Sanna Ehdin reder ut begreppet "energi" i P1

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Sanna Ehdin reder ut begreppet "energi" i P1

Inläggav devadatta » mån 15 nov 2010, 15:10

Jag tycker det är lite konstigt att inte strängteorin förekommer oftare i altmed- & new age-sammanhang. Med allt prat om frekvenser och vibrationer borde det ju passa som hand i handsken, förutom att det är det senaste då.

Förresten, kaosteori har ju också missbrukats, men hur är det med fraktaler? Borde ju finnas en del potential för att få in självlikhet, oändlig detaljrikedom och inte minst fina bilder nånstans.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav B Hellqvist » mån 15 nov 2010, 20:52

Det ironiska och sorgliga är att Ehdin och Ingermarsson sprider sina idéer med teknik baserad på just den vetenskap de raljerar över. Om "energier" skulle funka, skulle de kunna sitta i en studio och köra tankeöverföring till lyssnarkretsen...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav kaxiga Z » mån 15 nov 2010, 22:58

Läget verkar vara låst för tillfället:
http://kajsaingemarsson.wordpress.com/2010/11/15/lek-pa-liv-och-dod/

Tror inte det finns så mycket mer att göra än att vänta och se vad som händer när hon fått ro att tänka lite mer på det här.
Även ifall varenda skeptiker som kommenterat haft helt rätt var för sig, så tror jag inte det spelar någon roll vad man skriver nu de närmaste dagarna: Varje ny kommentar på bloggen som inte är jättepositiv kommer förmodligen att ses som en del av en mobb. Hon har nog fått ett sammanlagt intryck som givit starka känslor, och i sådana stunder är det (iaf enligt min egen erfarenhet) svårt att läsa rättvist/metodiskt. Jag är m a o inne på Devadattas linje; skulle inte skriva någon kommentar till Ingemarssons blogg nu.

Devadatta skrev:Jag känner också igen namnet Anton Geels.. från nån katolikdebatt kanske?

Han har skrivit en grundlärobok i religionspsykologi, som jag tror Manifesto här på forumet rekommenderat, bl a till Simone.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Anders H » mån 15 nov 2010, 23:02

kaxiga Z skrev:Varje ny kommentar som inte är jättepositiv kommer förmodligen att ses som en del av en mobb.

Jo, visst är det så. Hoppas att någon på SR får vårat fina vykort.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav humanisten » mån 15 nov 2010, 23:42

Jonas Duregård skrev:Jag skulle vilja be alla här på VoF att hjälp mig sammanställa en lista över sakfel i programmet. Försök hitta så tydliga sakfel som möjligt (de luddigare felen kommer vi nog inte åt). Min förhoppning är de i nästa program skall publicera åtminstone ett par beriktiganden av dessa (något de i princip är skyldiga till).

Tyvärr. Jag är villig att göra en hel del uppoffringar för vetenskapen, men inte att lyssna på programmet. Då skulle jag nog hellre ställa upp som försöksperson på effekterna av lobotomering medelst elvist. Det är sannolikt mindre fördummande och nästan garanterat inte lika irriterande som att lyssna på det där...
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!
Användarvisningsbild
humanisten

Inläggav FudoMyoo » tis 16 nov 2010, 00:09

devadatta skrev:Förresten, kaosteori har ju också missbrukats, men hur är det med fraktaler? Borde ju finnas en del potential för att få in självlikhet, oändlig detaljrikedom och inte minst fina bilder nånstans.
Vet inte hur det är med fraktaler, men det holografiska paradigmet som utvecklats av Bohm och Pribram, brukar vara ganska populärt i New Age-kretsar. Se även denna bok (som jag faktiskt läst :shock: ).
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Hexmaster » tis 16 nov 2010, 00:47

Så spelades mobb-kortet ut också. :roll: Och så kom jag på att kolla vilket förlag hon har. Jaha. Där är vi några stycken, som CJ, Anundi och Ehdin. :)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav devadatta » tis 16 nov 2010, 00:55

FudoMyoo skrev:Vet inte hur det är med fraktaler, men det holografiska paradigmet som utvecklats av Bohm och Pribram, brukar vara ganska populärt i New Age-kretsar. Se även denna bok (som jag faktiskt läst :shock: ).

Tell me all about it. Jag var med på den här surrealistiska disputationen och umgicks även en del med doktoranden så jag har sett det på så nära håll det kan bli. Jag trodde förresten att jag hade redovisat vad som hände då på forumet men jag hittar inget.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Hexmaster » tis 16 nov 2010, 11:38

Programmen ligger ute som mp3 fram till en månad efter sändning. Ifall nån vill arkivera något.

Hur kan någon med Ingemarssons karriär (även diplomat enligt förlaget) kalla spridda protester (ingenting i media) för "en tsunami av hat"?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav pwm » tis 16 nov 2010, 11:59

FudoMyoo skrev:Se även denna bok (som jag faktiskt läst :shock: ).
Ha! Den ligger på mitt nattduksbord sedan mer än ett år tillbaka då jag hittade den på ett antikvariat, men jag har aldrig lyckats komma särskilt långt i den segdragna och meningslösa texten.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav devadatta » tis 16 nov 2010, 12:12

Frågan är väl om hon kommer göra något avsnitt om "vetenskapsfundamentalister" nu eller ännu mer reklam för alternativmedicin. Isf har kommentarerna från skeptiker varit väldigt kontraproduktiva. Det kan vara bra att tänka sig för innan man tjafsar med makthavare i media.

Det verkar också som att hon inte vill ha någon diskussion alls om sakfrågan. Jag ser inte att hon diskuterat den annat än ytligt i första kritikinlägget. Isf är det meningslöst att nå henne direkt. Det är mer fruktbart att skriva om henne istället på andra ställen.

Det kräver dock lite mer ansträngning än att gnälla på hennes blogg. I vilket fall hade jag gärna velat se om hennes beteende varit annorlunda om det hade varit ett mjukare och mer sokratiskt ifrågasättande. Nåväl, någonstans på vägen hade man varit tvungen att säga att hon stödjer skadlig pseudovetenskp.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav brimer » tis 16 nov 2010, 12:15

Hexmaster skrev:Hur kan någon med Ingemarssons karriär (även diplomat enligt förlaget) kalla spridda protester (ingenting i media) för "en tsunami av hat"?
Alltså, var försiggår denna "hatkampanj"? På hennes blogg? Jag kan bara hitta en handfull kritiska kommentarer i

Vad ger dig kraft?
Klargörande från bloggchefen
Vem får höras i radion?

Var kan jag hitta debatten?
Användarvisningsbild
brimer

Inläggav kaxiga Z » tis 16 nov 2010, 12:20

Hon skriver att hon bara publicerat en viss andel del av de kritiska kommentarerna.

Därmed blir det omöjligt att avgöra. Kanske finns där hatiska brev, etc. Kanske har det bara inkommit liknande som de få som publicerats (vilka jag inte finner det minsta hatiska eller aggressiva: exempelvis såg jag ingen 'namecalling', inga öknamn eller liknande; de enda öknamnen jag såg i diskussionen var bland annat: 'vetenskapstalibaner').

Obs. Det är hur som helst väldigt tråkigt ifall hon fått ta emot hatiska kommentarer.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Ventromedial » tis 16 nov 2010, 12:36

Det tycks ligga i sakens natur att dåligt förankrade föreställningar snabbt stelnar till bepansrade spektakel.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » tis 16 nov 2010, 13:17

Med tanke på att programmet inte fått någon uppmärksamhet alls i media (detta forum, några spridda bloggar och just inget mer?) så kan det knappast röra sig om sådär fruktansvärt många. Antingen är hon överkänslig eller så spelar hon offer. Båda alternativen låter märkliga för någon som varit Sveriges mest sålda författare, arbetat på Säpo, varit med i Snacka om nyheter osv.
Användarvisningsbild
Hexmaster

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter