Bob G Linds teorier om Ales stenar

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Bob G Linds teorier om Ales stenar

Inläggav MartinR » ons 21 jun 2006, 07:58

I dagens DN får Bob Lind hjälp av journalisten Ole Rothenborg att sprida sina vildvuxna ideer om skeppssättningen Ales stenar vid Kåseberga. Han tror att det är en astronomisk anordning från yngre bronsåldern (700 f.Kr.). Fackarkeologerna tror att det är en grav från yngre järnåldern (700 e.Kr.).

Journalisten frågar märkligt nog chefen för Antikvarisk-tekniska avdelningen på Riksantikvarieämbetet vad hon tror om saken, och hon säger att myndigheten inte bestämt sig. Vad som inte framgår är a) att Antikvarisk-tekniska avdelningen sysslar med restaurering och konservering av byggnader och fynd, b) att den arkeologiska forskningen har en mycket bestämd åsikt om saken.

Ales stenar har aldrig totalutgrävts, så ingen vet vad som kan dölja sig under marken. Tyvärr är den forntida markytan troligen bortschaktad vid klumpiga restaureringsarbeten. Men man har grävt ut flera andra skeppssättningar av detta speciella slag, de jättestora där stenarna står glest, och de är i regel från vikingatiden och försedda med små brandgravgömmor. Fina exempel finns bl.a. från Färlöv utanför Kristianstad och Jelling på Jylland.

Bob Lind är en aggressiv amatör med en fix idé. Denna idé har prövats ganska noga av proffsen och visat sig grundlös. Den förutsätter en mätnoggrannhet som är helt anakronistisk oavsett om det handlar om bronsåldern eller järnåldern.

Läs mer här:

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=54&vid=148

Bytte rubrik från "Ales stenar" till "Bob G Linds teorier om Ales stenar". /calle555
Senast redigerad av calle555 ons 23 jun 2010, 21:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: rubrikbyte
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav MariaB » ons 21 jun 2006, 08:52

En gång för hundra år sedan gick jag en 5poängskurs (utan att tenta av den) op Chalmers som hette något i stil med "arkeologi och atronomi." Curt Rosenlund höll i den. Han var också övertygad om att Stonehenge, Ales stenar, Pyramider etc var bevis för tidig atrologi/kunna räkna ut solförmörkelser etc. (han nämns i artikeln)
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inläggav Svante » ons 21 jun 2006, 14:48

En kritisk genomgång av Linds teorier har publicerats i Folkvett:
http://www.vof.se/folkvett/20022ale.html

DN har tidigare skrivit kritiskt om Lind:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=33482

Däremot hittade jag inte den nya artikeln. Finns den på webben?
Svante

Re: Ales stenar

Inläggav Tobbe J » mån 20 jul 2009, 23:56

Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav tarzan » tis 21 jul 2009, 00:57

Tobbe J Wrote:Så var det dags igen:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/skylts ... p-1.915200
700 000 turister årligen! Kan det verkligen stämma? Hur många av dessa lyssnar på herr Lind?

OT: DN har fn de snyggaste bilderna i sina reportage.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav Pace » tis 21 jul 2009, 01:45

tarzan Wrote:700 000 turister årligen! Kan det verkligen stämma?

Jag var där för drygt två år sedan och det var överraskande mycket folk och utländska turister, med en stor parkering några kilometer bort. Det ligger också en hamn i närheten med restaurang, café och försäljning av färsk fisk om jag inte missminner mig. Man måste passera igenom hela byn (och dess butiker) för att nå fram till stenarna.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

Inläggav kurtl » tis 21 jul 2009, 04:39

Och Ole Rothenborg passar också på att upphöja Bob G Lind, till "fristående forskare", kan han ha fått examen vid DN-akademin?
kurtl

Inläggav anundi » tis 21 jul 2009, 06:39

DN Wrote:– Det här är vetenskap, säger Bob G Lind och spänner ögonen i åhörarna.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Crepitus » tis 21 jul 2009, 08:30

Det hela har utvecklats till stor komik, och Linds känsla för klassisk dramaturgi (se DNs bild) bör inte underskattas, utan snarare exploateras. Länsstyrelsens agerande blir jag dock inte klok på.
Är de PR-genier? Eller saknar de helt insikt i att paragrafrytteriets negativa åverkan för tilltron hos det folk vars intressen de ytterst är tillsatta att värna?

Så Lind får böta 20 000 kronor om han håller upp en skylt. Nu törs man ju knappt snyta sig vid Ale stenar utan oro sig att semesterkassan ryker.

Dessutom är kontroversen är extra pikant eftersom det för varje intelligent och själv tänkande varelse är uppenbart att detta varken är ett solur eller en skeppsättning utan en UFO-landningsplats.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav Hexmaster » tis 21 jul 2009, 08:49

Crepitus Wrote:Länsstyrelsens agerande blir jag dock inte klok på.

Också min första tanke. Visste att Bob Lind inte har alla stenar i skeppssättningen (s.a.s.), men Thomas Romberg ger heller inget gediget intryck.
- Finns det inte en risk att detta beslut kastar ett löjets skimmer över länsstyrelsen?
– Nej, tvärtom. Syftet med ett naturskyddsområde är att man inte ska behöva utsättas för olika typer av information eller påverkan.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav HerrEkberg » tis 21 jul 2009, 21:57

Hexmaster Wrote:
Syftet med ett naturskyddsområde är att man inte ska behöva utsättas för olika typer av information eller påverkan.

Det vore ju i sanning förskräckligt om man blev överrumplad av information när man är ute och spatserar i godan ro.
All bildning står på ofri grund till slutet, blott woo var en gång fosterländskt.
Användarvisningsbild
HerrEkberg

Inläggav yennork » ons 22 jul 2009, 00:46

I synnerhet som det suttit en informationsskylt uppe vid stenarna i åratal...Men den var förståss inte flashig i färg som Bob Linds.
"Never mind what should be or what might be or what ought to be, It's what things are that's important."
Granny Weatherwax
Användarvisningsbild
yennork

Inläggav smiskos » ons 22 jul 2009, 11:46

Jag tycker nog att man kunde ta sig en funderare på om man inte borde förse herr Lind själv med någon form av kulturmärkning.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Inläggav Hexmaster » ons 22 jul 2009, 11:54

Bilden som sagt:

Bild
Denne man är uppenbarligen B. Lind.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Tobbe J » ons 22 jul 2009, 11:57

Hexmaster Wrote:Bilden som sagt:

Bild
Denne man är uppenbarligen B. Lind.

Är det därför han har mörka solglasögon och en vit käpp?
Användarvisningsbild
Tobbe J

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter