Lyckliga av piller ?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Lyckliga av piller ?

Inläggav Thermal » ons 25 jul 2018, 18:21

Enligt World Happiness Report 2018, här avhandlad i FoF:
https://fof.se/tidning/2015/8/artikel/d ... -att-stiga
så är medborgarna i Island, näst efter Schweiz, de mest nöjda, (lyckligaste), i världen.

Enligt en annan studie är islänningarna världens största konsumenter av antidepressiva läkemedel:
https://www.indy100.com/article/these-a ... WJvJPf5WFx

Är de där pillren väldigt effektiva eller finns det någon annan förklaring?
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Re: Lyckliga av piller ?

Inläggav Anders G » ons 25 jul 2018, 19:18

Konsumtion av torsk?

Korrelation betyder inte automatiskt samband.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » ons 25 jul 2018, 19:22

Artikeln du länkar till går ju igenom flera möjliga förklaringar/anledningar.

– Nordvästra Europas sekulära och protestantiska länder ligger i regel i topp i alla dessa mätningar, säger Bengt Brülde, som är professor i filosofi vid Göteborgs universitet och en av Sveriges ledande lyckoforskare. Det kan inte bara förklaras av vår rikedom, politiska stabilitet eller välfärd. Jag tror att det förklaras av vår rätt unika kombination av individualism och tillit. Vi har relativt stor frihet att leva de liv vi vill leva, oavsett till exempel släktens vilja. Dessutom litar vi både på varandra och på våra myndigheter. Detta är ohyggligt svårt att bygga upp, men väldigt lätt att riva ner. Vår lycka är därför något att värna om. Stora klyftor i samhället hotar tilliten och solidariteten – och därmed lyckan.

Tittar man på listan över konsumtion av antidepressiva läkemedel så verkar den inte direkt korrelera med de länder som är "lyckligast". Finland har låg konsumtion, t ex.

Antidepressiva läkemedel fungerar ju inte heller som lyckopiller.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » ons 25 jul 2018, 22:15

Varifrån kommer egentligen uttrycket "lyckopiller"? Det är snarare jämnhumörspiller.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Tryggve » tor 26 jul 2018, 10:55

L. Mäkinen Wrote:Varifrån kommer egentligen uttrycket "lyckopiller"? Det är snarare jämnhumörspiller.

Var inte det ett uttryck som etablerades av massmedia en gång i tiden?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Thermal » tor 26 jul 2018, 18:27

Tryggve Wrote:Artikeln du länkar till går ju igenom flera möjliga förklaringar/anledningar.

– Nordvästra Europas sekulära och protestantiska länder ligger i regel i topp i alla dessa mätningar, säger Bengt Brülde, som är professor i filosofi vid Göteborgs universitet och en av Sveriges ledande lyckoforskare. Det kan inte bara förklaras av vår rikedom, politiska stabilitet eller välfärd. Jag tror att det förklaras av vår rätt unika kombination av individualism och tillit. Vi har relativt stor frihet att leva de liv vi vill leva, oavsett till exempel släktens vilja. Dessutom litar vi både på varandra och på våra myndigheter. Detta är ohyggligt svårt att bygga upp, men väldigt lätt att riva ner. Vår lycka är därför något att värna om. Stora klyftor i samhället hotar tilliten och solidariteten – och därmed lyckan.

Tittar man på listan över konsumtion av antidepressiva läkemedel så verkar den inte direkt korrelera med de länder som är "lyckligast". Finland har låg konsumtion, t ex.

Antidepressiva läkemedel fungerar ju inte heller som lyckopiller.

Det är ingen liten andel av islänningarna som använder antidepressiva läkemedel, 12,5% !
https://icelandmonitor.mbl.is/news/poli ... nts_table/

Om dessa människor inte skulle få sin medicinering och börja se världen som mer än grådaskig, tvivlar jag på att nationen skulle hamna så högt i nöjdhet. Att ha en deprimerad person i sin omgivning är nog inte vad man öskar sig, så det borde också rimligtvis finnas sekundäreffekter.

Enligt samma artikel toppar Island konsumtionen av sömnmedel, diverse stimulerande mediciner och smärtstillande medel.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Tryggve » fre 27 jul 2018, 08:01

Thermal Wrote:Det är ingen liten andel av islänningarna som använder antidepressiva läkemedel, 12,5% !
https://icelandmonitor.mbl.is/news/poli ... nts_table/

Om dessa människor inte skulle få sin medicinering och börja se världen som mer än grådaskig, tvivlar jag på att nationen skulle hamna så högt i nöjdhet. Att ha en deprimerad person i sin omgivning är nog inte vad man öskar sig, så det borde också rimligtvis finnas sekundäreffekter.

Enligt samma artikel toppar Island konsumtionen av sömnmedel, diverse stimulerande mediciner och smärtstillande medel.

FoF artikeln som du länkar till i startinlägget verkar vara från 2015, så det är nog lite äldre siffror över de lyckligaste länderna som den går igenom.

Enligt denna artikel så är det finnarna som är lyckligast/nöjdast nu 2018. Där var väl konsumtionen av antidepressiva betydligt lägre än på Island enligt din andra länk. Iofs så är väl de siffrorna också några år gamla nu, så det kan ju ha ändrats lite.
https://www.theguardian.com/world/2018/ ... -un-report

Island ligger tydligen numera på plats 4 över lyckliga/nöjda länder, ned en placering från 2017.

Och som sagt, antidepressiva läkemedel fungerar inte som lyckopiller, utan utjämnare. Man blir inte lycklig av dem, utan snarare "normaljämn". Sedan är antidepressiva läkemedel en rätt stor grupp av läkemedel, som inte bara innefattar det som brukar kallas "lyckopiller".

Möjliga skäl till varför man är lyckligare/nöjdare med tillvaron i de nordiska länderna presenterades väl redan i FoF-artikeln, och låter väl inte direkt orimliga. Tittar man på de länder där invånarna är olyckligast/mest missnöjda så verkar det vara länder där det pågår krig och konflikter eller råder stor fattigdom och saknas viktiga samhällsfunktioner.

De skulle nog inte bli mycket lyckligare av att börja äta antidepressiva läkemedel.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 27 jul 2018, 09:56

Tittar man på denna lista så verkar konsumtionen av antidepressiva läkemedel på Island vara rätt mycket högre än i övriga nordiska länder, precis som sägs i startinlägget. Och 2018 så var ändå invånarna i Finland, Norge och Danmark lyckligare än invånarna på Island.

https://www.businessinsider.com/countri ... &IR=T&IR=T

Konsumtionen av antidepressiva läkemedel "per capita" är tydligen högre i USA än på Island, enligt länken ovan. Ändå ligger USA inte på tio i top-listan över "lyckliga länder" vad jag ser.

(Två år på nacken för denna lista över läkemedelskonsumtion, ska sägas.)

Så svaret på frågan "lyckliga av piller?" verkar vara nej. Det beror på andra faktorer, verkar det som.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Thermal » fre 27 jul 2018, 19:36

Tryggve Wrote:Tittar man på denna lista så verkar konsumtionen av antidepressiva läkemedel på Island vara rätt mycket högre än i övriga nordiska länder, precis som sägs i startinlägget. Och 2018 så var ändå invånarna i Finland, Norge och Danmark lyckligare än invånarna på Island.

https://www.businessinsider.com/countri ... &IR=T&IR=T

Konsumtionen av antidepressiva läkemedel "per capita" är tydligen högre i USA än på Island, enligt länken ovan. Ändå ligger USA inte på tio i top-listan över "lyckliga länder" vad jag ser.

(Två år på nacken för denna lista över läkemedelskonsumtion, ska sägas.)

Så svaret på frågan "lyckliga av piller?" verkar vara nej. Det beror på andra faktorer, verkar det som.

World Happiness Report handlar om subjektiv nöjdhet/lycka. Trots denna till synes enkla frågeställning så kommer svaren att bero på många olika parametrar. I FoF-artikeln har man speciellt ringat in en – tillit mellan människor och med institutioner. Jag håller givetvis med, eftersom denna inverkan framkommit i andra sammanhang.

Men, där finns givetvis andra parametrar. En är till exempel ens mentala referenssystem, ”Har jag det bättre än mina föräldrar” eller ”har jag det bättre än folk grannländerna”. En annan är att det rent kulturellt kan vara svårt att svara att man är missnöjd, (gäller dock inte Frankrike där jag bor).

Att spåra inverkan av olika parametrar är svårt. Ett sätt som tycks framgångsrikt är att ur enorma databaser spåra sammanhang med hjälp av AI. Dock, om en parameter av betydelse inte finns med så blir resultatet därefter.

Att folk i USA trots hög konsumtion av antidepressiva droger inte hamnar så högt upp i nöjdhetslistan kan därför bero på ett antal andra parametrar.

Att jämnhumörspiller inte skulle ha någon inverkan på frågan om man är nöjd med sin tillvaro eller inte faller på sin egen orimlighet. Frågan är hur mycket och därom vet vi intet. Att så många som 12,5%, (av hela befolkningen, inte bara vuxna), av islänningarna tar dess piller får mig som jag skrivit i ett tidigare inlägg att rent intuitivt uppskatta inverkan till ett antal procent mer.
Thermal

Inläggav Tryggve » lör 28 jul 2018, 11:48

Thermal Wrote:World Happiness Report handlar om subjektiv nöjdhet/lycka. Trots denna till synes enkla frågeställning så kommer svaren att bero på många olika parametrar. I FoF-artikeln har man speciellt ringat in en – tillit mellan människor och med institutioner. Jag håller givetvis med, eftersom denna inverkan framkommit i andra sammanhang.

Men, där finns givetvis andra parametrar. En är till exempel ens mentala referenssystem, ”Har jag det bättre än mina föräldrar” eller ”har jag det bättre än folk grannländerna”. En annan är att det rent kulturellt kan vara svårt att svara att man är missnöjd, (gäller dock inte Frankrike där jag bor).

Att spåra inverkan av olika parametrar är svårt. Ett sätt som tycks framgångsrikt är att ur enorma databaser spåra sammanhang med hjälp av AI. Dock, om en parameter av betydelse inte finns med så blir resultatet därefter.

Att folk i USA trots hög konsumtion av antidepressiva droger inte hamnar så högt upp i nöjdhetslistan kan därför bero på ett antal andra parametrar.

Att det är många parametrar som spelar in håller jag med om, några viktiga faktorer för lycka är nog de som redan har presenteras som möjliga i FoF artikeln. Tittar man på listan över "lyckliga länder" så verkar konsumtionen av antidepressiva inte direkt göra att ett land ligger högre på listan.

Thermal Wrote:Att jämnhumörspiller inte skulle ha någon inverkan på frågan om man är nöjd med sin tillvaro eller inte faller på sin egen orimlighet. Frågan är hur mycket och därom vet vi intet. Att så många som 12,5%, (av hela befolkningen, inte bara vuxna), av islänningarna tar dess piller får mig som jag skrivit i ett tidigare inlägg att rent intuitivt uppskatta inverkan till ett antal procent mer.

Fast om man tittar på artikeln i länken så verkar den säga att även om konsumtionen av antidepressiva läkemedel har ökat (mycket?) på Island så har man inte kunnat koppla detta till en minskning av antalet självmord, eller antalet sjukskrivningar pga depression. Om jag tolkar texten rätt.
(från länken)
According to a review of the research on depression in Nordic countries , Iceland's unusually high antidepressant use is "a result of their perceived effectiveness by users , but also an effect of limited access to alternative treatment like psychotherapy." The rising rate of antidepressant usage there, however, has not been tied to any decrease in suicide rate or disability due to depression.

Vad man säger är väl i princip att även om konsumtionen är hög så har man inte sett någon egentlig mätbar effekt av det.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 28 jul 2018, 13:39

Thermal Wrote:Att jämnhumörspiller inte skulle ha någon inverkan på frågan om man är nöjd med sin tillvaro eller inte faller på sin egen orimlighet. Frågan är hur mycket och därom vet vi intet. Att så många som 12,5%, (av hela befolkningen, inte bara vuxna), av islänningarna tar dess piller får mig som jag skrivit i ett tidigare inlägg att rent intuitivt uppskatta inverkan till ett antal procent mer.

Bara en kommentar till kring detta: en mycket vanlig biverkning av SSRI-preparat är minskad sexlust. Det kan drabba upp till hälften av patienterna, även om det väl kan variera en del mellan olika preparat. Det är dock en rätt välkänd biverkning som det forskas en del kring.

Men det är också ett exempel på att det inte är så pass enkelt som att "piller=lycka/nöjdhet", utan att det är komplicerat.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora