Sanna Ehdin reder ut begreppet "energi" i P1

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Sanna Ehdin reder ut begreppet "energi" i P1

Inläggav Pallas » sön 14 nov 2010, 22:55

devadatta skrev:Förvisso, men man får anpassa sin strategi efter hur nåbar personen är. I värsta fall är den nåbar fast man tvingar den att försvara sig och målar därmed in den i ett hörn. Kanske bäst att börja med att ställa frågor om vad hon menar och hur hon tänker innan man vet mer om hennes tro.
Men sluta var så aggressiv!
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"
Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Hexmaster » mån 15 nov 2010, 00:50

Kajsa Ingemarsson skrev:nu räcker det med raljant nedlåtenhet, sarkasm, hån

...Vilket kommenteras med just sådant.
agneta skrev:Vet Du varför Du, herr M, får min sista dagsranson av energi? Jo därför att jag tycker att det är gött när ‘wanna-be-snobbismen’ visar sitt fula och avundsjuka tryne på detta stillösa och osofistikerade sätt. Så djävla billigt och förmätet högdraget…. herregud, tacka vet jag falukorv!

Valde att parera, till att börja med.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav kaxiga Z » mån 15 nov 2010, 01:36

Gambit skrev:
Kajsa Ingemarsson skrev:Ni killar har säkert era egna forum att diskutera frågan vidare i – använd dem om ni känner att det gör er till friare och lyckligare människor.

Oj, jag som har fått intrycket att t ex Pallas och Kaxiga Z är tjejer. Nåja, jag antar att det bara är killar som kan vara skeptiker. Det är ju sånt vi gillar, vetenskap och sånt. Energier och andar och sånt är ju bara för käringar...

Dessutom hette en av kritikerna 'Vivi' (Hon verkar dessutom betona att det inte är censur av åsikter hon är ute efter). Men okej, Ingemarsson var kanske inte van vid en massa manliga kritiska kommentatorer på en gång. Jag kan förstå det. Man kan bli överrumplad. Om man länge drivit en blogg med exempelvis övervägande kvinnliga positiva läsare (om nu det är fallet), så kan skillnaden kännas enorm, att få all denna negativa respons på bara två dagars tid.
Fast om hon väntar någon vecka, och läser kommentarerna igen i lugn och ro, kanske hon kommer kunna fundera mer seriöst på kritiken som levererats.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » mån 15 nov 2010, 02:14

Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav devadatta » mån 15 nov 2010, 02:45

Hexmaster skrev:http://kajsaingemarsson.wordpress.com/2010/11/10/energifyllt/
http://kajsaingemarsson.wordpress.com/2 ... shamanism/
Stön! Önskar jag inte hade läst det där. :(

Det sista svaret i shaman-inlägget visar ju också att Ingemarsson tycker att det är viktigt att vara kritisk mot massvaccinering, samtidigt som Ehdin m.fl. får frikort med sin "revolutionerande kvantmedicin". Dubbelstön!

Annars undrar jag varför hon nämner vårt forum, som hon missuppfattar som en förening. Har hon följt något spår hit eller blivit tipsad av någon (Ehdin)? Det står inget om VoF i någon annan kommentar, fast en del referrers borde pekat hit. Lite synd att det blev så konfrontativ stämning, fast det var mer eller mindre förutsägbart. Jag hade föredragit en lätt ifrågasättande mjukstart, fast det är inte så konstigt heller om folk blir upprörda av att hon främjar vår skadligaste pseudovetenskap. Frågan är också om VoF kommer få sämre rykte nu när hon är öppet negativt inställd till föreningen (via forumet).

Ironiskt är också att hon inte vill ha någon diskussion om det vetenskapliga innehållet, som hon själv bidragit till i blogginläggen som Hexmaster länkade till, samt fört ut till väldigt många radiolyssnare. Det är väl iofs inte så konstigt det heller, hon verkar inte ha någon vetenskaplig skolning och undviker ämnet genom att prata om debattörernas kön. Dessutom verkar hon se vetenskapens roll som frambringare av sense of wonder i stil med den "revolutionerande kvantmedicinen" ovan. Sorgligt.

Förresten kollade jag efter om Ehdin skrivit nåt på sin blogg. Hon hade ett inlägg om radioprogrammet samt ett utdrag ur sin nya bok "Finns din energikod" direkt efter. Jag tror det kan vara bra att läsa för det verkade bestå av nästan ren praktisk realism, dvs så som människor upplever att verkligheten fungerar utifrån egna erfarenheter. Det är en smart idé att maximera praktisk realism och samtidigt distansera sig från new age (som ju alla, inkl new ageare tycker är "för mycket") och stödja sig på den revolutionerande nya vetenskapen som visar att hon har rätt.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Gambit » mån 15 nov 2010, 09:50

Hexmaster skrev:Nej, hon verkar inte vara van vid kritik ö h t. Då är det hög tid. :)

http://kajsaingemarsson.wordpress.com/2 ... ergifyllt/
http://kajsaingemarsson.wordpress.com/2 ... shamanism/

Gaaaaaaah!! Var kommer kvantfysiken ifrån? Energi är väl ett ord som man ibland kan använda i vardagligt slag, men jag förstår verkligen inte hur man kan basera så mycket new age-tjafs på kvantfysik. Jag har svårt att tänka mig ett annat användningsområde för ordet kvantfysik än just då man talar om... kvantfysik.
Gällande rätt i Sverige:
Byggningabalken (1736:0123 1) 12 kap - Huru svin må i ollonskog släppas
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav mti » mån 15 nov 2010, 10:27

Nu har Sanna Ehdin fått en chans att bemöta kritiken på Kajsas blogg.:

http://kajsaingemarsson.wordpress.com/2 ... mment-2283

Tyvärr gör Ehdin enbart ett angrepp på VoF, men säger inget om var hon hittar sina evidens, vilket ju är knäckfrågan.

Lite märkligt att Ehdin verkar dra slutsatsen att alla som framför kritik på Kajsa Ingemarssons blogg kommer från VoF? Själv var jag inte VoF-medlem, men har just blivit pga Ingemarssons farliga program!
mti

Inläggav Anders H » mån 15 nov 2010, 10:39

Sanna Ehdin skrev:Aptopå den lilla mansdominerade föreningen VoF, här är tidigare bemötande av deras oseriösa förkastelsestil. Allt avfärdas med starka ord och ”flum”, t ex:

”Sanna Ehdins slutsatser är en obscen mix av vetenskap och hennes egna fria fantasier. Hon visar ingen respekt för att skilja på sådant som är bevisat och sådant som är 100% flum. Hon låtsas att allt är sant.”

Manligt = dåligt, VoF har en övervikt av män, alltså är VoF dåligt. Med det sagt, skulle man kunna säga något om sakfrågan också. Varför är det så svårt?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Hexmaster » mån 15 nov 2010, 10:45

mti skrev:Tyvärr gör Ehdin enbart ett angrepp på VoF, men säger inget om var hon hittar sina evidens, vilket ju är knäckfrågan.

Hon inleder med "apropå VoF" trots att varken förening eller forum nämnts tidigare i bloggpost eller kommentarer. Däremot i den f.n. senast utlagda texten som ni kanske redan sett.

Not, att Ehdin gillar att spela ut karlsloks-kortet vet vi, men här gör även Ingemarsson det ("Ni killar").
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav micke.d » mån 15 nov 2010, 11:03

Gambit skrev:Gaaaaaaah!! Var kommer kvantfysiken ifrån? Energi är väl ett ord som man ibland kan använda i vardagligt slag, men jag förstår verkligen inte hur man kan basera så mycket new age-tjafs på kvantfysik. Jag har svårt att tänka mig ett annat användningsområde för ordet kvantfysik än just då man talar om... kvantfysik.
Det är inte ovanligt med att folk drar obefogat stora växlar av en del element i kvantfysiken. Se t ex Zukav. Det är nog det där med observatörer och möjligheten att (miss)tolka det hela som att medvetande/ande/whatnot influerar materien redan vid hur dess grundläggande partiklar beter sig.
TRAMS tram ⁴s , n.; best. -et.
dumt l. ovederhäftigt l. löjligt prat; äv. om innehållet i utsaga l. skrift: nonsens l. smörja o. d.; äv. ss. interj. liktydigt med: struntprat!, dumheter!
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Pär C » mån 15 nov 2010, 11:06

Lagt in en kommentar. Lär väl inte komma igenom granskningen men i a f.

Det är litet synd att detta framställs som krav på censur – ”Vem får höras i radio” – när det istället handlar om en förväntan om motvikt och balans – det var det Peter Möllers kommentar handlade om.

Du åberopar istället lyssnarnas integritet och förmåga till kritiskt tänkande. Det är ett argument som i och för sig kan ha bärkraft. En förutsättning för att du skall kunna framföra det som ett trovärdigt alternativ är dock att du själv kan visa upp ett sådan tänkande. Annars blir det som att köra rattfull i förlitan på att övriga trafikanter är nyktra.

Det verkar som du är helt med på att Sanna Edins bok inte baserad på vetenskap utan utgår från ”annan tro och erfarenhet”. Du accepterar vidare att inom detta område så finns mycket geschäft. Sanna Edins tankegods är, enligt min uppfattning och många andras, just sådant geschäft och exempel på varför så är fallet har redovisats. Din reaktion på detta är att vi som är kritiska är män och ”vetenskapstalibaner”. Detta återspeglar för det första knappast att du har acceptans för att vi lyssnare har integritet och förmåga till kritiskt tänkande. Än mindre är det fråga om kritiskt tänkande från dina sida. Dina invändningar är dessutom i tanke och formulering mycket nära Sanna Edins eget sätt att handskas med kritik.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Brid » mån 15 nov 2010, 11:26

Sanna Ehdin skrev:Rensa ut och välj bort det som stjäl energi.

Jag väljer bort Sanna Ehdin.
Användarvisningsbild
Brid

Inläggav Hexmaster » mån 15 nov 2010, 11:27

Mycket bra, Pär C. (Stavningspet: Ehdin.) Om Kajsa inte vill publicera din kommentar i sin blogg så gör jag det i min, ifall du inte misstycker.

Edit: Hon strök kommentarerna i senaste inlägget, "Slutdiskuterat". En lång drapa från medhållare samt en mycket kort invändning från undertecknad.
Senast redigerad av Hexmaster mån 15 nov 2010, 11:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav devadatta » mån 15 nov 2010, 11:28

Kan lite lätt OT-aktigt informera om att könsfördelningen på den officiella Facebooksidan för VoF är 25% kvinnor och 73% män.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » mån 15 nov 2010, 11:34

Sanna Ehdin skrev:”I studie efter studie bevisas att homeopati helt enkelt inte fungerar.”
Helt utan någon egen utbildning o kunskap raljerar och förkastar föreningen VoF allt som inte passar dem. Seriöst agerande…
[...]
Ja deras uttalanden talar ju för sig självt.
Inte riktigt Sanna, jag tror just det citatet kan behöva lite tolkning från dig för att vi ska förstå hur raljerande det är.

I övrigt noterar jag återigen hur otroligt ironiskt det är att Ingemarsson för fram Ehdins idéer i ett blogginlägg och sen ändrar ämnet till yttranderätt för att sedan strypa diskussionen.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter