Börje Peratt och succébo

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Börje Peratt och succébo

Inläggav devadatta » sön 17 jul 2011, 00:25

Det kom ett par brev till mig för några dagar sedan:
Subject: Önskar se rapport studie från Fuglesang i Almedalen

Var finns det vetenskapliga upplägget för Fuglesangs "Självmordsförsök" i Almedalen.
Var finns slutsatsen av "försöket"?
Vad är det som gör detta till vetenskap och folkbildning och inte ett knappt ens pseudovetenskapligt spektakel?
Hur hederliga och ärliga är VoF deltagarna om sina som jag förmodar det okulära observationer av en sluddrande och uppenbarligen drogad Fuglesang.
Blodprover och registrering av puls före under efter.
Gissar att inget sånt förekom
Vågar ni tillstå en sådan ovetenskaplig insats?

Ni hävdar att homeopat inte har någon effekt. Det trodde jag också tills jag såg den svammlande sluddrande Fuglesang.
Är ni ett dugg bättre än andra fejkare genom att inte tillstå vad hela svenska folket såg?

Hur vetenskapliga är VoF?

Finns någon som var där som kan säga vad som hände efteråt? Hur lång tid tog det innan Fuglesang hämtade sig?
Vågar ni redovisa fakta?

Med vänlig hälsning
Börje Peratt
http://www.peratt.com

Subject: Fuglesang Almedal "studie"

Hej
Jag vänder mig till er med anledning av experimentet ovan.
jag ber om att få det vetenskapliga upplägget och resultatet för Fuglesangs "självmordsförsök" i Almedalen.
Förekom det någon medicinsk kontroll av Fuglesang före - under - efter med allt vad som krävs för att mäta blod, puls mm. Det vill säga var det en vetenskapligt kontrollerad studie på något sätt.
Okulär observation. Vad drog man för slutsatser av dem?
Vad berodde Fuglesangs sluddrande och drogade blick på?

Vilken funktion hade alla med svarta tröjor med "Jag är skeptiker text" på. Deltog de och hade vetenskapliga uppgifter I så fall vilka?
Eller påverkade de negativt. Bias?

Ser fram emot svar på detta från den av er som var ansvarig för projektet.

För tydlighetens skull har jag varit tveksam till homeopati tills jag såg Fuglesang.
Undrar över VoFs integritet och vilja att medverka till sann vetenskap i denna fråga.

Med vänlig hälsning
Börje Peratt
http://www.peratt.com

Jag kände igen namnet men kunde inte riktigt placera det, så jag kollade upp hemsidan och de översta två blogginläggen:
Om medvetandets uppkomst - Succébo skrev:Om medvetandets uppkomst är ett forskningsprojekt som drivits av Börje Peratt i 22 år och som beskriver hur all utveckling baseras på principen om gynnsamhet. Den kallas succébo och söker nya lösningar. Succébo innebär - Inspirationen att forma nytt, förändra sina livsbetingelser till det bättre och frambringa nya gynnsammare förutsättningar! Första boken heter "Succebo-fröet till framgång" och finns att beställa på nätet.
Smakprov, bläddra genom de första sidorna.

Om medvetandets uppkomst - boktrilogi skrev:För mer än 20 år sedan skrev jag en monolog till Ernst Hugo Järegård som byggde på hur: Vi tänker en sak, känner en annan sak, vill en tredje sak och gör något helt annat. Frågorna ledde in på forskning och det blev uppenbart att allt vi gör strävar efter det gynnsamma men av olika skäl tycks vi motverka framgång. Ett missförstånd är att om Gud finns så skulle han inte tillåta allt ont. Syftet med det fria valet är att pröva sig fram och då måste livet pröva allt, ont som gott för att veta vad livet slutligen önskar och vill ha. Denna princip om att utveckla det gynnsamma, finns i allt liv även på primitiva nivåer och jag kom att kalla den succébo som en parallell till placebo.

Efter 22 års forskning presenterar jag nu första delen "Succébo-fröet till framgång" i en trilogi "om Medvetandets uppkomst". Liksom Darwins "Om arternas uppkomst" (som tog många år innan han vågade lansera) är fynden så omvälvande att det krävts många år för att undersöka och pröva hypoteserna.

Succébo är ett nyskapat ord från latin som betyder "fröet till framgång" eller förväntan om framgång och kan jämföras med placebo som betyder "behaga" men som har fått den medicinska innebörden "förväntan om helande".

Succébo är ett fenomen som sammanbinder mental föreställningsförmåga med medvetandets och kroppens utveckling och torde således ha föregått placebo. Problemet med medvetande är att det inte är forskningsbart på fossil utan kräver hypoteser och antagande om rimlighet.
Kluvenheten rör kausalitet. Den naturvetenskapliga världens slutsatser bygger på att förklara orsak och verkan men evolutionen beskrivs som slumpmässiga mutationer. Det är ett orimligt antagande som ifrågasätts och diskuteras här. Istället visar flera indicier på att evolutionen är intentionell och därmed avsiktsorienterad. Mot vad då kan man undra. Jo mot att skapa bästa förutsättningar för att överleva.
[...]

Jag blev förstås nyfiken på boken så jag kollade upp den närmare:
Succébo-fröet till framgång
av Börje Peratt, utgiven av: Visam

$uccébo är ett nytt begrepp som rör det mest ursprungliga i livet - Att utvecklas för att klara sig på bästa sätt.
$uccébo finns i minsta organism och kommunicerar på alla nivåer.
$uccébo ligger bakom evolutionen, kulturers utveckling och människors framskridande.
I praktiken är $uccébo grunden till all framgång.

Här presenteras en teori om livets uppkomst och människans utveckling utifrån ett psykologiskt perspektiv som söker förklaringen i hur tankar och känslor kan skapa sådana framsteg och orsaka sådana konflikter.
Vi har alla en inre Livskompass vars mål är gynnsamhet och välbefinnande. Att förstå och kunna hantera den påverkar hur man lyckas.

Jag rekommenderar alla att läsa smakprovet ur boken! Där beskriver han hur ordet "$uccébo" kom till honom i en vision och hur han ägnat mycket tid åt att ta red på vad det egentligen betyder. Han går också igenom fundamentala fel med evolutionsteorin: t.ex. är evolutionen intentionell. Han upplyser också om fysikers fantastiska upptäckter när de "laborerade med kvant". Av intresse är också att "vi kommunicerar dessutom med allt i olika frekvenser, medvetet eller omedvetet. Det är inte någon religiös eller New Age idé utan konsekvenser av forskningens rön." Efter en innovativ och egensinnig "skapelseberättelse" så refererar han till forskning av Larhammar som han sammanfattar med "Så istället för slump kan det finnas en slags preintuitiv idé bakom som eftersträvar gynnsamhet." Nästa mening lyder: "En eukaryot prövade att närma sig en archaea och vad de då upplevde var något mer än en amöbalik omfamning. Det var rent och naket sex. Glädjen spred sig blixtsnabbt genom hela eukatyot-släktet."

Men det var fortfarande något som saknades. Efter att ha sett hans profil på iFokus så kom jag på var jag sett honom, på Newsmill!

Bland hans 25 artiklar där kan man läsa att "Sturmarkhumanisterna, Vetenskap och Folkbildning med sina skeptikertrupper (SH-VoF-St) angriper andlig medialitet." och att:
Börje Peratt skrev:VOF är i grunden odemokratisk och liknar Ku Klux Klan både till innehåll och metod. "Årets förvillarpris" är Vofs brinnande kors. Rent organisatoriskt finns VOF överallt i högskolor, på myndigheter och vad värre är i publika media. Ungefär som Nazisterna i Tyskland behöll sina ämbetspositioner och såg till att skydda varandra innehar de toppositioner både på KTH och andra lärosäten och med den anonyma och ansiktslösa skeptikerkåren i ryggen aktiveras stormtrupperna att kommentera och som här rösta positivt på VOF och på KTH. Det är bra att denna mörka tendens i svenska samhället börjar rotas fram ur sina hålor.

Om någon har köpt hans bok $uccébo - fröet till framgång så får ni gärna skriva mer om innehållet i den här. Det känns som något som kan vara belönande att höra mer om.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Öppet brev till medlemmar i VoF från Gunnar Larson

Inläggav pwm » sön 17 jul 2011, 00:36

För tydlighetens skull har jag varit tveksam till homeopati tills jag såg Fuglesang.
No shit.
Användarvisningsbild
pwm

Re: $uccébo - fröet till framgång!

Inläggav amandaduregard » sön 17 jul 2011, 16:10

Att använda $ istället för S i $uccébo gör att det hela känns ännu mer seriöst såklart.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Hexmaster » sön 17 jul 2011, 16:33

Just nu fick hans Wikipedia-artikel läsare #2. :-) Därföratt.
# 1998 Fil Mag i pedagogik. Stockholms Universitet
# 1997 Fil Kand i psykologi. Stockholms Universitet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Börje_Peratt

Läser i smakprovet... Hujeda, den smaken kommer att sitta i.
http://www.smakprov.se/smakprov/visa/97 ... r/smakprov

(Allra först när devadatta gick loss trodde jag att det var ett skämt.)
Senast redigerad av Hexmaster sön 17 jul 2011, 16:46, redigerad totalt 2 gånger.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Invictus » sön 17 jul 2011, 16:33

$uccébo ligger bakom €volutionen! :idea:
Invictus

Inläggav devadatta » sön 17 jul 2011, 16:53

Det här var intressant:
1998 Perattdifferentialen- en brobyggande teori (C-uppsats Psykologiska Institutionen, Stockholms universitet)

Jag ser också att det är han själv som mest redigerar artikeln om honom som han också blivit tillsagd om.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » sön 17 jul 2011, 17:45

Hans bok var från början tänkt att vara en doktorsavhandling i pedagogik eller psykologi, men så blev det alltså inte. Tydligen har han också myntat begreppet "fiaskobo" som går ut på att "bristande tilltro, negativa förväntningar och rent av självdestruktivitet orsakar misslyckande". En intressant fråga är vad av "$uccébo" och "fiaskobo" som bäst beskriver det här projektet.

edit:
Peratt skrev:Enkelt skulle man kunna beskriva Succébo som - positiv självuppfyllande profetia. Men det är endast ett perspektiv och för att komma åt mekanismerna har jag tittat på hur skilda psykologiska perspektiv såsom psykoanalys, kognitiv och behavioristisk teori samt även humanistisk psykologi och existentialistisk filosofi skulle kunna tänkas betrakta fenomenet.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » sön 17 jul 2011, 18:02

Jane Lyzell skrev:succebo är ett fantastisk titel - säger allt tycker jag :D
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Vidugavia » sön 17 jul 2011, 21:36

Verkar vara en man med många järn i elden för att hålla fiskarna varma. Som så många andra i branschen utmärker han sig för ödmjukhet i sina anspråk.

Director, cameraman, scriptwriter and producer at Manus AV-production Inc. With about 50 programs and films for Swedish Public Broadcast Television. Also headproducer and director of the movieproject "Land of Wooden Goods". Highly ranked as handcameraman. Educated at Dramatic Institute (1974/75). Also a M Sc in Education and one of Sweden´s most respected professionals in mental coaching both in sports and work.

http://www.outdoor.se/predator/
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav AndersY » sön 17 jul 2011, 21:56

devadatta skrev:
Börje Peratt skrev:VOF är i grunden odemokratisk och liknar Ku Klux Klan både till innehåll och metod. "Årets förvillarpris" är Vofs brinnande kors. Rent organisatoriskt finns VOF överallt i högskolor, på myndigheter och vad värre är i publika media. Ungefär som Nazisterna i Tyskland behöll sina ämbetspositioner och såg till att skydda varandra innehar de toppositioner både på KTH och andra lärosäten och med den anonyma och ansiktslösa skeptikerkåren i ryggen aktiveras stormtrupperna att kommentera och som här rösta positivt på VOF och på KTH. Det är bra att denna mörka tendens i svenska samhället börjar rotas fram ur sina hålor.

Helt fantastisk beskrivning - både KKK och Nazister. Dessutom var Stasi med i meningen innan.
Vilken hemsk förening, en sekteristisk blandning av KKK, Nazister och Stasi!
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav B Hellqvist » sön 17 jul 2011, 22:00

AndersY skrev:
devadatta skrev:

Helt fantastisk beskrivning - både KKK och Nazister. Dessutom var Stasi med i meningen innan.
Vilken hemsk förening, en sekteristisk blandning av KKK, Nazister och Stasi!

Trippel Godwin med skruv - 6.8 poäng.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Hexmaster » sön 17 jul 2011, 22:54

devadatta skrev:En intressant fråga är vad av "$uccébo" och "fiaskobo" som bäst beskriver det här projektet.

Den här? Två VoF:are är mer än ett halvdussin tankespöken.
Bild
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Optimystisk » mån 18 jul 2011, 00:34

Peratt kallas för psykolog i det här nyhetsklippet som han lagt upp på sin hemsida. Visserligen gammalt, men det var inte lagligt då heller.
A dog will look up on you; a cat will look down on you; however, a pig will see you eye to eye and know it has found an equal. ~ Winston Churchill
Användarvisningsbild
Optimystisk

Inläggav EmmaS » mån 18 jul 2011, 18:10

Jaså, det är så evolutionen verkligen går till. $uccébo - the missing link. :lol:
Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Inläggav Pär C » mån 18 jul 2011, 21:26

Som den hedersmans han är förutsätter jag att han titulerar sig korrekt som f.d. doktorand.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter