Konfirmeringsbias i Systembolagets forskning

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Konfirmeringsbias i Systembolagets forskning

Inläggav AndreasN » tor 19 apr 2018, 21:06

Hej!

Jag tycker att denna forskning har konfirmeringsbias. Har jag rätt?
https://www.uvic.ca/research/centres/ci ... l_2017.pdf

Systembolaget vill inte veta av någon kritik från vanliga människor och hänvisar bara till att ingen forskare har kritiserat den.
AndreasN

Re: Konfirmeringsbias i Systembolagets forskning

Inläggav kipphebel3 » fre 20 apr 2018, 05:55

Hej Andreas. Kan du konkretisera litet. Vad i det material du länkar till anser du att tyder på bias?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav AndreasN » fre 20 apr 2018, 07:13

Tack för svar!

Jag tänker främst på detta:

$this->bbcode_second_pass_quote('', 'A')ims
This report provides updated estimates of the public health and safety benefits to Sweden of retaining
the government alcohol monopoly, Systembolaget. An international team of scientists estimated impacts on alcohol policy, consumption and related harms if the monopoly was privatised.

Jag tycker det antyder att de bara letar efter fördelar med att behålla monopolet och nackdelar av att avskaffa monopolet.

Om det har någon betydelse så är jag personligen inte för eller emot vare sig behållande eller avskaffande av monopolet, jag tycker det finns för och nackdelar med båda. Jag är inte heller med i någon politisk organisation eller parti. Men jag är emot att använda skattemedel eller i det här fallet minska på vinsten som delas ut till staten för att genomföra bristfällig forskning.
AndreasN

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 20 apr 2018, 11:50

Det beror väl på... Syftet med studien var att visa hälsofördelarna med att begränsa tillgången på alkohol (dvs genom Systembolaget) i befolkningen, vilket väl inte går att säga emot. Så å ena sidan utreds inte eventuella nackdelar på andra sätt med systembolaget, men det är å andra sidan inte heller studiens syfte - vilket väl tydliggörs?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav AndreasN » fre 20 apr 2018, 15:39

Är det inte konfirmeringsbias då om studiens uttalade syfte är att vara vinklad? Det gör den helt oanvändbar utan en annan studie som undersöker motsatsen.
AndreasN

Inläggav kipphebel3 » fre 20 apr 2018, 18:20

Det skulle jag inte säga. De har ju avgränsat sig till en viss sak och utrett det.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav AndreasN » fre 20 apr 2018, 20:23

Om det är ett helt normalt förfarande så är det väl OK.

Bara jag som personligen skulle vilja ha en studie som undersöker andra aspekter, oavsett vilken politisk inriktning som får mest rätt av resultatet.

Tack så jättemycket för klargörandet.
AndreasN

Inläggav kipphebel3 » lör 21 apr 2018, 06:56

Naturligtvis kan man tänka sig andra studier, bara man kan hitta konkreta frågeställningar. Ett exempel:

Alternativ till alkoholmonopolet.

Då skulle man kunna skissa på ett antal möjliga alternativ och försöka skatta deras effekter. Ingen helt enkel fråga dock.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » sön 22 apr 2018, 08:59

Det torde väl i alla fall vara svårt att se några hälsofördelar med att avskaffa monopolet.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » sön 22 apr 2018, 13:39

Jag tycker inte det är svårt att vara kritisk till rapporten utifrån den avgränsning den har. Den centrala punkten i undersöknimgen är hur mycket konsumtionen skulle förändras på grund av ökad tillgänglighet utifrån två olika scenarior. Med tanke på detta kan förvänta sig att hitta experter på konsumtionsmönster, på effekter av monopol och dyl. Det saknas dock helt bland författarna utan de är alla i vård- eller drogsvängen, vad de verkar.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Hans S » mån 23 apr 2018, 09:22

I sammanfattningen nämner de att 20% av kosumerad alkohol inte sålts via systemet. Någon som vet hur de kom fram till den siffran?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav swooch » mån 23 apr 2018, 10:14

@"Hans S", möjligen från CAN (som systembolaget själva hänvisar till för siffror).

https://www.can.se/contentassets/3ecc5b ... e-2016.pdf
Användarvisningsbild
swooch

Inläggav Jonas Duregård » mån 23 apr 2018, 11:38

Man kan ju ha en hypotes (till exempel att alkoholmonopol gynnar folkhälsan) och testa den hypotesen utan att man för den sakens skull automatiskt drabbas av konfirmeringsbias.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora