Börje Peratt och succébo

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: $uccébo - fröet till framgång!

Inläggav Spito » tis 10 jan 2012, 14:06

micke.d skrev:Fattar inte: hur kan evolutionen vara psykologisk? Den pågick ju under mycket lång tid innan det fanns några psyken att tala om? Antar Peratt att det alltid funnits minst ett psyke?
Antagligen något som är evigt och väldigt mycket liknar konceptet: Själ.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav micke.d » tis 10 jan 2012, 17:40

Läste lite i smakprovet. Känns inte heltigenom vattentätt: är kanske inte tillräckligt kreativ och humanistisk.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav devadatta » sön 19 feb 2012, 14:28

Peratt har ett företag som heter Visam AB. Där verkar också hans fru Ritva och i hennes CV ingår följande:
Genomgått Loving Relationship Training (LRT 1 & 2) och utbildad i Body Harmony, Giraffspråk, Transaktionanalys och Energimassage. [...] Som den hälsomänniska Ritva är upptäcker hon också produkter som hon gärna säljer. Vattenrenare och Luftrenare. Kraftfulla juicer innehållande immunförstärkande ämnen. Vackra magnetsmycken. Shakti-spik-mattor, Akupressurringar, och Nikken knästöd.

Vill ni veta mer om Nikken finns det en tråd här, med en redogörelse av mig med en återförsäljare som jag misstänker starkt försökte lura mig medvetet.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav trilobite » sön 19 feb 2012, 22:25

devadatta skrev:Peratt har ett företag som heter Visam AB. Där verkar också hans fru Ritva och i hennes CV ingår följande:
Giraffspråk? :D
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav B Hellqvist » sön 19 feb 2012, 23:00

trilobite skrev:
devadatta skrev:Peratt har ett företag som heter Visam AB. Där verkar också hans fru Ritva och i hennes CV ingår följande:

Långt ner i halsen.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav amandaduregard » sön 19 feb 2012, 23:05

trilobite skrev:
Giraffspråk används mycket inom ickevåldsrörelsen. Ingen direkt pseudovetenskap i det jag har sett, det handlar om att utgå ifrån sina egna känslor och upplevelser när man pratar med någon (ex. vid relationsproblem) istället för att föra fram det som att det är den objektiva verkligheten. (Till exempel "Jag kände mig ledsen igår när du inte kom hem den tid du lovat" istället för "Varför kommer du aldrig hem i tid?!")
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav piotrr » mån 20 feb 2012, 12:04

Utbildad i eller utbildad om.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Jörgen Bengtsson » mån 20 feb 2012, 19:28

Tryggve skrev:Är det såpa eller teater som det är tänkt att bli av detta? :-)

Jag tror och hoppas att det blir mycket av båda delar, även om det inte var tänkt så.

Hexmaster skrev:Berghorn är arg på Peratt. Också :)

Haha, obetalbart komiskt! Vad är han ilsken över i dagsläget nu då?
Medlem i lokalavdelningen VoF-Trestad
(Vänersborg-Trollhättan-Uddevalla)
Jörgen Bengtsson

Inläggav Hexmaster » mån 20 feb 2012, 22:13

Jörgen Bengtsson skrev:
Hexmaster skrev:Berghorn är arg på Peratt. Också :)

Haha, obetalbart komiskt! Vad är han ilsken över i dagsläget nu då?

Rickard Berghorn skrev:Börje Peratt lyckades med konststycket att lägga beslag på min research av Humaniströrelsens historia och ta åt sig äran av den i två bisarra och tramsiga artiklar på Sourze några dagar innan min artikel publicerades, med följden att hela debatten fått ett löjes skimmer över sig

http://nymodernism.wordpress.com/2012/0 ... -historia/

Antar att blodstörtande skogstokig RB är bättre än löjlig BP. :roll:
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav devadatta » sön 01 apr 2012, 23:05

Det lär finnas gott om lulz i $uccébo-boken. Här är lite oavsiktlig humor från försättsbladet.

$uccebo
- Fröet till framgång -

Alltet gav livet fyra gåvor:
Kärleken,
Skapandeförmågan,
Helandeförmågan och
Valfriheten på gott och ont.
$uccebo strömmar genom allt.
[...]
$uccebo är varumärkesregistrerat och skyddat.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Börje Peratt och succébo

Inläggav devadatta » tis 12 jun 2012, 17:39

Sätt er tillbaka i fåtöljen, stoppa pipan med tobak och häll upp ett glas vin, för det är dags för en ny djupdykning i den oberoende forskaren Börje Peratts svindlande hjärnvindlingar. Han har just släppt sin andra bok Tolv Sinnen! Smakprov finns att läsa här.

Den lovordas av ledande forskare, tex Adrian Parker i Göteborg!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Gambit » tis 12 jun 2012, 17:49

devadatta skrev:Sätt er tillbaka i fåtöljen, stoppa pipan med tobak och häll upp ett glas vin, för det är dags för en ny djupdykning i den oberoende forskaren Börje Peratts svindlande hjärnvindlingar. Han har just släppt sin andra bok Tolv Sinnen! Smakprov finns att läsa här.

Den lovordas av ledande forskare, tex Adrian Parker i Göteborg!

Ögnade igenom 10 sidor men insåg snabbt att tobakspipan och vinglaset skulle tvingas bytas ut mot en crack-bong och ett par tre lådor vin om jag skulle orka läsa mer...
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav devadatta » tis 12 jun 2012, 18:49

Här förklarar han kort vad böckerna går ut på:
Börje Peratt skrev:- Evolutionen är intentionell och strävar efter gynnsamhet, $uccébo.
- Förutom fysiska sinnen har vi inre centrala sinnen och ett [av kroppen] oberoende medvetande som fungerar även om kroppen inte gör det, Tolv Sinnen.
- Vi lär av framgång inte av misstag, Försök igen.

Detta handlar första boken $uccébo mer specifikt om:
Börje Peratt skrev:Jag antar att det i varje liv finns en inneboende intention som söker gynnsamhet. De första molekylerna kan ha burit ursprunget till drivkraften att ständigt förbättra sina förutsättningar. Begreppet för det blev Succébo [...] Succébo är således förmågan till nytta. Och detta frö, denna skaparförmåga, finns i minsta lilla organism.

Denna bok handlar om att vi har tolv sinnen.
Fysiska sinnen: De vanliga fem (han känner förmodligen inte till proprioception och balans).
Centrala sinnen: Emotion, kommunikation och orientering.
Oberoende sinnen: Fyra sinnen oberoende av kroppen som tar över den vid vissa medvetandetillstånd som drömmar, medvetslöshet, koma och hjärndödhet. Han nämner en egen sanndröm som exempel och pratar om prekognition, klarseende, NDU mm.

Om kroppsoberoende medvetande säger han:
Börje Peratt skrev:- NDU utgör belägg för ett "oberoende medvetande".
- Ett oberoende medvetande har olika hierarkiskt ordnade sinnen.
- Oberoende sinnen ingår i en entitet som kan varsebli oavsett fysiska sinnen.
- Ett oberoende medvetande dikteras inte av kända naturlagar, tid eller rum.
- Ett oberoende medvetande kan kommunicera med andra oberoende medvetande.

Hans "forskningsmetoder" består av grundad teori (dvs sina egna erfarenheter under 20 år) och hermeneutik (hans tolkningar av vad dessa innebär).

Han nämner också VoF som han säger saknar kompetens och exemplifierar med ett citat av Wiseman i Skavlan: "Jag behöver ingen vetenskaplig kompetens, jag hävdar min ståndpunkt." och fortsätter med en anekdot från samma program, där gästen Ebbot lyckades säga att Wiseman var jungfru som Peratt undrar hur det gick till, trots att födelsedatumet då inte stod på Wikipedia.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » tis 12 jun 2012, 18:59

Såhär står det på sida 4 före förordet av Peratt (som jag citerat ovan):
"Börje Peratts bakgrund i mediebranschen och hans grundutbildning inom psykologi gör att han är väl lämpad att presentera den översyn på aktuell medvetandevetenskap som böckerna Tolv Sinnen och Succébo ger.

Det finns få personer i Sverige som kan överblicka, bemästra dessa spännande områden och sedan ta fram tillämpningsaspekterna. Flera av dessa områden är kontroversiella där blind skepticism och naiv övertro hindrar framsteg.

Vissa av dessa fenomen och upplevelser anses oerhört kontroversiella och behöver inte få en andlig tolkning. Jag delar därför inte helt hans slutsatser men Börje tar sig fram genom dessa utkanter och för det mesta med ett välbehövligt mått av sunt förnuft, öppenhet och fairplay. Börja var själv avvisande till många av dessa upplevelser fram till han själv började fördjupa sig i området.

I en värld som gärna vill reducera mentalliv till nervceller, lyckas han sätta medvetandet tillbaka som en vital komponent, men inte bara i hjärnan, utan också i universum."

Professor Adrian Parker
Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
2011
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Jonas K » tis 12 jun 2012, 19:02

Jag vägrar läsa något av Peratt då han på sista tiden gjort antihumanistiska och pseudiska uttalanden.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter