Förbättrar eller försämrar datorer lärande i skolan?

Tag matematik först (skolans nästviktigaste ämne). Rimligtvis har datorer i detta ämne ingen plats. Annat än som ett litet litet komplement i vissa fall i något högre årskurser. I grunden skall skolan lära ut grundläggande aritmetik och den mest basala enkla grundläggande geometrin. Detta på ett sätt så att de flesta eleverna får både en hyfsad begreppsmässig förståelse och en hyfsad teknisk färdighet att göra enkla aritmetiska beräkningar och lösa enkla problem med hjälp av dessa kunskaper och färdigheter. Förmodligen görs detta enklast och bäst med papper och penna (och svarta tavlor och liknande), och till viss del (och inte minst, använd riktiga fysiska föremål som modeller för de matematiska strukturerna) klossar, och fysiska strukturer med olika geometrier. (Jag är här väldigt teknikpositiv, och inte alls en av de där bakåtsträvarna som hävdar att papper och pennor (t.o.m. blyertspennor, bläck och gåspenna anser jag ha sprungits ifrån av teknikutvecklingen) förstör dagens ungdom och att riktigt lärande sker genom att skriva i sandlådor och på lertavlor.)

I nästa skede kommer enkel skolalgebra (enkel aritmetikavbildande algebra). Även här har jag svårt att se någon konkurenskraftig konkurent till papper och penna? Ungefär på denna nivå kanske enkel datorprogrammering kunna komma in som ett litet komplement, huvudsakligen för att ytterligare öva logik och algoritmer (och disciplin) i sådana exempel där man ser algebran och aritmetiken i sitt sammanhang. Men det är ju en helt annan form (och dessutom mycket mer begränsad) av datoranvändande än den normala i skolan idag.

I svenska (inklusive litteratur) (skolans viktigaste ämne, ty kan man inte läsa och skriva faller det mesta av annat, och det skall man dessutom kunna som en flytande färdighet, inte bara till nivån stappla sig fram) och förmodligen andra läsämnen. Här är det längre ifrån en självklarhet om datorer bör användas eller ej. Så frågan är, lär man sig läsa och skriva bra bättre eller sämre med papper och penna eller med datorer och skärmar (och tangentbord, gissar jag)? Min enda referens är att "jag sett" i allmänna massmedia att eleverna lär sig bättre med papper och penna (och inkl. pappersböcker). (Av i stort sett två orsaker, har jag fått intrycket av, dels att hjärnan fungerar så att man direkt lär sig något bättre genom papper och penna än genom skärm och tangentbord, dels att datorer skapar ökad stress och förvirring och minskar koncentrationsförmåga.) Och om det stämmer så är det "ju" (med en kunskapsfrämjande vetenskaplig-skeptikers värderingar) papper och penna och pappersböcker man också bör använda. Så frågan här blir då, stämmer det? Dels stämmer det att [de mediaartiklar som jag råkat se och ha kvar något vagt minne av] återger forskningsläget korrekt, dels hur mycket och hur bra forskning har vi egentligen på detta området?

Detta gäller ju läget idag. I en mer avlägsen framtid kommer kanske datoralgoritmer som är bättre lärare än mänskliga.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Cytokrom C » tor 21 dec 2017, 08:25

Jag håller med om att datorer nog är lite av en gimmick i de flesta ämnen, även om jag sett ett par tillämpningar som verkar vettiga och kanske gör marginell nytta, i synnerhet när något skall nötas in:

1. Geografiinlärning: Elektroniska kartor där man kan träna om och om igen är nog bättre än stenciler för att lära sig länder, floder och städer

2. Matematik: Här är det främst möjligheten till virtuella belöningar som jag tror kan vara en fördel med datorinlärning, när det gäller grundläggande innötning. Det kan bli mer motiverande att nöta gångertabellerna 20 ggr om man kan tjäna in medaljer, troféer o.dyl.

Dessa tillämpningar kanske inte i sig motiverar inköp och underhåll av datorer. Dock tycker jag att grundläggande programmering borde ingå i läroplanen, och där skulle ju datorer vara kritiska.
Cytokrom C

Inläggav kipphebel3 » tor 21 dec 2017, 13:22

Japp. Använder själv Duolingo. Bra för nötningsövningar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Johannes » tor 21 dec 2017, 13:32

Cytokrom C skrev:2. Matematik: Här är det främst möjligheten till virtuella belöningar som jag tror kan vara en fördel med datorinlärning, när det gäller grundläggande innötning. Det kan bli mer motiverande att nöta gångertabellerna 20 ggr om man kan tjäna in medaljer, troféer o.dyl.

Det argumentet kan generaliseras till alla skolämnen där det handlar om att nöta in någonting.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » tor 21 dec 2017, 13:39

tonyf skrev:Min enda referens är att "jag sett" i allmänna massmedia att eleverna lär sig bättre med papper och penna (och inkl. pappersböcker). (Av i stort sett två orsaker, har jag fått intrycket av, dels att hjärnan fungerar så att man direkt lär sig något bättre genom papper och penna än genom skärm och tangentbord, dels att datorer skapar ökad stress och förvirring och minskar koncentrationsförmåga.) Och om det stämmer så är det "ju" (med en kunskapsfrämjande vetenskaplig-skeptikers värderingar) papper och penna och pappersböcker man också bör använda. Så frågan här blir då, stämmer det?

Det stämmer troligen inte. Det finns inget fundamentalt som säger att digitala verktyg är sämre än papper och penna. Det handlar bara om hur verktygen är utförda. Min uppfattning är att datorer i skolan har fått dåligt rykte dels för att det varit en hel del berättigad kritik mot dåliga och struliga datasystem i skolan, och dels för att kritikerna (vuxna födda ca 1980 och tidigare) ofta har en cementerad uppfattning om att det som gällde i deras skolgång var bra och förändring är i princip av ondo.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » tor 21 dec 2017, 13:44

Cytokrom C skrev: Dock tycker jag att grundläggande programmering borde ingå i läroplanen, och där skulle ju datorer vara kritiska.

Programmering ingår i läroplanen och skolorna ska ha infört det senast från och med höstterminen 2018.
Användarvisningsbild
Johannes

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora