Börje Peratt och succébo

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Börje Peratt och succébo

Inläggav skeptiskelars » mån 27 feb 2017, 18:11

"Artisternas hatt" är något slags pris som utdelas till artister o dyl.
Säkert mycket roligare än både guldbaggar och oscarsstatyetter.
Herr filmmakare BePe har av hattjuryn tilldelats ett hatthederspris för sitt fantastiska alster om skojaren Enby.
Av bilden som återges på nedan länkad sida att döma är hatten av något slags "androgyn plommonstop"-modell i rött material.
Mera info här:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4520439478
http://www.artisterna.se/category/artis ... hatt-2017/

Huruvida hatten är fodrad med folie eller ej har jag inte lyckats utröna. :smile2:
skeptiskelars

Inläggav Jonas_R » mån 27 feb 2017, 21:45

Kan vara min egna bristfälliga kulturella bildning men efter att ha tittat på vilka som sitter i "Artisternas" styrelse så känner jag inte igen någon artisterna. Någon som vet något om dem? http://www.artisterna.se/arsmote/har-ar ... sterna-se/
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav skeptiskelars » mån 27 feb 2017, 22:41

Jonas_R Wrote:Kan vara min egna bristfälliga kulturella bildning men efter att ha tittat på vilka som sitter i "Artisternas" styrelse så känner jag inte igen någon artisterna. Någon som vet något om dem? http://www.artisterna.se/arsmote/har-ar ... sterna-se/

Jag känner igen några efternamn:
"Bromée" låter bekant, tror det är nån flamsmaja i nån betalkanal, men inte med "Anita" som förnamn.
"Holma" låter bekant ("Lasse Holma" hette ett mordoffer i en av Guillous hamiltondeckare, men jag tror det finns eller har funnits nån politiker med det efternamnet åxå).
Kristina Welander känner jag definitivt inte igen, men hon verkar vara betydelsefull i egenskap av "Hattansvarig inför Artisternas Hatt"

Blir nog lite googlande imorrn är jag rädd. (Puh, ständigt denne BePe, ingen rast och ingen ro)

Edit:
Sorry, pga hattämnet kunde jag bara inte avhålla mig från att bjussa på en gammal goding, om adm tycker det är alltför smaklöst så är det bara att radera.
https://www.youtube.com/watch?v=fgdfcKtRQW8
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » tis 28 feb 2017, 12:54

Jonas_R Wrote:Kan vara min egna bristfälliga kulturella bildning men efter att ha tittat på vilka som sitter i "Artisternas" styrelse så känner jag inte igen någon artisterna. Någon som vet något om dem? http://www.artisterna.se/arsmote/har-ar ... sterna-se/

Jag känner inte igen några namn, men jag har väldigt dålig koll på kulturfolk. Dock så är det väl inte så att det nödvändigtvis måste vara folk som står på scen, tittar man på sidan så står det ju "skådespelare, filmarbetare, musiker och artister". Så det kan väl även vara folk som arbetar bakom kameran och inte syns så mycket.

Det finns ju en Lotta Bromé, men hon stavar av allt att döma namnet med ett e, inte två. Kan ju dock vara en släkting.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ulltand » tor 23 mar 2017, 20:18

Det är VoF:s (och Humanisternas) fel att att Lasse Hallströms senaste film om en hund (vof, vof) inte kommer att visas på svenska biografer.

Det är i alla fall en tanke hos Börje Peratt.

Filmen handlar om en hund som återföds fyra gånger i olika skepnader och med olika ägare åren 1961 till nutid. Således baserar den sig på ett djurs ”själavandring” (reinkarnation).
Detta skulle kunna utgöra ett motiv till hur Sverige hanterar filmen.

Filmens historia sticker nyateismen i ansiktet och stör världsbilden för dem som har en materialistisk livssyn. Det kan således finnas ett ideologiskt politiskt beslut bakom att den inte ska nå en publik via biografer.

http://humanismkunskap.org/2017/03/18/a ... biografer/
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav skeptiskelars » tor 23 mar 2017, 21:47

ulltand Wrote:Det är VoF:s (och Humanisternas) fel att att Lasse Hallströms senaste film om en hund (vof, vof) inte kommer att visas på svenska biografer.

Det är i alla fall en tanke hos Börje Peratt.

http://humanismkunskap.org/2017/03/18/a ... biografer/
Klicka hemskt gärna på länken ovan. "Artikeln" följs av 3 kommentarer. den 3:dje är författad (och som vanligt felstavad) av den mästerlige och världsberömde medvetandeforskaren etc etc Börje Peratt. Jag försäkrar att en läsning av denna kommentar kommer att förlänga ditt liv.

.........förutsatt att Du tror på ordspråket "Ett gott skratt förlänger livet" förstås.
skeptiskelars

Inläggav micke.d » tor 23 mar 2017, 22:56

Kan en film vara en kioskvältare?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » fre 24 mar 2017, 08:05

Det är alltid lite fascinerande med folk som belägger sina teorier genom att hänvisa till sina egna tidigare alster. :O=
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Tryggve » fre 24 mar 2017, 09:09

Hm, är det inte den filmen som fick kritik för att det sades förekomma djurplågeri i någon scen? Det är väl förmodligen något som skulle göra att man i Sverige inte vill ta in den till biografer.

Filmen verkar enligt Wikipedia ha spelat in rätt bra med pengar(kostade $22 miljoner, har dragit in $167 miljoner). Det är väl rätt bra, men någon kassavältare är det väl inte direkt.

Men den verkar ha fått rätt medioker kritik, i alla fall på IMDB och Metacritic.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » fre 24 mar 2017, 09:55

Inga hundar skadades

Den första delen av klippet, där en man försöker få ner en märkbart stressad hund i vattnet, har klippts så att det inte framgår att försöket avbröts när hunden uppvisade oro. Hunden var tränad för scenen i sex veckors tid och hade valts till scenen på grund av sin stora vattenvana. Scenen genomfördes utan problem omedelbart efteråt.

Rapporten kritiserar att försöket inte avbröts snabbare, men pekar även på att sex hundskötare och säkerhetsansvariga fanns på plats under filmningen.

Delen av klippet där en hund hamnar under ytan är från ett senare tillfälle, och är klippt innan man ser att hunden får omedelbar hjälp och vill hoppa ner i vattnet på nytt efteråt.

Sammanfattningsvis konstaterar rapporten att hunden har behandlats med ”konsekvent omsorg och respekt”.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav ulltand » fre 24 mar 2017, 16:16

kipphebel3 Wrote:Inga hundar skadades
Alltså är det enda alternativet till att filmen inte kommer visas på svenska biografer: VoF och Humanisterna.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Tryggve » fre 24 mar 2017, 16:58

Tack för infon om att filmen blivit "friad" från anklagelserna om djurplågeri. Om jag hade läst artikeln som länkades av BePe så ges ju en förklaring till varför den inte går upp på bio i Sverige.

– Vi tycker att det är en mycket välgjord och trevlig film, men har gjort bedömningen att vi i rådande konkurrens på landets biografer inte kommer generera önskade intäkter för att få kostnadstäckning för en lansering på bio. Naturligtvis ska inte den svenska publiken gå miste om ”A dog's purpose”, filmen kommer lanseras hos alla fysiska och digitala aktörer både som möjlig att hyra och köpa i maj, skriver distributionsbolaget Nordisk Films svenska chef Anders Melin i ett mejl till Nöjesbladet.

Här låter det som om de gör bedömningen att det inte lönar sig ekonomiskt att visa filmen i Sverige. Jag vet inte vad Hallström normalt drar för publik på sina filmer i Sverige, men distributionsbolaget borde väl ha viss koll på som funkar och inte. Den är för dyr i inköp enligt bedömningen. Att en film slår i USA och Kina betyder ju inte nödvändigtvis att den slår i lilla Sverige.

Intressant att BePe inte alls verkar reflektera över att filmen ska släppas i Sverige i maj på allt utom bio, med tanke på hur stor makt han verkar tillskriva VoF så borde det väl vara en smal sak att stoppa denna distribution också.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » sön 26 mar 2017, 11:16

Under rubriken:
"Nybildade ord språkets utveckling eller inveckling."

skryter Herr Peratt ohämmat om sin förmåga till språkligt nyskapande.
Han har minsann uppfunnit en massa nya ord.
"Helandevård"
"Pseudiker"
"Emologi"
"Succebo" (som kom till honom i en dröm)
"Fiaskobo"

Hur skulle jag själv tolka dessa ord om jag inte var både perattolog och perattoman, dvs om orden var helt okända för mig ? Jag gjorde ett försök.

"Helandevård"
Vård som bedrivs på sjukhus i kristen regi, där skolmedicin kombineras med förbön. (Sorry BePe, ordet "helande" förknippar jag bara med fromlande pastorer, inte med healers, kristaller, jordning och "positiva energier")

"Pseudiker"

Skulle kunna vara en helt och hållet påhittad person, Alfon Åbergs kompis Mållgan t ex. Skulle också kunna vara någon som är intresserad av påhitt i största allmänhet, t ex någon som forskar i begreppet "spunk".

"Emologi"
Fullkomligt solklart, den nyintroducerade läran om emojis och smileys, deras betydelser och ursprung.

"Succebo"
Också fullkomligt solklart: "Det ultimata drömboendet". Ursprunget är något oklart, kan ha myntats i mäklarbranschen, tidningarnas hem-och-bostadsbilagor eller av Ernst Kirchsteiger.

"Fiaskobo"
Kommer från tidningarnas hem-och-bostadsbilagor eller från något konsumentmagasin, resultatet av byggfusk, ohederliga mäklare el dylikt.

Någon som har någon annan logisk tolkning av orden ?
http://humanismkunskap.org/2017/03/25/n ... nveckling/
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » mån 03 apr 2017, 13:21

Herr BePe har nu kommit på det ultimata epitetet om Prof Larhammar: "Darth wader".
I ett förvirrat blogginlägg, där han läser en vof-forumits användarnamn baklänges och rör ihop ett foruminlägg med några expressenartiklar kommer han fram till att DL uppenbarligen är en reinkarnation av Darth Wader.
Jag orkar inte citera skiten, ni får läsa själva. Varning för stort slitage på skämskudden.
https://justitiemordet.wordpress.com/20 ... ts-furste/
skeptiskelars

Inläggav Anders G » mån 03 apr 2017, 17:41

Nu börjar det väl dra ihop sig till nomineringstider inför nästa års valsäsong i centerpartiet. Har de koll på vad Börje Peratt skämmer ut sig med?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter