Bob G Linds teorier om Ales stenar

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Bob G Linds teorier om Ales stenar

Inläggav killershrew » sön 31 jul 2011, 11:05

Jag kan ha överreagerat i frustration :) SVT-länken puskas5 la in nämner att det varit kontroverser men ingen kritik av Bob framförs egentligen.

Lite karaktärsmord skulle vara på sin plats. Påminna om Bobs historia med homeopati och sädescirklar och hans tidiagare förmåga att tala med döda och Mörners slagrutor naturligtvis. Ingen gräver i vem de här snubbarna faktiskt är.
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"[I]n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde
Användarvisningsbild
killershrew

Inläggav Tobbe J » mån 01 aug 2011, 07:28

Victor_Von_Doom skrev:
kaxiga Z skrev:Finns det sådana här kontroverser om datering etc kring t ex Stonehenge också? Där alternativskylten är större än den officiella skylten?

Stonehenges inramning är väldigt reglerad, hela monumentet ingår i princip i en utställning (när jag var där kändes den rätt utdaterad) där 'den officiella versionen' återges på många olika skyltar. Man kan inte gå in i själva monumentet utan får nöja sig med att spatsera i en ring utanför. Förståeligt med tanke på hur många besökare platsen tilldrar sig årligen.

I fallet Stonehenge finns det massor av teorier - ingen är riktigt vedertagen. Men ett fåttal anses rimliga av forskarna, varav två är mest etablerade. Dateringarna verkar dock forskare vara överens om (platsen har byggts på under tusentals år) - förutom riktiga crackpots som tror det är älvor/utomjordingar etc.

Jag var där 2007. Man fick betala närmare £10 i inträde. Istället för informationsskyltar fick man en sån där (jävla) audioguide - ni vet, de där som ser ut som mobiltelefoner från tidiga nittiotalet. Runt om på området satt sedan små skyltar med koder man skulle knappa in så läste audioguiden upp långa ofokuserade meddelanden i örat på en om just den stenen man råkade titta på. Jag hatar audioguider med en passion; det finns inget tristare när man är i ett sällskap. Det är helt omöjligt att dela upplevelsen, alla hamnar i otakt. Meddelandena är nästan alltid för långa och ackompanjerade av irrelevant musik och taffliga ljudeffekter. Överblick blir omöjlig. Alltså lyssnade jag bara på en bråkdel av meddelandena, blev på dåligt humör och har ingen uppfattning om informationen var saklig eller ej.
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav puskas5 » mån 01 aug 2011, 07:35

Det var inte SVT utan bildbyrån Scanpix som var upphovsman till det webb-tv-inslag som Sydsvenskan publicerade.
Det finns också på
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inter ... 359054.svd
utan kommentarer.
puskas5

Inläggav pwm » mån 01 aug 2011, 10:08

Amatörteologen Bob G Lind och hans team...
Närapå freudianskt :D
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav micke.d » mån 01 aug 2011, 10:24

puskas5 skrev:Det var inte SVT utan bildbyrån Scanpix som var upphovsman till det webb-tv-inslag som Sydsvenskan publicerade.
Det finns också på
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inter ... 359054.svd
utan kommentarer.

Jag är inte alls någon expert på det här, men hittade ändå ett häpnadsväckande antal felaktigheter i intervjun med Bob G. Lind. Det är i själva verket så att

1. Flera stenar har varit omkullvälta.
2. Det finns tecken på aktivitet från 600-talet.
3. Överensstämmelsen med Stonehenge är långt ifrån 100%.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Urquhart » mån 01 aug 2011, 10:40

Tobbe J skrev:Jag var där 2007. Man fick betala närmare £10 i inträde. Istället för informationsskyltar fick man en sån där (jävla) audioguide - ni vet, de där som ser ut som mobiltelefoner från tidiga nittiotalet. Runt om på området satt sedan små skyltar med koder man skulle knappa in så läste audioguiden upp långa ofokuserade meddelanden i örat på en om just den stenen man råkade titta på. Jag hatar audioguider med en passion; det finns inget tristare när man är i ett sällskap. Det är helt omöjligt att dela upplevelsen, alla hamnar i otakt. Meddelandena är nästan alltid för långa och ackompanjerade av irrelevant musik och taffliga ljudeffekter. Överblick blir omöjlig. Alltså lyssnade jag bara på en bråkdel av meddelandena, blev på dåligt humör och har ingen uppfattning om informationen var saklig eller ej.

Håller helt med dig. Mycket bättre med ordentliga informationsskyltar.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav MartinR » mån 05 sep 2011, 17:17

Bob Lind och slagrutegeologen N-A Mörner lyckades pubba en uppsats i en geografisk forskningstidskrift om ett skånskt gravfält 2009. Nu har jag och en brittisk arkeoastronom svarat på deras inlägg.

http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... buttal.php
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav puskas5 » ons 25 jan 2012, 19:28

Bob Lind är som vanligt offer, nu för Ystads kommuns försök att tysta honom.
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/art ... igang.html
puskas5

Inläggav Anders » fre 27 jan 2012, 13:12

puskas5 skrev:Bob Lind är som vanligt offer, nu för Ystads kommuns försök att tysta honom.
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/art ... igang.html
Nej, du har missuppfattat. Han är åtalad för ofredande. Men det kommer du självklart bortse ifrån, och envist hävda att kommunen har en hemlig agenda. Att guiden är en tjänsteman som skällts ut och ofredats av Bob är för dig helt oviktigt.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav C-J » fre 27 jan 2012, 13:30

Jag tror att du missade puskas5 ironiska ton. Svårt det där... viewtopic.php?f=37&t=17041
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav puskas5 » fre 27 jan 2012, 22:55

Som sagt, ironi är svårt ibland.
puskas5

Inläggav puskas5 » tis 31 jan 2012, 13:59

En filmare som heter Magnus Göthlund gör en film om Lind. Det kunde vara intressant men man blir lite undrande när Göthlund säger att Lind har mycket att lära oss. "Han ger inte upp. Han bara fortsätter", säger Göthlund. Jo, vi vet.
puskas5

Inläggav Urquhart » tis 31 jan 2012, 14:15

puskas5 skrev:"Han ger inte upp. Han bara fortsätter"

Vilket är ett typiskt beteende hos just rättshaverister.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Hexmaster » tis 31 jan 2012, 19:03

Amenhärregud! Så mycken förspilld mannakraft.
I snart två år har han följt nu 61-årige Bob G Lind ...

http://www.skanskan.se/article/20120129 ... h-stenarna
puskas5 skrev:"Han ger inte upp. Han bara fortsätter"

Bild
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav puskas5 » mån 06 feb 2012, 20:43

Med vetskap om hur Bob tänker kommer han nu att förklara att Ystads tingsrätt har gett honom rätt i hans teori om Ales stenar.
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/art ... -Lind.html
Och i sommar kommer han att fortsätta att ofreda guiderna, nu när han vet var gränsen går för vad som godtas av en domstol.
puskas5

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter