Fråga forskare i psykologi!

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Fråga forskare i psykologi!

Inläggav Gambit » ons 14 jul 2010, 22:40

Clajo skrev:
Gambit skrev:Hej!
Min pappa är anställd av kommunen och har därför gått en kurs i "Human Dynamics", någon sorts psykologisk teknik som placerar in människor i fack som "emotionell", "fysisk" och något mer. Den ska bygga på forskning av en PhD Sara Seagal. Farsan tror nu blint på det här, medan mina psuedovetenskapsvarningsklockor började ringa. Ligger det något i HD?

Gjorde en snabb sokning, hittade ingen peer reviewad forskning pa omradet, vilket nog betyder att det ar pseudovetenskap

Tack och bock :smile2:
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Mangan » lör 17 jul 2010, 22:21

Gambit skrev:Hej!
Min pappa är anställd av kommunen och har därför gått en kurs i "Human Dynamics", någon sorts psykologisk teknik som placerar in människor i fack som "emotionell", "fysisk" och något mer. Den ska bygga på forskning av en PhD Sara Seagal. Farsan tror nu blint på det här, medan mina psuedovetenskapsvarningsklockor började ringa. Ligger det något i HD?

Hittade under en hemsida som förmodligen är ganska central:
http://www.humandynamics.com/index.php/ ... -questions
följande svar på en FAQ:

What kind of research has been done?

"The research has been qualitative and exploratory"

Mao, ett spådant svar som kommer från dem själva tyder inte på mycket på fötterna. Beware. Rekommendera din pappa att fråga efter referenserna. "Show me the refs!!"
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd
Mangan

Inläggav UFA » tis 20 jul 2010, 14:00

Svar på ovanstående flyttades till sidotråden. /UFA
Scientific controversies must be settled by the methods of science rather than by the methods of litigation. More papers, more discussion, better data, and more satisfactory models – not larger awards of damages – mark the path towards superior understanding of the world around us.
Användarvisningsbild
UFA

Inläggav devadatta » ons 21 jul 2010, 19:38

Är det några stora eller väsentliga skillnaden mellan dialektisk beteendeterapi (DBT) och acceptance and commitment therapy (ACT)?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Fråga 13t:

Inläggav ligofi » fre 13 aug 2010, 13:45

kommer det att va psykologin som knäcker gåtan om varför Descartes devis onekligen stämmer, oberoende av huruvida vi tror på fenomenet identitet, eller kommer det, om nån alls, snarare va en annan disciplin som knäcker denna fråga, exempelvis neurovetenskapen eller kvantfysiken?
Det känns som om psykologi mest rör sig inom de konstruerade begreppens värld, och behandlar inte det riktigt grundläggande
Användarvisningsbild
ligofi

Inläggav smiskos » tis 17 aug 2010, 19:02

Svar på ovanstående flyttat till sidotråden
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Re: Fråga 13t:

Inläggav Mangan » tis 17 aug 2010, 20:17

ligofi skrev:kommer det att va psykologin som knäcker gåtan om varför Descartes devis onekligen stämmer, oberoende av huruvida vi tror på fenomenet identitet, eller kommer det, om nån alls, snarare va en annan disciplin som knäcker denna fråga, exempelvis neurovetenskapen eller kvantfysiken?
Det känns som om psykologi mest rör sig inom de konstruerade begreppens värld, och behandlar inte det riktigt grundläggande

Fråga Damasio (eller läs hans böcker först om du inte gjort det). Han har nog iallafall ett hyggligt svar på din fråga
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd
Mangan

Inläggav burner » ons 25 aug 2010, 19:45

Jag hoppas att ämnet inte har avhandlats redan.(i såfall säg till)Men jag har en fråga angående psykopater....Psykopater kan inte planera långsiktigt( modell
herman göring)
En konsekvens av att inte kunna planera långsiktikt är väl betalningsanmärkning?

Stämmer detta när du/ni tittar på skuldfällan..Är det överlag psykopater?...Eller räcker inte pogrammet för att göra en sådan diagnos?
burner

Inläggav smiskos » lör 04 sep 2010, 06:24

Sidoprat flyttat till avsedd tråd.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Inläggav Matte » tor 07 okt 2010, 09:01

När jag läste psykologi för många år sedan var det - med några få undantag nästan otänkbart för en psykologiprofessor att delta i offentlig debatt. Det handlade om att "man är så förbannat rädd för kollegerna", som någon uttryckte det. Nu förefaller det ha vänt 180 grader, av debaclet kring Quickaffären att döma.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/ ... seriefigur

Har någon av forskarna här läst Christianssons bok och kan ge ett omdöme. Som jag uppfattat det ligger hans expertis långt från det ämne han skriver om.
Stöd våra soldater i Afghanistan!

Ta hem dem levande!
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav pwm » tor 07 okt 2010, 10:12

Matte skrev:Har någon av forskarna här läst Christianssons bok och kan ge ett omdöme.
Se senaste Folkvett.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Matte » fre 08 okt 2010, 08:51

Tack pwm! Jag hittade också igen en tidigare artikel av Sjöberg i SvD.
Stöd våra soldater i Afghanistan!

Ta hem dem levande!
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Clajo » sön 05 dec 2010, 16:28

devadatta skrev:Är det några stora eller väsentliga skillnaden mellan dialektisk beteendeterapi (DBT) och acceptance and commitment therapy (ACT)?

är inte expert på det, men nej, jag har uppfattningen att det är ungefär samma smaksatta KBT
Användarvisningsbild
Clajo

Inläggav Clajo » sön 05 dec 2010, 16:30

burner skrev:Jag hoppas att ämnet inte har avhandlats redan.(i såfall säg till)Men jag har en fråga angående psykopater....Psykopater kan inte planera långsiktigt( modell
herman göring)
En konsekvens av att inte kunna planera långsiktikt är väl betalningsanmärkning?

Stämmer detta när du/ni tittar på skuldfällan..Är det överlag psykopater?...Eller räcker inte pogrammet för att göra en sådan diagnos?

Det finns nog psykopater som har utmärkt långsiktig planering, så nej, att sitta i skuldfälla kan ha tusen orsaker och man kan inte diagnostisera via TV!
Användarvisningsbild
Clajo

Inläggav resultatet » ons 08 dec 2010, 21:56

Nu blir det några frågor som jag undrar lite över...(är inte psykiater)
Hur ställer ni diagnosen endogen/svår depression? Anser ni er kunna behandla denna. Eller är det SSRI eller ECT som gäller? Kombinationsbehandling?
Om ni märker att en patient har självmordstankar/planer osv.. Anser ni att ni kan bedöma detta bättre än doktorn? Vad gör ni då, tar ni ansvar själva? Om ni anser att doktorn gör felbedömning och att pat borde få LPT vad gör ni då?
Vad anser ni om diagnosen" lätt depression"? TEORI? När ni ställer diagnos är det MADRAS/annan skattningsskala eller kliniskt? Vad ser ni för resultat av er behandling på pat generellt(er egen åsikt om vad ni har sett) ? Hur brukar sjukdomsförloppet vara på en "lätt depression", behandlingstid osv? Är det en annan genes(biokemisk) till "lätt" depression än till endogen?
resultatet

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora