Har Jesus funnits?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Har Jesus funnits?

Inläggav manifesto » fre 27 sep 2013, 14:10

Roger Viklund skrev:
manifesto skrev:Peer reviewed.

Jag gissar att detta resonemang delvis är skrivet med ironi, men det är intressant att fundera något över auktoritetssjukan – framför allt när man hyser ”kätterska” åsikter gällande Jesu existens.

Nej. Det är på tiden att historiker tar sig an frågan, och ger forskningen ett korrekt vetenskapligt ramverk, utan bias. Peer review inom teologiska fakulteter, eller public opinion fungerar av lätt förståeliga skäl inte. Därmed inte sagt att ditt eller t.ex. Earl Dohertys arbete är- och har varit viktigt för att lyfta frågan. Tvärtom. Men det visar just hur lätt det är att avfärdas med hänvisning till amatörism eller akademisk konsensus, utan att kritiken bemöter det som faktiskt sägs.
War is peace.
manifesto

Inläggav manifesto » sön 29 sep 2013, 18:48

manifesto skrev:
Roger Viklund skrev:
manifesto skrev:Peer reviewed.

Jag gissar att detta resonemang delvis är skrivet med ironi, men det är intressant att fundera något över auktoritetssjukan – framför allt när man hyser ”kätterska” åsikter gällande Jesu existens.

Nej. Det är på tiden att historiker tar sig an frågan, och ger forskningen ett korrekt vetenskapligt ramverk, utan bias. Peer review inom teologiska fakulteter, eller public opinion fungerar av lätt förståeliga skäl inte. Därmed inte sagt att ditt eller t.ex. Earl Dohertys arbete [inte] är- och har varit viktigt för att lyfta frågan. Tvärtom. Men det visar just hur lätt det är att avfärdas med hänvisning till amatörism eller akademisk konsensus, utan att kritiken bemöter det som faktiskt sägs.

Edit: Missade visst ett "inte" där. Sorry.
War is peace.
manifesto

Inläggav mattias73 » lör 09 apr 2016, 11:53

Bump. Richard Carriers bok on the historicity of jesus någon?
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav mattias73 » lör 09 apr 2016, 12:31

Nu har ju Carrier publicerat en Peer reviewad bok. Ta upp tråden igen? Dessutom har ju erhman skrivit en bok på området som har blivit rätt sågad.

Merko skrev:Jag hade lite mailväxling med just Ehrman. Jag var (och är) av åsikten att jag helst skulle vilja läsa just historiker, som är verksamma inom historieområdet och skriver om Jesus på samma vis som man skulle skriva om andra personer från samma tid. Så jag frågade om Ehrman kände till någon sådan, eftersom det mest verkade vara teologer som skrev om Jesus och jag tyckte det var lite konstigt. Han blev mycket upprörd över att bli kallad teolog och hävdade att teologi minsann bara är strunt. Vilket jag tyckte var lite konstigt då den utbildning han har enligt sin fakultetssida är på en teologisk institution, och dessutom hade alla de författare han rekommenderat mig publicerat sig mycket i olika tidskrifter som kallar sig teologiska.

Hur som helst så fick jag ge upp mitt sökande, jag kunde nämligen inte hitta en enda person som publicerat något vetenskapligt om Jesus och som jag kunde klassificera som historiker. Detta tycker jag är oerhört märkligt.

Som jag ser det så kan en amatör eller någon med annorlunda utbildning naturligtvis göra bra forskning, och likaså någon som är verksam på en teologisk eller religionsvetenskaplig institution. Men för mig skulle ändå ett konsensus bland historiker, med bakgrund i den kollektiva kunskap om hur man värderar historiska källor och så vidare, väga mycket tungt. Ett konsensus bland teologer och religionsvetenskapare och liknande är för mig inte alls samma sak. Även en "seriös" forskare som publicerar sig i teologiska tidskrifter kommer att omges av personer som funderar på hur många änglar som ryms på ett knappnålshuvud, och religionsvetenskapen handlar inte så mycket om vad som är sant, utan mer om vad folk tror. Så det finns inte så mycket anledning att tro att en sådan forskare skulle vara mer pålitlig än en isolerad amatör.
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav Kobo » lör 09 apr 2016, 13:09

Vad säger Dawkins?
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav mattias73 » lör 09 apr 2016, 13:13

Kobo skrev:Vad säger Dawkins?

Vem bryr sig?
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav manifesto » lör 09 apr 2016, 13:17

mattias73 skrev:Bump. Richard Carriers bok on the historicity of jesus någon?
Har du läst den?
War is peace.
manifesto

Inläggav mattias73 » lör 09 apr 2016, 13:22

Ja
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav Kobo » lör 09 apr 2016, 13:34

mattias73 skrev:

Vem bryr sig?

Ett antal miiljoner
https://twitter.com/RichardDawkins
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav mattias73 » lör 09 apr 2016, 13:44

Du menar att bara för att man följer Dawkins på twitter så bryr man sig om vad han anser om Jesus eventuella historicitet?

Kobo skrev:
mattias73 skrev:

Vem bryr sig?

Ett antal miiljoner
https://twitter.com/RichardDawkins
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav mattias73 » lör 09 apr 2016, 15:37

Konstigt, kanske, men vanligt, ja - tydligen

Erland skrev:
Merko skrev:
Erland skrev:Det faktum att man i Romarriket vid denna tid ofta blandade element ur olika religioner innebär väl inte att man fritt hittade på personer som skulle ha levat i ett nära förflutet...

Jesusmytteorin handlar inte om att någon fritt skulle hittat på någon person. För de första kristna var Jesus verklig, även om han var en himmelsk varelse. De som hittade på evangelierna - och att de gjorde detta kan det knappast råda något tvivel om - ansåg nog inte att de "ljög". Man kan väl jämföra med att skriva en fabel med en känd person som huvudperson. De ansåg att "fabeln" var oerhört viktig, och dessutom "sann" i djupare bemärkelse. De hittade på detaljer, repliker och så vidare, för att förmedla denna sanning. Förmodligen var det så på den tiden att de invigda visste att evangelierna inte skulle tolkas bokstavligt.

Det är det jag menar med abstrakt, att man gör en abstrakt person konkret: man flyttar ner honom på jorden. placerar honom i en verklig historisk kontext, ganska nära i det förflutna, låter honom interagera med verkliga personer som Pilatus etc. Jag tycker det känns väldigt konstigt.
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav Vitnir » lör 09 apr 2016, 17:35

Dick Harrison skrev att Jesus förmodligen har funnits. Som människa då, att han skulle ha uppstått från de döda är väl inte så väl belagt. Han skrev det i en artikel i magasinet Neo 2014 som handlade om den moderna kränkthetskulturen. Tydligen fick han mycket reaktioner från kränkta ateister men jag har inga problem med att det skulle ha funnits en kille som hette Jesus som blev avrättad för att ha predikat.
Tydligen ansåg han att det finns goda historiska skäl att säga att Jesus har funnits men vilka källor han menade tog han inte upp då artikeln inte handlade om det.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav mattias73 » lör 09 apr 2016, 17:40

Harrisons ursprungliga blogginlägg på SVD var pinsamt dåligt underbyggt. Har inte läst det där från 2014. Får kolla EDIT: Jo, det var ju den SVD-artikeln som han åsyftar där. Som var rätt kass faktiskt :). Har inte läst mer om på vilket sätt han kände sig kränkt dock. Kanske för att andra debatterade med honom och tyckte han hade fel och gjorde ett dåligt jobb som historiker?
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav matsw » lör 09 apr 2016, 22:50

mattias73 skrev:Harrisons ursprungliga blogginlägg på SVD var pinsamt dåligt underbyggt. Har inte läst det där från 2014. Får kolla EDIT: Jo, det var ju den SVD-artikeln som han åsyftar där. Som var rätt kass faktiskt :). Har inte läst mer om på vilket sätt han kände sig kränkt dock. Kanske för att andra debatterade med honom och tyckte han hade fel och gjorde ett dåligt jobb som historiker?

Ja, hans reaktion är verkligen ironisk: han känner sig kränkt över att andra känner sig kränkta.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Kobo » sön 10 apr 2016, 12:05

Kan nog vara både och
mattias73 skrev:Du menar att bara för att man följer Dawkins på twitter så bryr man sig om vad han anser om Jesus eventuella historicitet?

Användarvisningsbild
Kobo

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora