Bob G Linds teorier om Ales stenar

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Bob G Linds teorier om Ales stenar

Inläggav herbert » fre 29 jul 2011, 18:09

MartinR verkar ha varit i kontakt med Skånskan.
Faith, n.
Belief without evidence in what is told by one who speaks without knowledge, of things without parallel.
Användarvisningsbild
herbert

Inläggav MartinR » fre 29 jul 2011, 21:56

TT ringde mig. Det är deras artikel som surrar runt, t.ex. i GP:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.6870 ... gar-vidare

Det blev dock ett fel: "Samstämmiga dateringar har gjorts på alla kända skeppssättningar med kol 14-metoden", säger TT. Vad jag sade var att stora skeppssättningar är rätt vanliga, och att i de fall där vi daterat dem (med 14C eller föremålstyper) så är dateringarna samstämmiga i den yngre järnåldern.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav puskas5 » fre 29 jul 2011, 22:25

http://svt.se/2.33782/1.2491376/nya_fynd_pa_ales_stenar
Enligt inslaget har man hittat ursprungsplatsen för en av stenarna i skeppssättningen och konstaterat att den har flyttats innan flygsanden kom, vilket tydligen inträffade 600 fvt. Den som uttalar sig om detta är Nils-Axel Mörner.
puskas5

Inläggav MartinR » fre 29 jul 2011, 23:05

Jag tror inte att någon kan identifiera platserna där de som byggde skeppssättningen hämtade lösa block. Däremot är det möjligt (med extrem tur) att hitta stenbrottet där ett visst block är taget. Dock går det förstås bara att passa in de sista blocken som togs eftersom kontaktytorna på de tidigare tagna blocken inte finns kvar i stenbrottet. Jag är därför mycket tveksam till Mörners påstående.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav puskas5 » lör 30 jul 2011, 19:48

Senaste nytt från Bobs horisont:
http://www.sydsvenskan.se/webbtv/webbtv ... tenar.html
Filmen är producerad av Scanpix och finns säkert att beskåda även på andra mediesajter. Man upphör aldrig att förvånas av inkompetensen hos media.
puskas5

Inläggav MartinR » lör 30 jul 2011, 20:58

Jag samlade mina tankar i ett blogginlägg.

http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... t_ales.php
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav Victor_Von_Doom » lör 30 jul 2011, 21:36

Har varit på platsen tre-fyra gånger i sommar (ja så går det när man har sommarhus i närheten och många utländska besökare). Det känns verkligen som om Bob G Lind och co håller på att vinna den "kulturella kampen" om platsen. Hans "informationsskylt" är mer än tre gånger så stor som den officiella skylten, och vad jag förstår så är han och vissa av hans gelikar nästan alltid närvarande där än de "officiella guiderna" som knappt syns. Vad jag förstår runt buzzet på platsen och de besökare jag talat med så verkar hans version vara den absolut mest accepterade bland besökarna. "Solur" etc brukar nämnas. Lite oroande faktiskt. Jag tror att hans exponering och närvaro på stället faktiskt övertygar folk - och konstigt nog även en polsk arkeolog stryker med.

Bonus:
Bild

Detta som står som en liten asterix längst ned till vänster på hans skylt. - Jo det måste skrivas ut! :smile2:
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav kaxiga Z » lör 30 jul 2011, 21:45

Finns det sådana här kontroverser om datering etc kring t ex Stonehenge också? Där alternativskylten är större än den officiella skylten?
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Victor_Von_Doom » sön 31 jul 2011, 00:26

kaxiga Z skrev:Finns det sådana här kontroverser om datering etc kring t ex Stonehenge också? Där alternativskylten är större än den officiella skylten?

Stonehenges inramning är väldigt reglerad, hela monumentet ingår i princip i en utställning (när jag var där kändes den rätt utdaterad) där 'den officiella versionen' återges på många olika skyltar. Man kan inte gå in i själva monumentet utan får nöja sig med att spatsera i en ring utanför. Förståeligt med tanke på hur många besökare platsen tilldrar sig årligen.

I fallet Stonehenge finns det massor av teorier - ingen är riktigt vedertagen. Men ett fåttal anses rimliga av forskarna, varav två är mest etablerade. Dateringarna verkar dock forskare vara överens om (platsen har byggts på under tusentals år) - förutom riktiga crackpots som tror det är älvor/utomjordingar etc.
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Hexmaster » sön 31 jul 2011, 00:30

Tänk om något blombarn kom till stenarna på Österlen och hävdade att det var en landningsbana för älvor. Och propsade på att få guida folk och få sin beskrivning av fornlämningen (på vers) uppsatt på en lika stor skylt som B.Lindens.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Victor_Von_Doom » sön 31 jul 2011, 00:37

Hexmaster skrev:Tänk om något blombarn kom till stenarna på Österlen och hävdade att det var en landningsbana för älvor. Och propsade på att få guida folk och få sin beskrivning av fornlämningen (på vers) uppsatt på en lika stor skylt som B.Lindens.

Vad väntar du på?
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav AndersY » sön 31 jul 2011, 01:43

B.Lind verkar inte ha allt för mycket stöd i kommentarsfältet: http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortsa ... les-stenar
VoF-hatarna har kanske inte hittat dit än.
Kommentaren om att det hela var ett led i propagandan att utplåna svenskheten var lite lätt märklig...
För vissa snickare består världen verkligen bara av spik.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav MartinR » sön 31 jul 2011, 08:03

Victor_Von_Doom skrev:Hans "informationsskylt" är mer än tre gånger så stor som den officiella skylten, och vad jag förstår så är han och vissa av hans gelikar nästan alltid närvarande där än de "officiella guiderna" som knappt syns.

Den riktiga arkeologin delar inte Linds besatthet vid denna enda plats. Riksantikvarieämbetet har inte råd / anledning att punktbevaka en enda fornlämning på det sättet. När turister reser på Österlen får de ta del av vetenskapligt baserad info på alla sevärda fornlämningsplatser. Bob möter de bara på Ales stenar. Och när han äntligen tröttnar kommer Riksantikvarieämbetet fortfarande att vara på plats. Knasteorier brukar inte dö av motbevisning utan av att marknadsföringen upphör.

Victor_Von_Doom skrev:även en polsk arkeolog stryker med

Wladdes arkeologiska publikationer är faktiskt mer svenska än polska. Han bodde i Uppsala i årtionden.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav killershrew » sön 31 jul 2011, 08:16

I de flesta artiklar jag sett nu så får Mörner o Bob stå oemotsagda. Media sköter den här historien ganska illa. Till och med kommentarstrådarna är mer informativa än artikeln.
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"[I]n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde
Användarvisningsbild
killershrew

Inläggav MartinR » sön 31 jul 2011, 10:37

De flesta artiklar jag sett bygger på TT-meddelandet där jag säger emot Bob. Sydsvenskan är det enda stället jag kan påminna mig som återgivit hans idéer okritiskt. Tacksam för fler länkar!
Användarvisningsbild
MartinR

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter