Himlen och jultomten, varför ljuger man för barn?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Himlen och jultomten, varför ljuger man för barn?

Inläggav L. Mäkinen » ons 18 jul 2018, 21:16

Jag förstår att man i ett religiöst sammanhang kan tro att man kommer till himlen eller IKEA när man dör, men är det bara för att slippa ledsna barn man lurar i dem att marsvin och mormor kommer till liknande platser när man själv insett att slut är slut?

Grejen med tomten är ännu konstigare. Blir barn mindre glada av att få presenter av närstående?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Himlen och jultomten, varför ljuger man för barn?

Inläggav Hans S » ons 18 jul 2018, 23:38

Bra fråga.

Jag själv ljög om jultomten framför barnen tills typ 10 och ordnande näst intill religiösa begravningar av de marsvinen de hade.

Jag fick meddela barnen när deras mormor dog för fem år sedan och de var typ 10, 13 och 15 - då var det inget om himlariket utan jag parkerade dem i soffan sittandes framför och förklarade att hon var borta. Och att hon hade haft en bra tid, med flertalet barnbarn. Min ex är inte ofta positiv om vad jag gör men då var hon det.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav ttias » tor 19 jul 2018, 08:09

Är det inte så att barn pejlar in rätt bra vad som är på riktigt och låtsas. Religiösa påståenden verkar riktiga eftersom vuxna tror på dem. Tomten å andra sidan är inte märkligare än spindelmannen eller my little pony eller något annat skönlitterärt eller fiktivt.

Ser det som likvärdigt. Saker som berikar fantasin och håller dem sysselsatta.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Pär C » tor 19 jul 2018, 08:32

Jag tycker vi pratar om olika fenomen. Att man gärna säger till barn att döda kommer till himlen – trots att man inte själv tror på det – är ett exempel på vi gärna lindar in obehagliga besked. Vi gör likadant med vuxna – ”Det är inte dig det är fel på utan mig”, osv. Skillnaden är mest att med barn tror man att man kommer undan med mer.

Detta med att tomten finns är mer en vuxenkonspiration kring att alla barn ska ha gått igenom en fas där de tror att tomten fanns på riktigt för att sedan, vid någon ålder, förstå att så inte var fallet. Det gör hur som susen för det kritiska tänkandet.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav L. Mäkinen » tor 19 jul 2018, 12:06

Jag har hört närstående barn prata om att djur hamnat i katthimlen, men när föräldrarna sa till dem att min hund var i hundhimlen kunde jag inte vara tyst utan protesterade. Under min uppväxt fick vi nog information om att mormor och morfar dog och "så var det med det". Då var jag 4 resp 6 år gammal så det var ingen mogen ålder.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav elron » lör 21 jul 2018, 12:00

Pär C skrev:Detta med att tomten finns är mer en vuxenkonspiration kring att alla barn ska ha gått igenom en fas där de tror att tomten fanns på riktigt för att sedan, vid någon ålder, förstå att så inte var fallet. Det gör hur som susen för det kritiska tänkandet.

Själv trodde jag på tomten tills jag var ca 5 år. Då avslöjade min mor den hemska sanningen: tomten var i själva verket pappa som hade klätt ut sig. Jag protesterade eftersom han varit hemma då tomten kom föregående jul. Jovisst sa mamma, förra året var tomten farbror X (minns efter drygt 65 år inte längre hans namn). När pappa kom hem från jobbet och bekräftade mammas ord i minsta detalj gav jag slutligen med mig - om än motvilligt.

Vid ungefär samma ålder avslöjade däremot min lillebror tomten helt på egen hand inför övriga familjen på ett smått burdust sätt. Han krävde helt enkelt att detta år vara tomte själv. Vilket han givetvis fick.

Angående sista raden i inlägget av L. Mäkinen som inleder denna tråd: mina föräldrar hävdade aldrig att julklapparna kom från tomten. Denne lämnade endast över presenterna från mormor och morfar m fl släktingar och vänner till familjen. Med ett undantag: en årlig godisbit i ett litet paket påstod de komma från tomten personligen även långt efter att dennes ickeexistens avslöjats och de erkänt att gåvan kom från dem själva. Så om denna detalj ska räknas som lögn eller inte kan diskuteras - för mor och far var det nog snarare en lek. Jag och mina småsyskon hade ju redan fått veta sanningen.
Cogito, ergo Cartesius est
Användarvisningsbild
elron

Inläggav L. Mäkinen » sön 22 jul 2018, 10:51

Jag läste en text på en ölflaska igår och tycker att den passar här.

Hellre en svart sanning än en vit lögn.
Wisby Stout
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Nemesis » mån 23 jul 2018, 19:46

Jag hörde en gång en skeptiker berätta att han och hans fru, när de uppfostrade sina barn, aldrig sa att tomten fanns, men inte heller att han inte fanns. Kanske det mest passande sättet att handskas med frågan?

Barnen ifråga snappade ändå upp tomten från den omgivande kulturen, och vid en viss ålder slutade de tro på honom.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav L. Mäkinen » tis 24 jul 2018, 10:40

Nemesis,
Har man någon anledning att inte beskriva tomten som en gammal berättelse som lever kvar för att det är kul (precis som gud...)?
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Nemesis » tis 24 jul 2018, 21:27

Inte direkt som jag kan komma på. Fast det beror väl på hur man som förälder tror att det påverkar barnen.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Picea » ons 25 jul 2018, 01:19

Jag fick aldrig chansen att tro på tomten som barn. Min pappa babblade aldrig om att lägga på brev eller sånt, han sa rakt ut: "Nu ska jag gå ut och klä ut mig till tomte."

När vi firade jul på pensionat när jag var i 8-årsåldern kom det en tomte som jag gärna ville tro var på riktigt. Men mina föräldrar krossade mina drömmar när de konstaterade, mitt framför mig, att det måste ha varit värdens son.

Till råga på allt var de litet stolta över sina skeptiker till barn, som aldrig hade trott på tomten.
Användarvisningsbild
Picea

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora