Börje Peratt och succébo

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: $uccébo - fröet till framgång!

Inläggav amandaduregard » mån 18 jul 2011, 21:34

Pär C skrev:Som den hedersmans han är förutsätter jag att han titulerar sig korrekt som f.d. doktorand.
:lol:
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav smiskos » mån 18 jul 2011, 21:47

Man borde kanske satsa på att försöka få Peratt m.fl. med tydligt bindgalen agenda att göra gemensam sak med de lite mer slipade pseudovetenskapsförespråkarna, så att de senare kunde ödsla lite tid och PR på de förras hopplösa projekt.

$uccébo låter f.ö. som en av framgångsteologin sanktionerad samlevnadsform. Man kanske ska tipsa Ulf Ekman.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Inläggav devadatta » tis 19 jul 2011, 00:10

smiskos skrev:$uccébo låter f.ö. som en av framgångsteologin sanktionerad samlevnadsform. Man kanske ska tipsa Ulf Ekman.

De är ju dessutom kreationister bägge två, även om Peratt har en mer new ageig variant. Fast ironiskt nog har folkbildaren Olav Hammer visat i boken Profeter mot strömmen att Livets Ords framgångsteologi faktiskt har idehistoriska rötter i mesmerismen, som ju var en mer new ageig pseudovetenskap så att.. tja.. vet inte riktigt vad slutsatsen är. Blev lite fiaskobo det här. :)
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav piotrr » tis 19 jul 2011, 21:27

Dubbeltänket är så tydligt att det är pinsamt.

De egna fantasierna behöver inget vetenskapligt stöd för att vara sant, men alla kritiker måste ha torrt på fötterna, även med sina populära jippon.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav deBergerac » tis 02 aug 2011, 17:11

Nu har Peratt hittat på en ny sak.

Eftersom det finns en del som hävdar att Per Johan Råsmark är bättre på att böja bestick och nycklar än Uri Geller har Börje Peratt bestämt sig för att skicka in en anmälan till Humanisterna och priset Kristallkulan.
Uppenbarligen har han missat detaljen att de som ställer upp för att testas för priset ska påstå sig ha någon övernaturlig förmåga, inte bara vara bättre än någon som påstår sig ha en övernaturlig förmåga.

Sedan vet jag inte om man kan anmäla någon annan än sig själv till Kristallkulan, i vilket fall som helst tror jag varken Humanisterna eller de media som han också skickade anmälan till kommer att bry sig. Det är inte en avancerad förutsägelse och slår den in anser jag mig inte berättigad till prissumman.
Användarvisningsbild
deBergerac

Inläggav amandaduregard » tis 02 aug 2011, 17:33

Festligt!
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav calle555 » tis 02 aug 2011, 17:38

deBergerac skrev:..., i vilket fall som helst tror jag varken Humanisterna eller de media som han också skickade anmälan till kommer att bry sig.

De enda jag hittar som hittills tagit upp saken är nidversionen av VoF.

Inte ens Peratt verkar ha lagt till utmaningen på sin hemsida ännu.

Men man vet aldrig så här i rötmånadstider. Det kanske blir värsta grejen. :smile2:
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav Vidugavia » tis 02 aug 2011, 19:18

Det absolut jävligaste är att han sitter och trycker på filmrättigheterna till Trägudars land. Å andra sidan var Jan Fridegård jävligt woowoo så det är förståeligt.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Anders » tor 04 aug 2011, 07:43

Vidugavia skrev:Det absolut jävligaste är att han sitter och trycker på filmrättigheterna till Trägudars land. Å andra sidan var Jan Fridegård jävligt woowoo så det är förståeligt.
Ursakta en kort fraga: Hur kan en sadan person fa filmrattigheterna till relativt kand bok? Har han kopt dem, har han arvt dem, har han lurat till sig dem?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Englund » tis 13 dec 2011, 17:04

Anders skrev:
Vidugavia skrev:Det absolut jävligaste är att han sitter och trycker på filmrättigheterna till Trägudars land. Å andra sidan var Jan Fridegård jävligt woowoo så det är förståeligt.
Ursakta en kort fraga: Hur kan en sadan person fa filmrattigheterna till relativt kand bok? Har han kopt dem, har han arvt dem, har han lurat till sig dem?
Bara för att han är "vetenskapsdyslektiker" och woo-woo betyder det inte att han inte kan vara framgångsrik och/eller duktig på andra områden.
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav PerFnurt » tis 20 dec 2011, 13:33

1. "En teori om livets uppkomst och människans utveckling utifrån ett psykologiskt perspektiv..."
2. $uccebo är varumerkesregistrerat och skyddat.

Är det brukligt att man varumärkesskyddar vetenskapliga teorier?
Här borde jag haft en självrefererande signatur.
PerFnurt

Inläggav Petter » tis 20 dec 2011, 13:37

PerFnurt skrev:Är det brukligt att man varumärkesskyddar vetenskapliga teorier?
Jag tror att det är standard för de teorier som stavas med dollartecken.
Användarvisningsbild
Petter

Inläggav PerFnurt » tis 20 dec 2011, 13:39

Petter skrev:
PerFnurt skrev:Är det brukligt att man varumärkesskyddar vetenskapliga teorier?
Jag tror att det är standard för de teorier som stavas med dollartecken.

Ah, the clue is in the title....
Här borde jag haft en självrefererande signatur.
PerFnurt

Inläggav Spito » mån 09 jan 2012, 21:10

Läste just lite grann och skrev sedan en kommentar, kritisk men juste. Undrar hur länge den får ligga kvar.
Spito skrev:"Den rationella naturvetenskapen hävdar en evolution baserad på slump" står det på sid 6. Men det är att ge en allt för ofullständig bild av evolutionen. De mutationer som skapar variation är onekligen slumpmässiga, men urvalet är inte slumpmässigt utan det faktum att urvalet sker till förmån för mer livsdugliga organismer dränerar processen på slump. Där det finns en lag, i det här fallet lagen om den mest lämpades reprodution och överlevnad, så finns det inte en slump.

Om Börjes Peratts succebokoncept bygger en missförstådd evolution så saknas definitivt en av hörnstenarna i bygget.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav micke.d » tis 10 jan 2012, 12:16

Fattar inte: hur kan evolutionen vara psykologisk? Den pågick ju under mycket lång tid innan det fanns några psyken att tala om? Antar Peratt att det alltid funnits minst ett psyke?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter