Sanna Ehdin reder ut begreppet "energi" i P1

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Sanna Ehdin reder ut begreppet "energi" i P1

Inläggav anundi » mån 15 nov 2010, 12:04

devadatta skrev:Kan lite lätt OT-aktigt informera om att könsfördelningen på den officiella Facebooksidan för VoF är 25% kvinnor och 73% män.

Trist att det är så, men det är inte relevant, även om Ehdinarna där ute vill göra sken av att det är det.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Pär C » mån 15 nov 2010, 12:19

Hexmaster skrev:Mycket bra, Pär C. (Stavningspet: Ehdin.) Om Kajsa inte vill publicera din kommentar i sin blogg så gör jag det i min, ifall du inte misstycker.
Helt okey, givetvis.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav devadatta » mån 15 nov 2010, 12:25

anundi skrev:
devadatta skrev:Kan lite lätt OT-aktigt informera om att könsfördelningen på den officiella Facebooksidan för VoF är 25% kvinnor och 73% män.
Trist att det är så, men det är inte relevant, även om Ehdinarna där ute vill göra sken av att det är det.
Trist??? Det är ju en glad nyhet! Det är ju bara 15% kvinnor i alla andra sammanhang.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Ventromedial » mån 15 nov 2010, 12:29

devadatta skrev:Trist??? Det är ju en glad nyhet! Det är ju bara 15% kvinnor i alla andra sammanhang.

Han kanske är kvinnotaliban?
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav Urquhart » mån 15 nov 2010, 12:44

2 % Schimpanser?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav ANOMALiES » mån 15 nov 2010, 13:05

Urquhart skrev:

2 % Schimpanser?

kajmals avatar är vad jag förstått en orangutang.
Somewhere over the rainbow there's another rainbow.
Användarvisningsbild
ANOMALiES

Inläggav Spiff00 » mån 15 nov 2010, 13:15

... och min är en hund, ifall det föreligger några oklarheter. Inte för att jag varken har lämnat några kommentarer i den aktuella frågan eller är medlem i föreningen, men det brukar ju inte ha någon större betydelse.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.
Användarvisningsbild
Spiff00

Inläggav Urquhart » mån 15 nov 2010, 13:17

ANOMALiES skrev:
Urquhart skrev:

2 % Schimpanser?

kajmals avatar är vad jag förstått en orangutang.

2 % människoapor då.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav anundi » mån 15 nov 2010, 13:44

devadatta skrev:Trist??? Det är ju en glad nyhet! Det är ju bara 15% kvinnor i alla andra sammanhang.

Ja, trist. 23% är ju mycket!

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav nide_j » mån 15 nov 2010, 14:05

Gambit skrev:Gaaaaaaah!! Var kommer kvantfysiken ifrån?

Men kvant är ju så spännande!
"I think we can put our differences behind us... for science... you monster." - GLaDOS
nide_j

Inläggav Pallas » mån 15 nov 2010, 14:13

nide_j skrev:
Gambit skrev:Gaaaaaaah!! Var kommer kvantfysiken ifrån?

Men kvant är ju så spännande!
Min analys är helt enkelt att det är ett auktoritetsbegrepp, som används dels för att det låter förtroendeingivande och vetenskapsförankrat (i de pseudovetenskapssammanhang de används alltså) och dels för att det är så över huvudet på gemene man (även mig) att det aldrig kommer kollas närmare på. Detta gör det givetvis lättare att komma undan med vilka stolliga påståenden som helst, bara de nämns i samma mening som kvantfysik.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"
Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Spiff00 » mån 15 nov 2010, 14:17

Pallas skrev:Min analys är helt enkelt att det är ett auktoritetsbegrepp, ...
Den är naturligtvis felaktig eftersom kvinnor inte använder sig av auktoritetsbegrepp.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.
Användarvisningsbild
Spiff00

Inläggav anundi » mån 15 nov 2010, 14:20

Pallas skrev:Min analys är helt enkelt att det är ett auktoritetsbegrepp, som används dels för att det låter förtroendeingivande och vetenskapsförankrat (i de pseudovetenskapssammanhang de används alltså) och dels för att det är så över huvudet på gemene man (även mig) att det aldrig kommer kollas närmare på. Detta gör det givetvis lättare att komma undan med vilka stolliga påståenden som helst, bara de nämns i samma mening som kvantfysik.

True dat! Och "i alla tider" har väl den senaste tekniken eller de senaste upptäckterna används för att ge cred till sitt eget geschäft. Elektricitet, radioaktivitet, kvantfysik, för att ta de mest framstående exemplen (läs: de jag kommer på).

Eller?

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Hexmaster » mån 15 nov 2010, 14:30

Galvanis experiment inspirerade kanske till Frankenstein. Radioaktivt vatten (och kanske fler prylar) var en stor grej ett tag. Kvantfysik är det än idag, i berörda kretsar. För att ta det jag kommer på. :-)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Pace » mån 15 nov 2010, 14:34

Pallas skrev:Min analys är helt enkelt att det är ett auktoritetsbegrepp, som används dels för att det låter förtroendeingivande och vetenskapsförankrat (i de pseudovetenskapssammanhang de används alltså) och dels för att det är så över huvudet på gemene man (även mig) att det aldrig kommer kollas närmare på. Detta gör det givetvis lättare att komma undan med vilka stolliga påståenden som helst, bara de nämns i samma mening som kvantfysik.

Naturligtvis. Vi hör ju ingen prata om att andar består av frigolit och spånskivor i fyra lager omlott eftersom vi vet hur orimligt det låter. Men frekvenser och kvantsaker, det ni! En variant av God of the gaps helt enkelt.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter