Hej där!
Einar, du är mycket välkommen att fråga, även om situationen skrämmer mig. Jag kan mycket väl tänka mig att jag kommer i konflikt med din lärare om något som jag tipsar dig att skriva exempelvis på en hemuppgift. Givet att du själv ansvarar för att parafrasera (=skriva om med egna ord), och själv ansvarar för det du skriver, så ska det inte vara några problem. Du kan också tipsa din lärare om dessa fora

. Slutligen misstänker jag du kommer ganska långt med att bara läsa svaren på andras frågor.
Superdupe, dina frågor är svåra. Here goes! Detta kanske kan bli en skojig FAQ om psykologi i framtiden..En fråga per post blir det, annars kommer min prefekt att avskeda mig!
1a (Superdupe). Varför bedriver vi forskning i psykologi?
Clebo: Ett enkelt svar är som du själv föreslår är nyfikenheten om hur vi själva fungerar. Detta räcker naturligtvis som svar eftersom vi skulle bli hemskt olyckliga ifall vi inte skulle få undersöka det vi blir nyfikna på.
Ett lite mera djupgående svar är att vetenskapen i allmänhet har lyckats besvara många frågor om vår fysiska omvärld. Vi vet saker om jordens alla landmassor, hur många enklare objekt fungerar och hur vi gör för att fara till månen eller djupt ned i havet. Naturligtvis finns många hål kvar, men mycket är kartlagt inom exempelvis fysik, kemi, biologi och geografi. Detta gäller inte inom psykologi, där vi i mycket mindre utsträckning vet svaren på de stora frågorna. Hur fungerar minnet och medvetandet? Hur fungerar jag?
Ett annat sätt att besvara frågan är att prata om dess praktiska tillämpningar, se fråga 1b nedan.
1b (Superdupes fråga modifierad av Clebo). Vilka praktiska tillämpningar har psykologi?
Clebo: Det finns många tillämpningar inom varje deldisciplin inom psykologin. Jag ska ta några exempel, men notera att denna indelning är grov och något missvisande. Ibland pratar man om minnespsykologi som en egen disciplin, men jag har med den inom kognitionspsykologin. Många frågeställningar glider också in i varandra.
Kognitionspsykologin kan appliceras för att förbättra design på teknologiska produkter så de blir lättare att använda. Alla frågor kring hur vi kan förändra saker för att förbättra tänkande, minne, problemlösning, och planering kan kognitionspsykolgin i teorin hjälpa.
Socialpsykologin kan användas när man ska få grupper att göra saker och samarbeta. Varför är det så lätt att skapa grupper?
Motivationspsykologin kan förklara varför ungdomar (och andra) kan sitta flera timmar i sträck och koncentrerat fokusera på intellektuellt mycket utmanande uppgifter när de pysslar med spel av olika slag, men att de inte kan göra detta i 23 minuter (godtyckligt vald tid) på skolbänken.
Miljöpsykologin hanterar frågor om hur vår omvärld påverkar oss. Blir vi galna när det är fullmåne, eller mera brottsbenägna under varma somrar? Hur ska vi bygga våra städer, parker och egna hem för att vi ska trivas så mycket som möjligt?
Perceptionspsykologi handlar om studier hur vi upplever vår omvärld. Varför ser vi synvillor? Hur kan vi skapa rörelser av snabbt fladdrande blider sk filmer? Hur många sinnen har vi egentligen? Går det att "bota" färgblindhet?
Personlighetspsykologi handlar om vilka karaktärsdrag som vi människor har. Hur ska vi göra för att ett barn inte ska bli för blygt? Vilka karaktärsdrag är genetiskt förutbestämda?
Utvecklingspsykologin berör frågor om människans uppväxt och lärandet av barns förmåga att förstå sin omvärld och sin egen kropp. Hur ska vi uppfostra våra barn egentligen?
Kärlekspsykologin är en mycket liten disciplin, men ironiskt nog är behandlar den en av västvärldens viktigaste frågor.
Neuropsykologin kan besvara många frågor om vilka delar av hjärnan som aktiveras samtidigt som man utför en rad olika mentala uppgifter, eller förklara fenomen som fantomsmärta, drömmar och till och med vissa aspekter av medvetandet. Dessutom kan denna del av psykologin lätt komma in på alla andra deldiscipliner. Detta är i mångt och mycket slutprodukten av de andra disciplinerna.
Forskningen inom psykoterapi är således inte alls den mest prominenta forskningsgrenen, även om den kanske är mest känd utanför universiteten. Sammantaget spelar psykologin en central roll i människans vardag på ett högst konkret sätt.
Pust! Det var lite väl långt...Jag återkommer med de andra frågorna vid tillfälle. Under tiden, ni andra, fråga på bara. Om det är flera som vill ha svar på samma frågor besvarar jag dem först...
Leende,
Clebo
Glöm inte att något som "är" kan aldrig härledas till "borde vara".